جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش ایدز در خانه / نحوه انجام آزمایش HIV و هزینه آن

آزمایش ایدز در خانه
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش ایدز در خانه یک راه آسان اما موثر برای آگاهی از وجود ویروس ایدز در بدن است. به دلیل مسائل فرهنگی نادرست و قبح اجتماعی نسبت به بیماری ایدز، برخی افراد از انجام آزمایش ایدز خودداری می‌کنند و این موضوع می‌تواند سلامت و آینده آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که برخی از انواع این آزمایش، به ویژه در مدت زمانی کوتاه بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس ایدز، بیماری را تشخیص می‌دهد و این موضوع می‌تواند برای تشخیص زودهنگام ابتلا و پیشگیری از تشدید بیماری موثر باشد.

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید آزمایش ایدز را در آزمایشگاه انجام دهید یا وقت کافی برای مراجعه حضوری ندارید، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن از طریق سرویس آزمایش در منزل، آزمایش ایدز را در خانه انجام دهید.


تصویر خدمات اقساطی

ایدز چیست

بیماری HPV یا ویروس نقص ایمنی انسانی (human immunodeficiency virus) نوعی ویروس است که با حمله به سلول‌های سیستم ایمنی بدن، افراد را در برابر انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. این وضعیت در صورت عدم درمان موثر می‌تواند منجر به بیماری ایدز (AIDS) یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی (acquired immunodeficiency syndrome) شود.

در واقع ایدز یک بیماری مزمن است که به صورت بالقوه می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. ویروس اچ آی وی با آسیب رساندن به سیستم ایمنی، بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها ناتوان می‌کند و این موضوع در موارد شدید می‌تواند منجر به مرگ شود.

نوع انسانی بیماری ایدز در اواخر دهه هشتاد میلادی از آفریقای مرکزی و با منشاء نوعی شامپانزه، در میان انسان‌ها گسترش یافت و تا امروز تحقیقات زیادی برای درمان و کنترل آن انجام شده است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا اچ آی وی به تدریج سیستم ایمنی را ضعیف کند و شما به ایدز مبتلا شوید.

با این که هیچ درمانی برای HIV/AIDS وجود ندارد، اما داروها می‌توانند عفونت را کنترل کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند. درمان‌های ضدویروسی برای اچ آی وی مرگ و میر ناشی از ایدز را در سراسر جهان کاهش داده است و بیماران می‌توانند زندگی طولانی و سالمی را در کنار خانواده خود تجربه کنند.

علائم ایدز را در این مطلب بیشتر بشناسید

ویروس ایدز

آزمایشاتی که برای غربالگری ایدز قابل استفاده است

آزمایشات متعددی برای غربالگری ایدز وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود

1. آزمایش آنتی بادی HIV: این آزمایش رایج ترین آزمایشی است که برای غربالگری HIV استفاده می شود. به دنبال آنتی بادی هایی می گردد که بدن در پاسخ به عفونت HIV تولید می کند.

2. آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی HIV: این آزمایش هم آنتی بادی های HIV و هم آنتی ژن ها (پروتئین های تولید شده توسط ویروس) را در خون بررسی می کند. این می تواند HIV را زودتر از آزمایش آنتی بادی به تنهایی تشخیص دهد.

3. آزمایش اسید نوکلئیک (NAT): این آزمایش مواد ژنتیکی ویروس را در خون جستجو می کند. برای تشخیص HIV در اوایل 7-14 روز پس از عفونت استفاده می شود.

4. شمارش سلول‌های CD4: آزمایش شمارش سلول های CD4 یک آزمایش خون است که تعداد سلول های CD4 (که سلول های T-helper نیز نامیده می شود) را در خون اندازه گیری می کند. سلول های CD4 نوعی گلبول سفید هستند که نقش مهمی در سیستم ایمنی دارند و به مبارزه با عفونت ها کمک می کنند. در افراد مبتلا به HIV، ویروس به سلول‌های CD4 حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد که می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های فرصت‌طلب شود. نظارت بر تعداد سلول‌های CD4 بخش مهمی از مدیریت HIV است زیرا به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند تا تعیین کنند که چه زمانی درمان ضدرتروویروسی (ART) را شروع کنند و درمان چقدر خوب کار می‌کند.

آزمایش شمارش سلول های CD4 معمولاً همراه با آزمایش بار ویروسی HIV انجام می شود که میزان HIV را در خون اندازه گیری می کند. این آزمایش ها با هم اطلاعات مهمی در مورد پیشرفت HIV و اینکه آیا درمان در سرکوب ویروس و جلوگیری از آسیب به سیستم ایمنی موثر است، ارائه می دهد. تعداد سلول‌های CD4 بسته به سن، جنسیت و سایر عوامل می‌تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین تفسیر نتایج با مشورت با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی که تجربه مدیریت HIV/AIDS را دارد، مهم است.

همه آزمون ها یکسان نیستند و برخی ممکن است حساسیت یا ویژگی بالاتری نسبت به دیگران داشته باشند که می تواند بر دقت آنها تأثیر بگذارد.  اگر در معرض خطر HIV/AIDS هستید یا رفتارهایی انجام داده اید که می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد، به طور منظم آزمایش دهید. برای این کارمی‌توانید از بخش آزمایش در منزل استفاده کنید و این کار را در خانه انجام دهید.

ایدز چگونه منتقل می شود

طبق گفته وب سایت www.hiv.gov ایدز را می‌توان نوعی عفونت مقاربتی دانست. در واقع ویروس اچ آی وی از طریق برقراری رابطه جنسی می‌تواند از یک فرد ناقل به سالم منتقل شود. البته این تنها راه انتقال ایدز نیست! تماس با خون آلوده بیمار به هر شکلی از جمله تزریق مواد مخدر یا هر نوع تزریقات با سوزن‌های مشترک غیر استریل می‌تواند افراد سالم را به آن مبتلا کند.

از سوی دیگر، امکان انتقال ویروس از مادر به نوزاد هم وجود دارد. به طور کلی عوامل انتقال ایدز را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • رابطه جنسی محافظت نشده و داشتن شرکای جنسی متعدد (رابطه مقعدی از واژینال خطرناک‌تر است)
  • ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و داشتن زخم‌های باز در ناحیه تناسلی
  • تزریق دارو یا مواد مخدر از طریق سرنگ‌های مشترک
  • انتقال از مادر به جنین در طول دوران بارداری، حین زایمان و شیردهی

آزمایش ایدز چگونه است

تنها راه موثر برای اطلاع از این که شما به اچ آی وی مبتلا هستید یا نه این است که آزمایش ایدز بدهید. آگاهی از وضعیت ابتلا به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصمیمات موثری برای زندگی خود و سایر اعضای خانواده‌تان بگیرید. البته آزمایش ایدز با تشخیص پزشک می‌تواند یکی از آیتم‌های چکاپ سالانه شما هم باشد. تشخیص اولیه این بیماری از طریق آزمایش خون یا بزاق قابل انجام است. تست‌های موجود برای تشخیص بیماری ایدز عبارتند از:

تست ترکیبی آنتی ژن/ آنتی بادی

آنتی ژن‌ها مواد موجود روی سلول هستند که معمولا ظرف چند هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، در خون بیمار قابل شناسایی هستند. علاوه بر این، زمانی که سیستم ایمنی شما در معرض ویروس HIV قرار می‌گیرد، آنتی بادی تولید می‌کند. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا آنتی بادی‌ها در خون قابل تشخیص باشند. بنابراین بهتر است تست ترکیبی آنتی ژن- آنتی بادی را دو تا شش هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس انجام دهید. این یک آزمایش‌ ساده است که از طریق دریافت نمونه خون از ورید بازویی افراد انجام می‌شود.

کیت انجام آزمایش ایدز

تست آنتی بادی

این آزمایش‌ها می‌توانند آنتی بادی‌های HIV را در خون یا بزاق بیمار شناسایی کنند. بیش‌تر تست‌های خانگی ایدز، آزمایش آنتی بادی هستند. بهترین زمان انجام آن بین سه تا ۱۲ هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس است.

آزمایش اسید نوکلئیک (NATs)

این آزمایش برای تشخیص بار ویروسی انجام می‌شود و در واقع ویروس واقعی را در خون شما جست‌وجو می‌کند. اگر احتمال می‌دهید که در چند هفته گذشته در معرض ویروس چ آی وی بوده‌اید، این تست یکی از موثرترین آزمایش‌هایی است که از سوی پزشک برای شما تجویز می‌شود.

چه افرادی باید آزمایش ایدز در منزل بدهند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که همه افراد بین 13 تا 64 سال حداقل یک بار به عنوان بخشی از مراقبت های بهداشتی روتین باید آزمایش HIV انجام دهند. با این حال، گروه‌های خاصی از افراد ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به HIV باشند و باید آزمایش‌های مکرر را در نظر بگیرند. این گروه ها عبارتند از:

1. مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند
2. افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند یا سوزن یا سایر تجهیزات تزریقی مشترک دارند
3. افرادی که رابطه جنسی واژینال یا مقعدی محافظت نشده دارند
4. افرادی که یک عفونت مقاربتی (STI) داشته اند.
5. افرادی که هپاتیت یا سل در آنها تشخیص داده شده یا تحت درمان قرار گرفته اند
6. زنان باردار

آزمایش ایدز در منزل گزینه ای برای افرادی است که می خواهند در خانه خود آزمایش کنند و از محیط آزمایشگاهی دور باشند.

تشخیص ایدز در خانه

برای انجام آزمایش ایدز و تشخیص ابتلا به آن همیشه نیازی به خروج از خانه و انجام آزمایش در آزمایشگاه نیست. اگر امکان مراجعه به آزمایشگاه برای شما فراهم نیست، می‌توانید به دو شکل این کار را در خانه انجام دهید:

استفاده از کیت خانگی

این کیت‌های تشخیصی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، سریع‌ترین و آسان‌ترین راه آزمایش ایدز در خانه هستند. کیت‌های خانگی در دو نوع برای بررسی نمونه خون و بزاق در دسترس قرار دارند. شما می‌توانید با استفاده از این کیت‌ها مطابق دستورالعمل روی بسته اقدام کنید. البته با توجه به احتمال خطا در اعلام نتیجه، بهتر است تست‌های دیگری هم برای اطمینان انجام دهید.

انجام آزمایش ایدز در خانه

در این روش کارشناسان آزمایشگاه پس از انجام هماهنگی‌های لازم به آدرس شما مراجعه و نمونه خون مورد نیاز را در منزل از شما می‌گیرند. سپس آن را به آزمایشگاه منتقل کرده و بررسی‌های لازم بر روی نمونه خون انجام می‌شود. برای این کار شما نیازی به خروج از خانه ندارید و نتیجه آزمایش هم با دقت بالا و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شما ارسال خوهد شد.

آزمایش HIV

جواب آزمایش ایدز در خانه چقدر طول میکشد

کیت‌های خانگی تشخیص ایدز به سرعت نتیجه را به شما نشان می‌دهد. این زمان معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خواهد بود. سایر آزمایش‌های تشخیص ویروس ایدز بسته به نوع آزمایش ممکن است بین ۶ تا ۲۴ ساعت طول بکشند تا نتیجه آن‌ها قابل دریافت باشد. البته این مدت زمان برای بررسی نتیجه اولیه است و نتیجه نهایی که قابل اعلام به بیمار است.

جواب آزمایش ایدز در خانه به طور کلی بین 1 تا 3 روز کاری پس از انجام آزمایش آماده می‌شود. پس از دریافت نمونه خون، فرآیند آزمایش معمولاً حدود 20 دقیقه طول می کشد و پس از آن ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج شما آماده شود.

آزمایش ایدز مثبت

مثبت بودن آزمایش ایدز به این معنی است که شواهدی از ویروس اچ آی وی در بدن شما وجود دارد. بسته به نوع آزمایش، این ممکن است مقادیر قابل تشخیصی از خود ویروس یا موادی باشد که فقط در زمان وجود ویروس توسط سیستم ایمنی بدن، شناسایی یا تولید می‌شود.

وضعیت اچ آی وی مثبت اغلب پس از انجام دو آزمایش تایید می‌شود. پس از آن پزشک برای تعیین درمان‌های ضدویروسی مناسب و پیشرفت بیماری، احتمالا آزمایش‌های دیگری را هم برای شما تجویز می‌کند. آزمایش ایدز مثبت کاذب نادر است، به این معنی که آنتی بادی‌ها یا آنتی ژن‌های HIV به اشتباه در خون شناسایی می‌شود. آزمایش ایدز منفی کاذب رایج‌تر است و اغلب به دلیل انجام آزمایش زودهنگام روی می‌دهد. به همین دلیل لازم است هر آزمایش را طبق توصیه پزشک و در زمان‌بندی مقرر انجام دهید.

تست ایدز

هزینه آزمایش ایدز در سال 1402

ارزان‌ترین راه تشخیص ایدز، انجام آزمایش آنتی بادی است که با توجه به نوع بیمه‌ای که تحت پوشش آن قرار دارید، حدود 100 هزار تومان یا کمی بیش‌تر است. اما پزشکان معمولا برای اعلام نتیجه مثبت، انجام تست بار ویروسی یا برخی دیگر از آزمایش‌ها را هم ضروری می‌دانند. در واقع افرادی که نتیجه آزمایش آن‌ها پس از انجام تست تشخیص سریع یا آزمایش آنتی بادی مثبت باشد، باید تست بار ویروسی را انجام دهند. این آزمایش نسبت به سایر آزمایش‌های ایدز گران‌تر است و بر اساس تعرفه‌های مصوب در برخی از آزمایشگا‌ه‌ها با مبلغی بین یک و نیم تا بیش از سه میلیون تومان انجام می‌شود.

انجام آزمایش ایدز در خانه

اگر احساس می‌کنید اخیرا در معرض ویروس اچ آی وی بوده‌اید، بهترین راه برای راحتی خیال از ابتلا به ایدز این است که آزمایش ایدز در خانه بدهید. انجام آزمایش زودهنگام علاوه بر این که شما را از ابتلا یا عدم آلودگی به ویروس مطمئن می‌کند، می‌تواند به تصمیم‌گیری موثر در مورد درمان‌های فوری یا اقدامات پیشگیرانه هم کمک کند.

بهترین و ساده‌ترین راه برای این کار، انجام آزمایش ایدز در خانه است. شما به این شیوه می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری به آزمایشگاه و صرف وقت و انتظار طولانی در محیط آن، به راحتی همین کار را در خانه خودتان و در فضایی کاملا امن، با رعایت کامل مسائل بهداشتی انجام دهید.

سامانه حال به عنوان یک مرجع تخصصی برای ارائه خدمت بهداشتی و سلامتی در منزل، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید آزمایش ایدز در خانه بدهید. شما برای انجام این کار تنها باید درخواست آزمایش ایدز در خانه را در سایت یا اپلیکیشن حال ثبت کنید.

پس از آن، کارشناسان حال برای انجام هماهنگی‌های لازم با شما تماس می‌گیرند و سفیران این مجموعه برای دریافت نمونه، در زمان مقرر به آدرس ارائه شده مراجعه خواهند کرد. نتیجه این آزمایش معمولا در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید به راحتی آن را برای پزشک خود ارسال کنید.

آزمایش ایدز در خانه

بهترین پزشک برای تفسیر نتایج آزمایش ایدز

پس از دریافت نتیجه آزمایش ایدز خود به پزشکی نیاز دارید که بتواند آن را به بهترین شکل برای شما تفسیر کند. یک دکتر عفونی آنلاین همان شخصی است که شما برای این کار به او نیاز دارید. البته می‌توانید برای تفسیر آزمایش خون این مطلب را نیز بخوانید.

اگر در حال حاضر به پزشک متخصص بیماری‌های عفونی به صورت حضوری دسترس ندارید، اصلا نگران نباشید. پزشکان مجرب سامانه حال به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی روزهای هفته آماده پاسخگویی به سوالاتتان هستند. شما می‌توانید پس از دریافت نتیجه آزمایش به سرعت با یکی از این پزشکان حال مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

9 ماه پیش

امکان داره کسی از راه اورال سکس اچ آی وی بگیره ؟
پاسخ دهید
1

مدیریت سایت

9 ماه پیش

سلام و وقت بخیر امکان انتقال از رابطه ی دهانی یا همان اورال سکس بسیار کمتر از رابطه ی جنسی معقدی و واژینال می باشد، ولی این به آن معنا نیست که اصلا امکان انتقال وجود ندارد چون ممکن است حین مسواک و خونریزی لثه این ویروس در صورت وجود داشتن از طریق بزاق دهان به فرد دیگر منتقل شود
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات