جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش آنتی بادی / همه چیز درباره تست آنتی بادی

آزمایش آنتی بادی
تاریخ بروزرسانی : ۱۲ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش آنتی بادی یا تست سرولوژی به دنبال آنتی بادی‌ها در خون انسان می‌گردد. آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت یا عوامل مزاحم می‌سازد. انجام تست آنتی بادی به پزشک شما کمک می‌کند تا بتواند طیف وسیعی از بیماری‌ها، اختلالات و عفونت‌ها را بهتر و دقیق‌تر تشخیص دهد. احتمالا از دو سه سال گذشته که بحث تست‌های کرونا بسیار مطرح شد، نام تست آنتی بادی را بارها شنیده‌اید.

به طور کلی این آزمایش زمانی تجویز می‌شود که نیاز به بررسی عفونت یا قرار گرفتن در معرض ویروس یا عامل بیماری‌زای دیگری مثل باکتری و… وجود داشته باشد. اگر می‌خواهید درباره انواع آزمایش آنتی بادی و چگونگی انجام آن بیش‌تر بدانید، مطالعه مقاله حاضر می‌تواند به شما

کمک کند.

 


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش آنتی بادی چیست

سیستم ایمنی بدن انسان در مقابل هر عامل بیماری‌زا یا ناشناخته‌ای که برای او احساس خطر ایجاد کند، آنتی بادی تولید می‌کند. این آنتی بادی‌ها علیه عواملی مثل ویروس‌ها، باکتری‌ها و آلرژن‌ها ایجاد می‌شوند و بدن را برای مبارزه با عفونت ناشی از آن‌ها آماده می‌کنند. پس از واکسیناسیون، ابتلا به عفونت یا مواجهه عوامل بیماری‌زای دیگر، ممکن است چند هفته طول بکشد تا بدن آنتی بادی بسازد.

هر آزمایشی که با هدف بررسی وجود و مقدار این آنتی بادی‌ها انجام شود، آزمایش آنتی بادی یا تست سرولوژی نامیده می‌شود. در واقع این آزمایش مانند تست‌های تشخیصی که یک عفونت فعال را بررسی می‌کنند، نیست. یعنی عامل عفونی را تشخیص نمی‌دهد؛ بلکه پاسخ بدن به وجود آن عامل را بررسی می‌کند.

تست آنتی بادی

آزمایش آنتی بادی تیروئید

این تست آنتی بادی‌های تیروئید را در خون اندازه‌گیری می‌کند. آنتی بادی‌ها توسط سیستم ایمنی برای مبارزه با عوامل خارجی بیماری‌زا ترشح می‌شوند. اما گاهی این پروتئین‌ها به اشتباه به سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های خودی حمله می‌کنند. نتیجه این فعالیت به عنوان نوعی پاسخ خودایمنی شناخته می‌شود. درباره آزمایش تیروئید می‌توانید از اینجا اطلاعات بیشتری بدست آورید.

زمانی که آنتی بادی‌های تیروئید به سلول‌های تیروئید سالم حمله کنند، یک اختلال خودایمنی تیروئید ایجاد می‌شود. چنین اختلالاتی در صورت عدم درمان می‌توانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند. هرچه تعداد آنتی بادی‌های تیروئیدی شما بیش‌تر باشد، احتمال ابتلا به اختلال خودایمنی تیروئید بالاتر است. آزمایش آنتی بادی تیروئید در چند نوع زیر و با هدف تشخیص اختلالات خودایمنی تیروئیدی انجام می‌شود:

درباره تیروئید سمی و راه های درمان آن بیشتر بدانید

آنتی بادی‌های پراکسیداز تیروئید (TPO)

وجود این آنتی بادی‌ها می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به تیروئیدیت هاشیموتو باشد. این بیماری خودایمنی به عنوان شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید شناخته می‌شود. البته وجود این انتی بادی‌ها در مواردی می‌تواند نشانه‌ ابتلا به بیماری خودایمنی گریوز هم باشد که شایع‌ترین علت پرکاری تیروئید است.

آنتی بادی‌های تیروگلوبین (Tg)

این آنتی بادی‌ها اغلب نشانه‌ای از بیماری خودایمنی تیروئیدیت هاشیموتو هستند.

گیرنده هورمون محرک تیروئید (TSH)

این آنتی بادی‌ها می‌تواند نشانه‌ای از بیماری گریوز باشد.

آزمایش هلیکوباکتر و نحوه انجام آن را بیشتر بشناسید

تست آنتی بادی تیروئید

آزمایش آنتی بادی هپاتیت

هپاتیت اصطلاحی عمومی برای بیماری التهاب کبد است. این بیماری انوع مختلفی دارد و هر یک ممکن است به دلایل مختلف عفونی یا غیرعفونی در فرد ایجاد شوند. شایع‌ترین نوع این بیماری، هپاتیت ویروسی است که ناشی از عفونت با یکی از چندین ویروس هپاتیت خواهد بود. پزشکان برای تشخیص این بیماری، از آزمایش‌های مختلفی مثل غربالگری هپاتیت، تست تشخیص هپاتیت و ارزیابی کبد استفاده می‌کنند.

آزمایش آنتی بادی هپاتیت به پزشکان کمک می‌کند تا متوجه شوند که آیا بیمار بر اساس عفونت قبلی یا واکسیناسیون موفق، ایمنی ایجاد کرده است یا خیر. به طور کلی، آزمایش هپاتیت ویروسی به شناسایی آنتی بادی‌ها، آنتی ژن‌ها یا مواد ژنتیکی ویروس هپاتیت می‌پردازد.

آزمایش ژنتیک و کاربرد آن را بیشتر بشناسید

آنتی ژن‌ها موادی از ویروس هستند که پاسخ ایمنی ایجاد می‌کنند، اما آنتی بادی‌ها توسط سیستم ایمنی بدن پس از عفونت تولید می‌شوند. در حال حاضر تست آنتی بادی هپاتیت برای تشخیص آنتی بادی‌های هر پنج نوع هپاتیت عفونی یعنی HAV، HBV، HCV، HDV و HEV به کار گرفته می‌شود.

آزمایش cbc و بیماری هایی که با آن مشخص می‌شود را بشناسید

آزمایش آنتی بادی ایدز

در مراحل اولیه ابتلا به ایدز، تشخیص خود ویروس HIV دشوار است. بنابراین پزشکان به جای جستجوی ویروس، به دنبال نشانه‌هایی از واکنش بدن به حضور ویروس می‌گردند. این همان چیزی است که در تست آنتی بادی مشخص می‌شود. آنتی بادی‌ها توسط بدن در واکنش به حضور یک ویروس تولید می‌شوند. آزمایش آنتی بادی ایدز وجود آنتی بادی‌ها را در پاسخ به حضور ویروس HIV اندازه‌گیری می‌کند. رایج‌ترین تست‌های آنتی بادی ایدز تست الایزا (EIA) و وسترن بلات هستند.

اگر نتیجه آزمایش آنتی بادی ایدز منفی باشد، یعنی هیچ نوع آنتی بادی شناسایی نشده است. یک آزمایش منفی می‌تواند نشان‌ دهد که فرد مبتلا به ایدز نیست (اچ آی وی منفی است) یا این که در معرض این بیماری قرار گرفته، اما سیستم ایمنی بدن او زمان کافی برای تولید آنتی بادی نداشته است. گاهی پس از مواجهه اولیه ممکن است تا شش ماه طول بکشد تا آنتی بادی‌های بیماری HIV ایجاد شوند.

تست آنتی بادی مثبت هم به این معنی است که بدن در معرض HIV قرار گرفته است و در پاسخ به این وضعیت، آنتی بادی تولید کرده است. فردی که تست آنتی بادی ایدز مثبت داشته باشد، آزمایشات بیش‌تری را باید برای تشخیص دقیق آن انجام دهد. زمانی که نتیجه آزمایش HIV فرد مثبت باشد، به این معنی نیست که او قطعا به ایدز مبتلا شده یا در مدت زمانی معین مبتلا خواهد شد. بلکه فقط به این معنی است که فرد به HIV آلوده شده است. می‌توانید مهم‌ترین علائم ایدز را در این مطلب را بشناسید.

درباره آزمایش چربی خون و نحوه انجام آن بیشتر بدانید

آزمایش آنتی بادی ایدز

آزمایش آنتی بادی قبل از بارداری

همه مادران آینده باید یک تست آنتی بادی در زمانی که قصد بارداری دارند یا به تازگی باردار شده‌اند، انجام دهند. آزمایش آنتی بادی قبل از بارداری یا غربالگری آنتی بادی به دنبال پروتئین‌های خاص تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن در خون شما می‌گردد. اگر قبلا تزریق خون انجام داده‌اید یا زایمان داشته‌اید، احتمالا این آنتی بادی‌ها در بدن شما وجود داشته باشد.

برخی از این آنتی بادی‌ها می‌تواند از طریق مادر به جنین منتقل شود و در مواردی به او آسیب بزند. شما از طریق تست آنتی بادی قبل از زایمان می‌توانید از وجود این موضوع مطلع شوید و به کمک پزشک جلوی خطرات ناشی از آن را بگیرید. در بسیاری از موارد این آنتی بادی‌ها در شرایطی ایجاد می‌شوند که گلبول‌های قرمز خون جنین با مادر متفاوت باشد. رایج‌ترین آن مربوط به مثبت یا منفی بودن گروه خونی است که تحت عنوان فاکتور Rh نامیده می‌شود. می‌توانید درباره آزمایش گروه خونی و انجام آن در منزل این مطلب را بخوانید.

زمانی که Rh گروه خونی مادر منفی و جنین مثبت باشد، بدن مادر برای حمله به گلبول‌های مثبت جنین، آنتی بادی می‌سازد. این می‌تواند باعث کم‌خونی شدید در جنین شود که بسیار جدی است و می‌تواند کشنده باشد. به همین دلیل شما باید در اولین ویزیت بارداری خود، گروه خونی‌تان را بررسی کنید. اگر Rh منفی دارید، باید تست آنتی بادی را حتما در سه ماه اول بارداری انجام دهید. اما در مورد Rh مثبت این آزمایش اجباری نیست و پزشک با توجه به شرایط مادر باردار می‌تواند آن را تجویز کند.

درباره آزمایش خون بارداری این مطلب به شما کمک بیشتری می‌کند

تست انتی بادی چگونه انجام میشود

تست آنتی بادی یک نوع آزمایش خون است که برای نشان دادن وجود آنتی بادی‌های خاص در بدن انجام می‌شود. آنتی بادی‌ها در پاسخ به عفونت یا واکسیناسیون ایجاد می‌شوند. این آزمایش در شرایط خاص و گاهی چند هفته تا چند ماه بعد از ابتلا به یک بیماری ویروسی و… انجام می‌شود.

آزمایش سرولوژی یا آنتی بادی یک تست کیفی است نه کمی؛ به این معنی که فقط بررسی می‌کند که آنتی بادی مشخص در خون وجود دارد یا خیر. برای اندازه‌گیری مقادیر آنتی بادی‌ها معمولا به آزمایش‌های تکمیلی نیاز خواهید داشت. گاهی پزشک همزمان با دستور این تست، اندازه‌گیری مقادیر آن را هم درخواست می‌کند.

درباره تفسیر آزمایش خون و انواع آن می‌توانید این مطلب را بخوانید

این آزمایش معمولا از طریق یک نمونه ساده خون که توسط یک سوزن باریک از ورید بازوی افراد گرفته می‌شود، انجام می‌شود. پس از وارد کردن سوزن و جمع‌آوری مقدار کافی از خون، آن را در لوله آزمایش یا ویال مخصوص ریخته و برای انجام آزمایش به بخش مربوطه منتقل می‌کنند. این آزمایش خیلی سریع و با حداقل درد و ناراحتی انجام می‌شود. درد، خونریزی و سرگیجه خفیف ناشی از آزمایش آنتی بادی معمولا به سرعت از بین می‌رود و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

آزمایش کلسیم را بیشتر بشناسید

چگونگی انچام تست انتی بادی

بالا بودن آنتی بادی در آزمایش خون

آزمایش‌های مختلف آنتی بادی، وجود آنتی بادی‌های خاصی در بدن را شناسایی می‌کنند. هر چه عفونت شدیدتر باشد، سطح آنتی بادی هم بالاتر است. این موضوع در مورد سایر بیماری‌های غیرعفونی هم صدق می‌کند. مثلا هر چه آنتی بادی‌های تیروئیدی در بدن شما بالاتر باشد، احتمال این که به یک اختلال خودایمنی غده تیروئید مبتلا باشید، بیش‌تر خواهد بود. افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو یا بیماری گریوز معمولا چنین وضعیتی را تجربه می‌کنند.

گاهی بالا بودن آنتی بادی‌هایی مثل آنتی بادی کرونا در بدن به این معنی است که آن‌ها می‌توانند از ابتلای شما به این بیماری در آینده جلوگیری کنند. البته این موضوع به عوامل مختلفی مثل نوع ویروس یا باکتری و… بستگی دارد. به طور کلی، برای تفسیر نتیجه تست آنتی بادی باید حتما با پزشک خود مشورت کنید. گاهی برای تشخیص دقیق‌تر لازم است آزمایش‌های دیگری انجام شود تا به طور قطع بتوان ابتلا به یک بیماری خاص را اعلام کرد.

درباره آزمایش کشت خون بیشتر بدانید

چه زمانی آزمایش آنتی بادی بدهیم

تست آنتی بادی به دلایل مختلفی تجویز می‌شود. گاهی پزشکان برای اطمینان از این که فرد به یک بیماری عفونی مثل کرونا مبتلا شده آن را تجویز می‌کنند. در مواردی هم برای تعیین اثربخشی واکسیناسیون یا برخی از درمان‌های توصیه شده برای بیمار انجام می‌شود. به طور کلی از آزمایش آنتی بادی برای بررسی طیف وسیعی از بیماری‌ها و اختلالات استفاده می‌شود؛ از جمله:

  • اختلالات خودایمنی مثل لوپوس و سلیاک
  • عفونت‌های باکتریایی مثل بیماری لایم، سیاه سرفه، بیماری کزاز و…
  • برخی از سرطان‌ها از جمله مولتیپل میلوما (میلوم متعدد)
  • ابتلا به ویروس‌هایی مثل HIV (ایدز)، واریسلا زوستر (آبله مرغان)، ویروس نیل غربی و…

بیشتر بدانید: آبله مرغان در بارداری

این آزمایش در مواردی به دنبال بروز برخی علائم از جمله علائم ابتلا به یک بیماری خودایمنی مثل گریوز تجویز می‌شود. مثلا ممکن است بیمار با علائمی مثل اختلال خواب، اضطراب، کاهش وزن، ورم تیروئید و افزایش ضربان قلب به پزشک مراجعه کند. در این شرایط پزشک با توجه به معاینه اولیه و احتمال ابتلا به پرکاری تیروئید، ممکن است تست آنتی بادی تیروئید را برای تشخیص دقیق‌تر بیماری ضروری بداند. این آزمایش برای بیماری‌های مختلف با توجه به علائم بیماری و شرایط آن‌ها هم انجام می‌شود.

آزمایش خون قبل ازدواج و اهمیت آن را در این مطلب بخوانید

آزمایش آنتی بادی

قیمت آزمایش آنتی بادی

قیمت تست آنتی بادی به نوع این آزمایش و وضعیت بیمه شما بستگی دارد. اگر آزمایشگاهی که تست آنتی بادی را در آن انجام می‌دهید، بیمه درمانی شما را بپذیرد، معمولا بخشی از هزینه یا تمام آن توسط بیمه پرداخت می‌شود. اما در صورتی که هزینه آزمایش آزاد حساب شود، شما می‌توانید با دریافت فاکتور و ارائه آن به بیمه خود، بخشی از هزینه انجام آزمایش را دریافت کنید.

قیمت آزمایش آنتی بادی در آزمایشگاه‌های خصوصی و مراکز دولتی معمولا متفاوت است. در صورتی که می‌خواهید بدون نیاز به مراجعه حضوری به آزمایشگاه و در منزل آزمایش آنتی بادی بدهید، می‌توانید از آزمایش در منزل حال استفاده کنید. برای اطلاع از هزینه‌ها و نحوه انجام آن تنها لازم است به سایت حال مراجعه کنید و پس از ثبت نام، درخواست آزمایش مورد نظر خود را ثبت نمایید.

تشخیص بیماری سرطان تیروئید و درمان آن را در اینجا بخوانید

پزشک مناسب برای تفسیر آزمایش آنتی بادی

عددی که در آزمایش آنتی بادی به عنوان عدد نرمال در نظر گرفته می‌شود، به نوع آزمایش بستگی دارد. در واقع این عدد برای هر نوع تست آنتی بادی منحصر به فرد است. شما این آزمایش را با هر هدفی انجام دهید، لازم است برای تفسیر آزمایش خون خود، آن را به پزشک نشان دهید. تفسیر نتایج تست آنتی بادی معمولا بر عهده پزشک متخصص عفونی است. این پزشکان آزمایش شما را از نظر ابتلا به عفونت‌های ویروسی و… بررسی می‌کنند. البته در مواردی ممکن است یک پزشک فوق تخصص آلرژی، غدد یا داخلی هم چنین آزمایشی را با توجه به علائم بیمار تجویز و تفسیر کند.

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

منابع

https://medlineplus.gov/lab-tests/antibody-serology-tests/

https://coronalab.eu/en/serological-test/

https://www.testing.com/hepatitis-testing/

https://ldh.la.gov/page/1116

https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/23019-antibody-test

https://medlineplus.gov/lab-tests/antibody-serology-tests/

https://www.webmd.com/baby/antibody-testing

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

منصور

1 سال پیش

برای ازمایش انتی بادی حتما باید ناشتا بود؟
پاسخ دهید
1

مدیریت سایت

1 سال پیش

سلام و وقت بخیر ازمایش هپاتیت و ایدز که برای تست آنتی بادی هستن نیز ازجمله آزمایش‌هایی هستند که رعایت ناشتا برای انجام آزمایش لازم نیست
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات