جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش کلامیدیا / بهترین زمان برای انجام تست کلامیدیا

آزمایش کلامیدیا
تاریخ بروزرسانی : ۱۱ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی مقاربتی است که در صورت عدم درمان می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند و راه تشخیص ان آزمایش کلامیدیا است. رایج ترین روش برای آزمایش کلامیدیا از طریق آزمایش ادرار یا سواب از ناحیه تناسلی است که سریع و بدون درد می‌باشد.

در صورت عدم درمان، کلامیدیا می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری التهابی لگن (PID)، ناباروری و حتی مرگ در موارد نادر شود. اما با تشخیص و درمان به موقع، کلامیدیا به راحتی قابل درمان است. بنابراین در صورت داشتن علائم بهتر است از طریق آزمایش در منزل، این سرویس را ثبت سفارش کرده و در خانه خودتان این تست را انجام دهید.


تصویر خدمات اقساطی

بیماری کلامیدیا چیست؟

باکتری کلامیدیا تراکوماتیس عامل ایجاد یک عفونت مقاربتی (STI) به نام کلامیدیاست و این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در سراسر جهان است که هم مردان و هم زنان را مبتلا می‌کند.

کلامیدیا اغلب هیچ علامتی ندارد، یعنی بسیاری از افراد آلوده ممکن است حتی ندانند که به آن مبتلا شده‌اند. کلامیدیا با علائمی مانند ادرار دردناک، ترشح از آلت تناسلی یا واژن، درد در حین رابطه جنسی و خونریزی بین قاعدگی برای زنان ظهور می‌کند که در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی مانند ناباروری در زنان و مردان، بیماری التهابی لگن و درد مزمن شود.

آزمایش کلامیدیا

آزمایش کلامیدیا چیست؟

آزمایش کلامیدیا یک آزمایش پزشکی برای تشخیص وجود باکتری کلامیدیا تراکوماتیس در بدن است و با استفاده از روش های مختلفی مانند نمونه ادرار، سواب از دهانه رحم، مجرای ادرار یا رکتوم انجام می‌شود. سپس نمونه جمع‌آوری‌شده به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در آنجا از نظر وجود DNA یا آنتی‌ژن کلامیدیا آنالیز می‌شود.

راه های انتقال بیماری کلامیدیا

این بیماری می‌تواند از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل شود. باکتری کلامیدیا تراکوماتیس در طول تماس جنسی، از طریق مایعات بدن مانند مایع منی و واژن به فرد دیگر منتقل می‌شود و در صورت ابتلای مادر در هنگام زایمان، از مادر به کودک منتقل می‌شود.

علاوه بر انتقال جنسی، کلامیدیا می تواند از طریق دست ها یا اشیاء آلوده نیز سرایت کند. به عنوان مثال، اگر یک فرد مبتلا به اندام تناسلی خود دست بزند و سپس به شیئی مانند حوله یا وسایل دیگر دست بزند، باکتری به آن شی منتقل می‌شود. اکنون اگر فرد دیگری با جسم آلوده تماس پیدا کند و سپس اندام تناسلی خود را لمس کند، ممکن است آلوده شود.

نحوه انجام آزمایش خون کلامیدیا

معمولاً از آزمایش خون به تنهایی برای تشخیص کلامیدیا استفاده نمی‌شود. کلامیدیا یک عفونت باکتریایی است که معمولاً پزشکان از طریق آزمایش آزمایشگاهی نمونه‌ای از مایعات بدن مانند ادرار یا سواب دهانه رحم تشخیص می‌دهند.

آزمایش ادرار کلامیدیا

نحوه انجام آزمایش ادرار کلامیدیا

آزمایش ادرار کلامیدیا یک آزمایش تشخیصی ساده است که برای تشخیص این بیماری استفاده می‌شود.

  • ابتدا از شما خواسته می شود که یک نمونه ادرار ارائه دهید.
  • قبل از ارائه نمونه، مهم است که ناحیه تناسلی خود را با دستمال مرطوب یا محلول مخصوص تمیز کنید. این به اطمینان از عاری بودن نمونه از آلاینده ها کمک می‌کند و نتایج دقیقی را ارائه می دهد.
  • هنگامی که نمونه ادرار جمع آوری شد، برای آزمایش آزمایشگاهی ارسال می‌شود. نمونه برای حضور DNA کلامیدیا با استفاده از تکنیکی به نام تست تقویت اسید نوکلئیک (NAAT) تجزیه و تحلیل خواهد شد.
  • بسته به روش آزمایشگاهی و آزمایشی مورد استفاده، نتایج آزمایش ممکن است در عرض چند ساعت یا چند روز ارائه شوند.

علائم بیماری کلامیدیا

اغلب اوقات، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کلامیدیا اصلاً هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند، که البته می تواند تشخیص و درمان آن را دشوار کند. با این حال، در برخی موارد، افراد ممکن است علائمی را نیز تجربه کنند

  •  ادرار دردناک
  • ترشحات غیر طبیعی
  • درد در حین رابطه جنسی
  • درد زیر شکم
  • خونریزی بین قاعدگی

 ادرار دردناک

البته این علائم ممکن است همیشه مختص کلامیدیا نباشد و به راحتی آن را با سایر عفونت ها یا مشکلات سلامتی اشتباه بگیرید. بهترین راه برای تایید تشخیص کلامیدیا از طریق آزمایش در منزل است که می‌تواند بیماری را تایید یا رد کند.

تفسیر تست کلامیدیا

رایج ترین نوع آزمایش کلامیدیا، آزمایش تقویت اسید نوکلئیک (NAAT) است که ماده ژنتیکی باکتری را در نمونه تشخیص می دهد. این آزمایش بسیار دقیق است و می تواند حتی مقادیر بسیار کمی از باکتری ها را تشخیص دهد.

تفسیر آزمایش کلامیدیا را با علائم اختصاری آن در ادامه مطالعه کنید.

1. CT – کلامیدیا تراکوماتیس (باکتری که باعث کلامیدیا می شود)
2. NAAT – تست تقویت اسید نوکلئیک (نوعی آزمایش که برای تشخیص ماده ژنتیکی باکتری در نمونه استفاده می شود)
3. PCR – واکنش زنجیره ای پلیمراز (نوعی NAAT که ماده ژنتیکی باکتری را برای تشخیص تقویت می کند)
4. TMA – تقویت با واسطه رونویسی (نوع دیگری از NAAT که مولکول های RNA باکتری را برای تشخیص تقویت می کند)
5. EIA – آنزیم ایمونواسی (نوعی آزمایش که از آنتی بادی ها برای تشخیص پروتئین های تولید شده توسط باکتری استفاده می کند)
6. PPV – ارزش پیش بینی مثبت (احتمال اینکه نتیجه آزمایش مثبت نشان دهنده عفونت واقعی باشد)
7. NPV – ارزش پیشگویی منفی (احتمال اینکه نتیجه آزمایش منفی نشان دهنده عدم وجود عفونت باشد)

تفسیر تست کلامیدیا به نوع خاص آزمایش و همچنین محدوده مرجع آزمایشگاهی بستگی دارد. به طور کلی، یک نتیجه مثبت نشان دهنده وجود عفونت کلامیدیا است و نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد، در حالی که نتیجه منفی نشان دهنده عدم وجود عفونت است.

بهترین زمان برای انجام آزمایش کلامیدیا

بهترین زمان برای انجام آزمایش کلامیدیا به چند عامل از جمله عوامل خطر عفونت بستگی دارد.

به طور کلی، پزشکان توصیه می کنند که زنان زیر 25 سال که از نظر جنسی فعال هستند، سالانه آزمایش کلامیدیا بدهند، زیرا در معرض خطر بیشتری برای عفونت هستند. مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند نیز باید سالانه آزمایش بدهند.

اگر علائم عفونت کلامیدیا مانند ترشح یا درد در هنگام ادرار دارید، بدون توجه به سابقه جنسی خود باید در اسرع وقت آزمایش بدهید.

شما باید یک هفته پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شریک جدید یا شریکی که ممکن است در معرض کلامیدیا قرار گرفته باشد، آزمایش دهید. زیرا تا یک هفته طول می‌کشد تا باکتری در آزمایش ظاهر شود.

چه کسانی باید آزمایش کلامیدیا بدهند؟

انجام آزمایش کلامیدیا برای افراد فعال جنسی بسیار مهم است و باید به طور منظم تست کلامیدیا را انجام دهند.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تمام زنان فعال جنسی زیر 25 سال باید سالانه آزمایش کلامیدیا را انجام دهند. زنان بالای 25 سال نیز که دارای شرکای جنسی جدید هستند یا سابقه ابتلا به بیماری های مقاربتی دارند باید سالانه آزمایش بدهند.

شریک جنسی

مردانی که رابطه جنسی دارند نیز باید سالانه آزمایش کلامیدیا را انجام دهند، زیرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند. علاوه بر این، هرکسی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته است یا علائم یک بیماری های مقاربتی مانند ترشحات تناسلی، ادرار دردناک یا درد لگن را دارد، باید بدون در نظر گرفتن سن یا جنسیت فورا آزمایش بیماری های مقاربتی بدهند.

انجام آزمایش کلامیدیا در منزل

برای انجام آزمایش کلامیدیا در منزل، از بخش آزمایش در منزل می‌توانید مورد مورد نظرتان را انتخاب کرده و ثبت درخواست را انجام دهید. نمونه گیر رد رزمان مشخص به منظل شما آمده و مراحل نمونه گیری در خانه خودتان انجام خواهد شد. از مزایای این کار، راحتی بیشتر شما در انجام آزمایش است و هزینه آن نیز با بیمه محاسبه خواهد شد. در صورت تمایل می‌توانید با شماره ها پشتیبانی «حال» تماس گرفته و ثبت درخواست را از آن‌جا انجام دهید.

بیماری های مرتبط با کلامیدیا

برخی از بیماری های مرتبط با کلامیدیا عبارتند از:

1. بیماری التهابی لگن (PID): در صورت عدم درمان، کلامیدیا می تواند منجر به PID شود که یک عفونت اندام های تولید مثل در زنان است. PID می تواند باعث درد مزمن لگن، ناباروری و حاملگی خارج از رحم شود.

2. اورتریت: کلامیدیا می تواند باعث التهاب مجرای ادرار شود، لوله ای که ادرار را به خارج از بدن می رساند و درنهایت باعث ادرار دردناک، ترشح و خارش شود.

3. اپیدیدیمیت: در مردان، کلامیدیا می تواند باعث التهاب اپیدیدیم، (لوله ای که اسپرم را از بیضه ها حمل می کند) شود و باعث درد، تورم و حساسیت در کیسه بیضه شود.

درباره آزمایش سپرم در منزل بیشتر بدانید.

4. عفونت های رکتوم: کلامیدیا همچنین رکتوم را در مردان و زنانی که درگیر رابطه مقعدی هستند، آلوده خواهد کرد. علائم آن ممکن است شامل درد رکتوم، ترشح و خونریزی باشد.

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات