جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بیماری کلامیدیا / کلامیدیا چیست + علائم و روش درمان

بیماری کلامیدیا
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بیماری کلامیدیا یک نوع عفونت شایع مقاربتی است که در بیش‌تر موارد از طریق رابطه جنسی محافظت‌نشده منتقل می‌شود. این بیماری معمولا علائم خاصی ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین افراد زیادی بدون این که مطلع باشند، به آن مبتلا هستند.

تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است و در مراحل اولیه، با کمک آنتی بیوتیک به راحتی درمان می‌شود. اما در صورتی که درمان نشود، عوارض بسیار جدی  از جمله دردهای مزمن و ناباروری در بیماران ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل پزشکان به افرادی که روابط جنسی آزاد و محافظت‌نشده با شرکای جنسی متعدد دارد، توصیه می‌کنند که به صورت دوره‌ای، آزمایش بیماری های مقاربتی یا عفونت‌های مقاربتی انجام دهند.

اگر قصد دارید از نظر ابتلا به بیماری کلامیدیا یا درمان آن به صورت محرمانه با دکتر اورولوژی آنلاین مشورت کنید،  می‌توانند از بخش مشاوره با پزشک  برای کسب اطلاع بیش‌تر درباره بیماری کلامیدیا و درمان آن، مطالعه مقاله پیش رو برای شما مفید خواهد بود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

کلامیدیا چیست


تصویر خدمات اقساطی

کلامیدیا چیست

کلامیدیا از شایع‌ترین عفونت بیماری های مقاربتی قابل درمان است. با این حال، آمیزش جنسی تنها راه ابتلا به آن نیست. شما ممکن است آن را از راه‌های دیگری مانند به اشتراک گذاشتن ابزارهای جنسی و… دریافت کنید. هر کسی که از نظر جنسی فعال است، می‌تواند به باکتری کلامیدیا و بیماری ناشی از آن مبتلا شود.

هر سال میلیون‌ها مورد کلامیدیا گزارش می‌شود. البته پزشکان معتقدند که تعداد مبتلایان بسیار زیادتر است. در واقع کلامیدیا را می‌توان عفونت خاموش نامید؛ چون ۵۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا هرگز متوجه علائم خود نمی‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود تا سرعت گسترش این بیماری و عوارض جدی ناشی از آن، به ویژه در میان جوانان بالا باشد.

علت ابتلا به بیماری کلامیدیا

طبق گفته وب سایت mayoclinic.org باکتری کلامیدیا تراکوماتیس عامل ایجاد بیماری کلامیدیا در افراد است. این باکتری می‌تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی از فرد ناقل به سالم منتقل شود. از سوی دیگر، زنان بارداری که به این باکتری دچار هستند، می‌توانند آن را در حین زایمان به نوزادشان انتقال دهند.

نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به کلامیدیا در معرض ابتلا به ذات‌الریه یا عفونت چشمی جدی هستند. از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به کلامیدیا هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سن کم‌تر از ۲۵ سال
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • عدم استفاده از محصولات بهداشتی مثل کاندوم برای پیشگیری از عفونت‌های مقاربتی

کلامیدیا در زنان

به طور کلی بیش‌تر افراد مبتلا به کلامیدیا را زنان جوان زیر سی سال تشکیل می‌‌دهند. با این حال از هر چهار زن مبتلا به کلامیدیا، سه نفر هیچ علامت اولیه‌ای از خود نشان نمی‌دهند. این موضوع می‌تواند منجر به گسترش خاموش این بیماری شود.

باکتری کلامیدیا معمولا دهانه رحم زنان را درگیر می‌کند. البته کسانی که رابطه جنسی دهانی و مقعدی دارند هم ممکن است از این نواحی آلوده شوند. مهم‌ترین علائم آن در زنان احساس سوزش ادرار و وجود ترشحات غیرطبیعی با بوی شدید است.

کلامیدیا در زنان

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

بیماری کلامیدیا در مردان

پنجاه درصد مردان مبتلا به کلامیدیا از ابتلای خود به این بیماری بی‌خبر هستند؛ چون هیچ علامت ویژه‌ای از ابتلا در آن‌ها وجود ندارد. نخستین علائم این بیماری در مردان ممکن است ماه‌ها بعد از ابتلا آشکار شود. بنابراین در صورتی که رابطه جنسی باز و متعددی با افراد مختلف دارید، لازم است حتما سالی یک تا دو بار از نظر آلودگی به این عفونت ارزیابی شوید.

باکتری کلامیدیا در مردان اغلب مجرای ادرار و بیضه‌ها را آلوده می‌کند و با علائمی مثل سوزش ادرار، ترشح از آلت تناسلی و درد و… همراه است. در صورت آلوده شدن رکتوم یا راست روده به باکتری کلامیدیا، ممکن است درد، ترشح و خونریزی ایجاد شود.

درباره شپش ناحیه تناسلی بیشتر بدانید

علائم بیماری کلامیدیا

تعداد زیادی از مبتلایان به کلامیدیا تا زمانی که متوجه عوارض جدی این بیماری نشوند، از ابتلای خود مطلع نیستند. نخستین علائم ابتلا به آن، ترشحات غیرطبیعی از واژن یا آلت تناسلی مردانه است. درد و ناراحتی پایین تنه هم از نشانه‌های مهم بیماری کلامیدیا در نظر گرفته می‌شود. این بیماری در مردان و زنان علائم متفاوتی ایجاد می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین نشانه‌های آن در این دو دسته اشاره می‌کنیم:

علائم بیماری کلامیدیا در زنان

باکتری کلامیدیا در زنان علائمی شبیه به عفونت دهانه رحم یا دستگاه ادراری ایجاد می‌کند. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ترشحات سفید، زرد یا خاکستری بدبو
  • تکرر ادرار
  • خونریزی بین دوره‌های ماهانه
  • قاعدگی دردناک
  • درد مبهم پایین تنه
  • خارش و سوزش در اطراف و داخل واژن
  • مقاربت دردناک

کلامیدیا در مردان

علائم کلامیدیا در مردان

نشانه‌های ابتلا به کلامیدیا در مردان محدود است. با این حال برخی از آن‌ها با علائم زیر مواجه می‌شوند:

  • ترشحات شفاف و آبکی از آلت تناسلی
  • قرمز شدن دهانه آلت تناسلی
  • درد و احساس سوزش در هنگام دفع ادرار
  • درد و تورم در بیضه‌ها

سایر علائم کلامیدیا

اندام‌های جنسی تنها اندام هدف باکتری کلامیدیا نیستند. در صورت آلوده شدن دهان یا مقعد در اثر رابطه جنسی دهانی و مقعدی، ممکن است علائم زیر ایجاد شود:

  • درد، ناراحتی، خونریزی و ترشح از مقعد
  • احساس درد و ناراحتی در گلو
  • در صورت آلوده شدن چشم‌ها به این باکتری، علائمی مثل ورم ملتحمه، قرمزی و ترشح در چشم‌ها ایجاد می‌شود

بیماری کلامیدیا

درمان بیماری کلامیدیا چیست

بیماری کلامیدیا یک عارضه باکتریایی است؛ بنابراین برای درمان به انواع آنتی بیوتیک نیاز دارد. پرکاربردترین آنتی بیوتیک‌هایی که پزشکان برای کلامیدیا تجویز می‌کنند قرص آزیترومایسین و داکسی سایکلین هستند. مصرف چند روزه تا دو هفته‌ای داروهای آنتی بیوتیک می‌تواند باکتری عامل این بیماری را برطرف کند.

ممکن است از چند روز پس از شروع مصرف دارو احساس بهبودی کنید. اما توصیه می‌شود که دوره مصرف دارو را کامل کنید تا به بهترین نتیجه برسید. برای جلوگیری از عود مجدد عفونت، احتمالا پزشک به شما توصیه می‌کند تا در پایان دوره مصرف دارو، مجددا آزمایش دهید.

اجتناب از داشتن رابطه جنسی در طول دوره درمان هم راهکاری است که می‌تواند به درمان سریع‌تر و بهتر بیماری کمک کند. نکته مهم درباره درمان بیماری کلامیدیا این است که آنتی بیوتیک‌ها فقط قادر به درمان عفونت ناشی از این باکتری هستند و آسیب‌های وارد شده و عوارض ناشی از آن را برطرف نمی‌کنند. پس در صورتی که به دلیل ابتلای طولانی مدت به کلامیدیا دچار عوارض دیگری از جمله بیماری التهابی لگن، اپیدیدیمیت و… شده‌اید، لازم است توسط پزشک متخصص تحت درمان قرار بگیرید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات