جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش اسپرم در منزل – نحوه انجام و تفسیر ازمایش اسپرم

آزمایش اسپرم در منزل
تاریخ بروزرسانی : ۱۴ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

در حوزه سلامت باروری، آزمایش اسپرم، بینشی در مورد کیفیت و کمیت شناگران شگفت‌انگیز معروف به اسپرم‌ها ارائه می‌دهد و کمک می‌کند تا پیش از بارداری از وجود مشکلات احتمالی آگاه شده و برای درمان اقدام کنید. آزمایش اسپرم در منزل یک راهکار عالی برای افرادی است که می‌خواهند در آرامش و در خانه خودشان این تست را انجام داده و به آزمایشگاه ها مراجعه نکنند. این خدمت را می‌توانید از بخش آزمایش در منزل دریافت نمایید.


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش اسپرم چیست

آزمایش اسپرم که به آن آنالیز منی نیز می گویند، یک روش تشخیصی است که برای ارزیابی کیفیت و کمیت اسپرم در منی مردان استفاده می‌شود و نقش مهمی در ارزیابی باروری مردان و شناسایی هر گونه مسائل اساسی که ممکن است بر توانایی زوجین برای باردار شدن تأثیر بگذارد، ایفا می کند. در طی آزمایش اسپرم، نمونه ای از مایع منی جمع آوری شده و زیر میکروسکوپ بررسی می شود.

در آزمایشگاه، نمونه منی برای پارامترهای مختلفی از جمله تعداد اسپرم، تحرک (توانایی شنا)، مورفولوژی (شکل و ساختار اسپرم) و سایر عوامل مانند حجم و سطح pH تجزیه و تحلیل می‌شود. نتایج تست اسپرم می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت کلی و عملکرد اسپرم ارائه دهد و به پزشکان کمک کند تا در صورت لزوم بهترین اقدام برای درمان باروری را تعیین کنند.

در نهایت، آزمایش اسپرم به عنوان یک ابزار ضروری در درک و رسیدگی به مشکلات بالقوه باروری مردان عمل می‌کند و زوج‌ها را قادر می‌سازد تا هنگام برنامه‌ریزی برای فرزندآوری تصمیمات آگاهانه بگیرند.

بهترین زمان برای آزمایش اسپرم

بهترین زمان برای آزمایش اسپرم معمولاً صبح ها، اندکی پس از بیدار شدن از خواب است. در طول خواب، بدن یک دوره استراحت و بازسازی را پشت سر می گذارد و این شامل سیستم تولید مثل نیز می‌شود. با تست اسپرم خود در صبح، می توانید نمایش دقیق تری از کیفیت و پتانسیل باروری آن به دست آورید زیرا تولید اسپرم در ساعات اولیه روز به اوج خود می رسد، با غلظت های بالاتر و تحرک بهتر.

آزمایش اسپرم

علاوه بر این، با انجام آزمایش اسپرم صبحگاهی، اطمینان حاصل می‌کنید که عوامل سبک زندگی یا فعالیت‌های روز قبل تأثیر کمتری بر نتایج دارند و تصویر واضح‌تری از سلامت اسپرم شما ارائه می‌دهند.

البته آماده شدن برای تست اسپرم نیاز به برخی ملاحظات خاص نیز دارد. در مرحله اول، توصیه می شود دو تا پنج روز قبل از انجام آزمایش اسپرم از رابطه جنسی یا انزال خودداری کنید. این فاصله اجازه می دهد تا اندازه نمونه کافی جمع شود و نمایش بهتری از کیفیت کلی اسپرم ارائه شود.

مواردی که آزمایش اسپرم را خراب می‌کند

عوامل متعددی می توانند بر نتیجه آزمایش اسپرم تأثیر بگذارند و به طور بالقوه نتایج را نامعتبر کنند.

  • قرار گرفتن منی در معرض آلاینده های محیطی، از جمله اسپرم کش های موجود در کاندوم ها، اسپری ها و پمادهای مختلف.
    وجود اضطراب و استرس در فرد.
    درصورتی که فرد طی سه روز قبل از نمونه گیری تب داشته باشد، توصیه می شود آزمایش را به زمان بعدی موکول کند.
    مصرف مشروبات الکلی و تنباکو حتی به صورت تفریحی.

چگونه آزمایش اسپرم بدهیم

از طریق سرویس آزمایش در منزل “حال” یا همان بخش سلامت در اپلیکیشن آپ می‌توانید آزمایش اسپرم در منزل را انجام دهید، بدون اینکه نیاز به خروج از منزل و یا رفتن به آزمایشگاه را داشته باشید. برای این کار کافیست درخواست خود را ثبت کرده و منتظر حضور نمونه گیر در منزل خود باشید و طرف مورد نظر را تحویل بگیرید.

دو روش اصلی برای گرفتن نمونه اسپرم وجود دارد: خودارضایی یا استفاده از کاندوم تخصصی در حین رابطه جنسی. صرف نظر از روش انتخابی، مایع منی را در ظرف ارائه شده جمع آوری کنید. مراقب باشید از ریختن نمونه یا تماس آن با سطوح خارجی جلوگیری کنید.

تست اسپرم

اطمینان از کنترل دمای مناسب برای نمونه های مایع منی بسیار مهم است. نمونه را در دمای ایده آل بدن 36 تا 37 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. از هرگونه دمای زیر انجماد یا بالای 40 درجه سانتیگراد باید اجتناب شود.

هنگامی که نمونه آماده شد، انتقال آن به آزمایشگاه در یک بازه زمانی خاص بسیار مهم است. در شرایط نگهداری مطلوب، نمونه باید ظرف 30 تا 60 دقیقه به آزمایشگاه آورده شود. از آنجایی که نمونه باید در دمای بدن نگهداری شود، نگهداری آن ذاتاً خطرناک نیست.

مواردی که در آزمایش اسپرم در منزل بررسی می‌شود

آزمایش‌ اسپرم معمولاً عوامل زیر را ارزیابی می‌کنند:

1. تعداد اسپرم: غلظت اسپرم را در نمونه منی اندازه گیری می کند و نشان می دهد که در هر میلی لیتر منی چند سلول اسپرم وجود دارد.
2. تحرک اسپرم: درصد اسپرم هایی را که حرکت رو به جلو یا توانایی شنای فعال از خود نشان می دهند، ارزیابی می کند.
3. مورفولوژی اسپرم: شکل و ساختار سلول های اسپرم را بررسی می کند تا مشخص کند که آیا فرم مناسب برای لقاح موثر دارند یا خیر.

اسپرم سالم باید چه رنگی باشد؟

اسپرم سالم به طور معمول باید رنگ سفید شیری یا خاکستری داشته باشد. این رنگ در نتیجه پروتئین ها و آنزیم های موجود در مایع منی است. البته تغییرات جزئی در رنگ، ممکن است به عواملی مانند رژیم غذایی، سطح هیدراتاسیون و سلامت کلی بستگی داشته باشد.

با این حال، اگر رنگ به طور قابل توجهی متفاوت یا غیر معمول به نظر برسد، ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. هر گونه نگرانی یا تغییر در رنگ اسپرم را باید فورا با یک دکتر اورولوژی آنلاین یا یک دکتر آنلاین داخلی درمیان بگذارید تا مشکل برطرف شود.

اسپرم سالم

بهترین زمان آزمایش اسپرم

معمولاً توصیه می‌شود که برای یک دوره تقریباً 3 روزه پس از آخرین انزال آزمایش اسپرم در منزل را انجام دهید، چه در حین مقاربت باشد و چه در هنگام ترشحات شبانه. این چارچوب زمانی خاص به بدن اجازه می دهد تا دوره نقاهت مناسبی را برای پر کردن مایع منی و تولید نمونه ای نماینده ایجاد کند.

اگر فاصله بین انزال و آزمایش اسپرم کمتر از 3 روز باشد، نمونه مایع منی به‌دست‌آمده ممکن است حجم کمتری داشته باشد و به دلیل تعداد کمتر اسپرم، نتیجه آزمایش بالقوه نادرست باشد. از طرف دیگر، فاصله زمانی طولانی بین انزال و آزمایش می تواند منجر به کاهش تحرک اسپرم شود و همچنین بر دقت نتایج به دست آمده تأثیر بگذارد. بنابراین، رعایت بازه زمانی توصیه شده، نتایج قابل اعتمادتر و آموزنده تری را برای آزمایش اسپرم تضمین می کند.

علل نتایج غیر نرمال آزمایش اسپرم چیست؟

نتایج غیرطبیعی تست آنالیز اسپرم را می توان به عوامل مختلفی از جمله مسائل ناباروری، بیماری های زمینه ای مانند دیابت، عدم تعادل هورمونی، نقص ژنتیکی، عفونت ها یا قرار گرفتن در معرض تشعشعات خطرناک نسبت داد. تشخیص چنین مواردی ممکن است شامل انجام آزمایش هایی مانند آزمایش ژنتیک و آزمایش هورمون،بیوپسی بیضه، آنالیز ادرار پس از انزال، آزمایش سلول های ایمنی ضد اسپرم و موارد دیگر باشد.

علاوه بر این، آزمایش تجزیه و تحلیل اسپرم یکی دیگر از اقدامات تشخیصی است که در آن اسپرم با قطعاتی از پوسته تخمک مخلوط می شود تا توانایی اسپرم برای اتصال به تخمک مشخص شود. تخم مرغ. این رویکرد جامع، متخصصان مراقبت های بهداشتی را قادر می سازد تا نگرانی های مربوط به باروری را به طور دقیق تشخیص داده و به آنها رسیدگی کنند.

اسپرم سالم

مواردی که قبل از انجام آزمایش اسپرم باید بدانید

برای بهینه سازی نتایج آزمایش اسپرم، باید چندین اقدام را در نظر گرفت:

  • پرهیز از مصرف داروهایی مانند سایمتیدین که با کاهش تعداد اسپرم همراه بوده است.
  • از مصرف الکل و کافئین خودداری کنید، زیرا ممکن است بر کیفیت اسپرم تاثیر بگذارند.
  • اجتناب از تماس نمونه منی با عوامل اسپرم کش یا سایر محصولات ضد بارداری.
  • جلوگیری از آلودگی نمونه با اطمینان از تکنیک های صحیح جمع آوری و استفاده از ظروف استریل.
  • اتخاذ تدابیری برای کنترل سطح اضطراب و استرس قبل از آزمون، زیرا ممکن است نتایج را تحت تأثیر قرار دهد.
  • خودداری از مصرف مواد مخدر و دخانیات، زیرا می توانند بر تعداد اسپرم و باروری کلی تأثیر منفی بگذارند.

آمادگی لازم برای انجام تست اسپرم

ضروری است که هر گونه شرایط پزشکی را به پزشک و کادر پزشکی خود بگویید، به خصوص اگر از بیماری خاصی رنج می برید. زیرا برخی داروها می توانند بر کیفیت اسپرم تأثیر بگذارند و حتی ممکن است نتایج آزمایش اسپرم در منزل، غیرطبیعی شود. بنابراین، در صورت مصرف هر گونه دارویی، قبل از ایجاد هرگونه تغییر با پزشک مشورت کنید. به عنوان مثال، داروهایی مانند سایمتیدین برای کاهش تعداد اسپرم شناخته شده است، بنابراین استفاده از آنها باید تحت نظارت پزشکی قطع شود.

بسیاری از داروهای گیاهی پتانسیل تأثیرگذاری بر سطح هورمون و کیفیت کلی هورمون در بدن را دارند. بنابراین، مهم حتما اثرات بالقوه داروهای گیاهی بر نتایج آزمایش را بررسی کرده و یا از پزشک بپرسید.

اگر مصرف کننده دخانیات هستید، توصیه می شود چند روز قبل از جمع آوری نمونه، سیگار را ترک کنید. اگر زخم یا ناراحتی را در ناحیه تناسلی دارید، حتما آن را با پزشک درمیان بگذارید.

توصیه می شود شب قبل از نمونه گیری رژیم غذایی منظم خود را حفظ کنید و از فعالیت هایی مانند حمام کردن، استفاده از سونا یا جکوزی خودداری کنید. اگر معمولاً مواد کافئین دار مصرف می کنید، توصیه می شود چند روز قبل از جمع آوری نمونه از مصرف آنها خودداری کنید.

تفسیر یا خواندن آزمایش اسپرم

برای تفسیر آزمایش اسپرم حتما جواب آن را برای یک متخصص یا یک دکتر عمومی آنلاین ارسال کنید تا پاسخ دقیق را از طرف پزشک دریافت نمایید

  • حجم (Vol): حجم انزال که معمولاً بر حسب میلی لیتر (ml) اندازه گیری می شود.
  • غلظت (Conc): غلظت اسپرم در انزال معمولاً به صورت میلیون اسپرم در میلی لیتر (میلیون در میلی لیتر) بیان می شود.
  • تعداد کل اسپرم (TSC): تعداد کل اسپرم در کل انزال که با ضرب حجم در غلظت محاسبه می شود.
  • تحرک: درصد سلول های اسپرمی که در حال حرکت هستند. اغلب به دو دسته تحرک پیشرونده (PR)، تحرک غیر پیشرونده (NP) و بی حرکت (IM) طبقه بندی می شود.
  • مورفولوژی: ارزیابی شکل و ساختار اسپرم که معمولاً به عنوان درصد اشکال طبیعی مشاهده شده گزارش می شود.
  • سرزندگی: درصد سلول های اسپرم زنده در انزال.
  • pH: اندازه گیری اسیدیته یا قلیایی بودن نمونه مایع منی.
  • گلبول های سفید (WBC): تعداد گلبول های سفید موجود در مایع منی. سطوح بالا ممکن است نشان دهنده عفونت یا التهاب باشد.

اینها تنها چند علامت اختصاری رایج هستند که در جواب آزمایش اسپرم ذکر می‌شوند.

آگلوتیناسیون در آزمایش اسپرم چیست؟

آگلوتیناسیون در آزمایش اسپرم به جمع شدن یا چسبیدن سلول‌های اسپرم به یکدیگر اشاره دارد که می‌تواند توانایی آنها را برای شنا کردن و بارور کردن تخمک مختل کند. این وضعیتی است که می تواند در طی آنالیز مایع منی یا تست اسپرم ارزیابی شود.

agglutination می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله عفونت، ضربه به دستگاه تناسلی، شرایط خاص پزشکی یا قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی رخ دهد و باعث کاهش تحرک اسپرم و جلوگیری از رسیدن آنها به تخمک برای لقاح بر باروری مردان شود.

تفسیر آزمایش اسپرم

morphology در آزمایش اسپرم چیست؟

در زمینه آزمایش اسپرم، مورفولوژی به شکل و ساختار سلول های اسپرم اشاره دارد. مورفولوژی اسپرم با بررسی نمونه ای از مایع منی در زیر میکروسکوپ ارزیابی می شود. اسپرم با مورفولوژی طبیعی شکل منظمی دارد، از جمله سر بیضی شکل با آکروزوم مشخص (ساختار کلاهک مانند) و دم بلند. مورفولوژی غیر طبیعی اسپرم ممکن است نشان دهنده مشکلات بالقوه باروری باشد، زیرا می تواند بر توانایی اسپرم برای بارور کردن تخمک تأثیر بگذارد.

توجه به این نکته مهم است که مورفولوژی غیر طبیعی به تنهایی لزوماً به معنای نابارور بودن فرد نیست، زیرا عوامل دیگری مانند تعداد و تحرک اسپرم نیز در باروری نقش دارند. اما اگر در این مورد مشکلی دارید حتما با یک متخصص در بخش پزشک آنلاین گفتگو کنید و مشاوره بگیرید

آزمایش dfi اسپرم چیست؟

تست شاخص تکه تکه شدن DNA (DFI) ابزار ارزشمندی است که برای ارزیابی سطح آسیب DNA در اسپرم استفاده می شود. شاخص تکه تکه شدن DNA را اندازه گیری می کند که نشان دهنده کیفیت مایع منی و پتانسیل ناباروری است. تکه تکه شدن DNA اسپرم به عنوان یک علت ناباروری مردان شناخته شده است، زیرا یکپارچگی DNA برای رشد مناسب جنین بسیار مهم است.

آزمایش DFI نمونه های منی را از نظر غلظت، تحرک و مورفولوژی اسپرم (اندازه و شکل) ارزیابی و بررسی می کند و یک روش اساسی برای تشخیص ناباروری مردان است. اما این آزمایش جزئیات خاصی در مورد ترکیب ژنتیکی اسپرم، که برای رشد طبیعی جنین بسیار مهم است، ارائه نمی دهد.

درباره درمان ناباروری و راه های آن بیشتر بدانید

motility در تست اسپرم چیست؟

تحرک یا motility یک پارامتر مهم است که در طی آزمایش اسپرم یا تجزیه و تحلیل مایع منی اندازه گیری می شود و به توانایی سلول های اسپرم برای حرکت و شنا به جلو اشاره دارد. تحرک یک عامل اساسی در تعیین باروری مردان است زیرا به طور مستقیم بر توانایی اسپرم برای رسیدن و بارور کردن تخمک تأثیر می گذارد.

ارزیابی حرکت اسپرم اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت کلی و عملکرد سلول های اسپرم ارائه می دهد. سطوح کم تحرک می تواند نشان دهنده مشکلات بالقوه باروری، مانند عدم تعادل هورمونی، ناهنجاری های ساختاری، یا مشکلات تولید اسپرم باشد.

liquefaction time در آزمایش اسپرم

زمان نرمال مایع شدن در آزمایش اسپرم معمولاً بین 20 تا 30 دقیقه است. در این دوره، آنزیم‌هایی که به آنزیم‌های پروتئولیتیک معروف هستند، پروتئین‌های مایع منی را تجزیه می‌کنند و باعث می‌شوند که از حالت انعقاد یا چسبناک به حالت مایع تبدیل شود. این دگرگونی سلول‌های اسپرم را قادر می‌سازد تا به طور مستقل حرکت کنند و سفر آنها را از طریق دستگاه تناسلی زنان تسهیل می‌کند.

طولانی شدن زمان مایع سازی یا liquefaction time می تواند نشان دهنده مشکلات بالقوه باروری باشد. اگر مایع منی ظرف یک ساعت نتواند مایع شود یا مایع شدن با تاخیر یا ناقص انجام شود، ممکن است به علت وجود برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند عفونت یا ناهنجاری‌ها در وزیکول‌های منی یا غده پروستات باشد.

هزینه آزمایش اسپرم سال 1402

برای آگاهی از هزینه آزمایش اسپرم در منزل سال 1402 می‌توانید با شماره های پشتیبانی ما در مجموعه “حال” تماس گرفته و قیمت نهایی را جویا شوید. از طریق آزمایش اسپرم در منزل دیگر نیازی به خروج از خانه و رفتن به آزمایشگاه و همچنین خجالت از حضور افراد دیگر نخواهید داشت. ضمن اینکه در صورت داشتن بیمه تکمیلی و یا تامین اجتماعی، می‌توانید از آن نیز استفاده نمایید و هزینه های خود را کاهش دهید.

مزایای آزمایش اسپرم در منزل

برخی از مزایای منحصر به فرد آزمایش اسپرم در منزل عبارتند از:

  • آزمایش اسپرم خانگی نیاز به مراجعه از آزمایشگاه را از بین برده و آن را راحت تر و مقرون به صرفه تر می کند.
  • برخی از افراد ممکن است از رفتن به آزمایشگاه برای آزمایش اسپرم احساس ناراحتی یا خجالت کنند. انجام آزمایش اسپرم در منزل به شما این امکان را می دهد که حریم خصوصی خود را حفظ کرده و بدون هیچ استرس اضافی اطلاعات لازم را به دست آورید.
  • با آزمایش خانگی اسپرم، معمولاً می توانید نتایج آزمایش را در عرض چند دقیقه دریافت کنید، در حالی که آزمایشگاه های سنتی ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج را ارائه دهند.
  • فناوری های پیشرفته مورد استفاده در تست اسپرم در منزل نتایج دقیق و قابل اعتماد را تضمین می کند.
  • آزمایش اسپرم در منزل به شما این امکان را می دهد که آزمایش را در زمانی که برای شما مناسب است انجام دهید.
  • مشاوره و پشتیبانی آنلاین
  • انجام آزمایش اسپرم در خانه به همسر شما اجازه می دهد تا فعالانه در این فرآیند شرکت کند

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات