جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

فیزیوتراپی صورت در منزل / فیزیوتراپی صورت چگونه انجام میشود

فیزیوتراپی صورت در منزل
تاریخ بروزرسانی : ۰۶ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

فیزیوتراپی صورت در منزل روشی طبیعی و غیرتهاجمی برای بهبود ظاهر و سلامتی صورت است. با کمک حرکات و کشش های هدفمند، فیزیوتراپی صورت می تواند عضلات صورت را تقویت و تقویت و مشکلات به وجود آمده را برطرف کند. فیزیوتراپی صورت در سال‌های اخیر به دلیل فواید بی‌شمار آن از جمله کاهش علائم پیری، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و درمان بیماری های صورت محبوبیت پیدا کرده است.

در این مقاله، علم فیزیوتراپی صورت، فواید آن و اینکه چگونه می‌توانید تمرینات صورت را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا به نتایج مطلوب دست یابید را بررسی خواهیم کرد. ضمن اینکه اگر نیاز به فیزیوتراپ با تجربه برای صورت خود دارید می‌توانید از بخش فیزیوتراپی در منزل درخواست خود را ثبت کنید تا فیزیوتراپ به خانه شما آمده و عملیات درمانی را آغاز کند. در این روش شما نیز باآرامش خاطر بیشتری مارحل درمان را طی خواهید کرد.


تصویر خدمات اقساطی

فیزیوتراپی صورت چیست

فیزیوتراپی صورت که به عنوان توانبخشی صورت نیز شناخته می شود، شاخه ای تخصصی از فیزیوتراپی است که بر عضلات و بافت های صورت و گردن تمرکز دارد و شامل طیف وسیعی از تکنیک‌های طراحی شده برای تقویت عملکرد ماهیچه‌های صورت، بهبود تقارن صورت، و کاهش انواع مشکلات ایجاد شده بر ناحیه سر و گردن است. فیزیوتراپی صورت در منزل می تواند برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله فلج بل، فلج عصب صورت، اختلالات TMJ، ضعف صورت مرتبط با سکته و ضربه به صورت استفاده شود. فیزیوتراپی صورت توسط فیزیوتراپیست های آموزش دیده با دانش و آموزش تخصصی آناتومی و فیزیولوژی صورت و گردن انجام می شود.

درباره نحوه انجام فیزیوتراپی پا در منزل بیشتر بدانید

فیزیوتراپی صورت چگونه است

فیزیوتراپی صورت که به عنوان درمان صورت یا توانبخشی صورت نیز شناخته می شود، شامل تکنیک های مختلفی برای بهبود عملکرد و ظاهر عضلات صورت و گردن است. تکنیک خاص مورد استفاده ممکن است بسته به نیازهای فرد متفاوت باشد، اما برخی از تکنیک های رایج عبارتند از:

رهاسازی میوفاشیال

این تکنیک که یکی از راه های فیزیوتراپی صورت در منزل است شامل اعمال فشار ملایم به نواحی خاصی از صورت و گردن برای کشش و آزادسازی تنش در عضلات و فاسیا است.

آموزش مجدد عصبی عضلانی

شامل آموزش ماهیچه های صورت است که چگونه پس از آسیب یا جراحی به درستی حرکت کنند.

درمان دستی

می تواند شامل ماساژ، تحرک مفصل و کشش برای بهبود تحرک و کاهش درد باشد.

بیوفیدبک

این تکنیک فیزیوتراپی صورت در منزل از حسگرها برای نظارت بر فعالیت عضلات و ارائه بازخورد برای کمک به افراد برای یادگیری کنترل عضلات صورت و کاهش تنش استفاده می کند.

تحریک الکتریکی

این روش شامل استفاده از جریان های الکتریکی کوچک برای تحریک عضلات صورت و گردن، بهبودی و کاهش درد است.

طب سوزنی برای فیزیوتراپی صورت در منزل

این تکنیک شامل قرار دادن سوزن های ظریف در نقاط خاصی از بدن برای بهبود بهبود، کاهش درد و بهبود سلامت کلی است.

فیزیوتراپی صورت برای فلج بل

فیزیوتراپی صورت می تواند درمانی موثر برای فلج بل باشد، یعنی وضعیتی که باعث ضعف یا فلج موقت ماهیچه های یک طرف صورت می شود. هدف فیزیوتراپی صورت در منزل بهبود عملکرد عضلات و جلوگیری از عوارض طولانی مدت مانند انقباض یا عدم تقارن دائمی صورت است.

در ادامه برخی از تکنیک های رایج مورد استفاده در فیزیوتراپی صورت برای فلج بل ذکر شده است.

  •  تمرینات خاصی را می توان برای کمک به تقویت عضلات ضعیف شده و بهبود دامنه حرکتی آنها تجویز کرد که ممکن است شامل لبخند زدن، پف کردن گونه ها و جمع کردن لب ها باشد.
  • ماساژ ملایم می‌تواند به افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده، کاهش تنش عضلانی و افزایش آرامش کمک کند.
  • تکنیک تحریک الکتریکی شامل استفاده از جریان های الکتریکی سطح پایین برای تحریک عضلات صورت و گردن، بهبودی و کاهش درد است.
  • در روش بیوفیدبک از حسگرها می توان برای نظارت بر فعالیت ماهیچه ها و کمک به افراد برای یادگیری کنترل عضلات صورت و کاهش تنش استفاده کرد.
  • اعمال گرما یا سرما در ناحیه آسیب دیده می تواند به کاهش التهاب، تسکین درد و بهبود گردش خون کمک کند.

توجه به این نکته ضروری است که تکنیک های خاص مورد استفاده در فیزیوتراپی صورت برای فلج بل ممکن است بسته به شدت بیماری و نیازهای فردی متفاوت باشد.

درمان با فیزیوتراپی صورت

دستگاه فیزیوتراپی صورت

امروزه انواع مختلفی از دستگاه های فیزیوتراپی صورت در بازار موجود است که برخی از آنها عبارتند از:

  • غلتک های صورت: این غلتک های دستی معمولاً از سنگ یا فلز ساخته می شوند و برای ماساژ صورت استفاده می شوند. آنها می توانند به ترویج تخلیه لنفاوی و کاهش التهاب کمک کنند.
  • دستگاه های میکروجریان: این دستگاه ها از جریان های الکتریکی سطح پایین برای تحریک عضلات صورت، بهبود رنگ پوست و کاهش چین و چروک استفاده می کنند.
  • دستگاه های نور درمانی LED: این دستگاه ها طول موج های مختلفی از نور را ساطع می کنند که برای بهبود تولید کلاژن، کاهش التهاب و بهبود سلامت کلی پوست به پوست نفوذ می کند.
  • ابزار گوا شا: این ابزارها اغلب از سنگ یا یشم ساخته می شوند و برای حرکت دادن ملایم روی پوست در یک الگوی خاص به منظور کاهش پف استفاده می شوند.

درباره نحوه انجام فیزیوتراپی کمر در منزل بیشتر بدانید

فیزیوتراپی صورت در منزل بعد از سکته مغزی

فیزیوتراپی صورت پس از سکته مغزی معمولاً شامل تمرینات و تکنیک هایی برای کمک به بهبود قدرت عضلانی، هماهنگی و حرکت در عضلات صورت است. برخی از تکنیک های رایج مورد استفاده در فیزیوتراپی صورت پس از سکته مغزی عبارتند از:

  • تمرینات صورت: این تمرینات ممکن است شامل حرکات ساده مانند جمع کردن لب ها یا بالا بردن ابروها یا تمرینات پیچیده تر مانند لبخند زدن در حالی که زبان را روی سقف دهان فشار می دهد، باشد.
  • ماساژ صورت: به بهبود جریان خون و شل شدن عضلات سفت کمک می‌کند. یک درمانگر ممکن است از تکنیک های مختلفی مانند نوازش ملایم یا ماساژ نقطه فشار استفاده کند.
  • تحریک الکتریکی: شامل استفاده از جریان های الکتریکی کوچک برای تحریک عضلات صورت و ارتقای آموزش مجدد عضلات است.
  • آموزش بیوفیدبک: شامل استفاده از حسگرها برای نظارت بر فعالیت عضلانی و ارائه بازخورد به بیمار است که به آنها کمک می کند تا کنترل موثرتری عضلات صورت خود را یاد بگیرند.

به طور کلی، فیزیوتراپی صورت معمولاً توسط یک فیزیوتراپیست آموزش دیده انجام می‌شود و بهتر است برای این کار از مراکز معتبر درخواست فیزیوتراپ صورت در منزل را انجام دهید.

حرکات فیزیوتراپی صورت برای سکته مغزی

برخی از حرکات رایج فیزیوتراپی صورت در منزل که برای افرادی که دچار سکته مغزی شده اند شامل موارد زیر است:

تمرینات چشمی

این تمرینات به بهبود هماهنگی و تمرکز چشم کمک می کند. آنها ممکن است شامل حرکت دادن چشم ها به بالا و پایین، پهلو به پهلو و در یک حرکت دایره ای باشند.

تمرینات گونه

این تمرینات روی ماهیچه های اطراف گونه و دهان کار می کنند. یک مثال، لبخند زدن تا حد امکان گسترده و نگه داشتن موقعیت برای چند ثانیه قبل از استراحت است.

تمرینات لب

این تمرینات روی ماهیچه های اطراف لب و دهان کار می کنند. به عنوان مثال می توان به جمع کردن لب ها و نگه داشتن موقعیت، دمیدن شمع ها و استفاده از نی برای دمیدن حباب های آب اشاره کرد.

تمرینات زبان

این تمرینات روی ماهیچه های زبان اثر می گذارد. به عنوان مثال می توان زبان را تا جایی که ممکن است بیرون آورد و از یک طرف به سمت دیگر حرکت داد.

تمرینات فک

این تمرینات روی عضلات فک کار می کنند و برای بهبود توانایی جویدن و بلع مهم هستند. به عنوان مثال می توان به باز و بسته کردن دهان، حرکت دادن فک از یک طرف به سمت دیگر و بیرون آوردن فک پایین اشاره کرد.

فیزیوتراپی فک صورت

عوارض فیزیوتراپی صورت

فیزیوتراپی صورت به طور کلی یک درمان بی خطر است اما می تواند عوارض جانبی بالقوه ای نیز داشته باشد

  • درد صورت: برخی از افراد ممکن است در طول تمرینات فیزیوتراپی صورت دچار درد شوند، به خصوص اگر عضلات صورتشان بسیار ضعیف باشد یا یک بیماری زمینه ای باعث درد شود.
  • درد عضلانی: درد عضلانی پس از فیزیوتراپی صورت معمول است، به خصوص اگر تمرینات جدید باشند.
  • خستگی: انجام تمرینات فیزیوتراپی صورت می تواند خسته کننده باشد، به خصوص اگر به طور مکرر در مدت زمان کوتاهی انجام شود.
  • کبودی: در موارد نادر، فیزیوتراپی صورت ممکن است باعث کبودی یا سایر تحریکات پوستی شود.

قبل از شروع فیزیوتراپی صورت حتما هرگونه بیماری یا مشکل قبلی خود را به فیزیوتراپ اطلاع دهید.

با خدمات پزشکی در منزل حال بیشتر آشنا شوید.

مزایای فیزیوتراپی صورت در منزل

فیزیوتراپی صورت که به عنوان توانبخشی صورت یا بازآموزی صورت نیز شناخته می شود، زمانی که در خانه با راهنمایی فیزیوتراپیست مجاز انجام شود، می تواند مزایای متعددی داشته باشد. در اینجا برخی از مزایای بالقوه وجود دارد:

  • راحتی: یکی از مزایای اصلی فیزیوتراپی صورت در منزل، فاکتور راحتی است زیرا شما مجبور نیستید به کلینیک سفر کنید، که می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند.
  • حریم خصوصی: با انجام فیزیوتراپی صورت در خانه، می توانید از ناراحتی یا خجالتی که ممکن است با انجام این تمرینات در حضور دیگران ایجاد شود، جلوگیری کنید.
  • مقرون به صرفه: از آنجایی که هزینه های کلینیک را پرداخت نخواهید کرد، می توانید با انجام فیزیوتراپی صورت در خانه در هزینه خود صرفه جویی کنید.
  • ثبات: هنگامی که فیزیوتراپی صورت را در خانه انجام می دهید، کنترل بیشتری بر برنامه خود دارید، به این معنی که می توانید یک روال ثابت داشته باشید که می تواند نتایج بهتری نیز داشته باشد.

درباره فیزیوتراپی دست در منزل و انجام آن بیشتر بدانید

قیمت فیزیوتراپی صورت در منزل

قیمت نهایی فیزیوتراپی صورت در منزل با توجه به مواردی مانند مدت زمان جلسات، نوع درمان، بیمه و سایر موارد متفاوت است. ضمن اینکه بیمارستان ها و مراکز درمان قیمت های متفاوتی را برای فیزیوتراپی صورت ارائه می‌کنند. هزینه مصوب وزارت بهداشت برای فیزیوتراپی شامل قیت های زیر است.

هزینه ارزیابی فیزیوتراپی برای یک دوره درمانی

  • فیزیوتراپی یک ناحیه۲۷۴,۴۰۰ ریال
  • فیزیوتراپی دو ناحیه۲۷۴,۴۰۰ ریال

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی سال ۱۴۰۲ (آزاد)

  • فیزیوتراپی یک ناحیه۱,۶۸۹,۶۰۰ ریال
  • فیزیوتراپی دو ناحیه۲,۸۸۷,۶۰۰ ریال

هزینه فیزیوتراپی سال ۱۴۰۲ با بیمه سلامت

  • فیزیوتراپی یک ناحیه۱,۴۱۰,۶۹۰ ریال
  • فیزیوتراپی دو ناحیه۲,۳۱۱,۷۸۰ ریال

هزینه تک جلسه با بیمه تامین اجتماعی

  • فیزیوتراپی یک ناحیهنیازمند استعلام با دکمه تماس
  • فیزیوتراپی دو ناحیهنیازمند استعلام با دکمه تماس

هزینه مگنت تراپی

  • هزینه مگنت تراپی۲۰۴۷۰۰۰ ریال

هزینه منیپولیشن یا منوال تراپی

  • هزینه منیپولیشن یک یا دو ناحیه۱۳۷۲۰۰۰ ریال
  • هزینه منیپولیشن یک یا دو ناحیه۱۹۶۰۰۰۰ ریال

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات