جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

فیزیوتراپی کمر در منزل / درمان درد کمر در خانه با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی کمر در منزل
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ دی

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

فیزیوتراپی کمر در منزل یک رویکرد مناسب برای بهبود کمردرد است. چه با درد مزمن سر و کار داشته باشید، چه در دوره نقاهت پس از یک آسیب، فیزیوتراپی کمر یک راه حل غیرتهاجمی و موثر برای کسب بهبودی می‌باشد. هدف فیزیوتراپی با تکنیک های مختلف مانند کشش، ورزش و ماساژ درمانی، بهبود انعطاف پذیری، قدرت و دامنه حرکت در ناحیه کمر است.

فیزیوتراپی کمر علاوه بر پرداختن به مسائل فیزیکی، می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب با ترویج آرامش و تمرکز حواس کمک کند. در این مقاله، عمیق‌تر به فواید فیزیوتراپی کمر می‌پردازیم، نحوه عملکرد آن، شرایطی که می‌تواند درمان کند و در طول یک جلسه معمولی انتظار چه چیزی را داشته باشید را بررسی خواهیم کرد. البته می‌توانید برای درخواست فیزیوتراپی کمر در منزل، از بخش خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کرده و ثبت سفارش کنید تا فیزیوتراپ آموزش دیده و متخصص به منزل شما آمده و مراحل کار را انجام دهد.

عناوین مقاله
1 فیزیوتراپی کمر چیست2 علل اصلی کمر درد 3 علائم کمردرد4 نشانه های دیسک کمر 5 فیزیوتراپی کمر در منزل برای چه کسانی مفید است6 نحوه انجام فیزیوتراپی کمر در منزل7 انواع روش های فیزیوتراپی کمر در منزل 8 نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر9 فیزیوتراپی کمر در منزل برای کودکان10 کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد 11 حرکات فیزیوتراپی برای کمر درد12 زمان مراجعه به فیزیوتراپ برای کمر درد13 عوارض فیزیوتراپی دیسک کمر

تصویر خدمات اقساطی

فیزیوتراپی کمر چیست

فیزیوتراپی کمر نوعی درمان است که شامل استفاده از تکنیک ها، تمرینات و کشش های مختلف برای کمک یا مدیریت و پیشگیری از کمردرد است. هدف از فیزیوتراپی کمر بهبود قدرت و انعطاف پذیری عضلات پشت و همچنین نواحی اطراف آن مانند باسن، شکم و پاها است که درواقع به کاهش فشار روی کمر و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند. برخی از تکنیک های رایج مورد استفاده در فیزیوتراپی کمر عبارتند از درمان دستی که شامل دستکاری عضلات و مفاصل و همچنین تمرینات درمانی و کشش های طراحی شده برای هدف قرار دادن نواحی خاصی از کمر است. سایر درمان ها ممکن است شامل گرما یا سرما درمانی، تحریک الکتریکی، طب سوزنی و ماساژ باشد.

علل اصلی کمر درد

در ادامه علت‌های اصلی کمر درد را به اختصار توضیح خواهیم داد:

کشیدگی یا رگ به رگ شدن ماهیچه یا رباط

این یکی از شایع ترین علل کمردرد است که به دلیل حرکات ناگهانی، بلند کردن نادرست اجسام سنگین یا استفاده بیش از حد از عضلات و رباط های پشت ایجاد می‌شود. علائم شامل درد، سفتی و مشکل در حرکت است.

فتق دیسک

فتق دیسک زمانی اتفاق می افتد که بافت نرم داخل دیسک از لایه بیرونی بیرون زده و به عصب فشار وارد کند که باعث درد، بی حسی و ضعف در ناحیه آسیب دیده می‌شود و نیاز به فیزیوتراپی کمر در منزل خواهد بود.

تنگی کانال نخاعی

این مشکل به باریک شدن کانال نخاعی اشاره دارد و به اعصابی که از آن عبور می کنند فشار وارد می‌کند. علائم شامل کمردرد، ضعف و بی حسی در پاها است.

تنگی کانال نخاعی

استئوآرتریت

یک بیماری دژنراتیو مفصل است که می تواند مفاصل ستون فقرات را تحت تاثیر قرار داده و باعث درد و سفتی آن شود. ضمن اینکه می تواند منجر به خار استخوانی شده و به اعصاب فشار وارد کند. این مشکل نیاز به فیزیوتراپی کمر در منزل خواهد داشت. البته باید بدانید که بیماری دژنراتیو انواع مختلفی دارد.

اسکولیوز

وضعیتی است که در آن ستون فقرات به پهلو خم می شود و باعث کمردرد می شود و البته گاهی بر تنفس و سایر عملکردهای بدن تأثیر می گذارد.

علل کمتر شایع کمردرد نیز عبارتند از:

شرایط التهابی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان که یک اختلال خود ایمنی است که باعث التهاب در ستون فقرات و سایر مفاصل می شود و شکستگی، که می‌تواند به دلیل ضربه یا استخوان های ضعیف رخ دهد و البته سرطان که می تواند به ستون فقرات متاستاز داده و باعث درد شود.

بهترین پماد برای کمر درد را در این مقاله بشناسید

علائم کمردرد

کمردرد یک بیماری شایع است که می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند. بسته به علت و شدت درد، علائم کمردرد می تواند از ناراحتی خفیف تا درد طاقت فرسا متفاوت باشد. برخی از علائم رایج کمردرد عبارتند از:

  • دردی که در قسمت تحتانی، میانی یا بالای کمر قرار دارد
  • سفتی یا سفتی در عضلات پشت
  • احساس درد یا سوزش در پشت
  • دردهای تیراندازی یا ضربه‌ای که به پاها یا بازوها می‌تابد
  • احساس بی حسی یا گزگز در اندام ها
  • ضعف یا از دست دادن حس در پاها یا پاها
  • مشکل در راست ایستادن یا راه رفتن
  • تحرک یا دامنه حرکت محدود در پشت
  • تورم یا التهاب در نزدیکی ناحیه آسیب دیده
  • اسپاسم یا گرفتگی عضلات در پشت

توجه به این نکته ضروی است که علائم خاص کمردرد بسته به علت زمینه ای می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، کمردرد ناشی از فتق دیسک، ممکن است منجر به درد و بی حسی در پاها شود، در حالی که کمردرد ناشی از آرتریت ممکن است منجر به سفتی و تحرک محدود در مفاصل شود.

درباره کمردرد بعد از رابطه جنسی بیشتر بدانید

نشانه های دیسک کمر

دیسک های کمر در قسمت پایین کمر قرار دارند و به عنوان یک بالشتک بین مهره های کمر عمل می کند. هنگامی که دیسک ها در طول زمان آسیب ببینند یا تحلیل بروند، می‌تواند منجر به طیف وسیعی از علائم شود.

برخی از علائم رایج مشکلات دیسک کمر عبارتند از:

کمردرد

درد در ناحیه کمر یکی از شایع ترین علائم مشکلات دیسک کمر است. درد می تواند مبهم یا تیز باشد و ممکن است در یک یا هر دو طرف کمر احساس شود.

درد ساق پا

اگر مشکل دیسک کمر شدید باشد، می تواند باعث دردی شود که به ساق پا یا پا تابش می کند. به این عارضه سیاتیک می گویند و در اثر فشردگی ریشه های عصبی نخاعی ایجاد می شود.

بی حسی یا سوزن سوزن شدن

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در باسن، پاها یا پاها زمانی رخ می دهد که مشکل دیسک کمر اعصابی را که از این ناحیه می گذرد فشرده می کند.

ضعف

ضعف در پاها یا پاها همچنین زمانی رخ می دهد که مشکل دیسک کمر، اعصابی را که عضلات آن نواحی را کنترل می کنند، تحت فشار قرار دهد.

از دست دادن کنترل مثانه یا روده

در موارد نادر، مشکل شدید دیسک کمر می تواند باعث از دست دادن کنترل مثانه یا روده شود. این یک اورژانس پزشکی است و نیاز به توجه فوری دارد.

درباره نحوه انجام فیزیوتراپی پا در منزل بیشتر بدانید

فیزیوتراپی کمر در منزل برای چه کسانی مفید است

فیزیوتراپی کمر در منزل برای افرادی که کمردرد یا ناراحتی در ناحیه کمری ستون فقرات را دارند مفید است. این نوع فیزیوتراپی می‌تواند برای افرادی که آسیب دیده‌اند، مشکلات عضلانی یا مفصلی دارند، یا دارای بیماری‌هایی مانند آرتریت یا فتق دیسک هستند که ناحیه کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مفید باشد. فیزیوتراپی کمر در منزل همچنین می‌تواند برای افرادی که وضعیت بدنی نامناسبی دارند، یا افرادی که زمان زیادی را در یک وضعیت نشسته یا ایستاده می‌گذرانند، مفید باشد.

فیزیوتراپی کمر در منزل برای سالمندان و یا افراد کم توان که نمی‌توانند به راحتی رفت و آمد کرده و یا مشکل حرکتی دارند بسیار مفید است زیرا فیزیوتراپ در منزل حاضر شده و تمامی مراحل در خانه و در کنار اعضای خانواده انجام خواهد شد. برای این کار می‌توانیداز بخش فیزیوتراپی در منزل سفارش خود را ثبت کرده و منتظر فیزیوتراپ در محل مورد نظرتان باشید.

درباره فیزیوتراپی صورت در منزل و نحوه انجام آن بیشتر بدانید

فیزیوتراپی کمر در منزل

نحوه انجام فیزیوتراپی کمر در منزل

فیزیوتراپی کمر نوعی درمان است که می تواند در خانه توسط پزشک یا فیزیوتراپ انجام شود و شامل تمرینات و تکنیک‌هایی است که برای تسکین درد، بهبود انعطاف پذیری و تقویت عضلات پشت طراحی شده است. برای انجام فیزیوتراپی کمر در منزل، پزشک ابتدا یک ارزیابی برای تعیین نیازهای خاص بیمار انجام داده و یک برنامه درمانی فردی ایجاد می‌کند. این طرح ممکن است شامل ترکیبی از تمرینات کششی، تقویتی و حرکتی است. سپس فیزیوتراپ بیمار را با توجه به تمرینات، راهنمایی می کند.

درباره نحوه فیزیوتراپی شانه در منزل بیشتر بدانید

انواع روش های فیزیوتراپی کمر در منزل

با فیزیوتراپی کمر، می‌توانید انتظار طیف وسیعی از تکنیک‌های طراحی شده برای بهبود تحرک، کاهش درد و تقویت عضلات کمر را داشته باشید. از درمان دستی و حرکات کششی گرفته تا تمرینات هدفمند. فیزیوتراپ از نزدیک با شما همکاری خواهد کرد تا برنامه ای متناسب با نیازهای خاص شما ایجاد کند.

در ادامه چند تکنیک رایج مورد استفاده در فیزیوتراپی کمر ذکر شده است:

درمان دستی

شامل تمرینات ستون فقرات و بافت های اطراف آن برای کاهش درد و بهبود حرکت است.

تمرینات کششی

این تمرینات برای افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی در عضلات پشت طراحی شده اند.

تمرینات تقویتی

این تمرینات فیزیوتراپی کمر در منزل بر ساخت ماهیچه های پشت برای حمایت بهتر از ستون فقرات تمرکز می کنند.

گرما یا یخ درمانی

بسته به شرایط خاص، پزشک ممکن است از گرما یا یخ برای کمک به کاهش التهاب و تسکین درد استفاده کند.

تحریک الکتریکی

این تکنیک فیزیوتراپی کمر در منزل شامل استفاده از تکانه های الکتریکی برای تحریک عضلات و اعصاب کمر است که به کاهش درد و بهبودی کمک می کند.

اولتراسوند درمانی

در این روش از امواج صوتی با فرکانس بالا برای نفوذ به اعماق بافت، افزایش جریان خون و کاهش التهاب استفاده می شود.

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

استراحت می تواند یک درمان موثر برای مشکلات دیسک کمر باشد، اما مهم است که بدانیم چگونه به درستی استراحت کنیم تا بهبودی با سرعت بیشتری انجام شود.

ابتدا از هر گونه فعالیتی که علائم شما را تشدید می کند اجتناب کنید که ممکن است به معنای مرخصی گرفتن از محل کار یا اجتناب از تمرینات یا حرکات خاصی باشد که کمردرد شما را تشدید می کند.

سعی کنید مدت زمانی را که در حالت نشسته یا ایستاده می گذرانید محدود کنید، زیرا هر دوی این وضعیت ها می توانند به دیسک کمر شما فشار وارد کنند. اگر مجبور هستید برای مدت طولانی بنشینید، از یک صندلی خوب استفاده کنید. در نهایت، برای کمک به بهبود انعطاف پذیری و تقویت ماهیچه های حمایت کننده از ستون فقرات، حرکات کششی ملایم و ورزش های کم فشار را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

توجه به این نکته ضروری است که اگرچه استراحت می تواند برای مشکلات دیسک کمر مفید باشد، اما نباید تنها شکل درمان باشد.پ

فیزیوتراپی کمر در منزل برای کودکان

فیزیوتراپی کمر در منزل برای کودکان یک مزیت بزرگ است زیرا می‌توانند در آرامش خانه و در کنار پدر و مادر، مراحل فیزیوتراپی را انجام دهند. برنامه فیزیوتراپی برای کودکان مبتلا به کمردرد معمولاً با ارزیابی کامل تاریخچه پزشکی، علائم و وضعیت جسمانی کودک آغاز می شود و به فیزیوتراپیست کمک می کند تا مناسب ترین برنامه درمانی را برای کودک تعیین کند.

درمان که توسط فیزیوتراپی کمر در منزل انجام می‌شود ممکن است شامل ترکیبی از تمرینات، درمان دستی، و سایر مداخلات طراحی شده برای بهبود وضعیت بدن، ارتقاء بهبودی و جلوگیری از آسیب بیشتر باشد و شامل تمرینات کششی و تقویتی، درمان دستی، گرما و یخ درمانی و آموزش های لازم باشد

کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد

دیسک کمر می‌تواند تحت تأثیر فعالیت‌های مختلفی قرار گرفته و فشار یا استرس زیادی به آن وارد شود. برخی از فعالیت هایی که برای دیسک کمر مضر شناخته شده اند عبارتند از:

نشستن طولانی مدت

نشستن برای مدت طولانی می تواند بر دیسک های کمر فشار وارد کند و منجر به فشرده شدن و آسیب احتمالی شود.

بلند کردن وزنه های سنگین

بلند کردن وزنه های سنگین با استفاده از فرم یا تکنیک نادرست می تواند فشار زیادی به کمر وارد کند و خطر فتق دیسک را افزایش دهد.

خم شدن و چرخش مکرر

خم کردن و چرخاندن مکرر کمر، به ویژه هنگام بلند کردن اجسام سنگین، می تواند دیسک های کمر را تحت فشار قرار دهد و باعث ایجاد پارگی های کوچک شود که می تواند منجر به آسیب شود.

وضعیت نامناسب

وضعیت نامناسب می تواند باعث خم شدن غیرطبیعی ستون فقرات کمری شود که منجر به افزایش فشار روی دیسک ها و سایر ساختارهای کمر می شود.

چاقی

اضافه وزن می‌تواند فشار بیشتری بر دیسک‌های کمر وارد کند و آن‌ها را بیشتر در معرض آسیب قرار دهد.

ورزش نکردن

عدم فعالیت بدنی می تواند ماهیچه های حمایت کننده از ستون فقرات کمری را ضعیف کرده و آن را در برابر آسیب آسیب پذیرتر کند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می‌تواند جریان خون دیسک‌ کمر را مختل کرده و توانایی آن‌ برای التیام و بهبودی از آسیب را کاهش دهد.

فیزیوتراپی کمر در منزل

حرکات فیزیوتراپی برای کمر درد

هدف تمرینات فیزیوتراپی برای کمردرد، تقویت ماهیچه هایی است که از ستون فقرات حمایت می کنند و انعطاف پذیری و دامنه حرکتی را بهبود بخشیده و باعث تراز مناسب ستون فقرات می شوند. یکی از ورزش های رایج برای کمردرد، شیب لگن است که شامل دراز کشیدن به پشت با زانوهای خم شده، کف پاها روی زمین و بازوها در دو طرف است. پس از آن عضلات شکم را باید منقبض کرده و لگن را به سمت بالا خم کنید.

تمرین دیگر کشش گربه-شتر است. از روی دست ها و زانوها شروع کنید و مچ ها را مستقیماً زیر شانه ها و زانوها را زیر باسن خود قرار دهید. پشت خود را به سمت سقف قوس دهید، سر خود را به سمت زمین پایین بیاورید (گربه). سپس پشت خود را پایین بیاورید و سر و دنبالیچه خود را به سمت سقف (شتر) بلند کنید. این حرکت را چندین بار تکرار کنید.

شیب لگن یکی دیگر از حرکات فیزیوتراپی برای کمردرد است که برای انجام آن باید به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کرده و پاها را روی زمین قرار دهید. با سفت کردن عضلات شکم، کمر خود را به آرامی روی زمین فشار دهید. چند ثانیه نگه دارید، سپس رها کنید و مجددا تکرار کنید.

پل زدن نیز راه دیگری است که باید به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کرده و پاها را روی زمین قرار دهید. باسن خود را به سمت سقف بلند کنید و در حین حرکت عضلات باسن خود را فشار دهید. چند ثانیه نگه دارید، سپس به آرامی کمر را پایین بیاورید.

با خدمات پزشکی در منزل حال بیشتر آشنا شوید.

زمان مراجعه به فیزیوتراپ برای کمر درد

کمردرد یکی از شایع ترین مشکلات در میان بزرگسالان است و در حالی که در بسیاری از موارد با استراحت مشکل برطرف می‌شود اما مواقعی وجود دارد که کمک گرفتن از یک متخصص آموزش دیده ضروری است. اینجاست که یک فیزیوتراپ وارد می‌شود. فیزیوتراپ ها در ارزیابی و درمان بیماری های اسکلتی عضلانی از جمله کمردرد متخصص هستند و می توانند به شما کمک کنند تا پس از یک آسیب حاد بهبود یافته یا یک بیماری مزمن را مدیریت کنید.

اگر کمردردی شدید یا مداوم را در زندگی خود تجربه می‌کنید، وقت آن است که به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. فیزیوتراپ می تواند به تعیین علت اصلی درد شما کمک کرده و برنامه های ورزشی و تکنیک های مدیریت درد را آموزش دهد.

عوارض فیزیوتراپی دیسک کمر

هرچند که فیزیوتراپی کمر در منزل یک گزینه درمانی ایمن و موثر برای درمان کمردرد است اما برخی از عوارض بالقوه وجود دارد که بیماران باید از آنها آگاه باشند.

بدتر شدن علائم

در برخی موارد فیزیوتراپی دیسک کمر می تواند علائم بیمار را تشدید کند. اگر تمرینات یا تکنیک‌های مورد استفاده فشار زیادی بر دیسک آسیب‌دیده یا بافت‌های اطراف وارد کنند، این اتفاق می‌افتد.

آسیب عصبی

در طول فیزیوتراپی دیسک کمر اگر درمانگر از زور یا فشار بیش از حد بر ناحیه آسیب دیده استفاده کند، خطر آسیب عصبی وجود دارد. این می تواند منجر به بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در پاها، پاها یا انگشتان پا شود.

عفونت

اگر درمانگر تجهیزات و سطوح آنها را به درستی تمیز نکند، خطر عفونت هایی مانند MRSA یا استافیلوکوکوس اورئوس وجود دارد.

واکنش های آلرژیک

برخی از بیماران ممکن است به مواد خاصی که در طول جلسه درمان استفاده می شود، مانند دستکش های لاتکس یا نوار چسب، واکنش آلرژیک نشان دهند.

آسیب مجدد

اگر بیمار پس از فیزیوتراپی دیسک کمر خیلی سریع به فعالیت های عادی خود بازگردد، خطر آسیب مجدد به ناحیه آسیب دیده وجود دارد.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

ستاره

10 ماه پیش

میشه برای شهرستان هم سفارش داد؟
پاسخ دهید
0

ادمین

10 ماه پیش

برای ثبت سفارش شهرهایی که ساپورت میشن مشخص شده
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات