جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

فیزیوتراپی دست در منزل / درمان مشکلات دست در خانه با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی دست در منزل
تاریخ بروزرسانی : ۰۶ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

فیزیوتراپی دست در منزل یک روش مدیریت غیرجراحی برای اختلالات و مشکلات دست است که تمرینات فیزیکی، آتل‌بندی و مراقبت را شامل می‌شود. اگرچه از عنوان فیزیوتراپی دست برای این کار استفاده می‌کنند، اما این روش به جز مچ دست، کل بازوها، شانه‌ها، آرنج و ساعد را هم در بر می‌گیرد. می‌توان گفت که فیزیوتراپی دست، علم بازیابی قدرت و افزایش دامنه حرکتی اندام فوقانی بدن است.

دست‌ها اندام‌های مهمی هستند که در بیش‌تر فعالیت‌ها، از رانندگی و نوشتن گرفته تا آشپزی، نظافت و نگهداری از فرزندان درگیرند. بنابراین هر نوع آسیب در آن‌ها می‌تواند زندگی شما را عمیقا تحت تاثیر قرار دهد. اگر در دست خود احساس درد یا ناراحتی دارید، فیزیوتراپی ممکن است یک روش درمان یا راهکاری کمکی برای رفع آن باشد که توسط پزشک تجویز می‌شود.

امروز برای انجام فیزیوتراپی دست، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مراکز درمانی نیست؛ بلکه شما می‌توانید در خانه خودتان و به کمک کارشناسان مجرب، فیزیوتراپی در منزل انجام دهید. ما در این مقاله به شما می‌گوییم فیزیوتراپی دست چیست و چه زمانی توصیه می‌شود. برای آشنایی با مزایای انجام فیزیوتراپی دست در منزل با ما تا پایان این مطلب همراه شوید. ضمن اینکه می‌توانید از بخش فیزیوتراپی در منزل خدمت مورد نظرتان را انتخاب کرده و منتظر فیزیوتراپ برای حضور در خانه خودتان باشید

با خدمات پزشکی در منزل حال بیشتر آشنا شوید.


تصویر خدمات اقساطی

فیزیوتراپی دست چیست

فیزیوتراپی دست بخشی از درمان فیزیوتراپی است که به طور خاص بر روی اندام فوقانی حرکتی، یعنی از شانه تا انگشتان دست متمرکز است. هدف نهایی یک متخصص فیزیوتراپی دست، کمک به بیماران برای استفاده کامل از دست‌هایشان است تا بتوانند به زندگی عادی روزانه خود برگردند. او ین اهداف را به شکل زیر دنبال می‌کند:

  • تمرین‌هایی برای بهبود دامنه حرکتی
  • درمان‌های کنترلی برای کاهش درد
  • آموزش نحوه جلوگیری از آسیب بیش‌تر به دست

در بیش‌تر مواقع، فیزیوتراپی دست یک روش کمکی است که توسط پزشک متخصص ارتوپد به عنوان بخشی از پروسه درمان برای بیمار تجویز می‌شود. این روش ممکن است پس از جراحی، صدمات ناشی از تصادفات و شکستگی‌ها تجویز شود یا یک راهکار درمانی در کنار مصرف دارو و… باشد.

متخصصان از تکنیک‌های مختلفی برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند و برای هر بیمار، یک برنامه ویژه در نظر می‌گیرند. در نتیجه، فیزیوتراپی دست در منزل یک روش بسیار موثر برای بهبود کیفیت زندگی افرادی است که دچار آسیب یا بیماری‌های دستی هستند.

درباره نحوه انجام فیزیوتراپی پا در منزل بیشتر بدانید

فیزیوتراپی دست چیست

نشانه های آسیب دیدگی مچ دست

مچ دست از پرکارترین و پیچیده‌ترین اندام‌های بدن است. بنابراین مشکلات متعددی می‌تواند به صورت حاد یا مزمن باعث بروز اختلال در این اندام شود. رگ به رگ شدن یا شکستگی از جمله مشکلاتی است که یک باره مچ دست را درگیر می‌کند. البته این تنها دلیل آسیب دیدگی این بخش از بدن نیست. دردهای ناشی از آرتروز، سندرم تونل کارپال و مشکلات مزمنی مثل استرس مداوم می‌توانند باعث درد و ناراحتی در دست‌ها شوند.

هر یک از این بیماری‌ها، نشانه‌های مشخصی دارند که به کمک بررسی توسط پزشک یا انجام عکس‌برداری‌های پزشکی قابل تشخیص است. اما برخی از علائم رایج که نشان می‌دهند مچ دست شما دچار آسیب دیدگی شده‌ است، عبارتند از:

  • احساس درد در ناحیه مچ دست و ساعد
  • احساس گرفتگی یا کشیدگی در ناحیه مچ
  • وجود کبودی، حساسیت و گرما در مچ دست و اطراف آن
  • کاهش دامنه حرکتی مچ دست یا احساس درد شدید در اثر حرکت دادن و خم کردن آن
  • گزگز یا احساس سوزن سوزن شدن کف دست و انگشتان
  • وجود تورم یا تغییر شکل در مچ دست
  • احساس ناتوانی یا عدم قدرت در گرفتن اشیا

علائم نیاز به فیزیوتراپ دست در منزل

پزشک با توجه به نیاز و مشکلات شما می‌تواند چند جلسه فیزیوتراپی دست برایتان تجویز کند. این که شما تصمیم بگیرید این کار را در کلینیک یا منزل انجام دهید به شرایطتان بستگی دارد. بهره‌گیری از کمک یک فیزیوتراپ در منزل را می‌توان ساده‌ترین راهکار موجود برای ارتقاء دامنه حرکتی و تقویت اندام‌ها دانست که تحت نظر یک متخصص مجرب این کار در خانه انجام می‌شود. معمولا شما زمانی به یک فیزیوتراپ دست در منزل نیاز دارید که:

  • دچار آسیب دیدگی مثل شکستگی در ناحیه دست هستید
  • به یک بیماری مثل سندرم تونل کارپال، سندرم تونل کوبیتال، تاندونیت، آرتریت دست یا شست و… دچار هستید
  • دامنه حرکتی دستان شما به دلیل آسیب یا مشکل محدود شده است
  • در استفاده از دست‌ها برای انجام فعالیت‌های روزمره مشکل دارید
  • دچار درد، ورم دست یا سفتی ماهیچه‌ها هستید
  • احساس بی‌حسی یا گزگز مداوم در دست‌ها و انگشتان هستید
  • با تجویز پزشک نیاز به استفاده بلند مدت از آتل یا بریس دارید
  • دست شما جراحی شده است
  • پس از آسیب دیدگی دست نمی‌توانید فعالیت‌های خود را به صورت عادی دنبال کنید

علائم نیاز به فیزیوتراپی دست

فیزیوتراپی مچ دست چگونه است

پس از بروز هر مشکلی در مچ دست، بسیار مهم است که بتوانید حرکت و قدرت آن را برگردانید. فیزیوتراپی دست در منزل به شما کمک می‌کند تا بافت مچ را تقویت و به حرکت مجدد و طبیعی آن کمک کنید. متخصصان فیزیوتراپی، تمرینات را به صورت آهسته شروع می‌کنند و به تدریج آن را با قدرت بیش‌تری دنبال می‌کنند. این کار به بازگشت تدریجی به فعالیت‌های عادی کمک می‌کند و مانع از بروز دوباره مشکل یا آسیب بیش‌تر در مچ دست‌ها می‌شود.

نکته مهم در مورد فیزیوتراپی مچ دست این است که باید حتما به دردهای ایجاد شده حین تمرینات توجه کنید. کمی درد در ابتدای کار طبیعی است؛ اما اگر تمرینات بیش‌تر باعث تشدید درد شود، لازم است آن را متوقف و با فیزیوتراپ خود مشورت کنید. از مهم‌ترین روش‌هایی که برای فیزیوترپی مچ دست استفاده می‌شود عبارتند از:

  • تمرینات اصلاحی و تقویتی شامل نرمش‌های هوازی و کششی، استفاده از وزنه و… برای افزایش دامنه حرکتی و تقویت عضلات
  • اولتراسوند با هدف کاهش درد و التهاب و ترمیم عصب
  • مگنت تراپی برای افزایش سرعت ترمیم ناحیه دچار آسیب دیدگی
  • لیزرتراپی به منظور ترمیم بافت‌های آسیب دیده
  • کامپرشن یا استفاده از سرما و گرما برای کاهش گرفتگی عضله و التهاب آن

درباره نحوه فیزیوتراپی شانه در منزل بیشتر بدانید

راه های انجام  فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل

ممکن است پزشک به شما توصیه کند که برای تکمیل روند درمان و بهبود مشکلات انگشتان خود فیزیوتراپی در منزل یا کلینیک انجام دهید. اگر انتخاب شما انجام فیزیوتراپی انگشتان در منزل است، می‌توانید از خدمات فیزیوتراپی دست در منزل حال استفاده کنید. در این روش و با توجه به نیاز شما و توصیه پزشکتان، ممکن است از دستگاه‌های مختلف، تمرینات ورزشی یا ترکیبی از هر دو برای درمان استفاده شود.

لازم است که شما برای فیزیوتراپی انگشتان پس از کار با دستگاه، تمرینات زیر را هم به منظور افزایش دامنه حرکتی و تقویت انگشت‌ها برای انجام امور معمول زندگی انجام دهید. برای انجام تمرینات به بهترین شکل، حتما باید از راهنمایی یک فیزیوتراپیست مجرب کمک بگیرید و انجام تمرینات زیر را تحت نظر او دنبال کنید:

  • کشش یا اکستنشن انگشتان دست: قرار دادن کف دست‌ها روی سطح صاف و کشیدن آن‌ها بدون فشار به مفاصل
  • فشار دادن حوله: یک حوله رول شده را روی میز قرار دهید و با قرار دادن کف دست‌ها روی آن، سعی کنید با استفاده از انگشت‌ها آن را فشار دهید
  • کشش پنجه: دست‌ها را رو به جلو در حالی که کف آن به سمت خودتان است بکشید. سپس نوک انگشتان را به سمت داخل دست خم کنید
  • مشت کردن دست: انگشت‌ها را به آرامی به حالت مشت جمع کنید و کم کم باز کنید
  • فشردن توپ: این کار می‌تواند با کمک ابزارهای نرم مخصوص یا یک توپ خیالی و به آرامی انجام شود

فیزیوتراپی انگشتان در منزل

فیزیوتراپی آرنج دست در منزل

هر نوع درد در ناحیه آرنج یا آسیب دیدگی آن می‌تواند زندگی روزانه شما را به شدت مختل کند. یک آرنج آسیب دیده، فعالیت‌هایی مثل برداشتن اشیا، آشپزی، رانندگی و… را مختل می‌کند و باعث احساس درد و ناراحتی شدیدی می‌شود. به همین منظور، علاوه بر درمان‌های رایج برای رفع مشکلات آن، لازم است از تمرینات فیزیوتراپی هم برای تقویت آرنج خود استفاده کنید.

اگر توانایی یا زمان کافی برای مراجعه به مراکز درمانی ندارید، می‌توانید فیزیوتراپی آرنج دست در منزل را انتخاب کنید. در این روش، متخصصان با توجه به نوع آسیب و مشکل شما، استفاده از دستگاه و تمرینات مخصوص آرنج را توصیه می‌کنند. این تمرینات باید تحت نظر فیزیوتراپیست انجام شود تا اشتباه در انجام آن باعث آسیب دیدگی بیش‌تر آرنج نشود. برخی از مهم‌ترین تمرینات فیزیوتراپی آرنج در منزل شامل موارد زیر است:

کشش آرنج با وزنه

در این روش لازم است بیمار به پشت دراز بکشد و بازوی دست آسیب دیده را به سمت بالا نگه دارد. سپس با نگه داشتن یک وزنه که وزن آن توسط فیزیوتراپیست تعیین می‌شود، دست خود را به سمت سر پایین بیاورد.

کشش آرنج از طریق خم کردن مچ

برای این کار باید یک وزنه را با دست خود نگه دارید؛ در حالی که مچ دست روی دسته صندلی به حالت آویزان قرار دارد. سپس مچ دست را به سمت بالا حرکت دهید تا کشش را در آرنج خود حس کنید.

خم کردن آرنج

برای این کار باید دست‌ها به حالت طبیعی در کنار بدن قرار گیرد. پس از نگه داشتن وزنه با دست، بازو را به آرامی به سمت بالا خم کنید تا آرنج کشیده شود.

فیزیوتراپی دست شکسته در منزل

شکستگی دست یکی از رایج‌ترین انواع شکستگی‌ها است که افراد زیادی آن را تجربه کرده‌اند. با توجه به این که بیش‌تر فعالیت‌های روزانه ما متکی به استفاده از دست است، این شکستگی می‌تواند باعث بروز ناتوانی‌های گسترده شود. بنابراین مهم است که شما از چه روش درمانی برای بهبود سریع‌تر و بهتر دست شکسته خود بهره‌مند شوید.

پزشکان برای درمان دست‌های شکسته، با توجه به شدت آسیب می‌توانند درمان‌های مختلفی مثل جراحی، استفاده از گچ یا آتل، فیزیوتراپی، دارو درمانی و… را تجویز کنند. به طور کلی فیزیوتراپی دست در منزل می‌تواند راهکار درمانی اصلی یا کمکی برای رفع آسیب ناشی از شکستگی دست در نظر گرفته می‌شود. شما می‌توانید برای راحتی کار، فیزیوتراپی دست شکسته در منزل را انتخاب کنید تا علاوه بر عدم نیاز به خروج از منزل، تحت نظارت مداوم یک کارشناس مجرب این کار را انجام دهید.

"</p

فیزیوتراپی دست با دستگاه

به گفته وب سایت bssh.ac.uk فیزیوتراپی دست در منزل به دو بخش استفاده از دستگاه و انجام تمرینات اصلاحی و تقویتی تقسیم می‌شود. شما با توجه به نظر پزشک و ناحیه و شدت آسیب دیدگی خود می‌تواند از ترکیبی از روش‌ها یا یکی از آن‌ها استفاده کنید. این روزها دستگاه‌های مدرن و متعددی برای انجام فیزیوتراپی دست مورد استفاده قرار می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

دستگاه اولتراسوند

از این دستگاه برای درمان آسیب دیدگی‌ها در اندام‌های مختلف از جمله دست استفاده می‌شود. روش کار آن تابش نوعی فرکانس با طول موج بالا است تا آسیب‌های موجود در بافت‌های بدن را ترمیم کند. این دستگاه می‌تواند در رفع گرفتگی و التهاب بافت‌های دست از طریق بهبود گردش خون نقش داشته باشد. متخصصان از اولتراسوند برای درمان تاندونیت دست، گرفتگی و کشیدگی عضله‌ها، شانه یخ رده و… استفاده می‌کنند. اولتراسوند یک دستگاه قبل حمل است که به راحتی در فیزیوتراپی در منزل قابل استفاده است.

دستگاه شاک ویو

دستگاه شاک ویو از پرکاربردترین دستگاه‌های فیزیوتراپی دست است که از آن با هدف بهبود درد و کاهش التهاب نواحی آسیب دیده استفاده می‌شود. متخصصان فیزیوتراپی دست در منزل می‌توانند به راحتی این دستگاه را به خانه بیماران انتقال دهند و از آن برای کمک به درمان استفاده کنند. این دستگاه به کمک امواج صوتی باعث تحریک بافت‌های مختلف دست می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای آن، تحریک افزایش گردش خون در بافت‌های بیمار است که از این طریق، منجر به بازسازی سریع‌تر و ترمیم بهتر ناحیه آسیب دیده خواهد شد.

لیزر

استفاده از لیزر یکی از بهترین روش‌های درمانی است که از آن برای کاهش دردهای عضلانی در نواحی مختلف بدن، به ویژه دست و شانه استفاده می‌شود. لیزر درمانی می‌تواند به بهبود آسیب در بافت‌های مختلف دست و ترمیم آن‌ها، کاهش التهاب و رفع مشکلات اسکلتی کمک کند. فیزیوتراپی با لیزر یک روش آسان و سریع است و طی چند جلسه می‌تواند به رفع مشکلات شما کمک کند.

دستگاه استیمولاتور

از این دستگاه برای بهره‌گیری از جریان الکتریکی برای درمان مشکلات و آسیب‌ها در ناحیه دست استفاده می‌شود. ولتاژهای قابل تنظیم تولید شده توسط این دستگاه با پالس‌های مختلف منجر به کاهش درد، برطرف شدن گرفتگی و التهاب، بهبود گردش خون و ترمیم بهتر آسیب دیدگی می‌شوند.

فیزیوتراپی دست با لیزر

مزایای فیزیوتراپی دست در منزل

فیزیوتراپی از جمله خدمات درمانی است که تداوم انجام آن نقش مهمی در بهبود اثرگذاری دارد. به همین منظور، معمولا فیزیوترپی در دوره‌های کوته مدت یا بلند مدت برای بیماران تجویز می‌شود. در واقع می‌توان گفت که انجام خدمات فیزیوتراپی در دوره‌های کم‌تر از آن‌چه پزشک برای شما تجویز کرده، کارایی لازم را نخواهد داشت.

با توجه به این که لازم است برای دریافت خدمات فیزیوتراپی دست به صورت منظم و هر روزه به مراکز درمانی مراجعه شود، انجام آن برای برخی با دشواری‌هایی همراه است. سالمندان، کودکان، بیماران آسیب مغزی یا قطع نخاع و… از جمله افرادی هستند که احتمالا برای مراجعه مداوم به مراکز درمانی با هدف انجام فیزیوتراپی دچار مشکل خواهند شد.

سرویس خدمات فیزیوتراپی در منزل حال با هدف کمک به عموم مردم به ویژه این افراد راه‌اندازی شد تا شما بتوانید به راحتی در منزل خود، هر نوع فیزیوتراپی را انجام دهید. فیزیوتراپی دست در منزل «حال» مزایای متعددی دارد از جمله:

  • صرفه‌جویی در وقت به صورتی که نیازی به گرفتن مرخصی از محل کار، ماندن در ترافیک برای رسیدن به مرکز درمانی و… نخواهید داشت
  • صرفه جویی در هزینه با توجه به حذف هزینه رفت و آمد و…
  • امکان دسترسی به خدمات فیزیوتراپی دست در منزل در زمان دلخواه
  • عدم نیاز به خروج از منزل و صرف زمان زیاد در مسیر و مراکز درمانی
  • امکان انجام فیزیوتراپی دست در محیط امن و آرام منزل
  • امکان نظارت دائم کارشناس فیزیوتراپی در تمام طول مدت درمان

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات