جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علت خواب آلودگی در بهار و درمان آن

خواب آلودگی در بهار
تاریخ بروزرسانی : ۲۲ خرداد

با تغییر فصل از زمستان به بهار، بسیاری از ما با آغوش باز از هوای گرم‌تر و روزهای طولانی‌تر استقبال می‌کنیم. با این حال، برای برخی، تغییر در فصل  کمی ناخوشایندبوده و باعث خواب آلودگی و خستگی می‌شود.
در بهار، ریتم‌های طبیعی بدن تحت‌تاثیر افزایش ساعات روز قرار می‌گیرد که می‌تواند الگوی خواب ما را مختل کند و احساس خستگی و تنبلی در ما ایجاد کند. این پدیده منحصر به بهار نیست، اما به‌ویژه در این زمان از سال به دلیل تغییر چشمگیر ساعات روشنایی روز، مشهودتر است. در ادامه این مقاله از مجله سلامت، علت خواب آلودگی در بهار را بررسی و راهکارهای درمان را پیشنهاد خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

خواب آلودگی در بهار

خواب آلودگی در فصل بهار پدیده ای رایج است که در آن افراد در طول فصل بهار احساس خواب آلودگی و خستگی می‌کنند. این پدیده به تغییرات ساعات نور در روز و دمایی که در بهار ایجاد می‌شود مربوط است. همانطور که روزها طولانی‌تر و گرم‌تر می‌شوند، چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن که به عنوان ریتم شبانه روزی نیز شناخته می‌شود، مختل می‌شود. این اختلال منجر به احساس خواب آلودگی و خستگی، به ویژه در بعد از ظهر و عصر می‌شود. علاوه بر این، افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید در فصل بهار نیز می تواند بر تولید ملاتونین (هورمونی که خواب و بیداری را تنظیم می کند) تأثیر بگذارد. در نتیجه، افراد ممکن است دچار مشکلاتی برای خوابیدن یا بیدار ماندن می‌شوند که در نهایت منجر به احساس خواب آلودگی و خستگی در طول روز می شود.

علت خستگی و خواب آلودگی در بهار

بهار فصل نو شدن است، اما برای بسیاری از مردم، زمان خستگی و بی حالی نیز هست. همانطور که گفتیم، یکی از عوامل کلیدی، تغییر در ساعات روز است. همانطور که روزها طولانی‌تر می‌شوند، چرخه طبیعی خواب مختل می‌شو و الگوی خوابیدن را به هم می‌ریزد. علاوه بر این، افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بهار، بر تولید ملاتونین تأثیر می‌گذارد و در نتیجه، برخی از افراد ممکن است با مشکلات خواب مواجه شوند.

یکی دیگر از عوامل ایجاد خواب آلودگی در فصل بهار تغییرات هورمونی است که در این دوران رخ می‌دهد. بسیاری از زنان ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی که در طول قاعدگی رخ می دهد، دچار خستگی شوند. کمبود آهن نیز در این قضیه نقش دارد.

در نهایت، فصل بهار مواد آلرژی‌زای جدیدی مانند گرده چمن و درختان را نیز با خود به همراه دارد که می‌تواند آلرژی‌های موجود را تشدید کرده و باعث خستگی شود. اما اگر خستگی شما مداوم بود بهتر است با پزشک انلاین مشورت کرده و مشکل خود را بررسی و درمان کنید.

علائم خستگی در فصل بهار

با گرم شدن هوا و طولانی شدن روزها، بسیاری از ما احساس خستگی ناگهانی می‌کنیم و تحقیقات هم نشان داده است که افراد خسته، بیشتر در معرض تصادفات هستند، زیرا زمان واکنش آن‌ها کندتر است. علائم خستگی در فصل بهار شامل موارد زیر است:

  • عدم توجه و تمرکز
  • کند شدن گفتار
  • افزایش تحریک پذیری
  • مشکلات در حافظه
  • کاهش بهره وری
  • خستگی مداوم که باعث می‌شود صبح‌ها بلند شدن از رختخواب سخت شود
  • از دست دادن اشتها
  • افسردگی کوتاه مدت
  • سرگیجه و سردرد
  • واکنش های آهسته به موقعیت‌ها
  • سطح انرژی پایین
  • اضطراب و بی قراری

 

افرادی که در فصل بهار بیشتر دچار خستگی می‌شوند

با تغییر فصول، برخی افراد در طول ماه های بهار بیشتر مستعد احساس سستی و خستگی دائم بدن هستند و این پدیده بر گروه‌های خاصی از مردم بیشتر از دیگران تأثیر می‌گذارد.

یکی از گروه هایی که به ویژه در معرض آن قرار دارند، زنان، به ویژه زنان مسن هستند. علاوه بر این، افرادی که قدرت بدنی محدودی دارند یا فشار خون ناپایداری دارند نیز بیشتر در معرض خواب آلودگی بهاری هستند. افرادی که به خصوص در ماه های زمستان سبک زندگی کم تحرکی دارند نیز در معرض این خستگی بهاری قرار دارند. این عدم فعالیت بدنی منجر به گردش خون و اکسیژن رسانی ضعیف شده و باعث احساس خستگی و بی حالی می‌شود.

افراد مبتلا به بیماری‌های قبلی مانند مشکلات قلبی، مغزی و عروقی نیز در برابر خواب آلودگی بهاری آسیب پذیرتر هستند. علاوه بر این، کسانی که فرصت‌های محدودی برای ورزش دارند و یا به دلیل محیط زندگی یا سبک زندگی خود به هوای تازه دسترسی ندارند نیز بیشتر در معرض خواب آلودگی بهاری هستند.

درمان خواب آلودگی در فصل بهار

با گرم شدن هوا، بسیاری از ما برای حفظ هوشیاری و تمرکز تلاش بیشتری می‌کنیم. اما نگران نباشید، راه های ساده‌ای برای رفع خواب آلودگی در بهار و افزایش سطح انرژی وجود دارد.

روز خود را با یک نوشیدنی گوارا با مخلوط کردن آب گرم با یک قاشق عسل شروع کنید. این انتخاب طبیعی به شما کمک می‌کند تا احساس نشاط و شادابی داشته باشید و برای آن روز آماده باشید.

البته یک رژیم غذایی سالم، کلید حفظ سطح انرژی شما است. از زیاده روی در مصرف غذاهای چرب بپرهیزید، زیرا ممکن است احساس سستی و بی حالی به شما بدهد. غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت بدون چربی و حبوبات برای حفظ سطح انرژی طبیعی بدن شما ضروری هستند. همچنین می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید، زیرا سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به تقویت خلق و خو و انرژی شما کمک می‌کنند.

علاوه بر یک رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم نیز می‌تواند به افزایش سطح انرژی شما کمک کند. سعی کنید برخی از تمرینات هوازی مانند پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری را در برنامه روزانه خود بگنجانید و فراموش نکنید که بیرون بروید و کمی آفتاب بگیرید. نور طبیعی نیز به بهبود وضعیت داخلی بدن و بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند.

وقتی احساس خستگی و تنبلی می‌کنید، سعی کنید دوش آب سرد بگیرید یا برای پیاده‌روی کوتاه بیرون بروید. این فعالیت‌های ساده می تواند به افزایش گردش خون و بیداری شما کمک کند. در زمان خستگی، چند نفس عمیق بکشید و یوگا را هم از یاد نبرسد.
با گنجاندن این نکات ساده در برنامه روزانه خود، می توانید با خواب آلودگی در فصل بهار خداحافظی کنید.

Alternating hot & cold showers in the morning stimulate the circulation and ensure a good blood flow in the skin. It’s best to always finish the shower with cold water.

دوش آب گرم و سرد متناوب در صبح گردش خون را تحریک می‌کند و جریان خون را بهتر می‌کند. بهتر است همیشه دوش گرفتن را با آب سرد تمام کنید.

medi.de

درمان با طب سنتی

بر اساس طب سنتی، چندین داروی طبیعی وجود دارد که می‌تواند به مقابله با خواب‌آلودگی بهاری کمک کننده باشد و به شما احساس سرزندگی بدهد.

یکی از راه‌ها، ترکیب غذاها و نوشیدنی‌هایی است که به گرم کردن بدن و تقویت خلق و خوی شما کمک می‌کنند. به عنوان مثال، سعی کنید مرکباتی مانند پرتقال و همچنین مواد تند مانند زنجبیل و نعناع را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. دمنوش های گیاهی مانند چای کوهی و چای سبز نیز گزینه های خوبی هستند.

علاوه بر تغییرات رژیم غذایی، طب سنتی کاهش مصرف نمک و تمرینات تنفس عمیق را نیز برای کمک به افزایش جریان اکسیژن به مغز توصیه می‌کند.

راه دیگر برای مقابله با خواب آلودگی بهاری، تحریک حواس است. بیرون از خانه قدم بزنید و رایحه شیرین گل‌های شکفته مانند شمعدانی، یاس، میخک، بابونه و گل رز را استشمام کنید. حتما نوشیدن ترکیبی آب گرم، لیمو و عسل را امتحان کنید تا به بدن خود انرژی دهید. اضافه کردن جینسینگ را به برنامه روزانه خود در نظر بگیرید، زیرا اعتقاد بر این است که جینسینگ دارای خواص انرژی‌بخش طبیعی است.

رژیم غذایی برای درمان خستگی در فصل بهار

خوشبختانه، گنجاندن برخی غذاها در رژیم غذایی، به مبارزه با خواب آلودگی در بهار و افزایش سطح انرژی کمک می‌کند. غذاهای غنی از ویتامین B12 مانند ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی نقش مهمی در تولید انرژی دارند و به کاهش خستگی کمک می‌کنند. علاوه بر این، مصرف غذاهای سرشار از آهن، مانند اسفناج، لوبیا و گوشت بدون چربی نیز به افزایش جریان اکسیژن به مغز و کاهش خواب آلودگی کمک می‌کند.

نوشیدن آب زیاد و هیدراته ماندن در فصل بهار و تابستان، ضروری است، زیرا کم آبی بدن منجر به احساس بی حالی و خستگی در فصل بهار می‌شود. گنجاندن غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین، مانند غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، در رژیم غذایی به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند.

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات