haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

رژيم غذايی و سلامت روان

پشتیبانی حال
۰۵ دی

رژیم غذایی و سلامت روان

تحقیقات نشان می دهد که آنچه که می خوریم ممکن است نه تنها سلامت جسمی ما، بلکه سلامت روحی و روانی ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

خوردن غذاهای خوب (به عنوان مثال یک رژیم متعادل حاوی سبزیجات و مواد مغذی) ممکن است با احساسات خوب همراه باشد. یک مطالعه در سال 2014 نشان دهنده میزان بالای سلامت روان در افرادی است که میوه و سبزیجات بیشتری می خوردند .

یک مطالعه اخیرا نشان داده که یک رژیم غذایی مدیترانه ای(رژیم غذایی با سبزیجات، میوه ها، حبوبات، آجیل، لوبیا، غلات، ماهی، و چربی های اشباع شده مانند روغن زیتون) حاوی روغن ماهی باعث کاهش افسردگی در میان شرکت کنندگان شد ، که شش ماه پس از آن نیز پایدار بود .اهمیت مصرف خوراکی های خوب در سنین نوجوانی در مطالعات متعددی، بررسی شده است که نشان می دهد رژیم غذایی نامناسب (با سطوح بالای چربی اشباع، کربوهیدراتهای تصفیه شده و محصولات خوراکی فرآوری شده) با عدم سلامت روان در کودکان و نوجوانان مرتبط است.با این حال، طیف وسیعی از عوامل وجود دارد که می تواند به توسعه مشکلات بهداشت روانی منجر شود و این که چگونه این عوامل در تعامل یکدیگر بر روی سلامت روان تاثیر می گذارد می تواند پیچیده باشد. ثابت شده است که عوامل مرتبط با عدم سلامت فیزیکی ، فقر و یا جوامع محروم با عدم سلامت روان همراه است.همچنین نشان داده شده که بین این عوامل رابطه پیچیده ای با تغذیه نامناسب وجود دارد.تجربه یک اختلال سلامت روان نیز ممکن است با عدم سلامت جسمی همراه باشد. تحقیات نشان داده افرادی که دارای مشکلات روانشناختی شدید هستند به طور متوسط ​​10 تا 25 سال قبل از عموم مردم می میرند. تعدادی از عوامل ممکن است به این مرگ ومیر زودرس، از جمله رژیم غذایی و عوامل تغذیه ای، در میان عوامل دیگر اضافه شود .
رژیم-غذایی
تغذیه نامناسب می تواند منجر به مشکلات سلامتی جسمی مانند چاقی شود، گرچه تعدادی متغیر در ارتباط با سلامت روان وجود دارد از جمله شدت چاقی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، سطح تحصیلات، جنسیت، سن و قومیت . ارتباط بین چاقی و مشکلات سلامت روان پیچیده است.مطالعاتی در سال 2010 به طور سیستماتیک ارتباط دو طرفه بین افسردگی و چاقی را کشف کردند، یافته های این مطالعه نشان می دهد افرادی که چاق بودند، 55٪ بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی در طول زمان بودند و نیز افراد مبتلا به افسردگی 58٪ بیشتر مستعد ابتلا به چاقی بودند .در حالی که یک رژیم غذایی سالم می تواند به بهبود شرایط روحی و جسمی تان کمک کند، باید همراه با سایر روش های توصیه شده توسط پزشک خود آنرا به کار ببرید .

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «مشورت» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «مشورت» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید. یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «مشورت»‌ وصل شوید.

مقالات مرتبط

ترفندهای کنترل خشم

كنترل خشم یک برنامه روان درمانی برای کنترل و پیشگیری از خشم است. بسیاری از استراتژی های درمانی برای کمک به شما در مقابله با خشم در دسترس تان هستند، اما محبوب ترین آنها ، درمان شناختی رفتاری (CBT)، یک درمان کوتاه است که ثابت شده اثربخش ترین و مؤثرترین روش درمان و کنترل خشم است. از طریق جلسات CBT با یک مشاور متخصص در این زمینه ، بیماران اغلب تحت درمان موارد زیر را تمرین می کنند :

پشتیبانی حال
۲۶ / ۰۹ / ۹۷
دلائل-پایین-بودن-عزت-نفس
۳ دلیل پایین آمدن عزت نفس که باید با آن مقابله کنید

برخی از باورهای شما و اندیشه های خودتان باعث پایین آمدن عزت نفس تان خواهد شد. اعتقادات که در مورد خودتان دارید، ممکن است منبع عمده ای از تصویر منفی نسبت به خودتان باشد. متأسفانه، سختی قضاوت در مورد خود یک مشکل جهانی است. برخی از ما با این الگوی ناسالم تفکر بیش از دیگران مبارزه می کنیم. اما اگر دشوار است که همیشه در یک چشم مثبت - و یا واقع گرایانه - به خودتان نگاهی بیندازید، پس ارزش آن را دارد که از گفتار منفی آگاه باشید که شما را از انجام دادن کارها متوقف می سازد. در اینجا سه باور و اندیشه در مورد خودتان وجود دارد که باید مراقبشان باشیم : (بیشتر…)

پشتیبانی حال
۲۶ / ۰۶ / ۹۷
درمان-حمله-پانیک
راهكارهای عملی درمان حمله پانیک

هریک از ما احتمالا در طول عمرمان یک یا دوبار گرفتار حمله پانیک شده‌ایم اما برخی افراد به دفعات بیشتر دچار این نوع حمله شده و گرفتار آن هستند. از این رو، برخی  راه‌های کنترل و شیوه‌های درمان به این افراد کمک بسزایی خواهد کرد.پزشکان به طور کلی، این افراد را با کمک روان‌درمانی و تجویز دارو درمان می‌کنند. هرکدام از این راه‌ها به زمان نیاز دارد اما وقتی افراد به طور مداوم و از روی برنامه پیگیر درمان شوند، از آرامش خاطر برخوردار شده و تقریبا هیچگونه مشکل ابدی آن‌ها را تهدید نمی‌کند. (بیشتر…)

پشتیبانی حال
۱۶ / ۱۱ / ۹۷
تقویت سیستم ایمنی بدن – راهکار و غذاهای مناسب

سیستم ایمنی بدن نقش دفاع از بدن را در مقابل عوامل و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا دارد. این نقش برای حفظ سلامت عمومی بدن و پیشگیری از بیمار شدن بسیار مهم و حیاتی است. با وجود این مراقبت دائمی، گاهی عوامل خارجی وارد بدن شده و افراد را بیمار می‌کنند. سوال اساسی این است که آیا راهی برای مداخله در این روند و تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد؟ به چه روش‌هایی می‌توان این کار را انجام داد؟ ایده تقویت سیستم ایمنی بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما انجام آن به دلایل مختلف آسان نیست. یکی از مهم‌ترین دلایل آن، ماهیت سیستمیک آن است. یعنی دستگاه ایمنی بدن از عملکرد مشترک چندین اندام حاصل می‌شود و یک اندام واحد نیست. بنابراین ایجاد هماهنگی در آن دشوار به نظر می‌رسد. در صورتی که نیاز به مشاوره تخصصی در زمینه سیستم ایمنی بدن خود دارید، می‌توانید از پزشکان متخصص سامانه حال، مشاوره آنلاین بگیرید.

سارا صاحبی
۱۵ / ۱۲ / ۹۹
تبدیل-شدن-به-فرد-خوش-بین
۵ روش آسان برای تبدیل شدن به یک فرد خوش بین

در این مقاله به ۵روش آسان و کاربردی از قبیل: تعیین یک قدرت شخصی، تعیین یک هدف قابل دستیابی و توجه به پیشرفت خود، تبدیل کردن شرایط اضطراری به فرصت ها و تمرین کردن تاثیر گذاری بر روی ذهن برای تبدیل شدن به فردی خوش بین که به تفسیر توضیح داده شده است (بیشتر…)

پشتیبانی حال
۰۲ / ۰۴ / ۹۷
حال- اعتماد به نفس یا عزت نفس
توسعه فردی: کدام را باید تقویت کنم؟ اعتماد به نفس یا عزت نفس

یکی از چالشهای همیشگی این است: کدام مهمتر است، اعتماد به نفس یا عزت نفس؟ آیا تا به حـال به این موضوع فکر کرده بودید و اعتماد به نفس را در خودتان ارزیابی کرده اید؟ یا فکر کرده اید که ممکن است این دو را به جای هم استفاده کرده باشید؟ پس با ما همراه باشید.

پشتیبانی حال
۲۰ / ۰۹ / ۹۸

2 دیدگاه

  • تاثیرات خوردن مواد غذایی به رفتار و وضعیت مزاجی ادمهارو میشه به راحتی متوجه شد
    خستگی ناراحتی شادابی و حتی زود عصبانی شدن بسیار مشهوده

    • بله دوست عزیز، تغذیه و خواب از جمله عوامل بسیار موثر بر سلامت روانی و جسمانی افراد است.
      از توجه شما متشکریم.