haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

معرفی خواص انبه ؛ معجزه‌ای برای سلامتی

ندا ناجی
خواص انبه
۳۱ تیر

انبه میوه‌ای شیرین و خوشمزه است که فواید زیادی دارد. خواص انیه به قدری زیاد است که عده‌ای آن را «سلطان میوه‌ها» می‌نامند. این میوه بومی جنوب آسیا است و قدمت آن به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. انبه علاوه ‌بر خواصی که دارد، در تاریخ هند از جایگاه والایی برخوردار است و از معدود میوه‌هایی است که در کتاب مذهبی هندوها از آن گفته شده است. میوه انبه حاوی حدود بیست ماده معدنی و ویتامین مختلف است و از جمله مغذی‌ترین میوه‌های موجود به شمار می‌آید. خواص انبه را می‌توانیم در ادامه با هم بخوانیم.


خواص انبه

برای آن‌که شما بتوانید ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را تامین کنید، نیاز نیست از تمام میوه‌ها بخورید و نگران جا ماندن برخی از ویتامین‌ها باشید. با خوردن تنها یک میوه نیز ممکن است که هرآنچه بدن شما نیاز دارد از میوه‌ها بگیرد، تامین شود. بله… ما درباره میوه انبه حرف می‌زنیم! از خواص میوه انبه می‌توان به حجم آنتی‌اکسیدان بالای آن اشاره کرد. شما همینطور می‌توانید راجع به خواص آلبالو ، که حاوی آنتی اکسیدان است نیز بخوانید. همچنین انبه می‌تواند از خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان نیز جلوگیری کند. یک خاصیت انبه که اغلب به آن اشاره می‌شود، کمک به سلامت دستگاه گوارش است. افزایش سطح ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز از دیگر فواید این میوه است.

در بلاگ بخوانید: علائم مرگ در سرطان ریه

ویتامین‌ها و املاح موجود در انبه

انبه منبع سرشاری از ویتامین، املاح و مواد معدنی است و از این رو میوه‌ای غنی به شمار می‌آید. یک فنجان انبه می‌تواند ۱.۳۵ گرم پروتئین را به بدن شما برساند. همچنین ۲۶۴ میلی‌گرم آهن، ۱.۲ میلی‌گرم کلسیم، ۲۷۷ میلی‌گرم پتاسیم و ۶۰ میکروگرم ویتامین C است. مواد مغذی دیگری مانند ویتامین A، ریبوفلاوین، نیاسین، منیزیم و فسفر نیز در انبه موجود است.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

انبه می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند. این عملکرد در بهبود دستگاه گوارش، به دلیل آنزیم‌هایی است که به تجزیه و هضم پروتئین و فیبر کمک می‌کنند. انبه سبز دارای فیبر بیشتری نسبت به انبه رسیده است و به همین دلیل به هضم آسان غذا کمک بیشتری می‌کند. فیبر پروبیوتیک موجود در انبه با کمک باکتری‌های مفید روده، آن‌ها را تقویت می‌کند. ایجاد اخلال در عملکرد روده منجر مشکلاتی در هضم غذا و به تبع آن، باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. با خوردن انبه و به‌ویژه انبه سبز می‌توان از ابتلا به این مشکلات جلوگیری کرد.

راجع به رفلاکس معده در بلاگ بخوانید.

تقویت سطح ایمنی بدن

به دلیل آن‌که انبه سرشار از ویتامین C است، می‌تواند در افزایش ایمنی بدن موثر باشد. اگر شما در روز یک انبه متوسط بخورید، می‌توانید دو سوم از ویتامین C مورد نیاز روزانه خود را تامین کنید. این میوه یک آنتی‌اکسیدان قوی نیز به شمار می‌رود که در کنار سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این میوه، از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا و حاد شدن آن نیز جلوگیری می‌کند. شما همینطور می‌توانید درباره خواص بادام زمینی که شامل خواص بی‌نظیری است، در بلاگ بخوانید.

انبه یک منبع غنی از بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن به تولید ویتامین A‌ کمک می‌کند. بتاکاروتن موجود در انبه باعث تقویت بینایی و جلوگیری از پیر چشمی می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که پیر چشمی چیست ، حتما مقاله مرتبط با آن را در بلاگ بخوانید.

خواص انبه برای افراد مبتلا به دیابت و کلسترول

خوردن انبه به تنظیم سطح کلسترول در بدن کمک می‌کند. لیپوپروتئین یا LDL در بدن باعث ایجاد پلاک در عروق و انسداد رگ‌ها می‌شود. مقادیر بالای پکتین موجود در فیبر انبه باعث کاهش لیپوپروتئین شده و خوردن آن به افراد مبتلا دارای کلسترول بالا توصیه می‌شود. درباره علائم کلسترول بالا در حال بخوانید.

با وجود آن‌که انبه شیرین است اما باعث منع مصرف آن در بیماران مبتلا به دیابت نمی‌شود. با این حـال پزشکان توصیه می‌کنند بیماران مبتلا به دیابت، میزان کمی از این میوه را میل کنند. خوراکی‌هایی که میزان گلیسمی (نمایه قند خون) آن کمتر از ۵۵ باشد، خوراکی با میزان قند پایین محسوب شده و مصرف آن برای دیابتی‌ها بی‌خطر است. میزان گلیسمی موجود در انبه به‌طور میانگین ۵۱ است و این به معنای آن است که افراد مبتلا به دیابت نیز می‌توانند میزان کمی از آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند و از مصرف این میوه لذت ببرند.
مطالعاتی بر روی افراد بزرگسال نشان داده است که مصرف نیمی از یک انبه به مدت ۱۲ هفته، سطح گلوکز خون را پایین می‌آورد و همچنین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اثرات مثبتی دارد.

شما می‌توانید درباره دیابت استرسی در بلاگ بخوانید.

خواص انبه برای پوست

‌ انبه سرشار از ویتامین A و C است که برای پوست بسیار مفید هستند و موجب بازسازی پوست و بسته شدن منافذ باز پوستی می‌شوند. انبه روده را پاک کرده و پوست را شفاف می‌کند

خواص انبه برای پوست

مواد شیمیایی موجود در پوست انبه به عنوان تجزیه کننده‌های چربی شناخته می‌شوند. در نتیجه اگر به‌طور متعادل از انبه در برنامه روزانه غذایی خود استفاده کنید، می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. همچنین به دلیل فیبر بالای انبه، مصرف آن باعث بوجود آمدن احساس سیری در فرد می‌شود و درنتیجه از خوردن حجم بیشتری از غذا و اضافه کردن میان وعده‌های بیشتر به برنامه روزانه شما جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید درباره خواص آبلیمو برای صورت در بلاگ بخوانید.

ویتامین A و C موجود در انبه برای پوست بسیار مفید هستند. این ویتامین‌ها به‌عنوان پاک‌کننده پوست و ترمیم‌کننده آن شناخته می‌شوند. خوردن انبه در میزان متعادل و زیاده‌روی نکردن در مصرف‌ آن، به لایه‌برداری پوست و بستن منافذ پوست نیز کمک می‌کند. از آن‌جا که فیبر موجود در انبه زیاد است، روده را از مواد سمی پاک می‌کند که این کار نیز باعث بهبود پوست و روشن شدن آن می‌شود. همینطور درباره خواص روغن زیتون برای روده نیز مطلبی را در بلاگ بخوانید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

انبه حاوی کاروتنوئید، اسید آسکوربیک، ترپنوئید و پلی‌فنول است که گفته می‌شود دارای خواص پیشگیری‌کننده ابتلا به سرطان هستند. از دیگر خواص انبه می‌توان به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن اشاره کرد که بسیار مورد تاکید متخصصان تغذیه قرار گرفته و در سایر میوه‌ها و سبزیجات وجود ندارد. پلی‌فنول موجود در این میوه احتمال ابتلا به سرطان پستان را بسیار پایین می‌آورد و مانگیفرین موجود در آن از رشد سلول‌های سرطانی در روده بزرگ و کبد جلوگیری می‌کند. یک مطالعه بر روی خواص انبه نیز نشاد داده است که تریترپن موجود در انبه می‌تواند به مبارزه با سرطان پروستات کمک کند. راجع به روش های تشخیص سرطان پستان بیشتر بخوانید.

خواص هسته انبه

ما به‌طور معمول هسته انبه را دور می‌اندازیم و از خواص آن اطلاعی نداریم، اما این هسته فراموش شده، سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است. هسته انبه به صورت پودر قابل استفاده است و یا می‌توان از آن روغن یا کره گرفت و مورد استفاده قرار داد.
کره هسته انبه در کنترل شوره سر و سالم نگه داشتن موها بسیار موثر است. اگر روغن هسته انبه با روغن‌های دیگری مانند روغن نارگیل ترکیب شود و به مدت یک هفته در ظرف شیشه‌ای در مقابل در معرض نور آفتاب قرار گیرد، مواد معدنی و ویتامین مورد نیاز برای سلامت موها را تامین خواهد کرد. درباره خواص روغن نارگیل به صورت مفصل در بلاگ مطلبی را بخوانید.

همچنین این هسته، به عنوان یک مرطوب کننده فوق‌العاده نیز شناخته می‌شود و می‌تواند از بسیاری از لوسیون‌های شیمیایی عرضه شده در فروشگاه‌ها تاثیر بیشتری داشته باشد.

خواص برگ انبه و خواص هسته انبه

علاوه بر خود میوه انبه، برگ، پوست و هسته آن نیز می‌تواند مورد مصرف قرار گیرد

خواص برگ انبه

برگ‌های انبه نیز از دیگر بخش‌های مغذی و مفید این میوه برای بدن هستند که اغلب نادیده گرفته شده و دور ریخته می‌شود. برگ انبه سرشار از خواص درمانی و دارویی است و در طب شرقی نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. از خواص درمانی برگ انبه می‌توان به کنترل فشار خون و قند خون بدن اشاره کرد. برگ‌های تازه درخت انبه حاوی آنتوسیانیدین است که در درمان دیابت نوع اول می‌تواند مفید باشد. همچنین از دمنوش برگ انبه برای کاهش فشار خون و و تقویت رگ‌های خونی استفاده می‌شود. راجع به انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی مطلبی را در بلاگ بخوانید.

برای افرادی که دچار استرس و اضطراب هستند، برگ انبه می‌تواند یک درمان خانگی موثر باشد. اضافه کردن این برگ‌ها به آب حمام از میزان فشار و استرس کم می‌کند و به شما آرامش می‌بخشد.همینطور درباره انواع داروی ضد استرس مطلبی را در بلاگ بخوانید.

نوشیدن دمنوش برگ انبه با مقداری عسل به بهبود سرفه، برونشیت و بیماری تنفسی نیز کمک می‌کند.  برای درمان اسهال خونی، می‌توان پودر برگ انبه را دو تا سه بار در روز مصرف کرد. همچنین مصرف روزانه پودر برگ انبه که از شب قبل در آب خیس خورده باشد، به عنوان سنگ شکن برای درمان سنگ کلیه توصیه می‌شود.
برای درمان گوش درد توصیه می‌شود برگ انبه را در آب خیس کرده و یک قطره از عصاره آن را به عنوان قطره در گوش بریزید. البته بهتر است پیش از مصرف آن با یک متخصص تغذیه یا متخصص طب سنتی مشاوره انجام دهید.

خواص پوست انبه

پوست انبه سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر و چندین نوع ویتامین است. ویتامین A و C موجود در پوست انبه به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می‌کند و الیاف موجود در آن متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. افزایش متابولیسم بدن می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. همچنین پوست انبه به هضم آسان غذا نیز کمک کرده و کار روده را آسان‌تر می‌کند.

مواد مغذی موجود در پوست انبه حاوی میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان است که با عفونت نیز مقابله می‌کند. پوست انبه برخلاف خود میوه آن، فاقد قند و کربوهیدرات است، اما تمام مواد مغذی موجود در انبه را در خود دارد و این مساله آن را تبدیل به گزینه خوبی برای افرادی که می‌خواهند وزن خود را کم کنند، تبدیل کرده است.راجع به کاهش وزن و راه‌های لاغری مطلبی را در بلاگ بخوانید.

با جوشاندن پوست انبه، بافت آن نرم شده و تلخی آن نیز کم‌تر می‌شود، شما می‌توانید آن را با باقی مواد خوراکی که می‌خواهید مخلوط کنید و از آن به عنوان مربا یا شربت استفاده کنید.
با وجود مفید بودن پوست انبه، باید دقت کنید که به آن آلرژی نداشته باشید. همچنین به خطر سموم دفع آفات و مواد شیمیایی کشاورزی در لایه‌های خارجی میوه نیز دقت کنید.

خواص خوردن انبه قبل از خواب

خوردن انبه قبل از خواب فواید بسیاری دارد. اگر شما در میان وعده عصر خود و قبل از خواب انبه بخورید، می‌توانید خواب راحتی داشته باشید و سریع‌تر به خواب بروید. همچنین اگر در خواب، مجاری تنفسی شما با مشکل روبه‌رو می‌شود، با خوردن کمی انبه قبل از خواب، گرفتگی آن رفع شده و التهاب آن کاهش پیدا می‌کند.
انبه حتی می‌تواند یک شام کامل برای کسانی باشد که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند. این میوه با القای احساس سیری، از پرخوری در شب جلوگیری کرده و در عوض یک شام سبک و سیرکننده به حساب می‌آید.

مصرف انبه در بارداری

مصرف انبه در بارداری منعی ندارد و حتی برای رشد جنین توصیه نیز می‌شود اما بهتر است انبه ارگانیک تهیه کرده و به میزان متعادلی از آن مصرف کنید

مصرف انبه در بارداری

زنان در دوران بارداری بایدها و نبایدهای زیادی را از پزشک یا خانواده خود می‌شنوند. ممکن است شما نیز شنیده باشید که در دوران بارداری نباید از میوه‌هایی مانند انبه یا آناناس استفاده کرد. این توصیه اشتباه است و مصرف متعادل و متوسط انبه در دوران بارداری نه تنها برای سلامتی مادر و کودک بی‌خطر است بلکه توصیه نیز می‌شود.
انبه سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین بوده و برای رشد جنین نیز مفید است. اما حواستان باشد طی دوران بارداری به هیچ وجه در مصرف این ماده غذایی زیاده‌روی نکنید.
یکی از دلایل احتیاط در مصرف انبه در بارداری، مواد شیمیایی مورد استفاده برای رسیدن مصنوعی میوه است. در دوران بارداری بهتر است انبه ارگانیک و طبیعی مصرف کنید و مراقب میزان کالری انبه مصرفی خود در برنامه غذایی روزانه‌تان باشید.

انبه خشک

انبه خشک نیز مانند انبه تازه دارای خواص و ویتامین‌های زیادی است. شما می‌توانید در زمانی که فصل این میوه نیست، از انبه خشک به جای انبه تازه استفاده کنید. نکته‌ای که در مصرف انبه خشک لازم است به آن توجه کنید، میزان بالای کالری و قند آن نسبت به انبه تازه است، پس بهتر است در مصرف انبه خشک زیاده‌روی نکنید. همچنین خشک کردن انبه یک روش خوب برای ذخیره آن است.

مضرات انبه

خواص انبه بی‌شمار است اما در صورت مصرف بیش از اندازه، ممکن است اثرات جانبی و مضراتی هم داشته باشد. به دلیل قند بالای انبه، افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید در مصرف این میوه محتاط بوده و در صورت لزوم با پزشک خود نیز مشورت کنند.
زیاده‌روی در خوردن انبه نیز می‌تواند منجر به اسهال شود و برای جلوگیری از آن لازم است انبه را به میزان متعادلی مصرف کنید.
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به خوراکی‌های زیادی آلرژی دارند، بهتر است در خوردن انبه نیز احتیاط کنید. در برخی از افراد، انبه می‌تواند باعث آلرژی شدید و آبریزش بینی و چشم شود و مشکلات تنفسی در آن‌ها بوجود بیاورد. در صورت ابتلا به آرتروز نیز باید مقدار بسیار کمی از انبه را در برنامه غذایی خود بگنجانید و در میزان آن بسیار دقت کنید.
افراط و زیاده‌روی در مصرف هیچ نوعی از خوراکی‌ها کار درستی نیست و این مسئله در مورد مصرف انبه نیز صدق می‎کند. پس اگر می‌خواهید از خوردن آن لذت ببرید و آسیب نبینید تعادل را همیشه حفظ کنید.

 

سوالات متداول

خواص انبه چیست؟

انبه سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. این میوه در کنترل چربی بد موثر بوده و برای بینایی مفید است. از دیگر خواص انبه می‌توان به پاکسازی پوست و کمک به کاهش وزن اشاره کرد.

انبه چه مضراتی دارد؟

مصرف بی‌رویه انبه می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. در افراد دیابتی اگر انبه به میزان زیادی استفاده شود، موجب بالا رفتن قند خون می‌شود و پرخوری در انبه می‌تواند در افراد، اسهال ایجاد کنند. همچنین ممکن است این میوه برای افراد مبتلا به آلرژی مناسب نباشد.

برگ انبه چه خاصیتی دارد؟

دمنوش برگ انبه یا پودر خشک شده آن می‌تواند در تنظیم فشار خون و قند خون موثر باشد. همچنین به بهبود برونشیت و سرفه کمک می‌کند. پودر برگ خشک شده انبه برای درمان اسهال خونی توصیه می‌شود.

بهترین زمان برای خوردن انبه چه زمانی است؟

انبه را می‌توان به عنوان صبحانه، نهار یا میان وعده میل کرد. اما بهتر است آن ‌را بلافاصله بعد از غذا نخورید، زیرا هضم و جذب غذا را با اختلال مواجه می‌کند. همچنین خوردن انبه در میان وعده عصر یا به عنوان شام می‌تواند خواب خوبی را در شب به همراه داشته باشد.


منابع

www.stylecraze.com

food.ndtv.com

www.ndtv.com

 

 

مقالات مرتبط