جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

خواص روغن زیتون و تاثیر شگفت انگیز آن بر بدن

تاریخ بروزرسانی : ۲۴ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

روغن زیتون، روغن استخراج شده از بخش گوشتی میوه درخت زیتون است. روغن زیتون می‌تواند سبز، زرد روشن یا طلایی باشد. در همه کشورهایی که زیتون‌کاری دارند، روغن‌هایی با ویژگی‌ها و کیفیت‌های مختلف تولید می‌شود، این تغییرات به منطقه کشت و میزان رسیدگی میوه بستگی دارد.



تصویر خدمات اقساطی

خواص روغن زیتون

روغن زیتون در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و دارویی استفاده می‌شود. فواید روغن زیتون بسیار زیاد است و می‌توانیم این ماده مفید برای را برای سلامتی پوست، مو، تنظیم دستگاه گوارش و… به کار بگیریم. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که منظور ما از روغن زیتون، روغن زیتون‌های بکر و طبیعی است، نه محصولاتی که ناخالصی زیادی دارند. در این مقاله معرفی خاصیت روغن زیتون و موارد مصرفی آن خواهیم پرداخت.

 

۱- روغن زیتون سرشار از چربی‌های سالم اشباع نشده است

حدود ۱۴ درصد روغن‌ها، چربی اشباع است در حالیکه ۱۱ درصد آن شامل چربی‌های اشباع نشده مثل اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ است.

اما اسید چرب غالب در روغن زیتون، چربی اشباع نشده‌ای به نام اسید اولئیک است که ۷۳ درصد از کل روغن را تشکیل می‌دهد. مطالعات نشان می‎دهد که اسید اولئیک التهاب را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است بتواند روی ژن‌های مرتبط با سرطان تاثیر بگذارد و احتمال بروز این بیماری را کاهش دهد.

۲- روغن زیتون حاوی مقدار زیادی آنتی‌ اکسیدان است

روغن زیتون بکر و طبیعی، بسیار مقوی است. جدا از اسیدهای چرب مفید، این روغن حاوی مقادیر کمی ویتامین E و K بوده و مملو از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است .این آنتی اکسیدان‌ها از نظر بیولوژیکی فعال هستند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهند. این آنتی‌ اکسیدان‌ها با التهاب مبارزه و به محافظت از کلسترول خون در برابر اکسیداسیون کمک می‎کنند. این دو مزیت، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

۳-  روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی قوی است

یکی دیگر از خواص روغت زیتون، خاصیت ضد التهابی است. تصور می‌شود که التهاب مزمن، عامل اصلی بیماری‌هایی مثل سرطان، بیماری‌های قلبی، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی است.

روغن زیتون بکر و طبیعی می‌تواند التهاب را کاهش دهد. این موضوع یکی از دلایلی است که روغن زیتون را برای سلامتی مفید می‌کند.‌ اثرات اصلی ضد التهابی توسط آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون ایجاد می‌شود. مهم‌ترین آن‌ها ماده‌ای به نام الئوکانتال است که مشابه ایبوپروفن می‌تواند خاصیت ضد التهابی داشته باشد.

برخی دانشمندان می‌گویند اولئوکانتال موجود در ۵۰ میلی لیتر روغن زیتون طبیعی، اثری مشابه ۱۰ درصد ایبوپروفن دارد.

تاثیر روغن زیتون بر سلامتی

روغن زیتون خاصیت التهابی زیادی دارد و از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند

 

۴- روغن زیتون می‌تواند به جلوگیری از سکته مغزی کمک کند

سکته مغزی به دلیل اختلال در جریان خون در مغز شما ایجاد می‌شود. در کشورهای پیشرفته، سکته مغزی دومین علت شایع مرگ، بعد از بیماری‌های قلبی است. رابطه بین روغن زیتون و خطر سکته مغزی توسط محققان بسیاری بررسی شده است.

یک مطالعه گسترده روی ۸۴۱۰۰۰ نفر نشان داده که روغن زیتون، تنها منبع چربی غیر اشباع بوده که با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری‎های قلبی مرتبط است. در یک بررسی دیگر روی ۱۴۰۰۰۰ نفر نشان داده کسانی که روغن زیتون مصرف کرده‎اند، در معرض خطر سکته مغزی بسیار کمتری نسبت به سایر افراد قرار دارد.

۵- روغن زیتون از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‎کند

یکی دیگر از خواص روغن زیتون، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی است. بیماری قلبی شایع‎ترین علت مرگ در جهان است. مطالعات نشان داده که بیماری قلبی در کشورهای مدیترانه‌ای کمتر مشاهده می‌شود. روغن زیتون بکر یکی از مواد اصلی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که از راه‌های مختلفی می‌تواند قلب شما را در برابر بیماری‎های قلبی محافظت می‌کند.

روغن زیتون می‌تواند التهاب و کلسترول بد خون یا همان LDL را کاهش دهد. این روغن پوشش رگ‌های خونی شما را بهبود می‎بخشد و می‌تواند از لخته شدن خون تا حد زیادی جلوگیری کند.

درباره آزمایش کلسترول و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

همچنین تحقیقات نشان داده که مصرف روغن زیتون، فشار خون را کاهش می دهد. فشار خون یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس است. تحقیقات می‌گویند مصرف روغن زیتون می‌تواند تا ۴۸ درصد نیاز به داروی فشار خون را کاهش دهد. اگر به بیماری قلبی مبتلا هستیند یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، بهتر است روغن زیتون طبیعی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۶- روغن زیتون ممکن است با بیماری آلزایمر مبارزه کند

بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری تخریب عصبی در جهان است. یکی از ویژگی‌های اصلی آن، تجمع پلاک‌هایی به نام بتا آمیلوئید در داخل سلول‎های مغز شما است. یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که یک ماده موجود در روغن زیتون می‌تواند به از بین بردن این پلاک‎ها کمک کند.

علاوه بر این، یک مطالعه انسانی هم نشان داده که یک رژیم غذایی مدیترانه‎ای غنی از روغن زیتون، برای عملکرد مغز مفید است. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر روغن زیتون بر بیماری آلزایمر لازم است.

خواص روغن زیتون برای پوست

فواید روغن زیتون برای پوست بسیار است. صابون‌ها‌ و شوینده‌های زیادی از عصاره زیتون ساخته می‌شوند و تاثیرات مثبتی بر پوست صورت و بدن می‌گذارند.

روغن زیتون مزایای زیادی برای پوست را دارد. تحقیقات نشان داده‌اند، روغن زیتون دارای ویتامین‎های زیادی از جمله A ، D و K و همچنین ویتامین E است.

همان‌طور که در بالا هم گفتیم، این ماده یک آنتی اکسیدان است و می‌تواند به جلوگیری از اشعه ماورا بنفش که یک اشعه سرطان‌زا است، کمک کند. غلظت ماده‎ای به نام اسکوالن، در مقایسه با انواع دیگر چربی‎ها و روغن‌هایی که انسان به طور معمول می‌خورد، بسیار زیاد است و همین ماده است که به روغن زیتون خاصیت آنتی اکسیدانی می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: بهترین آبرسان برای پوست خشک

 

اگر مستعد آکنه هستید، می‌توانید از صابونی که با روغن زیتون درست شده استفاده کنید. این صابون می‌تواند با از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه، باعث شود تا پوست صاف‌تری داشته باشید. روغن زیتون همچنین به عنوان رطوبت‎رسان و آبرسان پوست شناخته می‌شود.

همچنین برای استفاده از هرگونه صابون و یا لایه برداری و آبرسانی برای پوست صورتتان میتوانید از خدمات مشاوره ای پزشک پوست آنلاین مشورت بگیرید

خواص روغن زیتون برای پوست

روغن زیتون طبیعی یک ماده رطوبت‌رسان و آبرسان برای پوست است

 

خواص روغن زیتون برای مو

جدا از پوست صورت و بدن، فواید روغن زیتون برای مو هم در تحقیقات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. برای اینکه موهای شما سالم بماند، باید رطوبت و مواد مغذی را حفظ کند. استفاده روزانه از شامپوهای شیمیایی یا سشوار و اتوی مو باعث می‌شوند تا موهای شما آسیب ببینند و شکننده شوند. موهای آسیب دیده معمولا خیلی سریع‌تر آب از دست می‌دهند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله ای راجع به ریزش مو سر بزنید

روغن زیتون می‌تواند تا حد زیادی به حفظ آب بدن کمک کند. همچنین وجود ویتامین‌های E و K همچنان که برای پوست مفید است، می‌تواند روی سلامت مو هم تاثیر بگذارد.


شما می‎توانید قبل از دوش گرفتن، موهای خود را به روغن زیتون آغشته کنید. این کار کمک می‌کند تا موی شما آسیب کمتری ببیند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید میزان قابل توجهی از آسیب به مو می‌تواند در زمان دوش گرفتن اتفاق بی‌افتد: موی مرطوب ضعیف‌تر است، وقتی موهایتان را با شامپو می‌شویید، این اتفاق باعث ایجاد اصطکاک بین تارهای مو می‌شود. این اصطکاک می‌تواند به کوتیکول‌های مو آسیب برساند و وقتی قبل از شستشو، موهایتان را به روغن زیتون کاملا بکر و طبیعی آغشته می‌کنید، این مشکل تا حد زیادی برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از بارداری با زعفران 

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

خواص روغن زیتون برای واژن

برخی افراد از روغن زیتون به عنوان روان‌کننده در زمان فعالیت جنسی استفاده می‌کنند. استفاده از روغن زیتون برای رابطه جنسی، معمولا توسط پزشکان توصیه نمی‌شود؛ زیرا در اغلب مواقع نمی‌توانیم اطمینان صد در صد داشته باشیم که روغنی که از آن استفاده می‌کنیم کاملا طبیعی باشد.

مسئله دیگر استفاده از روغن زیتون به عنوان روان‎کننده این است که این روغن باعث تجزیه لاتکس می‎شود. اغلب کاندوم‌های موجود در بازار از لاتکس ساخته شده‌اند و اگر در چنین شرایطی از روغن زیتون استفاده کنید، ممکن است باعث پارگی کاندوم شود. پارگی کاندوم ریسک بارداری و انواع بیماری‌های مقاربتی را بالا می‌برد.

یک مطالعه نشان داده که استفاده از روغن زیتون در واژن می‎تواند خطر ابتلا به عفونت قارچی را در زنان افزایش دهد. بنابراین اگر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی هستید، بهتر است از روغن زیتون در واژنتان استفاده نکنید یا حتما قبل از این کار با پزشک متخصص زنان گفت‌وگو کنید.

بیشتر بخوانید: تزریق بوتاکس برای واژینیسموس

خواص روغن زیتون برای روده

روغن زیتون از زمان‌های خیلی قدیم برای درمان یبوست استفاده می‌شد. یبوست به حرکت کند مدفوع از طریق روده گفته می‌شود. پزشکان می‌گویند بهتر است در روز یک بار دفع مدفوع داشته باشید، اما این موضوع به عادت‌های فردی و نوع تغذیه هم بستگی دارد.

اثر ملین روغن زیتون به طور کلی کم است. شما می‌توانید انواع روغن زیتون‌ها را از فروشگاه‎های مواد غذایی خریداری کنید. روغن زیتون بکر و طبیعی بهترین روغن برای رفع یبوست است.

از آنجا که روغن زیتون دارو نیست، توصیه مشخصی برای استفاده از آن به عنوان ملین وجود ندارد. محققان دریافته‌اند كه دوزهای روزانه روغن زیتون در بهبود علائم یبوست موثر است. دوزها از ۴ میلی لیتر شروع شده و در صورت لزوم افزایش می‎یابد.

می توانید یک قاشق روغن زیتون را با یک لیوان آب پرتقال یا یک فنجان شیر گرم مخلوط کرده و روزانه آن را بنوشید. این روغن همچنین می‎تواند به عنوان سس سالاد یا ماده‌ای برای پخت و پز استفاده شود. اگر به صورت مکرر یبوست دارید، ممکن است بخواهید روغن زیتون را روی سالاد، سبزیجات پخته شده یا تخم مرغ بریزید و حجم آن را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

یک تحقیق جدید نشان داده که اثرات روغن زیتون بکر و طبیعی روی سندرم روده تحریک پذیر یا IBS موثر است. این مقاله تایید می‏کند که روغن زیتون طبیعی روی پیشگیری یا جلوگیری از پیشرفت بیماری بر IBS تاثیر می‌گذارد.

خواص روغن زیتون برای روده

روغن زیتون طبیعی در بهبود کارکرد روده و رفع یبوست موثر است

 

خواص روغن زیتون برای دستگاه تناسلی مردان

دانشمندان یونانی در تحقیقی اعلام کرده‌اند: روغن زیتون در تقویت عملکرد جنسی مردان ممکن است بهتر از ویاگرا عمل کند. این مطالعه که توسط دانشگاه آتن منتشر شده است، بیش از ۶۰۰  مرد را مورد بررسی قرار داده و دریافته که یک رژیم غذایی حاوی روغن زیتون، خطر اختلال نعوظ را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

روغن زیتون باعث ایجاد عروق خونی سالم‎تری در مردان می‌شود. داشتن عروق خونی سالم، گردش خون را بهبود می‌دهد و همین موضوع می‌تواند مشکلات نعوذ را تا حد زیادی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: تاثیر ترامادول بر انزال

روغن زیتون برای چاقی صورت

همان‌طور که قبلا گفتیم روغن زیتون سرشار از ویتامین‎های محلول در چربی مثل A، D، E و K است.راجع به  ویتامین e بیشتر بخوانید. همه این ویتامین‌ها روی سلامت پوست و مو تاثیر می‌گذارند. برخی تحقیقات می‌گویند اگر پوست صورت خود را به صورت روزانه با روغن زیتون کاملا طبیعی ماساژ دهید، ممکن است پوستتان صاف و عاری از چین و چروک شود و صورتتان هم پُر شود. البته این موضوع چندان ثابت شده نیست.


سوالات متداول

خواص روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون طبیعی خواص مختلفی دارد. این روغن سرشار از چربی‌های سالم اشباع نشده است، آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی زیادی دارد، به جلوگیری از سکته مغزی و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، خطر ابتلا به سرطان و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد و به درمان آرتریت روماتوئید کمک کند.

آیا روغن زیتون برای پوست و مو مفید است؟

روغن زیتون ویتامین‎های محلول در چربی مثل A، D، E و K دارد و این ویتامین‌ها می‌توانند روی سلامت پوست و موهای‌تان موثر باشند. با این حـال اگر دچار آکنه‌های شدید یا ریزش مو و… هستید، بهتر است پیش از هر چیز به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا دلیل اصلی بروز این مشکل بررسی شود.

آیا روغن زیتون مانند ویاگرا عمل می‌کند؟

تحقیقات نشان داده چون روغن زیتون طبیعی می‌تواند عروق خونی و در نتیجه گردش خون را بهبود دهد، در درمان مشکلات نعوذ هم موثر است. بنابراین بهتر است به جای ویاگرا که یک داروی شیمیایی به شمار می‌رود، از روغن زیتون در رژیم غذایی خود استفاده کنید. در صورت نیاز شما می‌توانید از متخصص تغذیه مشاوره بگیرید

آیا می‌توانم بیماری روده‌ام را با روغن زیتون درمان کنم؟

روغن زیتون یک دارو برای درمان بیماری نیست؛ اما می‌تواند رژیم غذایی شما بهبود بخشد. بنابراین اگر مشکلی در روده‌هایتان احساس می‌کنید، باید حتما به پزشک متخصص گوارش مراجعه کرده و دلیل اصلی بیماری‌تان را تشخیص دهید و آن را درمان کنید.


منبع

www.healthline.com

www.mindbodygreen.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

11 ماه پیش

اگر روغن زیتون در آب آشامیدنی ریخته شود و خورده شود دفع مدفوع را در افراد دارای یبوست آسان می کند‌
پاسخ دهید
1

جستجو

جدیدترین مقالات