جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

همه چیز درباره خواص گردو

خواص گردو
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

گردو یک میوه مغزدار از درختی بلند قامت و برگ‌ریز است که دانه بزرگ خوراکی آن در یک پوسته سفت و سخت پیچیده شده و در لفاف یک پوست سبز رنگ قرار گرفته است. خاستگاه این درخت از منطقه مدیترانه و آسیای مرکزی سرچشمه گرفته و از هزاران سال پیش بخشی از رژیم غذایی ساکنان این منطقه بوده و به مرور زمان مورد استقبال سایر مردم جهان نیز قرار گرفته است. این میوه که در ایران در دسته آجیل‌ها قرار دارد، فواید بسیاری دارد و سرشار از چربی‌های امگا ۳ و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. خواص گردو بی‌شمار است و خوردن این میوه مغذی می‌‎تواند سلامت مغز را بهبود بخشد و از بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری کند. گردو در اغلب اوقات به صورت تنقلات به تنهایی مصرف می‌شود، اما می‌توان آن را به سالاد، پاستا، غلات صبحانه، سوپ و غذاهای پخته شده نیز اضافه کرد. مغز گردو همچنین برای تهیه روغن خوراکی که بسیار گران قیمت است در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی موارد به عنوان سس سالاد هم می‌توان از آن استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با خواص گردو همراه با حال باشید.



تصویر خدمات اقساطی

خواص گردو تازه

مغز گردو از ۶۵ درصد چربی و حدود ۱۵ درصد پروتئین تشکیل شده است. کربوهیدرات کمی دارد و بیشتر آن را فیبر تشکیل می‌دهد. گردو تازه مانند سایر آجیل‌ها دارای بیشترین کالری است و به علت میزان چربی بالا می‌تواند یک وعده غذایی محسوب شود. اما نکته جالب توجه درباره گردو این است که با وجود اینکه مغز این میوه مقادیر قابل توجهی چربی در خود جای داده و سرشار از کالری است، اما خطر چاقی را برای افراد به دنبال ندارد و از این بابت نسبت به سایر تنقلات، سالم‌تر محسوب می‌شود.

شما همینطور می‌توانید درباره خواص بادام زمینی که حاوی آنتی اکسیدان بالایی است ، مطلبی را در بلاگ بخوانید.

گردوی تازه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان بالا می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد و از بروز امراض مختلف جلوگیری کند. وجود منابع غنی و ترکیبات مفید گیاهی در گردو می‌تواند افراد را حتی در برابر بسیاری از سرطآن‌ها محافظت کند. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که مصرف منظم و متعادل مغز گردوی تازه، حتی خطرات احتمالی بروز سرطان روده بزرگ و پروستات را نیز کاهش می‌دهد. در بسیاری از موارد هم مصرف گردوی تازه توانسته است عملکرد مغز را بهبود بخشد و علائم افسردگی را نیز در افراد کاهش دهد. بررسی یک مطالعه بر روی افراد سالمند، حاکی از ‌آن بوده است که مصرف گردو می‌تواند در بهبود کارکرد حافظه آنان موثر باشد و از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

گردوی تازه منبع غنی و کاملی از مواد مغذی است که وجود هر کدام از آن‌ها در بدن می‌تواند به بهبود و تقویت سلامت جسم کمک قابل توجهی کند. برخی از این منابع عبارتند از:

  • مس: این ماده معدنی سلامت قلب را تقویت می‌کند. همچنین می‌تواند به حفظ عملکرد استخوان‌ها و مفاصل کمک کرده و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن افراد شود.
  • اسید فولیک: این ماده که از آن به عنوان فولات یا ویتامین B9 نام برده می‌شود، دارای بسیاری از عملکردهای مهم بیولوژیکی است. کمبود اسید فولیک در دوران بارداری ممکن است باعث نقایص مادرزادی شود.
  • فسفر: حدود ۱ درصد از بدن انسان را فسفر تشکیل می‌دهد، ماده معدنی‌ای که عمدتا در استخوان‌ها و دندان وجود دارد. فسفر می‌تواند به عملکرد بهتر کلیه‌ها و ضربان قلب هم کمک قابل توجهی کند.
  • ویتامینB6: وجود مقادیر مناسبی از این ویتامین در بدن می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی شده و عملکرد اعصاب را بهبود دهد.
  • منگنز: این ماده معدنی قابلیت تنظیم و کنترل سطح قند خون در بدن را دارد و می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را در افراد کاهش دهد. منگنز همچنین به عملکرد بهتر کبد کمک کرده و می‌تواند سم‌زادیی از کبد را تسهیل کند.
  • ویتامین E‌: جالب است بدانید مغز گردو در مقایسه با سایر آجیل‌ها و مغز‌های خوراکی، بیشترین میزان ویتامین E را در خود جای داده است. وجود این ویتامین در بدن به پیشگیری بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‎کند و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بالا می‌تواند از بروز بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کند.درباره قرص ویتامین e در بلاگ مطلبی را بخوانید.

خواص گردو با عسل

خواص گردو با عسل

ترکیب گردو با عسل خواصی معجزه‌آسا برای حفظ سلامتی بدن دارد

مغز گردو حاوی ترکیبات بسیار پیچیده‌ایی است. طبق آخرین مطالعاتی که توسط دانشمندان صورت گرفته نشان داده که مغز خوراکی این میوه سخت پوست از خواص آنتی اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار است.

نکته جالب توجه درباره خواص گردو این است که این میوه مغذی در ترکیب با سایر مواد خوراکی مثل عسل و کنجد می‌تواند تاثیر مثبتی روی بسیاری از امراض داشته باشد. در واقع ترکیب خواص کنجد و عسل و گردو نسخه می‌تواند معجزه‌آسایی باشد که سبب کاهش بسیاری از دردها و بیماری‌ها در بدن افراد می‌شود.

درباره خواص دارچین و عسل نیز می‌توانید مطلبی را در بلاگ بخوانید.

ترکیب گردو با عسل که در واقع موجب تقویت خواص یکدیگر هم می‌شوند، می‌توانند یکی از بهترین خوراکی‌ها در وعده صبحانه باشند. برخی از فواید این ترکیب عبارتند از:

  • کاهش کلسترول

درباره علائم کلسترول بالا بیشتر بخوانید.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین انرژی روزانه
  • پیشگیری از عفونت‌های ویروسی
  • تحکیم استخوان‌ها و کاهش روند پوکی استخوان
  • کاهش التهابات روده‌ای
  • تقویت اعصاب
  • بهبود زخم معده و تقویت دستگاه گوارش
  • پیشگیری از دیابت نوع ۲
  • افزایش میل جنسی و کمک به سلامت اسپرم و قدرت باروری در مردان
  • کنترل چربی خون

شما می‌توانید درباره خطرات ناشی از کلسترول بالا ، مقاله مرتبط با آن را در بلاگ بخوانید.

پیشنهاد می‌شود در تهیه ترکیب مفید و پرخاصیت گردو و عسل، مقداری دارچین و کنجد هم اضافه نمایید تا هم طعم و مزه بهتری را تجربه کنید و هم معجون مقوی‌تری به دست بیاید.

تاثیر ترکیب گردو با عسل بر یبوست

در توصیف خاصیت ترکیب گردو با عسل می‌توان به یکی دیگر از فواید آن اشاره داشت. از آنجایی که گردو یکی از خوراکی‌هایی است که می‌تواند بر به بهبود عملکرد روده تاثیر داشته باشد، ملین بسیار خوبی نیز محسوب می‌شود تا از التهاب یبوست جلوگیری کند. مصرف گردو با عسل می‌تواند منجر به روند حرکتی منظم روده‌ها شود و در نتیجه باعث رفع یبوست شود.

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

خواص پوست گردو برای دیابت

مطالعات دانشمندان حاکی از این است که یکی از خواص مهم و جالب توجه گردو، جلوگیری از اضافه وزن است که این امر می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها در بدن افراد جلوگیری و سلامت آن‌ها را تضمین کند. یکی از این امراض خطرناک، افزایش قند خون و دیابت نوع ۲ است.

در یک مطالعه کنترل شده بر روی ۱۰۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲، مشخص شد که مصرف یک قاشق غذاخوری روغن گردو فشرده سرد در روز، آن هم به مدت ۳ ماه، در حالی که بیماران از داروهای معمول دیابت و رژیم متعادل استفاده می‌کنند، می‌تواند منجر به کاهش ۸ درصدی قند خون ناشتا شود. این تحقیق نشان می‌دهد گردو تا چه میزان می‌تواند برای کنترل قند خون مفید باشد.

راجع به دیابت استرسی نیز می‌توانید مطلبی را در بلاگ بخوانید.

اما نکته جالب توجه درباره این میوه مغزدار مغذی این است که حتی بسیاری از بخش‌های دیگر آن هم می‌تواند مورد مصرف قرار گیرد و خواصی زیادی برای سلامت افراد به دنبال داشته باشد. به طور مثال:‌

مصرف پره‌های نازک وسط مغز گردو که در بیشتر مواقع دور ریخته می‌شود، می‌تواند موجب کاهش قند خون شود. حتا افراد می‌توانند این پره‌های نازک را در داخل قوری ریخته و دم کنند و دمنوش آن را به عنوان دارویی مفید و موثر برای کنترل و کاهش سطح قند خون خود نوش جان کنند. یا در موردی دیگر، همین پوسته‌های خشک نازک بین مغز گردو می‌تواند به عنوان یک محلول موثر دهان‌شویه برای از بین بردن پلاک‌‌ها و جرم‌های دندان و جلوگیری از خونریزی لثه، مورد استفاده قرار بگیرد. فقط کافی است مقداری از این پره‌های خشک شده داخل مغز گردو را به مدت ۳۰ دقیقه در آب بجوشانید و سپس آن را در دهان خود چرخانده و قرقره کنید.


خواص گردو برای کبد چرب

خواص گردو برای کبد

مصرف گردو به دلیل دارا بودن امگا۳ از بروز اختلالات کبدی پیشگیری می‌کند

کبد به دلیل وظیفه مهمی که در بدن دارد، یکی از عضو‌های کلیدی محسوب می‌شود. کبد با سم‌زادیی و پاکسازی بدن از آنزیمی‌های مضر و چربی‌های غیر مفید، به حفظ سلامت بدن کمک کرده و سبب می‌شود تا دیگر اعضای داخلی بدن در معرض آسیب‌های کمتری قرار بگیرند. از همین رو بهتر است در رژیم غذایی خود بیشتر از مواد غذایی‌ایی استفاده کنیم که سلامت کبد را کمتر به خطر بیاندازد. گردو با فواید بیشماری که دارد یکی از مواد خوارکی بسیار مغذی است که می‌تواند با خواص شگفت‌انگیز خود سلامت افراد را تضمین کند و سبب بهبود عملکرد اعضای بدن شود.

مصرف روزانه گردو به دلیل مقادیر بالایی از امگا ۳، می‌تواند از خطرات و اختلالات کبدی جلوگیری کند و باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن شود که این امر، کاهش التهابات کبدی را در پی دارد. از طرفی دیگر با توجه به این که کبد برای سم‌زدایی بدن نیاز به ترکیب پروتئینی گلوتاتیون دارد و این ترکیب به طور طبیعی در کبد ساخته می‌شود، مصرف مغز گردو به دلیل منابع مغذی موجود در آن سبب می‌شود تا میزان مورد نیاز گلوتاتیون موجود در کبد تامین شود. وجود این ترکیب در کبد می‌تواند میزان تری گلیسیرید و اسیدهای چرب مضر را به میزان قابل توجهی کاهش داده و از بروز التهاب و اختلالات کبدی جلوگیری کند.

از آنجایی که گردو یکی از منابع مهم ویتامین E محسوب می‌شود. مصرف آن می‌تواند سبب شود تا آنتی اکسیدان‌های بیشتری به بدن برسد و میزان سوخت و ساز بدن افزایش یافته و در پی این امر، مراحل سم زادیی و پاکسازی کبد تسریع شود.

حساسیت به گردو

وجود حساسیت و آلرژی به یک ماده غذایی با توجه به سیستم ایمنی بدن افراد، می‌تواند شدت و ضعف داشته باشد. حساسیت به مصرف مغز گردو هم از این قاعده مستثنا نیست. برخی افراد با توجه به سابقه ژنتیک و یا حساسیت‌های فصلی ممکن است به دلیل مصرف گردو دچار عوارض آلرژیک شوند.

حساسیت به گردو می‌تواند برای فرد علائم زیر را به دنبال داشته باشد:

  • خارش پوست
  • آبریزش بینی
  • خشکی، خارش و سوزش گلو
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • مشکلات گوارشی
  • حالت تهوع

اگر پس از مصرف گردو هر یک از علائم بالا به سراغتان آمد، بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و در اولین فرصت با یک پزشک متخصص مشورت کنید یا در صورت امکان از داروهای ضد حساسیت استفاده نماید. در صورت بروز هر کدام از علائم بالا به یاد داشته باشید تا مدتی از مصرف گردو خودداری کنید.

مضرات گردو

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم گردو یک ماده خوراکی بسیار مغذی است که مصرف آن می‌تواند به حفظ سلامت بدن کمک قابل توجهی کند. اما همه خوارکی‌ها به همان میزانی که خاصیت دارند و برای بدن مفید هستند، در صورت زیاده‏روی در مصرف‌شان می‌توانند در برخی موارد مضرات و عوارضی برای بدن افراد ایجاد کنند. به طور مثال طبق تحقیقات انجام شده، در برخی موارد مصرف بیش از حد گردو باعث بروز مشکلات زیر می‌شود:

  • نفخ معده
  • اختلال در هضم غذا و تحریک دستگاه گوارش
  • اسهال
  • تهوع
  • تشدید آلرژی
  • ایجاد تورم گلو و زخم‎‌های دهانی
  • تنگی نفس و تشدید بیماری آسم
  • ایجاد مشکلات پوستی

حرف آخر

در این مقاله با خواص گردو آشنا شدیم و دیدیم که این ماده غذایی تا چه میزان می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی و رساندن برخی مواد معدنی به بدن موثر باشد. سعی کنید این آجیل جذاب و خوشمزه را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید و در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

 

سوالات متداول

خواص گردو چیست؟

گردو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان است. گردو به راحتی می‌تواند با ترکیب مواد خوراکی مفید دیگری مانند کنجد و عسل، مخلوط معجزه‌آسایی را برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری به وجود آورد. همچنین گردو به سبب وجود مقادیری از امگا ۳ و ویتامین E یکی از خوراکی‌های طبیعی مفیدی است که می‌تواند روند سم‌زادیی و پاکسازی کبد را تسهیل کرده و از بروز اختلالات کبدی جلوگیری کند.

فواید گردو برای خانم‌ها چیست؟

آهن موجود در گردو اگر با عسل مخلوط شود می‌تواند بهترین گزینه برای فرایند گلبول‌‌سازی در خون باشد و کم‌خونی و فقر آهن در بدن خانم‌ها را تا حدودی برطرف کند. از آنجایی که گردو حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین B6 است، مصرف منظم و متعادل آن می‌تواند برای خانم‌هایی که از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برند، مفید باشد و باعث کاهش درد در دوران قاعدگی شود.

برگ گردو برای چه چیزهایی مفید است؟

برگ پهن گردو با طبع گرمی که دارد، دارای فواید و خاصیت‌های جالب توجهی است. دم کرده این برگ می‌تواند قند خون را کاهش داده و سبب تسکین امراض پوستی شود. همچنین می‌توانند از آن به عنوان ضمادی برای درمان بیماری نقرس و ورم مفاصل استفاده کنند. عصاره برگ درخت گردو خاصیت ضد درد دارد. به یاد داشته باشید که در استفاده از برگ گردو شرط احتیاط را رعایت کنید زیرا ممکن است سبب آسیب به کبد شود.

مضرات گردو چیست؟

مصرف بیش از حد گردو می‌تواند مضراتی را در بدن ایجاد کند. برای مثال تورم گلو، نفخ معده، تهوع و اسهال برخی از این علائم و مضرات زیاده‌روی در مصرف گردو هستند. پیشنهاد می‌شود اگر پس از مصرف گردو هر کدام از علائم بالا را تجربه کردید، فورا با پزشک متخصص مشورت کرده و از مصرف گردو اجتناب کنید.


منابع

www.healthline.com

www.medicalnewstoday.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

افسرده تنها

7 ماه پیش

سلام. خوب و مفید بود ممنون از مدیر سایت
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

7 ماه پیش

سلام دوست عزیز ممنون از توجه شما :)
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات