جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۱۱ خاصیت معجزه آسای چای ماسالا

تاریخ بروزرسانی : ۰۲ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

چای ماسالا یک نوشیدنی سنتی هندی است که فواید دارویی معجزه آسایی دارد. این نوشیدنی هزاران سال است که در نقاط مختلف جهان به ویژه قاره آسیا مصرف می‌شود. نوشیدن روزانه یک فنجان از آن برای حفظ سلامتی و دوری از انواع بیماری‌ها مفید است. این چای مخلوطی از ترکیبات گیاهی شامل هل، زنجبیل، دارچین، میخک و فلفل سیاه است. گرچه نسخه‌های متفاوتی از این نوع چای در سراسر جهان وجود دارد؛ اما معمولا ترکیبات اولیه آن‌ها مشابه هم هستند. شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود برخی از این مؤلفه‌ها را حذف یا اضافه کنید. اگر درباره حساسیت به برخی از ترکیبات موجود در این چای نگران هستید، می‌توانید پیش از مصرف با یکی از پزشکان سامانه مشاوره آنلاین حال گفت‌و‌گو کرده و راهنمایی بگیرید.

بیشتر بخوانید : تست کرونا در منزل


تصویر خدمات اقساطی

خواص چای ماسالا

این نوشیدنی یک ترکیب گیاهی طبیعی است که خواص زیادی دارد. از مهم‌ترین فواید چای ماسالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از گرفتگی بینی و سرماخوردگی

خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی نوشیدنی ماسالا از سرماخوردگی و گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند. میخک و زنجبیل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند و باعث می‌شوند تا شدت سرفه در افراد بیمار کاهش یابد. نوشیدن یک لیوان از این چای در افراد بیمار باعث احساس بهبودی و انرژي در آن‌ها می‌شود. این ترکیب باعث گرم نگه داشتن بدن شده و کمک می‌کند تا علائم سرماخوردگی هر چه زودتر برطرف شود.

خواص ضد التهابی

برخی از ترکیبات موجود در این چای از جمله دارچین و زنجبیل، از شناخته شده‌ترین ترکیبات ضد التهابی موجود در طبیعت هستند که قرن‌هاست برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطالعات امروز هم نشان داده‌اند که استفاده از آن‌ها تاثیر شگفت‌انگیزی بر رفع التهابات بدن دارد. میخک هم ماده دیگری است که چنین نقشی در بدن ایفا می‌کند. علاوه بر این، این ادویه خوشبو دارای خواص ضد درد هم هست و به عنوان مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رفع گرفتگی بینی به کمک نوشیدنی ماسالا

نوشیدنی ماسالا در کاهش علائم سرماخوردگی از جمله گرفتگی بینی موثر است

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

افزایش انرژی بدن

چای سیاه ماده اصلی در ترکیب نوشیدنی ماسالا است. این نوع چای حاوی کافئین بوده و در افزایش انرژی بدن نقش دارد. گرچه کافئین به تنهایی اثرات منفی زیادی بر بدن دارد، اما ترکیب آن در نوشیدنی ماسالا باعث برقراری تعادل و کنترل ویژگی‌های منفی آن می‌شود. ادویه‌هایی که در کنار چای سیاه در این نوشیدنی به کار می‌روند، همان چیزی است که شما برای شروع پر انرژی یک روز جدید نیاز دارید. این یک محرک سالم و طبیعی است که می‌توانید بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این چای گیاهی برای بهبود و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. میخک و دارچین از مهم‌ترین تقویت‌ کننده‌های طبیعی این سیستم هستند که باعث تقویت عمومی بدن هم می‌شوند. نوشیدنی ماسالا به ایجاد یک خط دفاعی قوی و موثر در بدن کمک می‌کند تا به هیچ عامل بیماری‌زایی اجازه عبور ندهد. این خاصیت دارویی باعث شده است که این نوشیدنی خوش طعم به یکی محبوب‌ترین ترکیبات سلامتی در دنیا تبدیل شود.

بهبود گوارش

برخی از ادویه‌های تشکیل دهنده این چای مانند میخک نقش مهمی در هضم و جذب بهتر مواد غذایی در بدن و دفع راحت‌تر آن دارند. وقتی زنجبیل به این ترکیب اضافه می‌شود، این ویژگی افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد مصرف منظم نوشیدنی ماسالا در بهبود مشکلات گوارشی از جمله رفع یبوست نقش مهمی داشته باشد. به علاوه این چای خاصیت آرامش‌بخشی هم دارد و پس از نوشیدن یک فنجان از آن عمیقا احساس طراوت و شادابی و آرامش خواهید داشت.

کنترل فشار خون

این چای می‌تواند به مقابله با مشکلات مربوط به فشار خون بالا کمک کند. اگر دچار نوسان در فشار خون خود هستید، استفاده از این ترکیب برای شما یک راه حل خوب است. این چای باعث کاهش تشکیل پلاک‌های رسوبی می‌شود که می‌توانند باعث انسداد عروق و افزایش احتمال حمله‌های قلبی شوند. این ادویه‌ها به کنترل ضربان قلب و کاهش فشار خون هم کمک می‌کنند. هم‌چنین در تنظیم گردش خون در بدن هم نقش داشته و از این طریق، از نوسانات سطح فشار خون پیشگیری می‌کند. میخک به کار رفته در ترکیب آن هم به عنوان یک ماده کاهش دهنده سطح کلسترول خون شناخته می‌شود.

پیشگیری از یبوست با چای ماسالا

نوشیدنی ماسالا با کمک به هضم و جذب مواد غذایی از مشکلات گوارشی مثل یبوست جلوگیری می‌کند

خواص آنتی اکسیدانی و پیشگیری از سرطان

تحقیقاتی وجود دارد که نشان داده‌اند این ترکیب گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی قوی خود می‌تواند از بروز بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان پیشگیری کند. چای سیاه یکی از غنی‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به عنوان پایه نوشیدنی ماسالا به کار می‌رود. زنجبیل، دارچین و هل از مهم‌ترین ترکیبات ضد سرطان طبیعی هستند. سلول‌های سرطانی در اثر آسیب DNA و تغییر شکل و ماهیت سلول‌های سالم بدن ایجاد می‌شوند. این اتفاق را می‌توان با مصرف منظم نوشیدنی ماسالا کنترل کرد.

افزایش متابولیسم

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن یک فاکتور مهم در تناسب اندام است. وقتی متابولیسم بدن خوب باشد، یعنی اعضای بدن به درستی با هم کار می‌کنند. از همه مهم‌تر این که در چنین شرایطی غذا در بدن به خوبی هضم شده و توسط سلول‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته برخی از بیماری‌ها مانند کم کاری تیروئید یا بیماری پرکاری تیروئید می‌توانند در روند سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد کنند. نوشیدنی ماسالا با ایجاد هماهنگی در ارگان‌های بدن از جمله سیستم گوارش به افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

پیشگیری از نفخ شکم

گاهی غذای مصرف شده به دلیل پیروی از رژیم غذایی ناسالم و ترکیبات غذایی ناهماهنگ، به درستی هضم نمی‌شود. ترکیبات موجود در ماسالا باعث بهبود این فرآیند می‌شوند. این نوشیدنی با افزایش قدرت هضم غذا، از ورود هوا یا آب اضافی به معده جلوگیری کرده و باعث پیشگیری از نفخ می‌شود. به نظر می‌رسد نوشیدن دو فنجان از این ترکیب در طول روز باعث کاهش وزن هم خواهد شد.

بیشتر بخوانید‌: انواع عمل لاغری

کاهش دردهای قاعدگی

یکی از خواص نوشیدنی ماسالا که کمتر به ان پرداخته می‌شود، نقش آن در کنترل دردهای قاعدگی و کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی است. بسیاری از خانم‌ها ممکن است در طول دوره قاعدگی خود از گرفتگی و درد شدیدی رنج ببرند. در نوشیدنی ماسالا ترکیباتی وجود دارد که به عنوان آرامبخش‌های طبیعی شناخته شده و می‌توانند در آرامش اعصاب و عضلات موثر باشند. خواص ضد التهابی این ادویه‌ها هم می‌تواند باعث تسکین درد و رفع گرفتگی‌ها شود.

درصورت وجود هرگونه سوال در زمینه بیماری های زنان میتوانید از خدمات مشاوره دکتر زنان آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

پیشگیری از دیابت

امروزه دیابت به یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان تبدیل شده که خود می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌ها و مشکلات دیگری در افراد شود. به نظر می‌رسد پیشگیری از این بیماری نسبت به درمان و تحمل عوارض آن کار عاقلانه‌تری باشد. نوشیدن یک فنجان نوشیدنی ماسالا به دلیل داشتن ترکیبات پیشگیری کننده از دیابت به عنوان یک راه حل آسان و خوشمزه می‌تواند موثر باشد. این ترکیبات حساسیت بدن به میزان انسولین خون را کنترل کرده و می‌توانند در کاهش قند خون نقش داشته باشند. برای مطالعه بیشتر، مقاله حال در مورد درمان قند خون را بخوانید. به نظر می‌رسد بدن بعد از نوشیدن این چای بهتر می‌تواند میزان قند خون را کنترل کند.

بیشتر بدانید : علائم دیابت چیست

مضرات چای ماسالا

گرچه نوشیدنی ماسالا خواص بی‌شماری دارد، اما مصرف بیش از اندازه آن مانند افراط در مصرف هر ماده خوراکی دیگر می‌تواند برای بدن مضر باشد. در ترکیب ماسالا از چای سیاه استفاده شده است. می‌دانید که چای سیاه حاوی کافئین است. بنابراین مصرف بیش از اندازه آن ممکن است شما را با عوارض مصرف بیش از حد کافئین مواجه کند. افزایش کافئین در برخی افراد باعث ایجاد حالت تهوع، بی‌قراری، تپش قلب و… می‌شود.

از آن‌جا که در ترکیب این چای از ادویه‌های گرم به میزان زیادی استفاده شده است، مصرف آن ممکن است برای زنان باردار مناسب نباشد. از سوی دیگر، مصرف بیش از حد این نوشیدنی می‌تواند در برخی افراد به عدم تعادل هورمونی منجر شود. افرادی که حساسیت‌های خاص غذایی دارند، بهتر است  پیش از مصرف آن با یک پزشک مشورت کنند.

طرز تهیه نوشیدنی ماسالا

برای تهیه نوشیدنی ماسالا باید ادویه‌ها را در شیر و آب مخلوط کرده و روی حرارت ملایم بجوشانید

ترکیبات چای ماسالا

شیوه‌ها و ترکیبات متعددی برای تهیه این چای در نقاط مختلف جهان موجود است. پایه اصلی این نوشیدنی، شیر و چای سیاه همراه با انواع مختلفی از ادویه‌هاست. معروف‌ترین و پر کاربردترین ادویه‌ها برای تهیه نوشیدنی ماسالا عبارتند از:

  • رازیانه
  • جوز هندی
  • میخک
  • چوب دارچین
  • زنجبیل
  • هل
  • فلفل سیاه
  • بادیان ستاره‌ای

این ادویه‌ها را به همراه مقداری شیر، آب و چای سیاه بر روی حرارت ملایم می‌جوشانند تا کمی غلیظ شود. ادویه‌های به کار رفته در ترکیب ماسالا دارای طبع گرم هستند و در ساختن این نوشیدنی پرطرفدار زمستانی نقش اساسی دارند. جوشاندن بیش از حد ادویه‌ها ممکن است باعث ایجاد یک طعم تند و قوی شود که مورد پسند همه نیست. بهتر است آن را بر روی شعله ملایم و به میزان متوسطی بجوشانید.

بیشتر بخوانید : نشانه های از کار افتادن کلیه

طریقه مصرف چای ماسالا

این نوشیدنی می‌تواند در تمام ساعات روز و هر زمان که تمایل به نوشیدن آن دارید مورد استفاده قرار گیرد. نوشیدن آن در فصول سرد سال باعث گرم نگه داشتن بدن می‌شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که آن را به عنوان نوشیدنی صبحگاهی خود میل کرده تا با شادابی و طراوت بیشتری روز خود را شروع کنند. تهیه این چای بسیار آسان است. پودر آماده آن هم در بسیاری از فروشگاه‌ها در دسترس است. اگر می‌خواهید خودتان این ترکیب را در منزل تهیه کنید، کافی است که چای سیاه، شیر و انواعی از ادویه‌ها را با هم مخلوط کنید و روی شعله ملایم حرارت دهید. سپس مایع را صاف کرده و با شکر، عسل یا نبات میل کنید.

هنگامی که به طور منظم و به مدت طولانی ماسالا می‌نوشید، به تاثیر آن در گوارش، کنترل قند خون، وزن و سلامتی خود پی می‌برید. نوشیدنی ماسالا نه تنها به پیشگیری از سرطان و دیابت کمک می‌کند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن هم می‌شود و شما را از عفونت‌ها و انواع بیماری‌ها دور می‌کند.

بیشتر بدانید : تاثیر استرس بر پریود

حرف آخر

نوشیدنی ماسالا یک چای گیاهی هندی است که در طب سنتی هند بسیار شناخته شده است. امروزه نوشیدن این چای به عنوان یک نوشیدنی روزمره در نقاط مختلف جهان رایج شده و طرفداران زیادی دارد. ترکیب شیر، چای سیاه و زنجبیل در تمام شیوه‌های گوناگون تهیه آن در سراسر جهان ثابت بوده و برخی از انواع ادویه‌های مورد نیاز در ترکیب آن را می‌توان تغییر داد. ادویه‌های به کار رفته در ترکیب این نوشیدنی بسیار گرم هستند و به گرم شدن بدن در فصول سرد سال کمک می‌کنند. اما این خواص ممکن است برای برخی افراد مانند زنان باردار یا مبتلایان به برخی از بیماری‌ها مطلوب نباشد. بنابراین باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد. اگر به بیماری خاصی دچار هستید یا حساسیت غذایی دارید، بهتر است پیش از مصرف این چای با یک مشاور مجرب مشورت کنید تا مطمئن شوید که این ترکیب اثر سوئی بر سلامتی شما ندارد. در صورت نداشتن مشکل می‌توانید چای ماسالا را به نوشیدنی روزانه خود تبدیل کرده و از آن لذت ببرید. شما این نوشیدنی را به چه شکلی تهیه می‌کنید؟

سوالات متداول

چای ماسالا چیست؟

این یک ترکیب گیاهی طبیعی با منشا هندوستان است که می‌تواند به عنوان نوشیدنی روزانه مورد استفاده قرار گیرد. خواص درمانی این نوشیدنی بسیار زیاد بوده و از برخی از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

خواص چای ماسالا برای لاغری چیست؟

برخی از ادویه‌های موجود در این نوشیدنی نقش مهمی در افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن و با ایجاد تعادل در هضم و جذب مواد غذایی  داشته و می‌توانند در کاهش وزن موثر باشند.

ترکیب چای ماسالا چیست؟

در این نوشیدنی از شیر، چای سیاه و ادویه‌هایی مانند دارچین، زنجبیل، هل، بادیان ستاره‌ای، جوز هندی، میخک و رازیانه استفاده می‌شود. مایع به دست آمده را جوشانده و با عسل یا نبات می‌نوشند.

مضرات چای ماسالا چیست؟

این نوشیدنی طبع بسیار گرمی دارد و ممکن است برای خانم‌های باردار مناسب نبوده یا در برخی افراد باعث عدم تعادل هورمونی شود. کافئین موجود در چای سیاه هم در صورت مصرف بیش از اندازه می‌تواند اثرات سوئی داشته باشد.


منابع

www.lybrate.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات