جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

دوران پریودی چی بخوریم و چی نخوریم

دوران پریودی چی بخوریم
تاریخ بروزرسانی : ۱۲ اردیبهشت

اینکه در در دوران پریودی چی بخوریم یک راه برای مقابله با دردهای قاعدگی و نوسانات هورمونی است که برای بسیاری از زنان یک تجربه چالش برانگیز می‌باشد. در طول این مدت، توجه به انتخاب های غذایی ضروری است، زیرا برخی غذاها می توانند به کاهش علائم کمک کرده و برخی دیگر آن را تشدید می‌کنند.


تصویر خدمات اقساطی

دوران پریودی چی بخوریم

برای اینکه بدانیم در دوران پریودی چی بخوریم باید با فواید هر غذا و عملکرد آن در بدن آشنا شویم. البته به یاد داشته باشید که ممکن است بدن شما شرایط خاصی داشته باشد که نیاز به گفتگو با پزشک آنلاین را ضروری می‌کند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از آهن است که به جبران خون از دست رفته کمک می‌کند و در دوران قاعدگی می‌تواند به شما کمک کند. همچنین حاوی منیزیم است که به کاهش گرفتگی عضلات و افزایش آرامش بدن منجر می‌شود شکلات تلخ را با حداقل 70 درصد کاکائو برای بیشترین اثردهی مصرف کنید.

دوران پریودی چی بخوریم

سبزیجات برگ دار

سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ و چغندر، مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری از جمله آهن، کلسیم و ویتامین K هستند. این مواد مغذی به ایجاد جریان خون سالم، استحکام استخوان‌ها و کاهش گرفتگی عضلات کمک می‌کنند.

ماهی قزل آلا

ماهی سالمون یا قزل آلا منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 است که دارای خواص ضد التهابی بوده و می‌تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند. علاوه بر این، سرشار از ویتامین D و کلسیم است که باعث تقویت استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در شما نیز خواهد شد.

دوران پریودی چی بخوریم

موز

موز سرشار از ویتامین B6 است که به تنظیم خلق و خو و کاهش تحریک پذیری که معمولاً با دوران پریودی مرتبط است، کمک می‌کند. با توجه به سوال دوران پریودی چی بخوریم؟ می‌توان گفت که موز قندهای طبیعی را برای تقویت انرژی دارد و حاوی پتاسیم نیز بوده و می‌تواند به کاهش نفخ در دوران قاعدگی کمک کند.

پرتقال

پرتقال منبع خوبی از ویتامین C است که باعث جذب بهتر آهن می‌شود. مصرف غذاهای غنی از ویتامین C نیز به طور کلی به کاهش خستگی در دوران قاعدگی کمک می‌کند. سعی کنید با آبرسانی به بدن به وسیله آب پرتغال، هیدراته بمانید و آهن بیشتری را در بدن خود نگه دارید.

تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل محتوای بالای ویتامین B12 در دوران قاعدگی یک انتخاب بسیار مناسب است. این ویتامین باعث تولید گلبول‌های قرمز خون شده و احساس خستگی را در بدن شما کاهش می‌دهد. تخم مرغ همچنین حاوی پروتئین است که باعث افزایش سطح انرژی شما نیز خواهد شد.

حبوبات

حبوباتی مانند عدس، نخود و لوبیا منابع عالی از پروتئین گیاهی و آهن هستند. با درست کردن غذاهایی مانند عدسی و یا غذاهایی که شامل حبوبات است انرژی پایدار را در بدن خود ایجاد کرده و گردش خون را در بدنتان بهبود بخشید.

حبوبات

دانه کدو

تخمه کدو تنبل سرشار از منیزیم است و نقش مهمی در کاهش تنش و گرفتگی عضلات بدن دارد. تخم کدو همچنین حاوی آهن، روی و اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد که یک مولتی ویتامین کامل از مواد مغذی می‌باشد

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی های سالم و حاوی ویتامین B6 و پتاسیم است. این ماده مغذی به تنظیم هورمون ها و کاهش نفخ در دوران قاعدگی شما کمک خواهد کرد.

زردچوبه

شاید برای شما جالب بالشد که بدانید زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی با خواص ضد التهابی که درد قاعدگی را کاهش می‌دهد. پس برای پاسخ به سوال دوران پریودی چی بخوریم می‌توان زردچوبه را یکی از مواد بسیار مناسب نامید که در غذاها قابل استفاده است.

زنجبیل

زنجبیل از دیرباز برای تسکین دردهای قاعدگی استفاده می شده و تا امروز نیز ادامه داشته است. زنجبیل طبعی گرم داشته و دارای خواص ضد التهابی است و باعث کاهش درد و ناراحتی در دوران پریودی می‌شود. چای زنجبیل یا افزودن زنجبیل به وعده های غذایی از راه‌های مصرف آن است.

هندوانه

هندوانه یک میوه آبرسان است که با مصرف آن به کاهش نفخ و احتباس آب در بدن خود در دوران قاعدگی کمک خواهید کرد. همچنین با مصرف هندوانه منبع خوبی از ویتامین های A و C است که به طور کلی برای سلامتی بردن شما نیز بسیار مفید است.

هندوانه

کینوا

کینوا یک دانه مغذی است که سرشار از فیبر، منیزیم و آهن است. با مصرف کینوا در دوران پریودی انرژی پایداری را برای بدنتان تامین کنید و همزمان به هضم غذا نیز کمک کنید. ضمن اینکه کینوا به جبران سطوح آهن در دوران قاعدگی نیز کمک می‌کند.

ماست یونانی

ماست یونانی سرشار از کلسیم است که به تسکین دردهای قاعدگی و حمایت از سلامت استخوان ها کمک می کند. همچنین حاوی پروبیوتیک هایی است که روده سالم را تقویت می کند و می تواند به کاهش مشکلات گوارشی کمک کند.

آجیل (بادام، گردو)

دوران پریودی چی بخوریم? آجیل بخورید! آجیل مملو از چربی های سالم، پروتئین و فیبر است که آنها را به یک میان وعده عالی در دوران قاعدگی تبدیل می کند. بادام به ویژه سرشار از منیزیم است، در حالی که گردو اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان ها را تامین می کند.

مغزهایی مانند بادام، گردو و بادام هندی سرشار از مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، چربی های سالم، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این اجزای مغذی به کاهش علائم قاعدگی مانند خستگی، نفخ و نوسانات خلقی کمک می‌کند. علاوه بر این، آجیل حاوی منیزیم نیز می‌باشد با مصرف آن آرامش عضلات و کاهش گرفتگی را تجربه خواهید کرد. محتوای بالای آهن نیز به کاهش سطح انرژی پایین ناشی از دوران پریودی کمک می‌کند.

سیب زمینی شیرین

در دوران قاعدگی، مصرف سیب زمینی شیرین فواید متعددی برای زنان دارد. سیب زمینی شیرین سرشار از کربوهیدرات هایی است که به تنظیم سطح قند خون شما کمک می‌کند و منبع خوبی از انرژی نیز می‌باشد که خستگی و نوسانات خلقی را که معمولاً در این دوران تجربه می شود کاهش می‌دهد. علاوه بر این، سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین های A و C است که به سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، محتوای بالای فیبر غذایی موجود در سیب زمینی شیرین به از بین بردن یبوست نیز کمک می‌کند که یک مشکل رایج در دوران پریودی است.

چای بابونه

گیاهان موجود در بابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم هستند که به شل شدن عضلات و تسکین دردهای دوران پریرودی کمک می‌کند. بابونه همچنین باعث کاهش اضطراب و تحریک پذیری که در دوران قاعدگی بسیار شایع است، می‌شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که بابونه به کاهش شدت و مدت علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) نیز کمک می‌کند. دمای گرم چای بابونه نیز به آرامش عضلات کمک خواهد کرد. سعی کنید روزانه حداقل یک فنجان چای بابونه بنوشید، از چند روز قبل از شروع قاعدگی شروع کنید و تا چند روز اول پریودی که احتمال گرفتگی عضلات وجود دارد ادامه دهید.

زغال اخته، توت فرنگی

این توت ها سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فیبر هستند. به ویژه زغال اخته که نفخ و التهاب را نیز کاهش می‌دهد. این توت ها را به ماست اضافه کنید یا به عنوان میان وعده از آن لذت ببرید.

زغال اخته

جو دوسر

جو دوسر سرشار از آهن است که در دوران قاعدگی برای جبران خون از دست رفته بسیار مهم است. علاوه بر این، جودوسر حاوی ویتامین B و فیبر است که به تنظیم هورمون‌ها و بهبود هضم غذا  در بدن شما کمک می‌کند. کربوهیدرات‌های موجود در جو دوسر نیز باعث آزادسازی انرژی شده و نوسانات خلقی این دوران را بهبود می‌بخشد.

دانه کتان

دانه کتان منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 و فیبر است که به تنظیم تعادل هورمونی و کاهش التهاب در دوران پریودی کمک می‌کند. دانه کتان آسیاب شده را به اسموتی ها، ماست یا محصولات پخته شده اضافه و میل کنید.

عدس پلو

این غذای برنجی معطر با عدس، انتخابی عالی و پاسخی برای سوال “دوران پریودی چی بخوریم” می‌باشد زیرا این غذا حبوباتی مانند عدس داشته و باعث گردش خون مناسب در این دوران شده و منبعی عالی از پروتئین است.

نقش تغذیه مناسب در دوران پریودی

انتخاب‌های غذایی که ما انجام می‌دهیم تأثیرات گسترده‌ای دارند و بر همه چیز از سلامت جسمی گرفته تا احساسات و وزن ما تأثیر می‌گذارند. بنابراین در دوران پریودی چی بخوریم؟ یک سوال کاملا منطقی است و بر چرخه قاعدگی ما نیز تأثیر می گذارد. در این دوران، سطوح مختلفی از هورمون‌ها مانند استروژن، پروژسترون و تستوسترون تحت تأثیر رژیم غذایی ما قرار می‌گیرند و مصرف غذاهای مناسب باعث تنظیم شدن این هورمون‌ها خواهد شد.

نوشیدنی های مناسب دوران پریودی

پس از آگاهی از اینکه دوران پریودی چی بخوریم، حال نوبت به نوشیدنی های مناسب می‌رسد. با نوشیدنی های مناسب دوران پریودی آشنا شوید و حتما استفاده کنید.

چای گیاهی

دمنوش های گیاهی مانند بابونه، نعناع فلفلی و زنجبیل گزینه های بسیار خوبی در طول دوره پریودی هستند. چای بابونه دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد و باعث آرامش می‌شود. چای نعناع فلفلی به کاهش نفخ کمک می کند و باعث هضم آسان غذا می‌شود، در حالی که چای زنجبیل التهاب را کاهش داده و حالت تهوع مرتبط با پریود را کم می‌کند.

آب دم کرده میوه

هیدراته ماندن در طول دوره بسیار مهم است و آب دم کرده میوه می تواند هیدراتاسیون را لذت بخش تر کند. با افزودن تکه هایی از میوه هایی مانند لیمو، توت فرنگی یا خیار به آب خود، می توانید یک نوشیدنی با طراوت و خوش طعم ایجاد کنید. آب دم کرده میوه نه تنها هیدراتاسیون ضروری را فراهم می کند، بلکه دوز طبیعی ویتامین ها و مواد معدنی را نیز برای بدن تامین می‌کند.

دوران پریودی چی بخوریم

اسموتی های غنی از کلسیم

کلسیم برای حفظ سلامت استخوان ها و کاهش دردهای قاعدگی ضروری است. اسموتی غنی از کلسیم که با موادی مانند شیر، ماست، موز و یک قاشق عسل درست شده باشد، نه تنها خوشمزه است، بلکه در طول دوره قاعدگی شما نیز بسیار مفید است.

اسموتی های سبز

اسموتی های سبز پر از سبزیجات برگدار مانند اسفناج یا کلم پیچ، همراه با میوه ها و مقداری آب نارگیل، گزینه های عالی برای روزهای پریود شما هستند. این اسموتی ها سرشار از آهن و ویتامین هستند که به حفظ سطح انرژی سالم در دوران قاعدگی کمک می کنند. محتوای فیبر طبیعی موجود در سبزی‌های برگ‌دار نیز می‌تواند به هضم غذا کمک و از نفخ جلوگیری کند.

خوراکی های مضر در دوران پریودی

پس از اینکه دانستیم دوران پریودی چی بخوریم بهتر است غذاهایی که نیابد بخوریم را نیز بشناسید. غذاهایی وجود دارند که ممکن است باعث تشدید ناراحتی و تغییرات هورمونی در دوران پریودی شوند و بهتر است از آن‌ها پرهیز کنید تا این دوران را پشت سر بگذارید. در هر زمان نیز می‌توانید از دکتر زنان آنلاین کمک گرفته و مشکلات خود را مطرح و درمان را در خانه انجام دهید.

نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و چای های خاص ممکن است علائم قاعدگی را بدتر کنند. کافئین رگ های خونی را منقبض کرده و جریان خون به رحم را مختل می‌کند و منجر به افزایش گرفتگی و ناراحتی بیشتر خواهند شد. علاوه بر این، کافئین به عنوان یک ادرارآور عمل می کند، باعث از دست دادن آب می شود و به طور بالقوه باعث تشدید نفخ و کم آبی می شود که برخی افراد ممکن است در طول دوره خود تجربه کنند.

بیشتر بدانید: علت دوبار پریود شدن در ماه

غذاهای مضر در دوران پریودی

غذاهای فرآوری شده مانند فست فود، تنقلات بسته بندی شده و وعده های غذایی منجمد، اغلب حاوی مقادیر بالایی سدیم هستند که این افزایش مصرف سدیم باعث نفخ می‌شود.

غذاهای سرشار از چربی های ناسالم، مانند غذاهای سرخ شده، گوشت های فرآوری شده و تکه های چرب گوشت، ممکن است باعث التهاب در بدن شوند. این چربی‌ها تولید برخی پروستاگلاندین‌ها را افزایش خواهند داد که این پروستاگلاندین‌ها موادی شبیه هورمون هستند و باعث تشدید درد و ناراحتی دوران پریودی می‌شوند.

درباره درمان خونریزی شدید قاعدگی بیشتر بدانید

دوران پریودی چه ویتامینی بخوریم

در ادامه موضوع دوران پریودی چی بخوریم، می‌توان ویتامین‌های مورد نیاز را نیز به آن اضافه کنیم. زنان ممکن است علائم مختلفی مانند خستگی، نوسانات خلقی درد را در دوران قاعدگی تجربه کنند. ویتامین های لازم در این دوره شامل ویتامین B6، ویتامین E و منیزیم است.

ویتامین B6

ویتامین B6 در واکنش های بیوشیمیایی متعددی در بدن نقش دارد و اثرات مفیدی در طول چرخه قاعدگی دارد.به تنظیم فعالیت هورمونی و کاهش علائم قبل از قاعدگی مانند نوسانات خلقی، افسردگی و نفخ کمک می‌کند. علاوه بر این، ویتامین B6 برای تولید سروتونین، که به تنظیم خلق و خوی شما و همچنین کاهش درد کمک می‌کند، ضروری است.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. اگر  علائمی مانند درد سینه، گرفتگی عضلات و میگرن قاعدگی را دارید با مصرف این ویتامین این مشکل شما برطرف خواهد شد.. این ویتامین همچنین دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش ناراحتی های قاعدگی و کاهش تولید مواد شیمیایی التهابی در بدن کمک می‌کند.

دوران پریودی چه ویتامینی بخوریم

منیزیم

در دوران پریودی، سطح منیزیم کاهش می‌یابد که منجر به علائمی مانند گرفتگی عضلات، خستگی و نوسانات خلقی می‌شود. ضمن اینکه منیزیم باعث آرامش عضلات از جمله رحم می‌شود که دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد. چندین مطالعه بالینی مزایای مکمل منیزیم را در کاهش درد در دوران پریودی تایید کرده که همین موضوع در پاسخ به سوال در دوران پریودی چی بخوریم این جواب را برجسته می‌کند که ویتامینها به خصوص منیزیم برای کاهش درد بسیار مفید می‌باشد

در حالی که این ویتامین ها ممکن است در طول چرخه قاعدگی فواید زیادی داشته باشند اما رژیم غذایی و ورزش منظم نیز بسیار مهم هستند.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات