جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علت دوبار پریود شدن در ماه و جلوگیری از آن

علت دوبار پریود شدن در یک ماه
تاریخ بروزرسانی : ۳۱ اردیبهشت

در برخی از ماه‌ها، سیکل قاعدگی شما ممکن است بیشتر یا کمتر از ماه قبل شود، یا ممکن است زودتر یا دیرتر از قبل شروع شود. گاهی حتی ممکن است دوبار پریود شدن در ماه را تجربه کنید. در این مقاله از مجله سلامت علت دوبار پریود شدن در ماه و راه‌های درمان آن را بررسی می‌کنیم. بنابراین می‌توانید با مطالعه این مقاله علت این وضعیت خود را شناسایی و درمان کنید.


تصویر خدمات اقساطی

فاصله بین دو قاعدگی چند روز است؟

در حالی که چرخه قاعدگی به طور متوسط ​​حدود 28 روز طول می‌کشد، می‌تواند بین 24 تا 38 روز برای زنان بالغ و حتی بیشتر برای دختران نوجوان باشد. چرخه هر فردی شاید ماهانه دستخوش تغییراتی شود، به طوری که برخی از ماه‌ها چرخه‌های کوتاه‌تر یا طولانی‌تری را نسبت به سایرین تجربه کنند.

لکه بینی، درواقع هر گونه خونریزی از واژن است که به دلیل پریود ماهیانه زن نباشد که البته سبک‌تر و نامنظم‌تر از خونریزی قاعدگی است و معمولاً از یک الگوی قابل پیش‌بینی پیروی می‌کند. از سوی دیگر، خونریزی قاعدگی تقریباً هر 28 روز در زنان غیرباردار اتفاق می‌افتد و اغلب با علائم دیگری مانند حساسیت سینه و سردرد همراه است.

علت دوبار پریود شدن در ماه

علت دوبار پریود شدن در ماه شامل موارد زیر می‌شود:

تخمک‌گذاری یا عدم تخمک‌گذاری

تخمک گذاری نامنظم: عدم تخمک گذاری یا تاخیر در تخمک‌گذاری می‌تواند زمان چرخه قاعدگی را مختل کند و باعث خونریزی ناگهانی شود که منجر به پریود شدن به فاصله دو هفته می‌شود. مشکلات تخمک گذاری در نوجوانان و زنانی که به یائسگی نزدیک می‌شوند بسیار رایج‌تر است.

عدم تخمک گذاری: عدم تخمک گذاری نیز چرخه طبیعی قاعدگی و تغییرات هورمونی را مختل می‌کند. بدون تخمک گذاری، پوشش داخلی رحم به ضخیم شدن خود ادامه می‌دهد تا زمانی که ناپایدار شده و منجر به ریزش و خونریزی شدید شود. این موضوع منجر به پریودهای مکرر و نامنظم شده و یک علت دوبار پریود شدن در ماه است. عدم تخمک‌گذاری در نوجوانان پس از قاعدگی و زنان نزدیک به یائسگی دیده می‌شود.

تخمک گذاری زودرس: در برخی سیکل‌ها، افزایش سریع هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، تخمک گذاری زودرس را خیلی زودتر از حد طبیعی و با تولید ناکافی استروژن قبل از تخمک گذاری آغاز می‌کند. در این شرایط، پریودی خیلی زود شروع می‌شود و اگر تخمک گذاری در زمان طبیعی اتفاق بیفتد، ممکن است در همان ماه پریود دوم اتفاق بیفتد.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید نیز ممکن است باعث دوبار پریود شدن در ماه شود. پرکاری تیروئید متابولیسم بدن را بیشتر کرده و باعث تغییراتی در چرخه قاعدگی می‌شود. پرکاری تیروئید می‌تواند فاز فولیکولی چرخه قاعدگی را کوتاه کند و در نتیجه پریودها اغلب هر 2 تا 3 هفته یکبار تکرار می‌شوند. همچنین پریودها به دلیل کمبود زمان برای تجمع کافی پوشش داخلی رحم، سبک‌تر و کوتاه‌تر می‌شوند.

افزایش نوسانات هورمونی و تسریع وقایع چرخه در زنانی که پرکاری تیروئید دارند به پریودهای نامنظم یا به طور کلی از دست دادن قاعدگی منجر می‌شود.

پرکاری تیروئید همچنین باعث افزایش استروژن اما کاهش سطح پروژسترون می‌شود. این عدم تعادل هورمونی با تخمک گذاری تداخل داشته و پوشش رحم را ناپایدار می‌کند و منجر به دوبار پریود شدن در ماه می‌شود.

با پرکاری تیروئید، نیمه دوم چرخه قاعدگی پس از تخمک گذاری (فاز لوتئال) ممکن است کوتاه‌تر باشد و کمتر از 10 روز طول بکشد. به همین دلیل زمان کافی برای تثبیت پوشش رحم برای آمادگی بارداری احتمالی را فراهم نمی‌کند. درنتیجه خونریزی ناگهانی ایجاد شده و ممکن است منجر به متروراژی (لکه بینی یا خونریزی غیر طبیعی در فاصله دوره های عادت ماهیانه) شود.

پرکاری تیروئید طولانی مدت همچنین خطر برخی از ناهنجاری ها مانند کیست تخمدان، هیپرپلازی آندومتر و سرطان آندومتر را نیز افزایش می‌دهد – که همگی می توانند منجر به خونریزی غیرطبیعی رحم و یا دوبار پریود شدن در ماه شوند.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید متابولیسم را کند می‌کند و می تواند باعث تغییراتی در چرخه قاعدگی شود. کم کاری تیروئید منجر به افزایش استروژن و کاهش سطح پروژسترون می شود. این عدم تعادل هورمونی باعث ضخیم شدن بیش از حد دیواره رحم و ناپایدار شدن آن می شود. در نهایت، تکه‌هایی از پوشش ضخیم می‌ریزند که منجر به خونریزی شدید و لکه‌بینی بین پریود شده و یک علت دوبار پریود شدن در ماه محسوب می‌شود.

ضمن اینکه کم کاری تیروئید درمان نشده، شانس سقط جنین را به دلیل کمبود هورمون‌های تیروئید ضروری برای حفظ بارداری سالم افزایش می‌دهد. سقط‌های مکرر گاهی اوقات می‌تواند منجر به خونریزی شدید و دوبار پریود شدن در ماه شود.

بی نظمی‌های قاعدگی قبل از یائسگی به دلیل نوسانات سطح هورمون‌ها و به دلیل شروع از کار افتادن تخمدان ها بسیار رایج است.

سیکل قاعدگی در شروع یائسگی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر می‌شود، از 21 روز تا 45 روز، این فاصله متغیر است. با کاهش عملکرد تخمدان، تخمک گذاری نیز نامنظم شده یا به طور کلی متوقف می‌شود. بدون تخمک گذاری، پوشش داخلی رحم به صورت تکه تکه می ریزد. که این قضیه باعث دوبار پریود شدن در ماه خواهد شد.

سطوح استروژن و پروژسترون به طور غیریکنواختی در قبل از یائسگی بالا و پایین می‌آیند که باعث ضخیم شدن بیش از حد آندومتر و در نهایت، ریزش پوشش داخلی رحم و خونریزی می‌شود.

در اواخر مرحله قبل از یائسگی، اندومتر به دلیل استروژن کم، نازک شده و مستعد خونریزی با حداقل تحریک هورمونی و یا دوبار پریود شدن در ماه می‌شود و به این ترتیب و این موضوع نیز یک علت دوبار پریود شدن در ماه است.

دوبار پریود شدن در ماه به علت شروع یائسگی

رسیدن به سن بلوغ

شروع بلوغ و قاعدگی (قاعدگی) در دختران نوجوان نیز ممکن است یکی از علل باشد. درواقع ممکن است 2 تا 5 سال بعد از اولین قاعدگی دختر زمان نیاز باشد تا تخمک گذاری منظم و چرخه‌های ماهانه قابل پیش بینی برقرار شود. در این مدت، طول چرخه قاعدگی ممکن است از 21 تا 45 روز متغیر بوده و حتی باعث دوبار پریود شدن در ماه شود.

بسیاری از چرخه های قاعدگی در دخترانی که به بلوغ رسیده‌اند شامل تخمک گذاری نمی‌شوند و بدون تخمک گذاری، تحریک هورمونی به ضخیم شدن آندومتر ادامه می‌دهد تا زمانی که ناپایداری ایجاد شده و به طور نامنظم ریزش کند.

در دوران بلوغ، حلقه بازخورد هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان HPO دختران که چرخه قاعدگی را کنترل می‌کند، هنوز در حال بهبود و رشد است و به تغییرات حساس است. نوسانات در آن می‌تواند باعث افزایش غیرقابل پیش بینی هورمون و دوبار پریود شدن در ماه شود. ضمن اینکه اضافه وزن یا بی اشتهایی نیز در دختران نوجوان باعث اختلال بیشتر در محور HPO در حال رشد خواهد شد و باعث قاعدگی نامنظم و خونریزی غیرطبیعی رحمی شده و  یک علت دوبار پریود شدن در ماه به حساب می‌آید.

البته اکثر بی نظمی های قاعدگی در نوجوانان معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست و اغلب طی 12 تا 24 ماه پس از اولین قاعدگی برطرف می شود.

فیبروم رحم یا کیست

فیبروم رحم یکی از دلایل شایع خونریزی قاعدگی نامنظم است. این توده‌های غیرسرطانی می‌توانند در رحم ایجاد شوند و از طرق مختلفی بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند.

فیبروم های رحمی پوشش داخلی رحم را تغییر می‌دهند و منجر به خونریزی شدیدتر و طولانی‌تر می‌شوند.

کیست تخمدان درواقع چرخه قاعدگی طبیعی را مختل می‌کنند و منجر به پریودهای نامنظم و یا دوبار پریود شدن در ماه می‌شوند که البته غیرقابل پیش بینی و متناقض هستند.

البته این فیبروم‌ها به دلیل فشار بر اندام‌ها و بافت‌های اطراف، باعث قاعدگی دردناک نیز می‌شوند

آندومتریوز؛ علت دوبار پریود شدن در ماه

آندومتریوز یک اختلال هورمونی و سیستم ایمنی است که در آن بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد کرده و منجر به علائمی مانند درد لگن، خونریزی شدید یا نامنظم و ناباروری می‌شود.

اندومتریوز تعادل طبیعی هورمونی را در بدن مختل می‌کند و منجر به تولید بیش از حد استروژن می‌شود که باعث ضخیم شدن دیواره رحم و خونریزی شدید یا دوبار پریود شدن در ماه می‌شود.
رشد بافت آندومتر در خارج از رحم نیز باعث التهاب و تورم شده و منجر به خونریزی یا لکه بینی می‌شود. این رشد بافتی باعث چسبندگی یا زخم شده و بافت‌های اطراف را تحریک می‌کند و در نهایت باعث خونریزی می‌شود.
ضمن اینکه آندومتریوز می‌تواند منجر به تشکیل کیست تخمدان نیز بشود که ممکن است پاره شده و باعث خونریزی شود.

به طور کلی، خونریزی مکرر یا نامنظم یکی از علائم شایع اندومتریوز است که حدود 40 درصد از زنان مبتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیماری التهابی لگن؛ علت دوبار پریود شدن در ماه

بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت در دستگاه تناسلی زنان است که باعث طیف وسیعی از علائم از جمله خونریزی نامنظم، درد لگن و تب می‌شود. تقریباً 1 نفر از هر 8 زن در سنین 14 تا 44 سال به این عفونت دچار می‌شوند و خونریزی نامنظم واژینال، از جمله دوبار پریود شدن در ماه را تجربه می‌کنند.

PID باعث التهاب اندام‌های تولید مثل از جمله رحم، لوله های فالوپ و تخمدان‌ها می‌شود. این التهاب منجر به خونریزی یا لکه بینی می‌شود. بیماری التهابی لگن باعث عدم تعادل هورمونی نیز می‌شود که چرخه طبیعی قاعدگی را مختل می‌کند و منجر به خونریزی نامنظم می‌شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است که 5 تا 10 درصد از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از علائم شایع سندرم تخمدان پلی کیستیک خونریزی نامنظم قاعدگی یا دوبار پریود شدن در ماه است.

این سندرم باعث بزرگ شدن تخمدان‌ها و تولید بیش از حد آندروژن‌ها که هورمون‌های مردانه هستند می‌شود. این عدم تعادل هورمونی به چندین روش منجر به اختلالات قاعدگی و پریودهای مکرر می‌شود

PCOS، عدم تعادل هورمونی، روند طبیعی تخمک گذاری را مختل می‌کند. به جای آزادسازی منظم تخمک در هر ماه، ممکن است تخمدان ها اصلا تخمک را آزاد نکنند که این تخمک گذاری نامنظم منجر به پریودهای نامنظم یا حتی از دست دادن قاعدگی می‌شود.

آندروژن های اضافی در زنان مبتلا به PCOS تعادل طبیعی هورمون‌ها در بدن از جمله استروژن و پروژسترون را مختل می‌کند و باعث دوبار پریود شدن در ماه می‌شود.

بسیاری از زنان مبتلا به PCOS نیز مقاومت به انسولین دارند، یعنی بدن آن‌ها به طور موثر از انسولین استفاده نمی‌کند و سطوح بالایی از انسولین در جریان خون ایجاد می‌شود که به نوبه خود می‌تواند تخمدان‌ها را برای تولید آندروژن‌های بیشتر تحریک کند. سطوح بالای انسولین همچنین چرخه طبیعی قاعدگی را مختل کرده و منجر به پریودهای نامنظم یا دوبار پریود شدن در ماه می‌شود.

استرس

وقتی استرس دارید، بدن شما کورتیزول بیشتری تولید می‌کند، هورمونی که به شما کمک می‌کند به استرس پاسخ دهید. افزایش سطح کورتیزول، تعادل ظریف هورمون‌هایی را که چرخه قاعدگی شما را تنظیم می‌کنند، مختل می‌کند.

کورتیزول تولید هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) را که باعث تحریک آزاد شدن تخمک از تخمدان‌ها می‌شود، سرکوب می‌کند . منجر به عدم تخمک گذاری یا تخمک گذاری نامنظم و در نتیجه پریودهای نامنظم شود.

کورتیزول همچنین بر متابولیسم استروژن و پروژسترون تأثیر گذاشته و منجر به عدم تعادل هورمونی می‌شود که این عدم تعادل هورمونی باعث دوبار پریود شدن در ماه می‌شود.

بیشتر بدانید: اثر استرس بر قاعدگی

کاهش وزن شدید

تغییرات وزن بر چرخه‌های قاعدگی تأثیر می‌گذارد. اگر یک زن مقدار قابل توجهی وزن کم کند، سیکل قاعدگی او ممکن است نامنظم شده یا حتی موقتاً متوقف شود.

کاهش وزن می‌تواند منجر به کاهش چربی بدن شود که محل اولیه ذخیره سازی و تولید استروژن است. این کاهش، باعث کاهش سطح استروژن شده و چرخه طبیعی قاعدگی را مختل می‌کند.

سطح لپتین: لپتین هورمونی است که توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود و به تنظیم تعادل انرژی و متابولیسم کمک می‌کند. کاهش وزن شدید، سطح لپتین را کاهش می‌دهد که می تواند بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان (HPO) تأثیر گذاشته و منجر به بی نظمی قاعدگی یا پریود شدن به فاصله دو هفته می‌شود.
گاهی اوقات، کاهش وزن شدید باعث استرس نیز می‌شود که باعث بالا رفتن سطح کورتیزول شده و پریودهای مکرر را ایجاد می‌کند.

پیشگیری از بارداری

یکی از دلایل احتمالی دوبار پریود شدن در ماه استفاده از برخی روش‌های ضد بارداری است. داروهای ضد بارداری هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری، چسب‌ها و حلقه‌ها باعث ایجاد الگوهای خونریزی نامنظم، از جمله تجربه دو قاعدگی در یک ماه می‌شوند. زیرا این روش‌ها با تنظیم سطح هورمون در بدن کار دارند و وقتی زنی شروع به استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی می‌کند، بدن او ممکن است مدتی طول بکشد تا با سطوح جدید هورمون سازگار شود. در طول این دوره سازگاری، ممکن است خونریزی ناگهانی را نیز تجربه کند، که می‌تواند به صورت دو دوره در یک ماه ظاهر شود.

علت دوبار پریود شدن در ماه

علاوه بر این، برخی از زنان بین دوره‌های قاعدگی لکه بینی یا خونریزی خفیف را تجربه می‌کنند که معمولا با پریود دوم اشتباه گرفته می‌شود. خبر خوب این است که این خونریزی نامنظم معمولاً در عرض چند ماه با تطبیق بدن با هورمون‌ها فروکش می کند.

البته همه روش‌های پیشگیری از بارداری علت دوبار پریود شدن در ماه نیستند. برای مثال، دستگاه‌های داخل رحمی (IUD) و کاندوم‌ها فاقد هورمون، کمتر بر چرخه‌های قاعدگی تأثیر می‌گذارند. بهتر است قبل از استفاده از این وسایل حتما با دکتر زنان آنلاین نیز مشورت داشته باشید.

سرطان (به ندرت)

اگرچه این موضوع نادر است، اما سرطان یکی از علل احتمالی برای دوبار پریود شدن در ماه است. انواع خاصی از سرطان، مانند سرطان دهانه رحم، می توانند باعث الگوهای خونریزی غیرطبیعی شوند زیرا این سرطان بر تولید هورمون تأثیر گذاشته و چرخه طبیعی قاعدگی را مختل می‌کند.

سقط جنین

سقط جنین، چه به صورت خودبه‌خودی و چه القایی، باعث تغییرات هورمونی خواهد شد که منجر به خونریزی قاعدگی نامنظم می‌شود. پس از سقط جنین، بدن برای بهبودی و بازگشت به تعادل هورمونی طبیعی خود به زمان نیاز دارد. این فرآیند چندین هفته طول می‌کشد، در این مدت زنان ممکن است الگوهای خونریزی نامنظم، مانند دوبار پریود شدن در ماه را تجربه کنند.

دوران شیردهی و دوبار پریود شدن در ماه

شیردهی می تواند بازگشت قاعدگی را پس از زایمان به تاخیر بیندازد، پدیده ای که به نام آمنوره شیردهی شناخته می شود. دلیل این اتفاق این است که هورمون پرولاکتین که تولید شیر را تحریک می‌کند، هورمون‌های تنظیم کننده تخمک گذاری و قاعدگی را نیز سرکوب می‌کند.

با این حال، با کاهش دفعات شیردهی، سطح پرولاکتین کاهش یافته و قاعدگی منظم از سر گرفته می‌شود. مادران شیرده درواقع ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی، پریودهای نامنظم را نیز تجربه کنند، و این اصلا غیر معمول نیست که آن‌ها در یک ماه دو بار پریود شوند.

علت دوبار پریود شدن در یک ماه بعد از زایمان

این اتفاق در حدود 5 تا 10 درصد از زنان پس از زایمان رخ می‌دهد. دلیل این امر، تغییرات هورمونی قابل توجهی است که پس از زایمان در بدن رخ می‌دهد.

در هفته های بارداری، سطح هورمون پروژسترون برای کمک به رشد جنین بالا است. پس از زایمان، این سطوح به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و باعث انقباض رحم و ریزش پوشش داخلی آن می‌شود که منجر به خونریزی پس از زایمان خواهد شد. با این حال، با ادامه نوسان سطح هورمون، رحم ممکن است به طور کامل منقبض نشود و در نتیجه پریود دوم ایجاد شود.

ذکر این نکته ضروری است که داشتن دو قاعدگی در یک ماه پس از زایمان معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست و معمولاً طی چند هفته خود به خود برطرف می شود. اما اگر این قضیه اندامه دار بود، حتما با دکتر زنان آنلاین مشورت داشته باشید و راهنمایی بگیرید.

پریود شدن به فاصله دو هفته

داشتن قاعدگی به فاصله دو هفته که به آن “دوره های قاعدگی کوتاه” یا “پلی منوره” نیز می گویند، پدیده ای است که در آن زنان خونریزی قاعدگی را در فواصل کوتاهتر از 21 تا 35 روز معمولی تجربه می‌کنند.

دلیل اصلی پریود شدن به فاصله دو هفته، نوسانات هورمونی است. سطوح استروژن و پروژسترون نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی دارند و هنگامی که این سطوح هورمونی کاهش یا افزایش پیدا کنند، باعث می‌شود که رحم به طور مکرر پوشش خود را از بین ببرد و منجر به چرخه های کوتاه‌تر شود.

علاوه بر این، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، اختلالات تیروئید و برخی داروها نیز تعادل هورمونی را مختل کرده و در نتیجه چرخه های قاعدگی نامنظم ایجاد می‌شود.

اگر به صورت مکرر دوبار پریود شدن در ماه را تجربه می‌کنید، به خصوص اگر با علائم دیگری مانند خونریزی شدید، درد لگن یا تغییرات خلقی همراه است، حتما با پزشک آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز داروی تجویزی را مصرف نمایید.

پریود شدن به فاصله دو هفته

دوبار پریود شدن در ماه نشانه چیست؟

داشتن قاعدگی دو بار در ماه، یا به طور خاص، تجربه سیکل‌های قاعدگی با فاصله کمتر از 21 روز یا کمتر از 24 روز، معمولا نشان دهنده مشکلات هورمونی است. عدم تعادل در سطوح استروژن و پروژسترون، داروهای ضد بارداری هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری، استرس، ورزش بیش از حد، برخی بیماری‌ها مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و حتی برخی از عوامل سبک زندگی مانند کاهش وزن شدید از علت‌های دوبار پریود شدن در ماه هستند.

عوارض دوبار پریود شدن در ماه

حالا بیایید عوارض جانبی دوبار پریود شدن در ماه را بشناسیم.

  • کم خونی و کمبود آهن
  • ناراحتی و درد
  • پریشانی عاطفی
  • مشکلات باروری و تخمک گذاری
  • افزایش خطر ابتلا به پولیپ یا سرطان آندومتر
  • تأثیر بر زندگی روزمره
  • ضربان قلب نامنظرم
  • ضعف
  • سرگیجه

عوامل خطر دوبار پریود شدن در ماه

خونریزی نامنظم قاعدگی تا 30 درصد از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. و برخی ریسک فاکتورهای را نیز دارد.

سابقه خانوادگی: یک عامل خطر مهم: تحقیقات نشان داده که اگر سابقه خانوادگی فیبروم، کیست یا یائسگی زودرس داشته باشید، شانس دو قاعدگی در یک ماه برای شما بیشتر است

سایر عوامل خطر:

علاوه بر سابقه خانوادگی، علائم خاصی ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به توجه دارد.
1. درد مداوم شکم
2. خونریزی شدید قاعدگی
3. لکه بینی یا خونریزی بین دوره ها
4. رابطه جنسی دردناک
5. گرفتگی شدید قاعدگی
6. لخته های تیره خون در دوران قاعدگی

درمان دوبار پریود شدن در ماه چگونه است؟

برای درمان دوبار پریود شدن در ماه، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که عدم تعادل هورمونی یا ناهنجاری های رحمی را برطرف می‌کنند.

1. درمان هورمونی: استفاده از داروهای هورمونی برای تنظیم قاعدگی با تنظیم سطح استروژن و پروژسترون

2. تغییر سبک زندگی: کنترل استرس با مشاوره آنلاین روانشناسی و حفظ وزن سالم و اطمینان از تغذیه مناسب

3. شناسایی و درمان مشکلات زمینه ای: درمان عفونت یا برداشتن تومور که باعث این مشکل شده‌اند.

4. جراحی: ابلیشن آندومتر، یک روش کم تهاجمی است که پوشش رحم را از بین می‌برد و منجر به پریودهای سبک‌تر و کم‌تر می‌شود.

5. درمان فیبروم رحم: اگر فیبروم علت پریودهای مکرر باشد، چندین گزینه در دسترس است، مانند:

  • دستگاه داخل رحمی (IUD): این وسیله پیشگیری از بارداری می تواند خونریزی شدید را در کوتاه مدت کاهش دهد، اما فیبروم ها را کوچک نمی کند.
  • جراحی سونوگرافی با هدایت MRI: این روش غیر تهاجمی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای گرم کردن و از بین بردن فیبروم ها یا کیست ها استفاده می کند
  • آمبولیزاسیون شریان رحمی: این روش کم تهاجمی خون رسانی به رحم را مسدود و باعث کوچک شدن فیبروم‌ها می شود
  • هیسترکتومی: در موارد شدید، هیسترکتومی برای برداشتن کامل رحم انجام می‌شود.
  • میومکتومی: برداشتن فیبروم از طریق روش‌های مختلف مانند روش‌های هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی یا شکمی. این جراحی‌ها فیبروم ها را از طریق دهانه رحم یا برش های کوچک شکمی حذف می کنند.

دوبار پریود شدن در یک ماه

داروهای گیاهی و درمان خانگی دوبار پریود شدن در ماه

راه‌های طبیعی برای بازیابی تعادل و هماهنگی در چرخه قاعدگی وجود دارد که با گنجاندن تغییرات ساده در شیوه زندگی و داروهای گیاهی می‌توانید علائم را کاهش دهید و دوره منظمی از پریودی را به وجود آورید.
تمرین منظم یوگا به تنظیم عدم تعادل هورمونی کمک می‌کند.

شاخص توده بدنی (BMI) بین 18.5 تا 24.9 را برای خود حفظ کنید.
برای کمک به تنظیم هورمون‌ها، حداقل به مدت 30 دقیقه در روز ورزش کنید.

با گنجاندن این داروهای طبیعی در برنامه روزانه خود، ممکن است نظم قاعدگی را بهبود ببخشید و علائم مرتبط با پریودهای نامنظم را کاهش دهید.

  • زنجبیل و دارچین بخورید.
  • رژیم غذایی غنی از ویتامین های B6، B12 و E
  • روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف کنید
  • روزانه آناناس تازه بخورید
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • سطح استرس خود را پایین بیاورید.
  • نعنا، دانه کنجد و دانه گشنیز را در غذای روزانه خود بگنجانید
  • حتما 7 تا 8 ساعت خواب داشته باشید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات