جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

خونریزی شدید قاعدگی / درمان سنتی و دارویی منوراژی

خونریزی شدید قاعدگی
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بگذارید همین ابتدا به یک سوال دربارۀ خونریزی شدید قاعدگی پاسخ دهیم، زیرا احتمالا این سوال برای بسیاری از زنانی که مخاطب مجله سلامت «حال» هستند، وجود دارد: «از کجا متوجه شویم که هنگام قاعدگی دچار خونریزی شدید شده‌ایم یا نه؟» پزشکان برای این سوال معیاری دارند. اولاً اگر خونریزی شما بیش از 7 روز طول بکشد، یعنی خونریزی شما زیاد است. دوم، اگر نیاز دارید که بعد از کمتر از 2 ساعت پد یا نوار بهداشتی خود را عوض کنید، خونریزی‌تان شدید است. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی شدید علاوه بر آنکه زندگی روزمرۀ یک زن را مختل می‌کند، ممکن است او را دچار کم‌خونی، ضعف و خستگی کند. به همین درمان این عارضه اهمیت دارد. در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ علل خون‌ریزی شدید قاعدگی یا منوراژی، عوارض آن و روش‌های درمانی‌اش برایتان توضیح دهیم.

دربارۀ استفاده از کاپ قاعدگی بیشتر بدانید.


تصویر خدمات اقساطی

علت های خونریزی شدید قاعدگی

معمولا علل خونریزی شدید قاعدگی را به چند دسته تقسیم می‌کنند:

بیماری‎‌های مربوط به رحم و بارداری

بیماری‌های مربوط به رحم می‌تواند موجب منوراژی شود. رشد تومورهای غیرسرطانی مثل فیبروم یا پولیپ، سرطان رحم یا سرطان دهانۀ رحم از جملۀ این بیماری‌ها هستند.

مشکلات بارداری

روش‌های پیشگیری از بارداری مثل استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD) می‌تواند باعث خونریزی شدید در دورۀ قاعدگی بشود. همچنین مسائل مربوط به بارداری مثل سقط جنین و حاملگی خارج از رحم هم می‌تواند باعث غیرطبیعی شدن خونریزی شود.

درصورت هرگونه سوال در زمینه زنان و بارداری میتوانید از خدمت متخصص زنان آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

مشکلات هورمونی

در چرخۀ قاعدگی، تعادل میان هورمون‌های پروژسترون و استروژن است که موجب ریزش دیوارۀ رحم می‌شود و خونریزی قاعدگی را ایجاد می‌کند. اگر میان این هورمون جنسی تعادل برقرار نباشد، ممکن است دیوارۀ رحم ضخامت پیدا کند و باعث خونریزی شدید قاعدگی شود. از جمله بیماری‌هایی که موجب عدم تعادل هورمونی می‌شود، سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان است.

مصرف برخی داروها

استفاده از بعضی داروها مثل قرص آسپرین ممکن است باعث افزایش خونریزی قاعدگی شود.

سایر بیماری‌ها یا اختلالات

بیماری‌های دیگری هم وجود دارند که ممکن است باعث خونریزی شدید قاعدگی شوند. برای مثال فون ویلبراند که یک اختلال خونریزی ارثی است و بر قاعدگی زنان تأثیرگذار است.

بیشتر بدانید: علت دوبار پریود شدن در ماه

عوارض خونریزی شدید قاعدگی

عوارض جانبی منوراژی یا خونریزی شدید قاعدگی

همان‌طور که گفتیم، خونریزی شدید قاعدگی یا منوراژی اگر درمان نشود، زندگی روزمرۀ زنان را دچاراختلال می‌کند؛ خونریزی شدید و نیاز مداوم به تعویض نوار بهداشتی، مانع از آن می‌شود که زنان تحرک کافی داشته باشند و کارهای روزمره‌شان را به سادگی انجام دهند.

همچنین منوراژی در صورتی که ادامه پیدا کند می‌تواند باعث کم‌خونی یا کمبود آهن در بدن بشود. به همین دلیل پزشکان برای آنکه بتوانند این کم‌خونی را جبران کنند، علاوه بر درمان، از مکمل‌ها و رژیم‌‌های غذایی برای جبران کمبود آهن در بدن بیمار استفاده می‌کنند.

اگر شما هم دچار خونریزی شدید قاعدگی هستید، می‌توانید آزمایش کم خونی دهید تا ببینید که آیا دچار کم‌خونی شده‌اید یا خیر. برای این کار پیشنهاد می‌دهیم که از خدمات آزمایش در منزل «حال» استفاده کنید.

قرص و داروهای درمان خونریزی شدید قاعدگی

دارودرمانی یکی از نخستین گزینه‌های پزشکان برای درمان خونریزی شدید قاعدگی است. پزشکان متخصص زنان از داروهای مختلفی برای درمان زنانی که دچار منوراژی شده‌اند استفاده می‌کنند. از جملۀ این داروها به شرح زیر است:

  • قرص آهن در صورتی برای شما تجویز می‌شود که بر اثر خونریزی شدید دچار کم‌خونی شده باشید.
  • داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی (NSAIDs) مانند قرص ایبوپروفن یا مفنامیک اسید که از خونریزی و انقباضات رحمی می‌کاهد. (برای آشنایی با راه درمان برزگ شدن رحم این مطلب را بخوانید)
  • داروهای هورمونی حاوی استروژن و پروژسترون که برای منظم کردن چرخۀ قاعدگی استفاده می‌شود و از شدت خونریزی می‌کاهد. (آمپول پروژسترون برای چیست؟)
  • آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین که نوعی داروست که بر هورمون‌های جنسی اثرمی‌گذارد و خونریزی سنگین قاعدگی را تسکین می‌دهد.

همچنین پزشک برای بعضی زنانی که در آیندۀ نزدیک قصد بارداری ندارند، از دستگاه هورمونی داخل رحمی استفاده می‌کند. این دستگاه به آرامی هورمون پروژسترون را در داخل رحم آزاد می‌کند. این دستگاه حاوی استروژن نیست؛ در نتیجه از بارداری جلوگیری می‌کند و شدت خونریزی قاعدگی را نیز کاهش می‌دهد.

عمل های جراحی برای خونریزی شدید قاعدگی

خونریزی شدید قاعدگی با جراحی نیز قابل درمان است. البته اینکه بیمار نیاز به جراحی دارد و باید از چه روش جراحی برای درمان او استفاده کرد، به تشخیص پزشک بستگی دارد. در ادامه به انواع روش‌های جراحی برای درمان منوراژی می‌پردازیم:

  • کورتاژ: از این روش برای برداشتن لایۀ بالایی پوشش رحم و کاهش خونریزی استفاده می‌شود.
  • هیستروسکوپی: در این روش از ابزاری برای مشاهدۀ داخل رحم استفاده می‌شود. همچنین می‌توان پولیپ‌ها، فیبرها و پوشش داخلی رحم را برداشت تا خونریزی شدید قاعدگی کاهش یابد.
  • ابلیشن یا برداشتن آندومتر: در این روش تمام یا بخشی از پوشش داخلی رحم برداشته می‌شود تا خونریزی کنترل شود. اما این روش توانایی باروری را از زنان می‌گیرد.
  • هیسترکتومی: در این روش رحم به صورت کامل برداشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع روش‌های پیشگیری از بارداری

درمان خونریزی قاعدگی

درمان سنتی خونریزی شدید قاعدگی

متخصصان طب سنتی برای کاهش خونریزی شدید قاعدگی و دردهای پریود توصیه‌های خاص خود را دارند و دمنوش‌ها و داروهایی را تجویز می‌کنند. اگر به راهکارهای طب سنتی علاقه‌مند هستید و مایلید که برای درمان خود از آن‌ کمک بگیرید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که این کار را زیر نظر پزشک متخصص زنان خود انجام دهید. داروهای گیاهی لزوما بدون عوارض نیستند و ممکن است با روش‌های درمانی شما و داروهای مصرفی‌تان تداخل نیز داشته باشند.

دربارۀ کنترل سندروم پیش از قاعدگی بیشتر بخوانید.

طب سنتی برای درمان خونریزی شدید دوران قاعدگی فهرست بلندبالایی از خوراکی‌ها، میوه‌ها و دمنوش‌ها را توصیه می‌کند که به شرح زیر هستند:

  • دم‌نوش برگ خشک تمشک
  • دم‌نوش گل درخت انار
  • دم‌نوش گل زوفا و گزنه سفید
  • دم‌نوش نعنا فلفلی
  • دم‌نوش پای شیر و مریم‌گلی
  • دم‌نوش زنجبیل و دارچین
  • دم‌نوش زالزالک
  • دم‌نوش بومادران
  • دم‌نوش پنج‌انگشت
  • دم‌نوش گل طاووس
  • باباآدم و گل پنیرک
  • رب انار یا رب به
  • روغن‌زیتون و سیر
  • پوست درخت بلوط
  • عدس
  • پودر سنجد
  • کدو
  • آب هویج
  • آب سیب
  • خربزه
  • لیموترش
  • پرتقال

در دوران پریودی چی بخوریم؟

سخن پایانی درباره خونریزی شدید قاعدگی

اگر دچار خونریزی شدید قاعدگی هستید، این مسئله را جدی بگیرید و علت آن را به کمک یک پزشک متخصص پیدا کنید. این خونریزی شدید ممکن است نشانۀ یک بیماری جدی باشد که نیاز به درمان به موقع دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از دکتر زنان آنلاین در شرکت حال کمک بگیرید.

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”برای جلوگیری از خونریزی شدید قاعدگی چه کار کنم؟” answer-0=”برای جلوگیری از خونریزی زیاد قاعدگی لازم است که به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا او با توجه به شرایط جسمانی شما روش درمانی مناسبی اعم از دارودرمانی یا جراحی را برایتان تجویز کند.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”چه چیزی خونریزی قاعدگی را زیاد می کند؟” answer-1=”خونریزی شدید قاعدگی دلایل مختلفی دارد؛ مشکلات و بیماری‌های رحمی، عدم تعادل هورمونی، مصرف بعضی از داروها می‌تواند علت زیاد شدن خونریزی در زمان قاعدگی باشد.” image-1=”” headline-2=”h2″ question-2=”خونریزی زیاد در پریودی نشانه چیست؟” answer-2=”خونریزی شدید قاعدگی می‌تواند نشانۀ مسائل مختلفی باشد. وجود فیبروم و کیست، توده‌های بدخیم، اختلال درعملکرد تخمدان، عدم تعادل هورمونی، مصرف داروهای خاص یا بیماری‌های دیگر دلایلی هستند که باعث افزایش خونریزی در قاعدگی می‌شوند.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

 

 

منابع

https://www.cdc.gov

https://www.healthline.com

https://www.mayoclinic.org

https://www.nhs.uk

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

زهرا اقاخانی

1 سال پیش

خونریزی بعداز قاعدگی
پاسخ دهید
0

هانیه مهدوی

1 سال پیش

ممکنه که یک ماه خونریزی خیلی زیاد و ماه بعدی خونریزی خیلی خیلی کمتر باشه؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

6 ماه پیش

سلام وقت بخیر بله، متغیر بودن حجم و مدت زمان خونریزی پریود در دوره‌های مختلف برای بسیاری از زنان امری طبیعی است و ممکن است به عوامل مختلفی برگردد. تغییرات در حجم خونریزی، مدت زمان پریود، شدت درد، و سایر ویژگی‌ها ممکن است تحت تأثیر عوامل زیادی قرار گیرد. دلایل متفاوتی می‌توانند تغییرات در دوره‌های پریود ایجاد کنند، از جمله: 1. تغییرات هورمونی: تغییرات در سطوح هورمون‌ها، به ویژه هورمون‌های تخمدانی، می‌توانند تأثیر گذار باشند. 2. استرس: استرس فیزیکی و روحی می‌تواند تأثیراتی بر دوره‌های پریود داشته باشد. 3. تغییرات وزن: افت یا افزایش وزن نیز می‌تواند به تغییرات در دوره‌های پریود منجر شود. 4. مشکلات بهداشتی: مشکلات بهداشتی مانند عفونت‌ها یا مشکلات تخمدانی ممکن است تأثیر داشته باشند. 5. مصرف داروها: مصرف برخی داروها نیز ممکن است بر دوره‌های پریود تأثیر بگذارد. 6. تغیرات محیطی مثل تغیرات جغرافیایی آب و هوا در هر صورت، اگر تغییرات ناگهانی یا نگران‌کننده در دوره‌های پریود تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید. او می‌تواند بررسی دقیقتری انجام دهد و در صورت نیاز، تست‌ها یا اقدامات بیشتر را توصیه کند.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات