جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

برای درمان بواسیر چه بخوریم

برای درمان بواسیر چه بخوریم
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ مهر

اینکه برای درمان بواسیر چه بخوریم یک سوال رایج در بین بیمارانی است که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند زیرا بواسیر زمانی اتفاق می‌افتند که رگ های خونی در قسمت پایین رکتوم یا مقعد متورم و ملتهب شده و باعث ناراحتی و درد شوند. در حالی که درمان‌های مختلفی از جمله دارو و گزینه‌های جراحی وجود دارد، تنظیم رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در تسکین سریع داشته باشد.


تصویر خدمات اقساطی

خطرات عدم درمان بواسیر

در حالی که بواسیر اغلب خود به خود یا با حداقل درمان، برطرف می‌شود، اما غفلت از رسیدگی به این وضعیت منجر به پیامدهای جدی برای سلامتی خواهد شد.

  • درد و ناراحتی مداوم: زمانی که هموروئید درمان نشود، باعث ناراحتی و درد مداوم می‌شود. رگ های خونی متورم در ناحیه رکتوم به طور فزاینده ای متورم شده و منجر به احساس ضربان، خارش و درد شدیدی می‌شود.
  • خونریزی و کم خونی: بواسیر ممکن است خونریزی کند، به خصوص در هنگام اجابت مزاج. خونریزی مداوم منجر به کم خونی شده و همین موضوع باعث خستگی، ضعف و تنگی نفس در فرد نیز می‌شود، زیرا بافت های بدن اکسیژن کافی برای عملکرد مطلوب دریافت نمی کنند.
  • ترومبوز و لخته شدن خون: بواسیر می تواند باعث ایجاد لخته خون شود که به آن ترومبوز می‌گویند. بواسیر ترومبوز شده باعث درد شدید، تورم و یک توده سفت در نزدیکی مقعد می شود. اگر لخته خون از جای خود جدا شود، می تواند به سایر قسمت های بدن برود و عوارض جدی مانند ترومبوز ورید عمقی یا آمبولی ریه ایجاد کند.

بنابراین اگر با این مشکل مواجه شده‌اید بلافاصله برای درمان آن با دکتر عمومی آنلاین مشورت کرده بهترین دارو را برای درمان مصرف کنید.

برای درمان بواسیر چه بخوریم؟

با گنجاندن این انتخاب های غذایی اثبات شده علمی در وعده های غذایی خود، قطعا وضعیت گوارشی شما بهبود  می‌یابد. در نتیجه علائم و مشکلات بواسیر کاهش می‌یابد

میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر

خوردن انواع میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر به نرم شدن مدفوع کمک می کند، حرکات روده را راحت تر کرده و احتمال تحریک بواسیر را کاهش می‌دهد. منابع عالی فیبر رژیمی عبارتند از:
– غلات کامل مانند بلغور جو دوسر، گندم کامل و برنج قهوه ای
– حبوبات مانند عدس، نخود و لوبیا سیاه
– میوه ها و سبزیجات تازه مانند سیب، آووکادو، بروکلی و هویج

برای درمان بواسیر چه بخوریم

غلات کامل

غلات کامل مانند جو، برنج قهوه ای و نان سبوس دار منابع عالی فیبر هستند. مصرف این غلات حرکات منظم روده را تقویت و فشار وارده بر وریدهای رکتوم را کاهش می دهد.

فلاونوئید

فلاونوئیدها ترکیبات گیاهی هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند و گنجاندن غذاهای غنی از فلاونوئید در رژیم غذایی، علائم هموروئید را بهبود می‌بخشد. برخی از نمونه ها عبارتند از:
– مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت
– انواع توت ها مانند توت فرنگی، زغال اخته و شاه توت
– سبزی های برگ تیره مانند کلم پیچ و اسفناج

حبوبات

حبوبات از جمله عدس، لوبیا و نخود سرشار از فیبر هستند و به تنظیم حرکات روده کمک می‌کنند. مجله آمریکایی گوارش گزارش داده که افزایش مصرف حبوبات به طور قابل توجهی دفعات مدفوع و قوام مدفوع را بهبود می‌بخشد.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3  به کاهش تورم و التهاب مرتبط با بواسیر کمک می‌کنند. از منابع اسیدهای چرب امگا 3 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– ماهی های چرب مانند سالمون، خال مخالی و ساردین
– گردو، دانه کتان و دانه چیا

برای درمان بواسیر چه بخوریم

دانه کتان

به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد، دانه کتان به نرم شدن مدفوع و کاهش ناراحتی های مربوط به هموروئید کمک می‌کند. مطالعات منتشر شده در World Journal of Gastroenterology اثربخشی دانه کتان را در تسهیل حرکات روده تایید می کند.

دانه چیا

مانند دانه کتان، دانه چیا منبع عالی فیبر است و به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند. تحقیقات منتشر شده در مجله علوم و فناوری غذایی نشان می دهد که مصرف دانه چیا حرکات منظم روده را نیز تقویت می‌کند.

جارو قصاب

جارو قصاب، گیاهی، حاوی ترکیباتی به نام روسکوژنین است که به بهبود گردش خون و کاهش تورم برای درمان هموروئید کمک می‌کند.

آلو

برای درمان بواسیر چه بخوریم؟ آلو زیرا محتوای فیبر و سوربیتول بالا، دارای اثرات ملین طبیعی است. مطالعه ای که در Alimentary Pharmacology & Therapeutics منتشر شد، اثر آلو خشک را در درمان یبوست نشان داد.

آلو برای بواسیر

روغن زیتون

مصرف روغن زیتون فوق بکر اثر روان کنندگی بر دستگاه گوارش داشته و عبور مدفوع از روده را آسان تر می‌کند..

آب

هیدراته ماندن به اندازه کافی برای حفظ مدفوع نرم و جلوگیری از یبوست بسیار مهم است. افزایش مصرف آب به کاهش یبوست و تقویت حرکات منظم روده منجر می‌شود.

باید برای رفع یبوست چی بخوریم؟

پاپایا

این میوه استوایی حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که به هضم پروتئین ها کمک می‌کند. علاوه بر این، پاپایا سرشار از فیبر است که به منظم شدن حرکات روده کمک می‌کند. مطالعه ای که در مجله کلینیکال گوارش منتشر شده است، اثرات مفید پاپایا را در بهبود علائم یبوست نشان می دهد.
در حالی که تغییرات رژیم غذایی ممکن است به تنهایی راه حل کاملی برای درمان بواسیر نباشد اما ترکیب این غذاها در وعده های غذایی شما منجر به تسکین علائم خواهد شد.

برای درمان بواسیر چه بخوریم

درمان طبیعی بواسیر

یکی از درمان های طبیعی که می تواند برای درمان بواسیر در نظر گرفته شود، ویچ هازل است.

ویچ هازل یک قابض طبیعی است که از برگ ها و پوست درخت فندق آمریکای شمالی به دست می آید. قرن هاست که به دلیل خواص دارویی آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که فندق جادوگر به صورت موضعی استفاده شود به کاهش التهاب و تورم منجر می‌شود که از علائم رایج مرتبط با بواسیر هستند.

ویچ هازل حاوی تانن است که باعث انقباض عروق خونی می‌شود. با کوچک کردن رگ های خونی متورم در ناحیه آسیب دیده، موجب تسکین ناراحتی ناشی از هموروئید می‌شود. علاوه بر این، به عنوان یک عامل خنک کننده عمل می‌کند و خارش و سوزش را از بین می‌برد.

برای استفاده از ویچ هازل برای درمان بواسیر، معمولاً به شکل مایع که در اکثر داروخانه ها موجود است استفاده کنید. می توانید آن را مستقیماً با استفاده از یک توپ پنبه ای یا پارچه نرم روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

البته ویچ هازل ممکن است به طور موقت علائم بواسیر را تسکین دهد اما نمی‌تواند بواسیر را به طور کامل درمان کند. حتما باید کارهای دیگری از جمله همین برای درمان بواسیر چه بخوریم را جدی بگیرید و در صورت نیاز با پزشک آنلاین نیز مشورت کنید.

ویچ هازل

درمان بواسیر در طب سنتی

رژیم غذایی پر فیبر اغلب به عنوان درمان اولیه برای بواسیر در طب سنتی توصیه می شود. فیبر حرکات منظم روده را تقویت می‌کند و مدفوع را نرم می کند، از یبوست جلوگیری می کند و فشار در حین حرکات روده را کاهش می دهد. چندین مطالعه در سال 2013 نشان داده اند که یک رژیم غذایی با فیبر بالا به طور موثر علائم بواسیر را بهبود می بخشد و خونریزی را در بیماران مبتلا به بواسیر کاهش می‌دهد.

نشستن روی آجر داغ شده که روی آن یک دستمال قرار دارد، یکی از روش های بسیار موثر است که در درمان بواسیر بسشیار موثر است.

داروهای گیاهی سنتی به طور گسترده برای درمان بواسیر استفاده می‌شود. بسیاری از گیاهان دارای خواص ضد التهابی، قابض و ضد درد هستند به عنوان مثال، استفاده از گیاه دارویی جارو قصاب به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طب سنتی اغلب از درمان های موضعی مانند کرم ها، پمادها یا شیاف ها برای تسکین علائم استفاده می‌کند که ترکیبی حاوی هیدروکورتیزون و لیدوکائین دارند.

در طب سنتی حمام سیتز گرم برای کاهش ناراحتی و بهبودی بیماران هموروئیدی نیز توصیه می‌شود. با غوطه ور کردن ناحیه آسیب دیده در آب گرم، جریان خون افزایش می یابد و باعث تسکین درد و کاهش التهاب می‌شود.

درمان بواسیر در طب سنتی

برای درمان بواسیر چه چیزهایی نخوریم؟

افرادی که از بواسیر رنج می‌برند بهتر است از برخی غذاها اجتناب کنند زیرا باعث بدتر شدن بواسیر می‌شوند.

  • غذاهای تند: مصرف غذاهای تند، که اغلب سرشار از کپسایسین هستند، علائم هموروئید را تشدید خواهند کرد. ادویه جات، ترشی جات، فلفل چیلی، سس های تند و سایر مواد محرک، دستگاه گوارش را تحریک کرده و باعث افزایش جریان خون و التهاب در ناحیه هموروئید می‌شوند.
  • غذاهای فرآوری شده: غذاهای بسیار فرآوری شده، از جمله فست فود، تنقلات بسته بندی شده، و گوشت های فرآوری شده، دارای فیبر کم و چربی های ناسالم بالایی بوده و محرک بواسیر می‌باشند.
  • الکل: مصرف الکل اثرات نامطلوبی بر سلامت دستگاه گوارش داشته و ممکن است علائم هموروئید را در برخی افراد تشدید کند.
  • کافئین: نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اثر ادرارآور داشته و باعث افزایش تولید ادرار و کم‌آبی بالقوه دربدن می‌شوند. کم آبی بدن نیز یبوست را تشدید می‌کند.

کافئین

قرص مناسب برای درمان بواسیر

بواسیر معمولاً با ترکیبی از اصلاح سبک زندگی، درمان‌های بدون نسخه و داروهای تجویزی کنترل می‌شود. برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب، باید حتما با یک دکتر عمومی آنلاین مشورت کنید زیرا در صورت عدم درمان بواسیر، مشکلات وسیع‌تری برای بدن شما در آینده رخ خواهد داد.

قرص سیلاکس دارویی است که برای درمان بواسیر استفاده می شود. بواسیر اغلب به دلیل افزایش فشار در قسمت تحتانی راست روده مانند زور زدن در هنگام اجابت مزاج، یبوست مزمن یا نشستن طولانی مدت ایجاد می شود.

قرص سیلاکس حاوی ماده موثره سیلاکاسین است که نوعی دارو به نام ملین است. ملین ها با تقویت حرکات روده باعث رفع یبوست می‌شوند. هنگامی که سیلاکاسین به صورت خوراکی مصرف شود، مدفوع را نرم می کند و حجم آن را افزایش می دهد و در نتیجه عبور آن از روده آسان‌تر خواهد شد.

علاوه بر این، سیلاکاسین دارای اثر بی حس کننده موضعی نیز می‌باشد و با این کار باعث تسکین موقت خارش، سوزش و تورم می‌شود.

قرص سیلاکس نباید به عنوان یک راه حل طولانی مدت برای هموروئید استفاده شود. زیرا خود این دارو نیز عوارض دیگری دارد.

به طور خلاصه، پاسخ به سوال برای درمان بواسیر چه بخوریم بسیار مهم است و در نار مصرف خوراکی های مجاز و عدم مصرف خوراکی های غیر مجاز، داروهایی مانند قرص سیلاکس نیز بسیار کمک کننده برای حل مشکل بواسیر هستند.

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مهرسام مسكني

6 ماه پیش

از انتشار مطالب سودمند شما سپاسگزارم.
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

6 ماه پیش

ممنون از توجه شما دوست عزیز
پاسخ دهید
0

gfhgfh

7 ماه پیش

ممنون
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات