جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم

برای رفع یبوست چی بخوریم
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ فروردین

یبوست یکی از مشکلات بسیار جدی برای بزرگسالان و حتی کودکان است که در صورت عدم درمان می‌تواند مشکل آفرین باشد. به همین جهت پاسخ به سوال برای رفع یبوست چی بخوریم بسیار مهم بوده و مصرف غذاهای مناسب و عدم مصرف غذاهای مضر یک راهکار مفید برای درمان یبوست است.


تصویر خدمات اقساطی

برای رفع یبوست چه بخوریم

فهرستی جامع از 20 خوراکی و غذای اثبات شده علمی که به طور موثر یبوست را کاهش می دهند و پاسخی برای سوال برای رفع یبوست چی بخوریم هستند را در ادامه می‌خوانید. گنجاندن این گزینه‌های غذایی در منوی غذایی  شما می‌تواند از حرکات بهینه روده پشتیبانی کند و به شما در حفظ سلامت سیستم گوارش کمک کند. در ادامه از فواید هر یک از موارد نیز توضیحاتی ارائه خواهد شد.

میوه های غنی از فیبر

هضم بدون دردسر را با خواص ملین طبیعی میوه های پر فیبر مانند سیب، گلابی و انواع توت ها تجربه کنید. این شیرینی های آبدار به نرم شدن مدفوع و حرکات منظم روده کمک می‌کنند و به طور موثر با یبوست مبارزه می‌کنند.

آلو خشک

برای رفع یبوست چی بخوریم؟ آلو بخورید؛ آلو با سوربیتول طبیعی خود به طور موثری انقباضات روده را تحریک کرده و یبوست را تسکین می‌دهد. از یک مشت آلو خشک به عنوان یک میان وعده خوشمزه لذت ببرید یا آنها را در غلات صبحانه یا اسموتی‌های خود بگنجانید.

سبزی های برگ دار

سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ و سبزی کولارد منابع استثنایی از فیبر رژیمی هستند که آنها را به وعده‌های غذایی مناسب شما برای رفع یبوست تبدیل می‌کند. ترکیب این سبزی ها روند هضم راحت‌تر را در بدن شما تضمین می‌کند

اسفناج

حبوبات

حبوبات، از جمله عدس، نخود و لوبیا سیاه، سرشار از فیبر، به عنوان یک درمان عالی برای یبوست هستند. این گزینه های مغذی حرکات روده را بهبود می‌بخشد و عبور مواد زائد را از طریق سیستم بدن شما آسان می‌کند.

غلات کامل

غلات تصفیه شده را با غلات کامل خود مانند برنج قهوه ای، کینوآ و نان سبوس دار عوض کنید. این جایگزین های غنی از فیبر، حجم مدفوع شما را افزایش می دهد، حرکات منظم روده را تسهیل می کند و یبوست را از بین می‌برد.

دانه چیا

دانه چیا سرشار از فیبر محلول است که به ماده ای ژل مانند تبدیل می شود، مدفوع را نرم می کند و به حرکات منظم روده کمک می کند. یک قاشق از دانه های چیا را در ماست، اسموتی ها یا پودینگ های خود بگنجانید تا از یبوست خلاص شوید.

برای رفع یبوست چی بخوریم

زنجبیل

زنجبیل که به خاطر فواید گوارشی اش شناخته شده است، روده ها را تحریک کرده و حرکات روده را صاف می‌کند. این ریشه معطر را در وعده های غذایی خود بگنجانید یا مقداری چای زنجبیل دم کنید تا به طور موثر با یبوست مقابله کنید.

دانه کتان

دانه کتان یکی دیگر از منابع عالی فیبر است که مدفوع را نرم کرده و یبوست را برطرف می‌کند. دانه ها را قبل از افزودن به غلات، اسموتی ها یا محصولات پخته شده آسیاب کنید تا از جذب حداکثری فواید گوارشی آن مطمئن شوید.

کیوی

در ادامه موضوع برای رفع یبوست چی بخوریم می‌توان کیوی را مثال زد. کیوی سرشار از فیبر و آنزیم های طبیعی است که به طور قابل توجهی نظم روده را بهبود می بخشد. با گنجاندن این میوه خوشمزه در رژیم غذایی خود به راحتی یبوست را مدیریت کرده و از آن پیشگیری کنید.

برای رفع یبوست چی بخوریم

آب

اگرچه به خودی خود یک ماده غذایی نیست، اما هیدراتاسیون مناسب نقش مهمی در حفظ حرکات منظم روده ایفا کرده و تضمین می‌کند که مدفوع سفت و خشک نباشد.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر سرشار از فیبر محلول بوده و به نرم شدن مدفوع کمک می کند و احتمال یبوست را کاهش می دهد. یک کاسه گرم بلغور جو دوسر با میوه ها و آجیل به شما کمک خواهد کرد.

بادام

بادام که سرشار از فیبر و چربی های سالم است، یک مکمل عالی برای مبارزه با یبوست است. یک مشت از این آجیل های مغذی را میل کنید یا بادام خرد شده را روی سالاد یا ماست خود بپاشید تا از گوارش بیشتر حمایت کنید.

ماهی قزل آلا و سالمون

ماهی سالمون علاوه بر اینکه منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است، حرکات منظم روده را نیز تقویت کرده و باعث چرب شدن و روان شدن مدفوع نیز می‌شود.

هویج

هویج مملو از فیبر است و حاوی ترکیبی طبیعی به نام کاروتن است که برای سیستم گوارشی بسیار مفید است. هویج رنده شده را به سالاد یا سوپ خود اضافه کنید تا از فواید گوارشی بی شمار آن بهره‌مند شوید.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر رژیمی و مواد مغذی ضروری است و به هضم غذا کمک می کند و یبوست را نیز کاهش می دهد. سیب زمینی شیرین را کباب کنید، بخارپز کنید و به عنوان یک غذای جانبی خوشمزه یا ترکیب با سوپ مصرف کنید.

انجیر

برای رفع یبوست چی بخوریم؟ انجیر!؛ انجیر حاوی نوعی فیبر به نام پکتین است که با نرم کردن مدفوع به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند. علاوه بر این، انجیر حاوی ترکیبی طبیعی به نام سوربیتول است که در صورت مصرف متعادل می تواند اثر ملینی نیز در بدن ایجاد کند.

روغن زیتون

روغن زیتون به روغن کاری دیواره های روده می‌پردازد و باعث می شود ضایعات از سیستم گوارش راحت تر عبور کنند. روغن زیتون همچنین ترشح صفرا را تحریک کرده و به این ترتیب هضم و جذب چربی ها را آسان می‌کند.

انگور

انگور، به خصوص آنهایی که هسته دارند، منبع عالی فیبر رژیمی هستند. پوست و هسته انگور حاوی فیبر نامحلول است که به باعث کاهش سفتی مدفوع می‌شود. انگور همچنین حاوی قند طبیعی به نام سوربیتول است که با کشیدن آب به روده و نرم شدن مدفوع به عنوان یک ملین ملایم عمل می‌کند.

برای رفع یبوست چی بخوریم

ریواس

مدت‌هاست که ریواس به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست استفاده می شود و جوابی به سوال برای رفع یبوست چی بخوریم است. سرشار از فیبر غذایی، به ویژه فیبر نامحلول است. این نوع فیبر حرکات منظم روده را تقویت می کند و حجم مدفوع را افزایش می دهد. علاوه بر این، ریواس حاوی ترکیباتی به نام آنتراکینون است که با تحریک ماهیچه های روده برای انقباض و فشار دادن مواد زائد به سیستم گوارش، اثر ملین دارد.

در حالی که این غذاها ممکن است برای رفع یبوست مفید باشند، اما اگر با مصرف این موارد همچنان یبوست داشتید حتما با پزشک آنلاین مشورت کنید و داروی مورد نیاز را دریافت کنید.

صبحانه برای رفع یبوست چی بخوریم؟

هنگام مبارزه با یبوست، یافتن گزینه‌های مناسب صبحانه در بهبود حرکات منظم روده، تسکین و بازیابی سلامت گوارشی بسیار تاثیرگذار است.

1. غلات کامل با انواع توت ها و شیر بادام:

روز خود را به درستی با یک کاسه غلات سبوس دار، مانند بلغور جو دوسر شروع کنید. این انتخاب های غنی از فیبر به مدفوع شما حجیم می شود و به حرکت آن در روده ها کمک می کند. یک مشت توت حاوی آنتی اکسیدان مانند زغال اخته یا تمشک اضافه کنید تا محتوای فیبر را بیشتر کنید. برای اینکه آن را حتی سالم تر کنید، شیر بادام را انتخاب کنید، یک جایگزین بدون لاکتوز که فیبر اضافی را به مخلوط می آورد.

2. پودینگ دانه چیا با میوه:
دانه چیا منبع عالی فیبر است و آب را در روده ها جذب می کند تا به نرم شدن مدفوع و کاهش یبوست کمک کند. با مخلوط کردن چند قاشق غذاخوری دانه چیا با شیر دلخواه (لبنیات یا گیاهی) یک پودینگ ساده دانه چیا تهیه کنید. بگذارید یک شب بماند تا دانه ها منبسط شوند و قوام پودینگ مانندی به خود بگیرند. آن را با میوه های برش داده شده مانند موز یا توت فرنگی برای ویتامین ها و مواد معدنی اضافه کنید.

صبحانه مناسب برای رفع یبوست

3. اسموتی با سبزیجات برگدار و دانه کتان:
تغذیه بدن با اسموتی پر فیبر، راهی فوق العاده برای شروع روز است. تعداد انگشت شماری از سبزیجات برگدار مانند اسفناج یا کلم پیچ را با هم مخلوط کنید، زیرا سرشار از فیبرهای نامحلول و محلول هستند که به هضم غذا کمک می کنند. برای تقویت محتوای فیبر، یک یا دو قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده به آن اضافه کنید، که باعث حرکات منظم روده می شود. اسموتی خود را با ترکیب میوه هایی مانند آناناس یا انبه برای طعمی از شیرینی طبیعی سفارشی کنید.

با انتخاب دقیق گزینه های صبحانه مناسب برای مبارزه با یبوست، خود را در مسیری فعال به سمت بهبود سلامت گوارش قرار می دهید. استفاده از غلات کامل، دانه‌های چیا، سبزیجات برگ‌دار و دانه‌های کتان در برنامه صبحگاهی‌تان می‌تواند به طور موثری یبوست را تسکین دهد. به یاد داشته باشید، قرار دادن این انتخاب های سالم بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و اطمینان از مصرف آب کافی، فواید آنها را بهینه می کند.

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید برای رفع یبوست چی بخوریم از این گزینه های علمی اثبات شده در صبحانه برای تسکین یبوست استفاده کنید و به بدن خود اجازه دهید به تعادل گوارشی مطلوب خود برسد. با ناراحتی ناشی از یبوست خداحافظی کنید و دوباره با منظم ارتباط برقرار کنید – همه اینها با شروع روز خود با صبحانه مناسب.

یبوست در کودکان شناسایی و درمان کنید

ناهار مناسب برای رفع یبوست

از این 3 ناهار پر از فیبر برای کمک به رفع یبوست استفاده کنید.

استفاده از غذاهای پر فیبر در زمان ناهار بسیار مفید بوده و برای کمک به رفع یبوست کمک کننده می‌باشند.

سالاد بزرگ با عدس و نخود

خوردن یک سالاد دلچسب پر از حبوبات غنی از فیبر مانند عدس و نخود راهی عالی برای سیر کردن شما از فیبر محلول و نامحلول است. عدس و نخود نیز سرشار از پروتئین هستند تا احساس سیری را ایجاد کنند. سالاد خود را با سبزیجات ترد مانند هویج، خیار و فلفل دلمه ای پر کنید. از روغن زیتون هم در آن استفاده کنید.

سالاد عدس و نخود

سوپ لوبیا و سبزیجات با نان سبوس دار

با یک کاسه سوپ لوبیا و سبزیجات نهار خود را آغاز کنید. لوبیا سرشار از فیبر و همچنین مواد مغذی مهمی مانند پروتئین، آهن و روی است.

بلغور جو دوسر با توت ها و دانه کتان

این غذا نیر با توجه به موارد موجود در آن به رفع یبوست کمک خواهد کرد و نهاری مناسب برای درمان یبوست است.

برای اینکه بدانیم برای رفع یبوست چی بخوریم، باید غذاهای مناسب هر وعده را بشناسیم. سایر غذاهایی که می‌توانید برای نهار مصرف کنید شامل موارد زیر است:

  • کلم پاچه با نان سبوس دار
  • سالاد عدس
  • آش رشته با لوبیا و سبزی

برای رفع یبوست چه قرصی بخوریم؟

  • کپسول مری لاکس
  • قرص بیزاکودیل

کپسول مری لاکس و بیزاکودیل داروهایی هستند که به عنوان گزینه‌های درمانی برای دفع یبوست استفاده می‌شوند.

برای رفع یبوست چی بخوریم

مری لاکس یک ملین است که باعث افزایش ترشح آب و الکترولیت در روده‌ها می‌شود. این عمل باعث نرم شدن مدفوع می‌شود و ورود آسانتر آن به روده بزرگ را فراهم می‌کند. مری لاکس یک داروی خوراکی است که معمولاً ۶ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا اثر خود را نشان دهد.

بیزاکودیل نیز یک ماده مستعمل الکتروفیزیولوژیک است که به طور موقت حرکت معکوس تراوایی در روده ایجاد می‌کند. این عمل باعث افزایش فشار ماهیچه‌های صاف ناحیه کولون شده و ترشح مدفوع را تسهیل می‌کند. اثر بیزاکودیل در عرض ۱۵ تا ۶۰ دقیقه مشاهده می‌شود.

در هر صورت، قبل از استفاده از هر نوع دارو برای دفع یبوست، حتما با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید.

برای رفع یبوست در بارداری چی بخوریم؟

درمان یبوست در بارداری، به روشی ایمن بسیار مهم است. مصرف یک رژیم غذایی غنی از فیبر و خوراکی هایی غذاهایی مانند میوه ها (مانند انواع توت ها، آلو خشک و کیوی)، سبزیجات (مانند سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین)، غلات کامل (مانند جو، کینوا و برنج قهوه ای) و حبوبات (مانند عدس) در این درمان نقشی اساسی دارند. علاوه بر این، نوشیدن آب فراوان، فعال ماندن از نظر بدنی و اجتناب از غذاهای فرآوری شده نیز می تواند به بهبود حرکات روده در دوران بارداری کمک کند. با این حال برای جلوگیری از هرگونه عوارض احتمالی و در صورت ادامه دار بودن یبوست، بهتر است با دکتر زنان آنلاین مشورت کرده و بهترین راه را انتخاب نمایید.

برای درمان بواسیر چه بخوریم؟

نوشیدنی برای رفع یبوست چی بخوریم

آیا مدام با یبوست دست و پنجه نرم می کنید؟ خب شما تنها نیستید! اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که برای رفع یبوست چی بخوریم، نوشیدنی هایی وجود دارد که در این راه به شما کمک خواهند کرد.

اسموتی ها و آبمیوه ها

فیبر نقش مهمی در حفظ عملکرد مطلوب روده ایفا می کند. گنجاندن میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر در رژیم غذایی شما یک راه فوق العاده برای مبارزه با یبوست است. بنابراین، چرا اسموتی ها یا آبمیوه های فوق العاده ای را با استفاده از مواد خام و فیبر نسازیم؟ ترکیب معجونی از اسفناج، موز، انواع توت‌ها و یک قطره شیر بادام نوشیدنی خوشمزه‌ای برای شما فراهم کند که از منظم بودن و اجابت مزاج نرم و راحت مطمئن شوید.

نوشیدنی مناسب برای رفع یبوست

آب آلو

برای رفع یبوست چی بخوریم؟ آلو یا آب آلو!. این مایع چسبناک که حاوی فیبر رژیمی، سوربیتول و قندهای طبیعی است، یک درمان عالی و در عین حال قدرتمند برای یبوست است. محتوای سوربیتول بالای آن باعث حجیم شدن مدفوع می شود و انقباضات روده بزرگ را تحریک می کند و حرکات روده را نیز تسهیل می‌کند.

جادوی آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی خود به طور گسترده ای شناخته شده است، اما آیا می دانستید که می تواند به رفع یبوست نیز کمک کند؟ این گیاه دارویی حاوی ترکیبی به نام آلوئین است که دارای اثرات ملین است. وقتی آلوئه ورا به عنوان آبمیوه مصرف شود یا به اسموتی ها اضافه شود، به تنظیم حرکات روده و کاهش علائم یبوست کمک می‌کند

غذای مناسب برای رفع یبوست کودک

یبوست می تواند یک مسئله ناراحت کننده برای کودکان باشد و باعث ناراحتی والدین نیز بشود. شما به عنوان والدین باید بدانید برای رفع یبوست چی بخوریم تا آن را به کودک خود نیز بدهید.

غذاهای غنی از فیبر

برای مبارزه موثر با یبوست، گنجاندن غذاهای غنی از فیبر در رژیم غذایی کودک ضروری است. رژیم غذایی سرشار از فیبر غذایی به ایجاد حرکات منظم روده و کاهش ناراحتی ناشی از یبوست می‌انجامد. میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل را به عنوان اجزای اصلی وعده های غذایی کودک خود انتخاب کنید.

هیدراتاسیون بسیار مهم است

هیدراتاسیون مناسب اغلب نادیده گرفته می شود، اما نقش مهمی در حفظ حرکات منظم روده ایفا می‌کند. کودک شما باید مقدار کافی آب در طول روز بنشود و اگر برای این کار مشکل دارد از آب همراه با میوه ها استفاده کنید.

 از چربی های سالم استفاده کنید

چربی های سالم، از جمله آنهایی که در آووکادو، آجیل و روغن زیتون یافت می شوند، نقش اساسی در مبارزه با یبوست دارند. هنگام تهیه وعده های غذایی، از این چربی های سالم با افزودن برش های آووکادو در ساندویچ ها یا اضافه کردن مقداری روغن زیتون به سالاد استفاده کنید.

آووکادو

هنگامی که به دنبال تسکین برای یبوست کودک هستید، اتخاذ یک رویکرد متقاعد کننده و با پشتوانه علمی بسیار مهم است. در صورتی که یبوست کودکتان با این موارد از بین نرفت حتما با دکتر اطفال آنلاین مشورت کرده و دارو دریافت کنید.

چه خوراکی هایی باعث ایجاد یبوست می‌شود؟

حال که دانستیم برای رفع یبوست چی بخوریم بهتر است بدانیم که چه چیزهایی را نباید بخوریم. برخی از غذاها می‌توانند با کند کردن حرکات روده و کاهش دفعات اجابت مزاج به یبوست کمک کنند. این غذاها عموماً فیبر کمی دارند و چربی یا کربوهیدرات های فرآوری شده زیادی دارند. یکی از این گروه ها شامل غذاهای فرآوری شده مانند فست فود، وعده های غذایی منجمد و تنقلات بسته بندی شده است که اغلب دارای فیبر کم و چربی های ناسالم بالایی هستند. مصرف این غذاها می تواند منجر به مشکلات گوارشی از جمله یبوست شود.

گروه دیگری از مواد غذایی که می توانند باعث یبوست شوند، لبنیات هستند. برخی از افراد با مشکل عدم تحمل لاکتوز مواجه هستند، به این معنی که فاقد آنزیم لازم برای تجزیه لاکتوز، قند موجود در شیر و سایر محصولات لبنی هستند. این می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی از جمله یبوست شود. علاوه بر این، محصولات لبنی مانند پنیر و بستنی اغلب فیبر کمی دارند و در صورت مصرف بیش از حد می توانند باعث یبوست شوند.

سایر غذاهای کم فیبر مانند نان سفید، برنج سفید و ماکارونی نیز باعث یبوست می‌شوند

برای جلوگیری از یبوست،  غذاهای پرفیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. هیدراته بمانید و فعالیت بدنی نیز داشته باشید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات