جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۱۵ قدم بسیار موثر تا دوست داشتن خود

دوست داشتن خود
تاریخ بروزرسانی : ۲۷ مرداد

سال گذشته برای من سال سختی بود. واقعاً با سلامت روانم دست و پنجه نرم می‌کردم و از افسردگی و اضطراب رنج می‌بردم. با نگاه کردن به زنان زیبا و موفق دیگر، از خود پرسیدم: آن‌ها چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ چگونه می‌توانند احساس خوبی داشته باشند؟

می‌خواستم بفهمم، و می‌خواستم با زنان دیگری هم در میان بگذارم که مانند من می‌خواستند احساس خوشبختی کنند. با بهره‌برداری از انرژی خلاقانه‌ام، تصمیم گرفتم منبعی را گردآوری کنم که هر کسی بتواند از آن استفاده کند. از زنانی که می‌شناختم پرسیدم: راه های دوست داشتن خود چیست؟

چیزی که به من گفتند در عین حال هم بسیار مفید بوذ و هم کاملاً بی‌معنی. اگر بتوانم آن‌ها را تمرین کنم، به عرت نفس می‌رسم و خودم را بیشتر دوست خواهم داشت. می دانم که شما هم می‌توانید. پس در ادامه 13 دستور العمل برای عشق به خود را ذکر می‌کنم.


تصویر خدمات اقساطی

مراحل دوست داشتن خود

عشق به خود یا همان دوست داشتن خود، یک شبه اتفاق نمی‌افتد. اما با گذشت زمان، خودتان در قلبتان جایی باز می‌کنید. بله، ممکن است سختی بکشید، اما به این لحظات نگاه خواهید کرد و خواهید دید که چگونه به ورژن بهتری از خود رسیده‌اید.

1. از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

ما اجتماعی شده ایم که رقابتی باشیم، بنابراین مقایسه خودمان با دیگران طبیعی است. اما می‌تواند خطرناک هم باشد. هیچ فایده ای ندارد که خود را با هر کس دیگری در این سیاره مقایسه کنید زیرا فقط یک شما در این سیاره وجود دارد. در عوض، روی خود و کارتان تمرکز کنید. جابجایی انرژی به تنهایی به شما کمک می‌کند احساس آزادی کنید. پس مقایسه با دیگران به کنار بگذارید زیرا به جز استرس هیچ چیزی به شما اضافه نخواهد شد. شما توانایی‌های دیگری دارید که باید آن‌ها را کشف کنید.

2. نگران نظرات دیگران نباشید

در همین راستا، نگران این نباشید که جامعه درباره شما چه فکری می‌کند یا چه انتظاری دارد!. شما نمی‌توانید همه را خوشحال کنید، بنابراین این بزرگترین اتلاف وقت است و فقط باعث کاهش سرعت شما در مسیر رسیدن به بهترین بودن می‌شود.

3. به خودتان اجازه اشتباه بدهید

از دوران جوانی بارها و بارها به ما گفتند “هیچ کس کامل نیست، همه اشتباه می‌کنند.” اما هر چه سن شما بالاتر می‌رود، فشار بیشتری را احساس می‌کنید که هرگز شکست نخورید. اکنون باید کمی خودتان را آرام کنید! اشتباه کنید تا بتوانید از آنها درس بگیرید و رشد کنید. گذشته خود را در به یاد بیاورید. شما دائماً در حال تغییر هستید و از چیزی که زمانی بودید به فردی که امروز هستید و روزی خواهید بود تبدیل می‌شوید.

بیشتر بدانید: تله شکست چیست

بنابراین، آن صدایی را در ذهن خود فراموش کنید که می گوید باید کامل باشید.

4. ارزش شما به ظاهرتان نیست!

این یک اشتباه بسیار مهم است! چیزهای زیادی در دنیا می‌خواهند شما را از این حقیقت قدرتمند منحرف کنند که ارزش شما به ظاهرتان ربطی ندارد. گاهی اوقات حتی تبعیض جنسی درونی شده شما، افکار منفی شما را تأیید می‌کند. شما به این دلیل ارزشمند هستید که هستید، نه به خاطر بدنتان.

بنابراین، چیزی را بپوشید که احساس خوبی به شما می‌دهد. اگر ارزان است، نگران نباشید، چیزی بپوشید که به شما احساس اعتماد به نفس، راحتی و خوشحالی می‌دهد.

5. از رها کردن افراد سمی نترسید

همه مسئولیت انرژی‌ای که به دنیا منتقل می‌کنند را نمی‌پذیرند. اگر کسی هست که مسمومیت را وارد زندگی شما می‌کند و مسئولیت آن را نمی‌پذیرد، ممکن است به این معنی باشد که باید از او دور شوید. از انجام این کار نترسید. رهایی بخش بسیار مهمی ار فرآیند دوست داشتن خود است، حتی اگر دردناک باشد.

به یاد داشته باشید: از انرژی خود محافظت کنید. دور کردن خود از موقعیت‌ها یا همراهی با افرادی که شما را خسته می‌کنند، بی ادبانه یا اشتباه نیست.

6. ترس های خود را پررسی کنید

احساس ترس نیز مانند خطا کردن، کاری طبیعی و انسانی است. ترس‌های خود را رد نکنید بلکه آن‌ها را درک کنید. این ورزش سالم، واقعا می‌تواند به سلامت روان شما کمک کند. بازجویی و ارزیابی ترس‌هایتان به شما کمک می‌کند تا مسائلی را در زندگی‌تان که باعث اضطراب شما می‌شده، آشکار کنید. این کار به نوبه خود می‌تواند به کاهش برخی از از اضطراب‌های شما کمک کند.

7. به خودتان اعتماد کنید تا تصمیمات خوبی برای خودتان بگیرید

ما اغلب به خود و توانایی خود در انجام آنچه درست است شک می کنیم، در حالی که بیشتر اوقات در قلب خود می دانیم که بهترین کار چیست. به یاد داشته باشید که احساسات شما معتبر هستند. شما ارتباط خود را با واقعیت از دست نمی دهید. شما خود را بهتر از هر کس دیگری می شناسید، پس بهترین مدافع خود باشید.

8. از هر فرصتی استفاده کنید یا فرصت خود را ایجاد کنید

زمان بندی هرگز برای آن قدم بزرگ بعدی در زندگی شما عالی نخواهد بود. یعنی منتظر یک لحظه خاص نباشید و این انتظار نباید شما را از رسیدن به اهداف و رویاهایتان باز دارد. در عوض، هر لحظه را غنیمت بشمارید، زیرا ممکن است هرگز تکرار نشود.

9. خودتان را در اولویت قرار دهید

از انجام این کار احساس بدی نداشته باشید. به خصوص زنان بیشتر این عادت را دارند که دیگران را در اولویت قرار می‌دهند. اگرچه زمان و مکانی برای این کار وجود دارد، اما نباید این عادتی باشد که به بهای از بین رفتن رفاه ذهنی یا عاطفی شما باشد.

در زمانی که خودتان تعیین می‌کنید خودتان را در اولویت قرار دهید، چه گذراندن روز در رختخواب باشد یا بیرون از منزل در طبیعت. چیزی را بیابید که به شما کمک می‌کند تا از فشار خارج شوید و خودتان را خوشحال کنید.

10. مدیتیشن

مدیتیشن یک راه مناسب برای تمرکز بر خود است. وقتی زندگی پر استرس است یا ذهن شما در حال تپش است، همیشه می توانید به مدیتیشن روی بیاورید. همچنین برای همه قابل دسترسی است زیرا می توانید آن را در هر جایی انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک فضای آرام و راحت پیدا کنید، چشمان خود را ببندید و به سادگی نفس بکشید.

اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، یا نیاز به راهنمایی بیتشتری دارید، از بخش مشاوره آنلاین روانشناسی استفاده کنید و از یک متخصص کمک بگیرید.

11. تا جایی که می‌توانید درد و شادی را احساس کنید

به خودتان اجازه دهید تا چیزها را به طور کامل احساس کنید. درد را بیشتر لمس کنید تا بهتر ازشادی خود لذت ببرید و برای احساسات خود محدودیت قائل نشوید. احساساتی چون ترس، درد و شادی، احساساتی هستند که به شما کمک می‌کنند خود را بیشتر بشناسید و بیشتر دوست بدارید.

12. جسارت خود را در جمع نشان دهید

عادت کنید حرف دلتان را بگویید. جسارت مانند یک عضله است؛ هر چه بیشتر آن را تمرین دهید رشد بیشتری می‌کند. برای نشستن پشت میز منتظر اجازه نباشید. به گفتگوی با دیگران بپیوندید، به افکار خود کمک کنید تا دنبال اجازه از کسی نباشد و بدانید که صدای شما به اندازه صدای دیگران مهم است.

13. زیبایی را در چیزهای ساده ببینید

سعی کنید هر روز حداقل به یک چیز کوچک و زیبا در اطراف خود توجه کنید. آن را یادداشت کنید و برای این زیبایی سپاسگزار باشید. قدردانی نه تنها به شما چشم انداز می‌دهد، بلکه برای کمک به شما در یافتن شادی یک مسئله ضروری است.

14. با خود مهربان باشید

دنیا پر از کلمات و انتقادات تند است – شما خودتان را به این ترکیب اضافه نکنید. با مهربانی با خود صحبت کنید و خود را پست نخوانید. برای کوچکترین دستاوردتان جشن بگیرید و به خودتان بگویید که تو خیلی جلو اومدی و خیلی بزرگ شدی و با این تعریف از خود مجددا عزت نفستان را بازیابی کنید و خودتان را دوست بدارید.

15- نوشتن خاطرات، ابزاری قدرتمند برای دوست داشتن خود

انعکاس تجربیات خود از طریق نوشتن می‌تواند راهی دگرگون کننده باشد. با بیان افکار و احساسات خود در قالب کلمات، می‌توانید موقعیت های گذشته را دوباره مرور کنید و نحوه برخورد با آن‌ها را شناسایی کنید. این فرآیند همچنین به شما کمک می‌کند تا احساسات منفی را رها کنید و تمرکز خود را به سمت جنبه‌های مثبت تجربیات خود تغییر دهید. با انجام این کار، می‌توانید درس‌های ارزشمندی از زمان‌های خوب و بد بیاموزید و در نهایت رشد شخصی و خودآگاهی را تقویت کنید.

علت اهمیت دوست داشتن خود

مراقبت از خود یک جنبه حیاتی از رفاه کلی است و پذیرش خود جزء حیاتی آن است. زمانی که احساس مثبتی از خودارزشمندی ایجاد می‌کنید، به احتمال زیاد افزایش اعتماد به نفس، ارزشمندی و احترام را نیز احساس می‌کنید که منجر به دید خوش بینانه تری نسبت به زندگی می‌شود و به شما امکان می‌دهد از خود و ارزش خود قدردانی کنید. علاوه بر این، پذیرش خود می‌تواند توانایی شما را در ایجاد ارتباطات معنادار با دیگران افزایش دهد. با پذیرفتن نقاط قوت و ضعف خود، اصالت بیشتری خواهید داشت و برای دریافت عشق و محبت از دیگران با آغوش باز استقبال می‌کنید.

کلام پایانی

برای دوست داشتن خود باید اول از همه حرف‌های دیگران را نادیده بگیرید و سعی کنید خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. با این کار به ترتیب، دیگر برای انجامک کاری، از دیگران اجازه نمی‌گیرید و سعی میکنید که وقتتان را روی خودتان صرف کنید. به این ترتیب با خودتان مهربان‌تر شده و خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت.

 

منابع:

healthline.com

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

سعید

7 روز پیش

مرسی راهنمایی کردین
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات