جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

راه‌های ایجاد انگیزه و با انگیزه ماندن

راه های ایجاد انگیزه
تاریخ بروزرسانی : ۰۲ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بی‌انگیزگی فقط مختص دانش آموزان و دانشجویان نیست. بسیاری از افراد جامعه که با روزمرگی دست و پنجه نرم می‌کنند، از بی‌انگیزگی رنج می‌برند. بی‌انگیزه بودن می‌تواند زندگی فردی، اجتماعی و روابط فرد با دیگران را تحت تاثیر قرار بدهد و حتی موجب افسردگی شود. دانستن راه‌های ایجاد انگیزه به شم کمک می کند تا با سندرم بی انگیزگی مبارزه کنید.


تصویر خدمات اقساطی

انگیزه چیست؟

راه‌های ایجاد انگیزه ملزوم به درک و دانستن تعریف انگیزه می‌باشد. اگر قصد داشته باشیم تا از حالت سکون دل بکنیم و حرکت لاک پشتی‌مان را تسریع ببخشیم، باید ابتدا به معنا و مفهوم انگیزه واقف شویم.
“انگیزه” که در زبان انگلیسی از آن با عنوان Motivation”” یاد شده، عاملی است که وعده‌ها و اهدافتان را عملی و متحقق می‌سازد. بیان راه‌های ایجاد انگیزه و دستیابی به آن‌ها تقریبا ساده است اما با انگیزه ماندن تقریبا امری دشوار تلقی می‌شود. بنابراین، بسیاری از افراد ممکن است در وهله نخست راه‌های ایجاد انگیزه را مطالعه کنند و آن را سرلوحه زندگی خود قرار بدهند اما این امکان وجود دارد که آنان بعد مدتی از قوانین انگیزشی دور شوند و دیگر مانند گذشته به آن‌ها پایبند نباشند.

راه‌های ایجاد انگیزه و با انگیزه ماندن

ما در این بخش از مقاله قصد داریم برخی راه‌های ایجاد انگیزه و با انگیزه ماندن را ارائه بدهیم.

  • اهدافتان را تعیین کنید: تعیین اهداف نخستین و مهم‌ترین مرحله از راه‌های ایجاد انگیزه است. هنگامی که اهدافتان را تعیین می‌کنید، درباره دستیابی به اهدافتان نیز تصمیم‌گیری می‌کنید. اهداف، یک مسیر در اختیارتان می‌گذارد تا تمام تمرکزتان را روی عملی کردن آن‌ها معطوف نمائید. بنابراین، تعیین اهداف یکی از روش‌های کمک کردن به با انگیزه ماندن نیز تلقی می‌شود.
  • اهداف موردعلاقه‌ خود را انتخاب کنید: به جای تمرکز بر روی اهدافی که دیگران برایتان تعیین کرده‌اند، بر روی اهداف موردعلاقه خود متمرکز شوید. انتخاب و تمرکز بر روی علایقتان باعث می‌گردد تا انگیزه خود را افزایش دهید و با انگیزه ماندنتان را تضمین کنید.
  • کارهایی را بیابید که دوست ندارید: بعضی اوقات سایر افراد در تلاش هستند تا با تعیین اهداف یا وظایف انگیزه را تزریق کنند. مثال بارز آن در والدین و فرزندان دانش آموزشان تعریف می‌شود. بسیاری از والدین در تلاش هستند تا با تعیین اهداف و القای وظایفی که دانش آموزان به انجام آن‌ها تمایل ندارند، انگیزه ایجاد کنند. معمولا این راه از راه‌های ایجاد انگیزه چندان بادوام نیست. گذراست و فرد پس از مدتی انگیزه خود را از دست می‌دهد.
    این در حالی است که اگر پشت سر کارهایی که دوست نداریم، هدف بزرگتری انتظارمان را بکشد به انگیزه پایبندتر خواهیم بود. به طور مثال، من از ریاضی متنفرم اما قصد دارم مهندس شوم و این همه آن چیزی است که برای آن تلاش می‌کنم!
  • هدفتان را برملا کنید: هدفتان را به کسی بگویید و یا آن را روی کاغذ بنویسید. برملا کردن هدف، اساسا قولی است تا به حرفتان عمل کنید.
  • پیشرفتتان را ترسیم کنید: در حالی که تمام تلاشتان را برای یک هدف معین به کار گرفته‌اید، مشاهده و ترسیم روند پیشرفتتان یکی از راه‌های ایجاد انگیزه خواهد بود. ترسیم یا مجسم چگونگی نزدیک شدن به هدف باعث دستیابی به آن می‌شود.
  • هدفتان را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید: از وظایف ساده‌تر شروع کنید و سپس خودتان را در معرض چالش‌های بزرگتر قرار بدهید. تقسیم کردن هدف به اجزای کوچکتر باعث گردیده تا راحت‌تر بتوانید به آن جامه عمل بپوشانید. علاوه بر این، اعتماد به نفستان را هم افزایش می‌یابد.
  • به خودتان پاداش بدهید: با خودتان عهد کنید که هروقت کار یا وظیفه‌ای را به اتمام رساندید و یک پله بالاتر رفتید، پاداش بگیرید. پاداش دادن به خود یکی از راه‌های ایجاد انگیزه و پایبند ماندن به آن می‌باشد.
  • در سایه حمایت دیگران باشید: این موضوع یکی از راه‌های ایجاد انگیزه به خصوص برای دانش آموزان و دانشجویان است. اگر دانش آموز و یا دانشجو هستید، به کلاس بروید و معلم یا فردی را پیدا کنید که بتوانید تجربیاتتان را با او به اشتراک بگذارید.
    تشویق شدن از سوی دیگران انگیزه را در وجودتان تقویت می‌کند.
  • هر روز به خودتان انگیزه بدهید: بسیاری از دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان معمولا آخر وقت و در پایان روز کاریشان با موج منفی‌ای حاصل از خستگی و روزمرگی مواجه می‌شوند. در صورتی که ما بیشتر از هرکس دیگری در ایجاد انگیزه نقش داریم.
    سعی کنید پس از پایان روز، هفته و ماه به خودتان برسید. پس از دستیابی به موفقیت‌های هرچند کوچک به خودتان پاداش بدهید و انگیزه را در خودتان تقویت کنید.
    هر روز اهدافتان را یادآوری کرده و رو به جلو حرکت کنید.
  • فعالیت کنید: مهم نیست چقدر پُرکار باشید، فقط نیم ساعت کافی است تا فعالیت بدنی داشته باشید. تا به حـال تحقیقات زیادی درباره ارتباط انگیزه و ورزش انجام شده و بیشتر آن‌ها اذعان دارند نیم ساعت پیاده روی و دویدن باعث ریکاوری و آمادگی دوچندان برای ادامه کار می‌شود.
    بنابراین، اگر دانش آموز، دانشجو و یا کارمند هستید کمی از وقتتان را به فعالیت بدنی روزمره اختصاص بدهید تا انگیزه پیدا کنید.

راه های ایجاد انگیزه و با انگیزه ماندن

عوامل انگیزشی در دانش آموزان و دانشجویان

والدین و معلمان به طور مستقیم با سطوح انگیزه دانش آموزان و دانشجویان ارتباط دارند. هر دانش آموز و دانشجو با یک سطح از انگیزه وارد کلاس می‌شود. با این حال، معلمان و استادان از طریق رفتار و سبک آموزش، ساختار درس، ماهیت تکالیف و تعاملات غیررسمی تاثیر بسزایی بر انگیزه دانش آموزان و دانشجویان می‌گذارند.
وقتی پای صحبت معلمان می‌نشینیم، می‌شنویم که: “دانش آموزان من خیلی بی‌انگیزه‌اند!”
خبر خوش این است که ما می‌توانیم با برخی عوامل و راه‌های ایجاد انگیزه آنان را تغییر بدهیم.

  • بازخورد مکرر، سریع و مثبت بر روی باور دانش آموزان و دانشجویان تاثیر مثبت گذاشته و آنان را به این باور می‌رساند که می‌توانند کارها را به خوبی پیش ببرند.
  • با محول کردن وظایف معمول فرصت دستیابی به موفقیتشان را حتمی سازید.
  • یک بستر باز و مثبت فراهم کنید.
  • به دانش آموزان و دانشجویان کمک کنید تا درک کنند اعضای ارزنده یک جامعه آموزشی هستند.

نتیجه گیری

راه‌های ایجاد انگیزه فقط به عوامل انگیزشی ختم نمی‌شوند. مهم‌ترین عامل انگیزشی که مستقیما بر روی ایجاد انگیزه و ثبات آن تاثیر می‌گذارد، خود ِ ما هستیم. اگر خود ما در جهت ایجاد انگیزه اقدام نکنیم، دیگران هم قادر به انگیزه دادن نخواهند بود.
بسیاری از راه‌های ایجاد انگیزه فوق طرح گردیده تا بتوان با درک بهتر آن‌ها را سرلوحه زندگی قرار داد و فردی با انگیزه باقی ماند. در عوض، می‌توان طی این فرآیند از حمایت والدین، دوستان، همکاران و سایرین بهره برد.

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید.یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «حال»‌ وصل شوید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات