جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

فیزیوتراپی گردن در منزل / درمان دیسک گردن در منزل

فیزیوتراپی گردن در منزل
تاریخ بروزرسانی : ۰۶ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

فیزیوتراپی گردن در منزل یکی از رایج‌ترین درمان‌ها برای رفع مشکلات گردن از جمله دردهای مزمن است. این مشکلات در افراد مختلف به ویژه کسانی که شغل‌های خاصی مثل رانندگی یا آرایشگری دارند و سالمندانی که با افزایش سن دچار آسیب‌های خاصی در ناحیه گردن شده‌اند، بیش از دیگران شایع است.

اکثر تکنیک‌های فیزیوتراپی گردن با هدف کاهش درد و رفع گرفتگی و سفتی این ناحیه انجام می‌شود. روش‌ها و تمرینات خاص مورد نیاز برای  این کار و همچنین مدت زمان برنامه درمانی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

از آنجا که اغلب دوره‌های درمانی فیزیوتراپی بلند مدت هستند و نیاز به مداومت دارند، ممکن است مراجعه به مراکز درمانی با این هدف کار سخت و زمان‌بری به نظر برسد. با توجه به این شرایط، فیزیوتراپی گردن در منزل بهترین راهکار برای انجام تمرینات و پیگیری آن بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز درمانی است. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا علاوه بر آشنایی با نحوه انجام و کاربردهای فیزیوتراپی گردن در منزل، از فواید این کار در منزل هم مطلع شوید. البته می‌توانید از بخش فیزیوتراپی در منزل درخواست خود را نیز برای انجام این کار در منزل خودتان ثبت کنید و منتظر تماس تیم پشتیبانی حال برای ارسال متخصص به محل مورد نظرتان باشید.


تصویر خدمات اقساطی

فیزیوتراپی گردن چیست

فیزیوتراپی گردن یک روش عالی برای افرادی است که می‌خواهند بدون جراحی و دارو به دردهای ناحیه گردن خود پایان دهند. این کار شامل چندین گزینه درمانی است. فیزیوتراپیست‌ها از تکنیک‌های عملی مانند ماساژ، کشش و حرکت مفصل برای کمک به کاهش درد استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند تمریناتی را به شما نشان دهند که قدرت عضلات گردن را بهبود می‌بخشد تا از احتمال آسیب‌دیدگی مجدد جلوگیری کند.

اگر از مشکلاتی مثل آرتریت، رگ به رگ شدن گردن یا کشیدگی عضلات این ناحیه رنج می‌برید، فیزیوتراپی گردن در منزل بهترین روش برای کاهش مشکلات شما خواهد بود. از سوی دیگر، این روش درمانی احتمالا بهترین گزینه برای بهبود حرکات در افرادی است که تحت عمل جراحی قرار گرفته یا تصمیم دارند بدون نیاز به درمان‌های دارویی و جراحی مشکلات خود را رفع کنند.

فیزیوتراپی گردن

حرکات مناسب برای گردن درد

گردن درد یک مشکل شایع است که بسیاری از مردم را به شکل‌های مختلف درگیر می‌کند. اگر درد و ناراحتی ماندگار است و با چند روز استراحت از بین نمی‌رود یا احساس بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در گردن و شانه‌ها یا دست‌های خود دارید، لازم است با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید.

ورزش بخش مهمی از تمرینات فیزیوتراپی گردن در منزل را شامل می‌شود. فیزیوتراپیست‌ها حرکاتی را به شما آموزش می‌دهند تا بتوانید ورزش‌های خاصی را با هدف افزایش دامنه حرکتی و قدرت عضلات خود انجام دهید. در صورت عدم انجام حرکات و تمرینات مناسب در بیماری‌های مزمنی مثل آرتریت، انجام حرکات آزادانه گردن برای بیماران سخت‌تر می‌شود.

بنابراین انجام حرکات مناسب برای گردن درد با هدف کمک به حفظ عملکرد و التیام بافت آن بسیار مهم است. فیزیوتراپیست‌ها همچنین می‌توانند به شما نشان دهند که چگونه این حرکات را در خانه انجام دهید تا بتوانید حتی پس از پایان درمان هم به پیشرفت خود ادامه دهید. لیستی از مهم‌ترین حرکات مناسب برای گردن درد عبارتند از:

  • کشش گردن: این تمرین با استفاده از دست یا ابزارهای مخصوصی مثل کش، حوله و… انجام می‌شود
  • کشش شانه‌ها و فشار دست‌ها به دیوار: این تمرین ساده که از طریق ایستادن در مقابل دیوار و فشار دست‌ها به آن انجام می‌شود، در تقویت عضلات گردن نقش دارد
  • تمرینات مقاومتی به کمک جاذبه زمین: در این روش باید به شکم یا پشت دراز بکشید و با فاصله دادن سر از سطح زمین، به تقویت عضلات گردن کمک کنید
  • تمرین با وزنه: انجام تمرین با در دست گرفتن وزنه مناسب روشی است که به رفع گرفتگی‌ها و افزایش دامنه حرکتی گردن کمک می‌کند

حرکات مناسب برای گردن درد

انواع راه های فیزیوتراپی گردن‌

پزشکان روش‌های مختلفی برای فیزیوتراپی گردن در منزل معرفی کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها، فیزیوتراپی فعال و غیرفعال است. در ادامه به توضیح این دو روش پرکاربرد می‌پردازیم:

فیزیوتراپی غیرفعال گردن

استفاده از تکنیک‌هایی که نیاز به تلاش و دخالت بیمار ندارند، فیزیوتراپی غیرفعال نامیده می‌شوند. استفاده از کمپرس یخ، گرما درمانی، ماساژ تراپی، اولتراسوند، الکترو تراپی و… انواعی از روش‌های غیرفعال هستند. هدف فیزیوتراپی غیرفعال گردن، کمک به کاهش درد و تورم است.

فیزیوتراپی فعال گردن

فیزیوتراپی فعال انواعی از تمرینات را شامل می‌شود که نیاز به فعالیت بیمار و انجام حرکات کششی دارد. این روش باعث بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری گردن می‌شود و به کاهش درد ماهیچه‌های این ناحیه کمک می‌کند. علاوه بر این، کسانی که تحت این تمرینات قرار می‌گیرند، می‌توانند وضعیت بدنی خود را بهتر حفظ کنند. تا حدی که این موضوع باعث کاهش استرس وارده بر ستون فقرات گردنی می‌شود.

فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل

دیسک گردن اصطلاحی است که برای بیرون زدگی یا التهاب دیسک در ستون فقرات گردنی به کار می‌رود. این عارضه به دلایل مختلفی مثل افزایش سن یا آسیب‌های فیزیکی ایجاد می‌شود و در بیش‌تر مواقع به کمک داروهای ضد التهاب و انجام تمرینات فیزیوتراپی قابل کنترل است.

دیسک گردن و عدم درمان مناسب آن از اصلی‌ترین دلایل درد و کاهش دامنه حرکتی در ناحیه گردن است. در واقع انجام تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند از تشدید آسیب‌دیدگی دیسک و عوارض ناشی از آن جلوگیری کند. البته پزشکان در موارد شدید ترجیح می‌دهند که به کمک جراحی، به درمان بیماران بپردازند. با این حال، پس از جراحی هم معمولا لازم است از تمرینات فیزیوتراپی برای بهبود عملکرد اسکلتی و عضلانی و بازگشت به زندگی عادی استفاده کنید.

فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل معمولا با هدف پیشگیری از تشدید دیسک، کاهش التهاب و تورم اطراف دیسک و بهبود امکان حرکت گردن در بیماران مبتلا به دیسک انجام می‌شود. با توجه به این که برخی از مبتلایان به دیسک گردن با عوارضی مثل درد، سفتی و اسپاسم عضلانی مواجه هستند، ممکن است انجام فیزیوتراپی در مراکز درمانی کاری سخت و آزاردهنده باشد. در چنین مواردی می‌توان از خدمات فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل استفاده کرد.

این روش برای همه افراد به ویژه کسانی که دچار ناتوانی یا مشکلات حرکتی شدید هستند، بسیار کاربردی و موثر است. فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز درمانی و از طریق اعزام کارشناس متخصص به منزل قابل انجام است و کلیه حرکات و تمرینات تحت نظر او با بالاترین دقت انجام می‌شود. تمرینات و حرکات کششی، ماساژ، لیزر تراپی، مگنت تراپی، الکتروتراپی و اولتراسوند از بهترین روش‌ها برای انجام فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل است.

فیزوتراپی دیسک گردن

مواردی که در فیزیوتراپی گردن توصیه می‌شود

افرادی که هر روز ساعت‌ها پشت میز کار یا فرمان اتومبیل می‌نشینند، در حین کار نیاز به خم کردن طولانی گردن دارند یا به مشکلاتی مثل دیسک گردن و… دچار هستند، اغلب به دردهای مزمن گردنی دچار می‌شوند. این دردها یکی از عوارض استفاده طولانی از تلفن همراه و وسایل الکترونیک هم هستند. انواع درد اسکلتی و عضلانی گردنی می‌تواند باعث اختلال حرکتی در گردن و شانه یا دست‌ها، سردردهای شدید و مشکلات مشابه شود. به طور کلی فیزیوتراپی گردن اغلب توسط پزشکان و برای موارد زیر توصیه می‌شود:

  • انواع دیسک‌ گردن
  • دردهای مزمن گردنی مانند آرتروز گردن
  • صدمات ناشی از ضربه یا شکستگی گردن
  • قوس ستون فقرات یا kyphosis
  • گرفتگی‌ عضله گردن
  • سردردهای میگرنی
  • سردردهایی با منشاء ناحیه گردن یا سردردهای سرویکوژنیک (Cervicogenic)

فیزیوتراپی گردن با دستگاه

به گفته وب سایت physiotutors.com انجام فیزیوتراپی گردن در منزل برای درمان و کاهش مشکلات و دردهای ناحیه گردن به دو بخش حرکات و تمرینات فیزیکی و کار با دستگاه تقسیم می‌شود. برای انجام تکنیک‌های درمانی فیزیوتراپی با دستگاه که اغلب با هدف کاهش درد، التهاب و افزایش دامنه حرکتی گردن انجام می‌شوند، از دستگاه‌های زیر کمک می‌گیرند:

لیزر گردن

استفاده از لیزر درمانی یک از اصلی‌ترین روش‌های درمان دیسک گردن در مبتلایان به این عارضه است. استفاده از لیزر علاوه بر این که از طریق افزایش گردش خون به کاهش درد کمک می‌کند، نقش مهمی در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده هم دارد.

دستگاه اولتراسوند

اولتراسوند از پرکاربردترین دستگاه‌های فیزیوتراپی است که از طریق انتقال گرما به عضلات گردن، به رفع گرفتگی و کاهش درد و اسپاسم این ناحیه منجر می‌شود.

الکتروتراپی گردن

الکتروتراپی نقش مهمی در کاهش درد از طریق رفع انقباض عضلات دارد. این دستگاه به کمک پالس‌های الکتریکی که از طریق الکترودهای قرار داده شده بر گردن به زیر پوست ارسال می‌شود، انتقال سیگنال‌های درد را مسدود می‌کند.

دستگاه مگنت تراپی

این دستگاه به کمک امواج الکترومغناطیسی می‌تواند باعث بهبود و ترمیم آسیب‌های ناحیه گردن شود. بهبود جریان خون در ناحیه گردن که یکی از اثرات مگنت تراپی است، منجر به افزایش اکسیژن در ناحیه آسیب‌دیده و ترمیم بافت و عضلات گردن می‌شود.

با انواع خدمات پزشکی در منزل حال بیشتر آشنا شوید.

فیزیوتراپی گردن با دستگاه

فیزیوتراپی گردن کودکان در منزل

کودکان ممکن است به دلایل مختلفی از جمله آسیب‌های فیزیکی یا بیماری‌های مادرزادی به فیزیوتراپی گردن نیاز داشته باشند. فیزیوتراپی گردن کودکان علاوه بر این که می‌تواند به تقویت عضلات و کاهش مشکلات و گرفتگی‌های این ناحیه کمک ‌کند، در بهبود و ترمیم آسیب‌های این ناحیه مثل تورتیکولی و… هم نقش خواهد داشت.

از آنجا که ممکن است مراجعه کودکان به مراکز درمانی برای انجام فیزیوتراپی با ایجاد استرس و نگرانی در آن‌ها همراه باشد، می‌توان از روش‌های دیگری مثل فیزیوتراپی گردن در منزل برای کودکان استفاده کرد. در این روش دیگر نیازی به انتقال کودک به مراکز درمانی نیست و انواع تکنیک‌های فیزیوتراپی تحت نظر کارشناسان متخصص در منزل انجام خواهد شد. در این روش والدین می‌توانند در طول مدت فیزیوتراپی در کنار فرزند خود باشند و تکنیک‌های لازم برای انجام تمرینات در منزل را توسط کارشناس حرفه‌ای آموزش ببینند.

درباره فیزیوتراپی کمر در منزل و نحوه انجام آن بیشتر بدانید

فیزیوتراپی گردن کودکان

مزایای فیزیوتراپی گردن در منزل

درمان‌های فیزیوتراپی اغلب بلند مدت و مداوم هستند و لازم است افراد هر روز در ساعات مشخصی به مراکز درمانی مراجعه و خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند. بنابراین مراجعه هر روزه به مراکز درمانی احتمالا نیاز به گرفتن مرخصی، ماندن در ترافیک، گرفتن نوبت از مراکز درمانی و صرف وقت و هزینه زیاد دارد.

انجام فیزیوتراپی گردن در منزل علاوه بر این که شرایطی را برای استفاده از خدمات حرفه‌ای فیزیوتراپی در خانه فراهم می‌کند، باعث می‌شود تا هزینه‌های شما در طول دوره درمان کاهش یابد. به طور خلاصه می‌توان مزایای فیزیوتراپی در منزل را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • امکان بهره‌مندی از خدمات فیزیوتراپی در تمام روزهای هفته حتی روزهای تعطیل
  • مراجعه فیزیوتراپیست حرفه‌ای به منزل و انجام تمرینات تحت نظر او
  • انجام فیزیوتراپی با کمک دستگاه‌های مورد نیاز بیمار
  • انجام فیزیوتراپی در محیط امن منزل بدون نیاز به خروج از آن
  • کاهش هزینه‌های درمان از طریق حذف هزینه‌های رفت و آمد و…

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات