جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته ۲۸ بارداری / زایمان در هفته ۲۸ بارداری

هفته ۲۸ بارداری درواقع شروع سه ماهه سوم باردرای است. از هفته 28 تا 36 بارداری، قرار ملاقات های دوران بارداری شما هر 2 تا 3 هفته یکبار خواهد بود.

با شروع سه ماهه سوم بارداری کودکتان هنوز مراحل رشد را سپری می‌کند. برآمدگی شکم در هفته 28 بارداری در برخی مواقع مشکل ایجاد می‌کند و در طول هفته های باقیمانده بیشتر خسته می‌شوید.

این مقاله اطلاعاتی در مورد آنچه در هفته 28 بارداری اتفاق می‌افتد، از جمله علائمی که ممکن است تجربه کنید، رشد کودکتان، و نکات و توصیه‌هایی در مورد چگونگی آماده شدن برای زایمان در اختیار شما قرار می‌دهد. ادامه مطلب هفته به هفته بارداری را که درباره هفته بیست و هشتم بارداری است بخوانید و آنچه را که برای آماده شدن برای ورود فرزند کوچکتان باید بدانید، بیاموزید. در ادامه درباره همه نکات مانند سایز جنین و حالات مادر و البته  زایمان در هفته 28 بارداری صحبت خواهیم کرد


تصویر خدمات اقساطی

هفته ۲۸ بارداری چگونه است؟

در هفته 28 بارداری، شما به سه ماهه سوم بارداری رفته اید و تنها دو ماه تا زایمان باقی مانده است. کودک شما اکنون حدود 37 سانتی متر طول دارد، یعنی اندازه یک بادمجان. نوزادان در این سن می‌توانند خواب ببینند، پلک بزنند و حالات صورت خود را نشان دهند. ممکن است زایمان در هفته ۲۸ بارداری نیز رخ دهد که با توجه به زود بودن فرایند تولد جنین، 5 درصد احتمال زنده ماندن جنین وجود دارد.

علائمی که ممکن است با آن مواجه شوید عبارتند از افزایش سوزش سر دل، سوء هاضمه، کمردرد و گرفتگی عضلات پا. برخی از زنان نیز ممکن است فشار عصب سیاتیک را تجربه کنند که باعث درد در باسن و پاها می‌شود. تورم اندام‌ها همراه با عفونت‌های مجاری ادراری است.

برای کاهش ناراحتی، استفاده از یک حمام گرم به جای آب داغ، تمرینات کششی ملایم و حفظ یک رژیم غذایی مناسب و غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را حتما مدنظر داشته باشید. به یاد داشته باشید که در ویزیت برنامه ریزی شده قبل از تولد شرکت کنید و در صورت مشاهده علائم یا تغییر در حرکات کودک خود با دکتر زنان آنلاین، فوراً با تماس بگیرید.

هفته 28 بارداری ماه چندم است؟

هفته 28 بارداری درواقع آغاز ماه هفتم شما است. اگرچه هیچ نقطه شروع استانداردی وجود ندارد اما 28 هفته به طور کلی به عنوان هفته اول سه ماهه سوم پذیرفته شده است.

مشاوره آنلاین با خانم دکتر سوسن رضائی

حرکت جنین در هفته 28 بارداری

در هفته 28 بارداری، حرکت جنین زیاد است. او می‌تواند حرکات لگد، کشش و گرفتن انجام دهند و حتی با حرکت به صدای شما پاسخ دهند. کوچولوی شما نیز ممکن است در حال حاضر در حال تغییر وضعیت باشد و شما کاملا متوجه حرکات او می‌شوید.

شکل جنین در هفته 28 بارداری

جنین شما از سر تا پاشنه حدود 37.6 سانتی متر طول دارد و تقریباً به اندازه یک بادمجان است.

ضربان قلب کودک شما همیشه در حال تغییر است. در حدود هفته 5 یا هفته ششم بارداری، زمانی که قلب نوزاد برای اولین بار قابل تشخیص است، حدود 110 ضربه در دقیقه (bpm) است. سپس در هفته 9 و 10 به حدود 170 ضربه در دقیقه می رسد.

اکنون سرعت آن به حدود 140 ضربه در دقیقه کاهش یافته است و در هنگام تولد حدود 130 ضربه در دقیقه خواهد بود.

البته هنوز هم بسیار سریعتر از ضربان قلب شماست که بین 80 تا 85 ضربه در دقیقه خواهد بود. دلیل آن این است که قلب نوزادان به قدری کوچک است که نمی‌توانند خون زیادی پمپاژ کنند، اما می‌توانند با حرکت سریع‌تر، آن را جبران کنند. همچنین به گرم نگه داشتن آن‌ها نیز کمک می‌کند. در این زمان قلب کودک شما از طریق گوشی پزشکی شنیده می‌شود.

اندازه جنین در هفته 28 بارداری

در هفته 28 بارداری، جنین شما تقریباً به اندازه یک سر کاهو یا یک بادمجان است، وزن آن حدود 1/100 تا 1/400 کیلو است و طول آن حدود 35 تا 40 سانتیمتر است.

انداره شکم در هفته 28 بارداری

کودک شما با ورود به سه ماهه سوم به سرعت در حال رشد است و این باعث افزایش اندازه و وزن رحم شما در هفته 28 بارداری و به بعد می شود. برخی از عوارض جانبی این رشد، مانند بدن درد، در حال حاضر بیشتر قابل توجه است.

اگر پزشک قد پایه شما (فاصله استخوان شرمگاهی تا بالای رحم) را در این هفته اندازه گیری کند، احتمالاً حدود 28 سانتی متر است.

رشد کودک در هفته بیست و هشتم بارداری

در هفته 28 بارداری، پیشرفت های هیجان انگیزی در کودک شما رخ می‌دهد که شامل موارد زیر است.

  • کوچولوی شما اکنون می تواند چشمان خود را باز و بسته کند. حتی ممکن است مژه هایی هم داشته باشد!
  • مغز کودک شما هنوز در حال رشد است، اما سیستم عصبی مرکزی به اندازه کافی رشد کرده است که به کودک اجازه دهد دمای بدن خود را کنترل کند.
  • هنگامی که در هفته 28 بارداری هستید، موقعیت کودک شما در رحم می تواند به صورتی باشد که سر او رو به پایین باشد، یا باسن، پاها یا هر دو به سمت پایین باشد که به عنوان بریچ معرفی‌می
  • شود.
  • اگر در هفته 28 بارداری یا در نوبت بعدی، سونوگرافی انجام دهید، پزشک می‌تواند به شما بگوید که جنین شما به کدام سمت می رود، اما اگر کودک کوچک شما ظاهر بریچ یا موقعیت غیرعادی دیگری را به خود گرفته است، نگران نباشید. در طی چند هفته آینده، او احتمالاً موقعیت خود را تغییر خواهد داد.

علائم هفته ۲۸ بارداری

اگر زایمان در هفته ۲۸ بارداری رخ ندهد اکنون علائم جدیدی مانند خونریزی بینی و سوء هاضمه شروع می‌شود.

سایر علائم بارداری در هفته بیست و هشتم بارداری شامل موارد زیر است:

  • مشکلات خواب
  • علائم کشش بدن
  • لثه های متورم و دارای خونریزی
  • درد در کنار برآمدگی نوزاد، ناشی از بزرگ شدن رحم شما
  • سردرد
  • كمر درد
  • خونریزی بینی
  • سوء هاضمه و سوزش سر دل در بارداری
  • نفخ و یبوست در بارداری
  • گرفتگی عضلات پا
  • احساس گرما
  • سرگیجه
  • دست ها و پاهای متورم
  • عفونت های ادراری
  • عفونت های واژن
  • پوست تیره روی صورت یا لکه های قهوه ای
  • پوست چرب و لکه دار
  • موهای ضخیم تر و براق‌تر
  • همچنین ممکن است علائمی را در هفته‌های قبل تجربه کنید، مانند:
  • نوسانات خلقی
  • تهوع صبحگاهی
  • هوس های عجیب بارداری
  • افزایش حس بویایی
  • سینه‌های دردناک یا نشتی

بیشتر بدانید: کبد چرب در بارداری

تغییرات بدن در هفته ۲۸ بارداری

در این هفته، ممکن است کمی دچار سوزش سر دل و سوء هاضمه شوید. این موضوع به رشد جنین و هورمون‌هایی بستگی دارد که بر سیستم گوارش شما تأثیر می‌گذارند.

کمر شما نیز تحت فشار قرار خواهد گرفت، به دلیل وزن اضافی که اکنون دارید، مفاصل و رباط‌های شما نیز شل‌تر از حد معمول خواهند بود.

مچ پا و صورت شما کمی پف می‌کند، به خصوص وقتی هوا گرم است که احتمالاً به دلیل احتباس آب است. البته در این هفته فشار خون شما ممکن است بسیار سریع و به‌طور خطرناکی بالا رود که باید مراقب آن باشید. البته استراحت به بهبود بسیاری از علائم شما کمک خواهد کرد.

از بین بردن میکروب‌ها

در اینجا 3 راه برای محافظت از نوزاد متولد نشده برای مقابله با میکروب‌ها ذکر شده است:

دست های خود را به طور مرتب با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید، به خصوص اگر با کودکان یا پوشک در تماس هستید، زیرا ممکن است حامل ویروسی به نام CMV (سیتومگالوویروس) باشند.

اگر گربه دارید، هنگام تخلیه سینی خاک گربه دستکش بپوشید یا از شخص دیگری بخواهید که این کار را انجام دهد. مدفوع گربه می تواند حاوی حشره ای باشد که باعث عفونت خطرناک توکسوپلاسموز می شود. در صورت تماس با مدفوع حیوانات، هنگام باغبانی نیز باید دستکش بپوشید.

اگر به آبله مرغان مبتلا نشده اید، در صورت تماس با افرادی که ممکن است عفونی باشند، به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید. این بیماری از 2 روز قبل ظاهر شده و لکه‌ها معمولاً 5 روز پس از ظاهر شدن لکه ها گسترش می‌یابد.

زایمان در هفته ۲۸ بارداری

زایمان در هفته 28 بارداری به نوعی زایمان نوزاد نارس محسوب می شود، زیرا یک بارداری معمولی حدود 40 هفته طول می‌کشد. نوزادانی که قبل از هفته سی و هفتم متولد می‌شوند نارس و نوزادانی که قبل از هفته بیست و هشتم به دنیا می آیند بسیار نارس محسوب می شوند. نوزادان نارس مشکلاتی دارند که هرچه زودتر نوزاد متولد شود، خطر مشکلات سلامتی نیز بیشتر می‌شود. نوزادان نارس جثه کوچکی داشته و سرشان در مقایسه با بدن بزرگ است و ممکن است موهای ظریفی نیز داشته باشند که بیشتر بدن را پوشانده است. همچنین در تنفس و تغذیه نیز مشکل دارند. اگر زایمان در هفته ۲۸ بارداری رخ دهد، شانس زنده ماندن کم است و تنها 5 تا 6 درصد احتمال زنده ماندن بدون اختلال رشد عصبی وجود دارد.

اگر نوزادی نارس به دنیا بیاید، باید در یک مکان ویژه در بیمارستان بمانند، مانند بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU)، که در آن مراقبت ها و نظارت های تخصصی انجام می‌شود.

وزن گیری در هفته بیست و هشتم بارداری

در طول هفته 28 بارداری، مادران معمولاً بین 7.7 تا 10.8 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند که این افزایش وزن تحت تأثیر عواملی مانند شاخص توده بدنی (BMI) مادر است:

برای تبدیل مقادیر افزایش وزن زنان باردار با BMI متفاوت به کیلوگرم، از مقادیر زیر استفاده کنید:

1. مادرانی که BMI کمتر از 18.5 دارند  بین 5.9 تا 8.16 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند
2. کسانی که BMI در محدوده طبیعی 18.5-24.9 دارند بین 5.02 تا 7.26 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند
3. مادران چاق با BMI بیشتر از 24.9 تقریبا بین 2.27 تا 4 کیلوگرم اضافه وزن پیدا می‌کنند.

علاوه بر این، سطح فعالیت بدنی و انتخاب های تغذیه در افزایش وزن مادر در طول بارداری نقش دارند. به خاطر داشته باشید که شرایط فردی هز مادری نیز متفاوت است.

هفته 28 بارداری

علائم سقط جنین در هفته ۲۸ بارداری

در حدود هفته 28 بارداری، مسائلی مانند فشار خون بالا یا اختلالات ژنتیکی، احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهند. نسبت به علائم هشدار دهنده زیر هوشیار باشید:

  • خونریزی واژن: از خفیف تا شدید، گاهی همراه با درد.
  • قطع حرکت جنین یا کاهش قابل توجه حرکت.
  • درد شکم و کمر: گرفتگی یا مداوم، احتمالاً شبیه کمردرد یا فشار لگن است.
  • ترشحات مایع یا بافتی از واژن.

اگر با این علائم مواجه شدید، فوراً با پزشک آنلاین مشورت کنید. به یاد داشته باشید که اگرچه این علائم نشان دهنده سقط جنین هستند، اما همیشه تضمینی برای سقط جنین نیستند.

باید و نبایدهای هفته ۲۸ بارداری

همانطور که وارد سه ماهه سوم خود می شوید، روی حفظ یک سبک زندگی سالم تمرکز کنید. توصیه های زیر را نیز در هفته 28 بارداری در نظر داشته باشید:

نوبت های پزشکی:
– در مورد دریافت واکسن Tdap با پزشک خود مشورت کنید، حتی اگر قبلاً آن را دریافت کرده اید.
– برنامه ریزی منظم ویزیت های دوران بارداری را نیز نباید فراموش کنید.

عادت های سالم

– روزانه 8 تا 12 فنجان آب بنوشید.
– از غذاها و سبزیجات غنی از پروتئین بیشتر استفاده کنید.
– از مصرف زیاد چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار قبل از خواب خودداری کنید.
– مصرف الکل را به طور کامل قطع کنید.
– در صورت لزوم سیگار را نیز ترک کنید.

خودمراقبتی:
– بهبود سلامت ذهنی و جسمی از طریق تکنیک های مدیریت استرس مانند یوگا و مدیتیشن.
– برای کاهش قرار گرفتن در معرض عفونت های مضر، بهداشت را رعایت کنید.

خواب خوب
– یک برنامه خواب ثابت ایجاد کنید.
– از وسایل الکترونیکی و دارای وای فای، قبل از خواب خودداری کنید.
– برای بهبود گردش خون و بهبود عملکرد کلیه به پهلوی چپ بخوابید.

توصیه‌های کلی
– انجام شمارش ضربات جنین دو بار در روز برای ارزیابی حرکت جنین.
– اگر متوجه کاهش حرکت جنین شدید حتما به پزشک اطلاع دهید
– از قبل برای زایمان تمرین و برنامه‌ریزی کنید.

به یاد داشته باشید که همیشه بید تحت نظر پزشک زنان باشید و هر صوال یا مشکلی را با او درمیان بگذارید.

سوالات متداول

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران