جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته ۲۹ بارداری / هفته ۲۹ بارداری یعنی چند ماهگی؟

آیا احساس هیجان می‌کنید یا عصبی هستید؟خب باید بدانید که حاملگی انواع احساسات را تحریک می‌کند. پس در هفته 29 بارداری شما هم ممکن است بسیار ناراحت باشید یا هیجان زده باشید.

در هفته 29 بارداری، حدود شصت تا هفتاد روز، تا تولد فرزندتان باقی مانده است. کودک شما با اضافه شدن چربی و عضله به افزایش وزن خود ادامه می‌دهد و استخوان‌های کوچک خود را تقویت می‌کند. در همین حال، ممکن است احساس خستگی مضاعفی داشته باشید و پزشک ممکن است به شما توصیه کند مصرف آهن و کلسیم خود را افزایش دهید. در ادامه در باره همه موارد هفته بیست و نهم بارداری و اتفاقات آن، شکل جنین، علائم صحبت کرده و می‌گوییم که هفته ۲۹ بارداری یعنی چند ماهگی.


تصویر خدمات اقساطی

چه اتفاقی در بدن مادر می‌افتد؟

ممکن است زمانی که کودک به ریه های شما فشار می آورد کمی احساس تنگی نفس داشته باشید و به بدن شما فشار وارد شده و وزن اضافی را تجربه کنید. ممکن است دچار گرفتگی عضلات پا شوید و اگر کودک به مثانه شما فشار آورد، ممکن است در طول شب بیشتر به دستشویی بروید. به نظر می‌رسد که نوزادان عادت دارند که دقیقاً همان زمانی که شما می‌خواهید بخوابید فعال باشند و الگوهای خواب و بیداری خاص خود را دارند که معمولا با الگوی شما مطابقت ندارد.

تا زمانی که می‌توانید در روز استراحت کنید. بهتر است سعی کنید به پهلو بخوابید. سعی کنید وقتی دراز می‌کشید با گذاشتن یک بالش در پشت و یک بالش دیگر بین پاهایتان بدن را در بهترین حالت حفظ کنید.

مشاوره آنلاین با دکتر سوسن رضایی

هفته ۲۹ بارداری یعنی چند ماهگی؟

هفته 29 بارداری یعنی چند ماهگی؟ خب این سوالی است که بسیاری از مادران با آن مواجه می‌شوند
آیا نمی دانید هفته 29 بارداری یعنی چند ماهگی؟ خب اگرچه بارداری به طور منظم به ماه‌ها نمی‌رسد، اما به طور کلی اکنون در ابتدای ماه هفتم بارداری خود هستید.

بنابراین، شما اکنون در سه ماهه سوم بارداری خود هستید.

پایین آمدن جنین در هفته 29

در هفته بیست و نهم بارداری، جنین با پایین آمدن به داخل لگن، خود را برای تولد آماده می‌کند. این نزول بخشی طبیعی از روند رشد جنین است و به نوزاد کمک می‌کند تا در موقعیت مناسب برای زایمان قرار گیرد. جنین نیز به سرعت در حال رشد است، وزن اضافه می کند و استخوان ها، ماهیچه ها و اندام های خود را رشد می‌دهد.

شکل جنین در هفته 28 بارداری

جنین شما از سر تا پاشنه حدود 38.6 سانتی متر طول دارد که تقریباً به اندازه یک کدو حلوایی است.

کودک شما اکنون کاملاً شکل گرفته است و در چند هفته آینده، او کارهای زیادی مانند بلوغ اندام‌های خود و افزایش چربی دارد.

در چند هفته گذشته، کودک شما توسط یک لایه سفید چرب از چیزی به نام “ورنیکس” پوشیده شده است که از پوست و موهای نرم و پرزدار برای گرما محافظت می کند که اکنون شروع به ناپدید شدن می‌کند.

کودک شما در عرض 11 هفته آماده ورود به خانه می شود.

علائم هفته ۲۹ بارداری

در هفته ۲۹ بارداری ممکن است احساس ناهماهنگی داشته باشید. مدتی طول می‌کشد تا به برآمدگی شکم خود عادت کنید. احساس تعادل شما در همه جا وجود دارد، زیرا مرکز ثقل شما تغییر می‌کند.

اگر زمین خوردید، نترسید اما به ماما یا پزشک خود اطلاع دهید.

این هفته، علائم بارداری شما شامل موارد زیر است:

  • مشکلات خواب
  • لثه های متورم و دارای خونریزی
  • درد در کنار برآمدگی نوزاد، ناشی از بزرگ شدن رحم شما
  • شمع‌ها
  • سردرد
  • كمر درد
  • سوء هاضمه و سوزش سر دل
  • نفخ
  • یبوست در بارداری
  • گرفتگی عضلات پا
  • احساس گرما
  • سرگیجه
  • دست ها و پاهای متورم
  • عفونت های ادراری
  • عفونت های واژن
  • پوست تیره روی صورت یا لکه های قهوه ای که به عنوان کلواسما یا “ماسک بارداری” شناخته می شود.
  • پوست چرب تر و لکه دار
  • موهای ضخیم تر و براق تر

وضعیت جنین در هفته ۲۹ بارداری

کوچولوی شما دارد برای ملاقات با شما آماده می‌شود!.

هنگامی که شما در هفته 29 بارداری هستید، کودک شما سریع‌تر شروع به افزایش وزن می‌کند. در طول دو ماه و نیم آخر بارداری، وزن فعلی او دو برابر خواهد شد.
اگرچه کار اصلی رشد بدن و اندام تقریباً کامل شده است اما ریه‌های او ممکن است هنوز به اندازه کافی برای زندگی خارج از رحم بالغ نشده باشد.
در هفته 29 بارداری، کودک شما بسیار فعال می‌شود. حتی ممکن است متوجه شوید که کودکتان بیشتر لگد می‌زند، و این لگدها با تغییر موقعیت شما هر از گاهی قوی‌تر می‌شوند.
هنگامی که در هفته 29 بارداری هستید، پزشک به شما توصیه می‌کند که تعداد حرکات جنین خود را هر روز بشمارید تا بدانید که کودک شما به طور طبیعی در حال رشد و حرکت است.

اندازه شکم مادر در هفته 29 بارداری چقدر است؟

رحم شما در این ماه بسیار بزرگ خواهد شد و ممکن است در وسط ناف و سینه شما باشد. اگر پزشک، قد شکم شما (فاصله استخوان شرمگاهی تا بالای رحم) را در هفته 29 بارداری اندازه گیری کند، احتمالا حدود 29 سانتی متر خواهد بود.

اندازه برآمدگی شکم، دلیل اصلی ناراحتی در هفته ۲۹ و در طول سه ماهه سوم است.

علائم سقط جنین در هفته ۲۹ بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری، علائم سقط جنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

– خونریزی، که ممکن است به صورت لکه بینی خفیف شروع شود و شدیدتر شود، از صورتی تا قرمز و قهوه‌ای.
– کمردرد خفیف تا شدید، اغلب بدتر از دردهای معمول قاعدگی.
– کاهش وزن.
– مخاط سفید صورتی که از واژن بیرون می‌آید.
– انقباضات واقعی، بسیار دردناک که هر 5-20 دقیقه اتفاق می‌افتد.
– بافتی با مواد لخته مانند که از واژن عبور می‌کند.
– کاهش ناگهانی علائم بارداری.

زایمان در هفته بیست و نهم بارداری

اگر نوزادی در هفته بیست و نهم بارداری به دنیا بیاید، برای تنفس به مراقبت های ویژه نیاز دارد، زیرا ریه ها هنوز در حال رشد هستند. با این حال، در این مرحله، ریه‌ها به اندازه‌ای بالغ شده‌اند که شانس زنده ماندن در خارج از رحم را در مقایسه با هفته‌های قبل به میزان قابل توجهی داشته باشند کودک برای کمک به تنفس و اطمینان از سلامت خود باید مدتی در دستگاه بماند. این یک دوره حیاتی برای رشد کودک است و مراقبت مناسب برای سلامت او ضروری است.

در هفته ۲۹ بارداری چی بخوریم؟

در حال حاضر، تغذیه سالم برای رشد کودک شما بسیار حیاتی است. دو ماده مغذی مهمی که به آن نیاز دارید عبارتند از آهن و کلسیم. آهن به بدن شما کمک می‌کند تا گلبول های قرمز خون را حفظ کرده و دوباره بسازد که اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می‌کند و از کم خونی جلوگیری می‌کند.

زنان باردار به حداقل 30 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند که می‌تواند از غذاهای غنی از آهن مانند گوشت گاو. لوبیاها و غلات سبوس دار غنی شده و بلغور جو دوسر تامین شود. البته دکتر زنان آنلاین حتمالاً سطح آهن شما را تحت نظر دارد و در صورت لزوم مکمل آهن را تجویز می‌کند.

کلسیم همچنین برای بدن شما و کودک در حال رشد شما حیاتی است، زیرا نه تنها استخوان‌ها و دندان‌های شما را تقویت می‌کند، بلکه به شکل گیری و تقویت استخوان‌ها و لثه‌های کوچک کودک شما نیز کمک می‌کند.

شما باید روزانه حدود 1000 میلی گرم کلسیم (اگر کمتر از 19 سال دارید 1300 میلی گرم در روز) دریافت کنید. می‌توانید این مقدار کلسیم را فقط از چند تکه نان سبوس دار یا پنیر، کلم بروکلی یا ماست دریافت کنید.

برای برآورده کردن نیاز کودک به کلسیم، سعی کنید غذاهای زیر را حداقل در سه وعده غذایی اصلی خود بگنجانید:

– ماست کم چرب
– آب پرتقال غنی شده
– ساردین
– شیر کم چرب
– شیر سویا
– انجیرهای خشک شده
– کلم بروکلی

با گنجاندن این غذاهای غنی از کلسیم در رژیم غذایی خود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی مورد نیاز برای رشد سالم را دریافت کرده‌اید.

علائمی که نشان می‌دهد باید به دکتر مراجعه کنید

در هفته بیست و نهم بارداری چندین علامت نگران کننده وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. از جمله سردردهای شدید و مداوم، درد زیر دنده‌ها یا شکم، تورم ناگهانی صورت یا دست‌ها، اختلالات بینایی مانند تاری دید، چشمک زدن، حساسیت به نور و از دست دادن موقت بینایی.

علاوه بر این، شما باید نگران انقباضات رحمی، خونریزی یا لکه بینی واژینال، فشار غیرعادی در لگن یا کمردرد، دردهای کرامپی مشابه قاعدگی و افزایش یا تغییر در حجم یا رنگ ترشحات واژن باشید. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.

حرکات جنین در هفته 29 بارداری

در هفته 29 بارداری، کودک شما بسیار فعال است و ممکن است لگد بزند، کشش پیدا کند و چنگ بزند. برای کمک به شمارش ضربات کودکتان، می‌وانید از ردیاب حرکت جنین استفاده کنید. توصیه می‌شود هر روز یک بار حرکات جنین را بشمارید، که به بررسی اینکه کودک شما به طور طبیعی رشد می‌کند و حرکت می‌کند، کمک خواهد کرد. اگر متوجه کاهش حرکت شدید، باید تعداد ضربات جنین را بشمارید: کودک شما باید حداقل 10 بار در 2 ساعت حرکت کند. اگر کودک شما کمتر حرکت می‌کند، با پزشک مشورت کنید

آزمایشات هفته 29 بارداری

با پیشرفت در سه ماهه سوم بارداری، حفظ سلامت شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ضروری است در این مدت، باید هر دو هفته یک بار به پزشک مراجعه کنید. این ویزیت ها برای نظارت بر علائم مربوط به پره اکلامپسی، دیابت بارداری و عفونت بسیار مهم است. اگر آخرین بار در هفته بیست و هشتم بارداری توسط پزشکتان ویزیت شده‌اید، نیازی به برنامه ریزی مجدد در این هفته ندارید. با این حال، همیشه ایده خوبی است که مراقب هرگونه تغییر در بدن خود باشید و در صورت مشاهده موارد غیرعادی، آن را به پزشک خود گزارش دهید.

در هفته بیست و نهم بارداری، سونوگرافی معمولاً ضروری نیست، مگر اینکه بارداری شما پرخطر در نظر گرفته شود یا در مورد ضربان قلب جنین نگرانی وجود داشته باشد. با این حال، اگر پزشک شما مسائلی را که مستلزم بررسی بیشتر است تشخیص دهد، ممکن است برای نظارت بر سلامت شما و کودکتان سونوگرافی بارداری را توصیه کند.

باید و نبایدهای هفته ۲۹ بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری، مهم است که موارد زیر را رعایت کنید.

فعال و سالم بمانید: ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب، هم برای سلامتی شما و هم برای کودکتان بسیار مهم است.
حرکات کودک خود را کنترل کنید: ضربات کودک خود را هر روز یک بار بشمارید تا مطمئن شوید که جنین سالم است
هیدراته بمانید: هیدراتاسیون به کاهش بسیاری از علائم بارداری کمک می‌کند.
از بالشت بارداری استفاده کنید تا راحت تر بخوابید.

همچنین باید از سیگار کشیدن، نوشیدن و کافئین، ورزش شدید و بیش از حد و بی توجهی به درد قفسه سینه توجه بپرهیزید.

 

منابع:

whattoexpect.com

nhs.uk

سوالات متداول

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران