جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان یبوست در بارداری با ۷ روش موثر

درمان یبوست در بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

این مقاله توسط دکتر سوسن رضائی تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/d85a8cf3-5e3a-4001-9f42-ab52681a0edf.jpg
دکتر سوسن رضائی
متخصص زنان و زایمان
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

درمان یبوست در بارداری از سوالات بسیار زیاد مادران باردار از پزشکان یا دوستان و آشنایان است. بارداری سفری زیبا و پر از اتفاقات جدید است، اما می‌تواند چالش های غیرمنتظره ای را نیز به همراه داشته باشد. یکی از شایع ترین شکایات در بین مادران باردار یبوست است. یعنی یکی از این تغییرات کندتر شدن فعالیت سیستم گوارشی است که باعث یبوست شده درمان آن در اولویت قرار می‌دهد. در ادامه درباره راه های درمان این مشکل توضیحات مفیدی ارائه شده است.

برای انجام زایمان خود در بهترین کلینیک ها و توسط بهترین متخصصین، می‌توانید با ثبت درخواست در بخش زایمان اقساطی، از وام 5 تا 50 میلیونی که بدون نیاز به ضامن پرداخت می‌شود، برای انجام این کار استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

علت یبوست در بارداری

از مراقبت های دوران بارداری می‌توان به عدم مبتلا شدن به یبوست نیز اشاره کرد. در دوران بارداری، یبوست ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد. اولاً، همانطور که کودک شما رشد می کند، به روده های شما فشار وارد شده و حرکت خوراکی‌ها را سخت‌تر می‌کند. دوم، هورمون‌های بارداری هستند که حرکت روده‌ها را کند کرده و دفع مدفوع را دشوارتر کنند. در نهایت، ویتامین های قبل از تولد حاوی آهن نیز مدفوع شما را سفت تر و خشک تر می‌کنند. همه این عوامل در کنار هم به یبوست در بارداری کمک می‌کنند. اگر یبوست بارداری شما طولانی بود واجب است که با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و مراحل درمان را در منزل طی کنید.

خطرات یبوست در بارداری

یبوست در بارداری یا (Pregnancy Constipation) برای بسیاری از زنان به یک مسئله رایج و دردسرساز تبدیل می‌شود. اگرچه ممکن است یک ناراحتی جزئی به نظر برسد، اما یبوست بارداری خطرات و ناراحتی‌هایی را به همراه دارد و به همین دلیل باید جدی گرفته شود.

اولا، یبوست می تواند منجر به درد و ناراحتی شکم شود. هنگامی که مدفوع در روده ها جمع می‌شود، باعث نفخ، گرفتگی و احساس سنگینی در شکم خواهد شد. این علائم بسیار ناراحت کننده بوده و به خصوص زمانی که همراه با سایر ناراحتی‌های مرتبط با بارداری باشد. برای درمان نفخ شکم در بارداری این مطلب می‌تواند مفید باشد.

علاوه بر این، یبوست خطر ابتلا به هموروئید را نیز افزایش می‌دهد. هموروئید رگ های خونی متورم در ناحیه رکتوم است که دردناک و خارش دار می‌باشد. زور زدن در حین اجابت مزاج به دلیل یبوست، فشار مضاعفی بر این رگ‌های خونی وارد می‌کند که منجر به تورم آنها یا بدتر شدن هموروئید خواهد شد.

یکی دیگر از خطرات یبوست در بارداری، ایجاد بالقوه نهفتگی مدفوع است. نهفتگی مدفوع زمانی رخ می‌دهد که یک توده بزرگ و سفت مدفوع در رکتوم گیر کند که فوق العاده دردناک خواهد بود و ممکن است نیاز به کار پزشکی برای برداشتن داشته باشد. علاوه بر این، یبوست به عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) نیز کمک می‌کند. هنگام یبوست، رکتوم به مثانه فشار وارد می‌کند و جریان طبیعی ادرار را مسدود خواهد کرد که باعث ایجاد محیطی را برای تکثیر باکتری‌ها خواهد بود. اگر می‌خواهید بدانید برای درمان عفونت ادراری در بارداری چه بخوریم می‌توانید این مطلب را بخوانید.

در نهایت، یبوست مزمن ممکن است منجر به کمبودهای تغذیه ای شود. وقتی فردی یبوست دارد، بدن قادر به جذب موثر مواد مغذی ضروری از غذای مصرفی نیست. این می تواند سلامت کلی مادر را مختل کند و به طور بالقوه بر رشد و تکامل کودک تأثیر بگذارد.

در صورت تداوم یبوست یا وجود هرگونه نگرانی، برای درمان یبوست در بارداری، حتما با پزشک آنلاین مشورت کنید و در خانه مراحل درمان را طی کنید.

خطرات یبوست در بارداری

درمان یبوست در بارداری

مدیریت درست در هنگام یبوست و اقدام صحبح برای درمان یبوست در بارداری برای سلامت زن باردار و کودک او بسیار مهم است. در ادمه 8 راهکار برای درمان این مشکل ذکر شده است:

مصرف فیبر را افزایش دهید

مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات می تواند به نرم شدن مدفوع و تقویت حرکات منظم روده کمک کند. حداقل 25 تا 30 گرم فیبر در روز را با گنجاندن غذاهایی مانند سیب، انواع توت ها، بروکلی، نان گندم کامل و عدس در رژیم غذایی خود هدف قرار دهید.

درمان یبوست در بارداری با خاکشیر

خاکشیر یک فرمول آیورودا است که در صورت استفاده مناسب برای درمان یبوست در زنان باردار مفید است. خاکشیر حاوی موادی است که خاصیت ملین دارند. خاکشیر باید فقط برای یبوست خفیف تا متوسط، تحت راهنمایی یک پزشک و با دوز مناسب مصرف شود. خاکشیر به هضم غذا کمک می کند، به پاکسازی سموم کمک می کند، حرکت روده را بهبود می بخشد و حرکات راحت روده را تقویت می کند

آب زیادی بنوشید

نوشیدن مقدار کافی آب نقش حیاتی در حفظ منظم بودن روده دارد و راهی برای درمان یبوست در بارداری است. سعی کنید حداقل 8 تا 10 لیوان آب در طول روز بنوشید تا خود را هیدراته نگه دارید تا هضم غذا آسان‌تر شود. البته برای تکرر ادرار در بارداری نیز این مطلب را بخوانید

آب زیادی بنوشید

اجتناب از برخی غذاها

غذاهایی را که ممکن است یبوست را تشدید کنند، محدود کرده یا از آن‌ها اجتناب کنید. غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرخ شده، محصولات لبنی و غلات تصفیه شده جزو این دسته هستند. این غذاها هضم را کند می کنند و علائم یبوست را بدتر خواهند کرد.

اجتناب از برخی غذاها

مکمل های فیبر

اگر افزایش فیبر از طریق رژیم غذایی به تنهایی کافی نیست، احتمالا پزشک برای درمان یبوست در بارداری، مصرف مکمل های فیبر مانند پوسته پسیلیوم یا متیل سلولز را توصیه کند.

مکمل های فیبر

درمان سریع یبوست در بارداری

همانطور که گفته شد، برخی از داروهای طبیعی وجود دارند که ممکن است یبوست را در دوران بارداری تسکین دهند.

چندین دارو وجود دارد که می توان برای درمان یبوست در بارداری استفاده کرد.  اما ابن داروها و هر دارویی در دوران بارداری باید با نظر دکتر زنان آنلاین باشد. بنابراین حتما قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید زیرا شما اکنون مسئول یک کودک نیز هستید.

  • لاکتولوز: یک ملین است که با افزایش مقدار آب در مدفوع عمل می‌کند و باعث نرم‌تر شدن و راحت‌تر دفع شدن آن می‌شود. به شکل شربت موجود است و می‌توان آن را به صورت خوراکی مصرف کرد.

از آنجا که این دارو می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند، بهتر است علاوه بر این، به جای درمان علائم، به دلایل اصلی یبوست، مانند رژیم غذایی یا کمبود فعالیت بدنی توجه شود.

طرز خوابیدن در بارداری را در این مقاله بخوانید.

درمان سریع یبوست در بارداری

تقویم و تغذیه هفته به هفته بارداری

درمان یبوست در بارداری با شیاف

شیاف نباید در بارداری مصرف شود. از آنجا که شیاف جسمی جامد و قرص مانند است که وارد رکتوم شده و در آنجا جذب جریان خون می‌شود، سرعت بیشتری در درمان یبوست دارد اما در بارداری مجاز نمی‌باشد.

ضمن اینکه یبوست در بارداری گاهی اوقات ناشی از شرایط پزشکی زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری کلیوی یا کم کاری تیروئید در بارداری باشد. بنابراین پیدا کردن علت یبوست برای درمان آن بسیار ضرورری است.

درمان خانگی یبوست در بارداری

یبوست یک مشکل رایج در دوران بارداری است که تا 50 درصد از مادران باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان خانگی یبوست در بارداری شامل ترکیبی از تغییرات رژیم غذایی، هیدراتاسیون و ورزش کردن ملایم است. خوردن غذاهای سرشار از فیبر، مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل، به نرم شدن مدفوع و دفع آن‌ها کمک می‌کند. نوشیدن آب زیاد در طول روز نیز به نرم نگه داشتن مدفوع و جلوگیری از خشکی و سفت شدن مدفوع کمک می‌کند. ورزش های ملایم مانند پیاده روی یا کشش های سبک نیز به تحریک حرکات روده کمک خواهد کرد. علاوه بر این، ماساژ درمانی و طب فشاری نیز در ارتقای منظم بودن کار روده مفید باشند.

اجتناب از غذاها و موادی که می توانند یبوست را بدتر کنند نیز بسیار مهم است که شامل محصولات لبنی، غذاهای فرآوری شده، شکر، کافئین و الکل است.

درمان خانگی یبوست در بارداری

یبوست در بارداری و جنسیت

هیچ مدرک علمی برای ارتباط بین یبوست در بارداری و جنسیت نوزاد وجود ندارد. یبوست در دوران بارداری یک اتفاق رایج و به دلیل تغییرات هورمونی است که باعث شل شدن عضلات بدن شما از جمله عضلات دستگاه گوارش می‌شود. علاوه بر این، رحم در حال رشد به روده‌ها فشار وارد کرده و انجام منظم حرکات روده را دشوارتر می‌کند. جنسیت نوزاد با کروموزوم های جنسی اسپرم و تخمک تعیین می‌شود و ارتباطی با یبوست ندارد.

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات