جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته ششم بارداری / رژیم غذایی و تغییرات هفته ۶ بارداری

هفته ششم بارداری یک دوره حیاتی برای رشد کودک شما است و اندازه کودک شما به اندازه یک عدس است. اکنون از سه لایه تشکیل شده است: اکتودرم، مزودرم و اندودرم. این سه لایه در نهایت به تمام اندام ها و بافت های بدن تبدیل می شوند.

قلب کودک شما نیز در این مدت شروع به شکل گیری می کند و تا پایان هفته، با سرعتی در حدود 100-160 ضربه در دقیقه خواهد زد. هفته ششم بارداری یک زمان هیجان انگیز و بحرانی برای شما و کودک در حال رشد شما است. از آنجایی که اندام ها و سیستم های کودک شما به رشد خود ادامه می دهند، مراقبت از خود و جستجوی منظم مراقبت های دوران بارداری ضروری است. به یاد داشته باشید که در این دوران احساسی به بدن خود گوش دهید و از نزدیکان خود حمایت کنید. ازطریق مشاوره با دکتر زنان آنلاین و دریافت راهنمایی های لازم و البته توجه مناسب می توانید تجربه یک بارداری آسان و همچنین کودکی سالم را تضمین کنید.

 

ویدئوی مصاحبه با خانم دکتر سوسن رضائی درباره هفته ششم بارداری

عناوین مقاله
1 علائم و نشانه های هفته ششم بارداری 2 تغییرات فیزیکی در هفته ششم بارداری 3 تغییرات عاطفی در هفته ششم بارداری 4 مهم ترین نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری5 در هفته ششم بارداری چه غذاهایی بخورم؟6 غذاهایی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد 7 علائم و نشانه های غیر طبیعی و خطرناک هفته ششم بارداری 8 کاهش خطرات در هفته ششم بارداری9 داروهای غیر مجاز در دوران بارداری10 ورزش های توصیه شده در هفته ششم بارداری11 اقدامات احتیاطی هنکام ورزش در هفته ششم بارداری12 حمایت از همسر در دوران بارداری13 حمایت خانواده در دوران بارداری14 جلوگیری از استرس در هفته ششم بارداری

تصویر خدمات اقساطی

علائم و نشانه های هفته ششم بارداری

در ادامه برخی از شایع ترین علائم هفته ششم بارداری ذکر شده است:

  1. تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ از شایع ترین علائم اوایل بارداری هستند و می توانند در هفته ششم رخ دهند. این علائم اغلب به عنوان حالت تهوع صبحگاهی شناخته می شوند اما می توانند در هر زمانی از روز بروز کنند. در حالی که هیچ درمانی برای تهوع صبحگاهی وجود ندارد، چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای کنترل آن انجام دهید، مانند خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر، پرهیز از غذاهای تند یا چرب، و هیدراته ماندن.

  1. خستگی

خستگی یکی دیگر از علائم شایع اوایل بارداری است و می تواند از هفته ششم شروع شود. بدن شما برای حمایت از کودک در حال رشد شما سخت کار می کند، که می تواند منجر به احساس خستگی شود. مهم است که به بدن خود گوش دهید و در صورت نیاز استراحت کنید.

  1. تغییرات سینه

در هفته ششم بارداری، ممکن است تغییراتی در سینه های خود مشاهده کنید. آنها ممکن است حساس، دردناک یا متورم شوند و نوک سینه‌های شما حساس‌تر شوند. این تغییرات به دلیل نوسانات هورمونی در بدن شما است و در دوران بارداری طبیعی است.

  1. تکرر ادرار

همانطور که رحم شما برای سازگاری با کودک در حال رشد شما منبسط می شود، بر مثانه شما فشار وارد می کند و منجر به تکرر ادرار می شود. این علامت ممکن است در طول بارداری شما ادامه داشته باشد و با نوشیدن مایعات فراوان و تخلیه منظم مثانه قابل کنترل است.

هفته 6 بارداری

  1. نوسانات خلقی:

تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز می تواند منجر به نوسانات خلقی شود که در هفته ششم بارداری شایع است. ممکن است یک لحظه احساس شادی کنید و لحظه ای عصبانی یا غمگین باشید. مهم است که احساسات خود را بشناسید و در صورت نیاز از نزدیکان خود حمایت کنید.

  1. گرفتگی عضلات

گرفتگی خفیف در هفته ششم بارداری طبیعی است زیرا رحم شما منبسط می شود تا جایی برای کودک در حال رشد شما ایجاد کند. با این حال، اگر دچار گرفتگی یا لکه بینی شدید شدید، مهم است که فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

  1. بیزاری و هوس غذایی

در هفته ششم بارداری، ممکن است دچار بیزاری یا هوس غذایی شوید. برخی از زنان متوجه می شوند که نمی توانند غذاهای خاصی را تحمل کنند، در حالی که برخی دیگر هوس خوردن غذاهای خاصی را دارند. این تغییرات در طعم به دلیل نوسانات هورمونی در بدن شما است و معمولاً تا سه ماهه دوم کاهش می یابد.

 

فایل صوتی مصاحبه با خانم دکتر سوسن رضایی درباره هفته ششم بارداری

تغییرات فیزیکی در هفته ششم بارداری

در اینجا برخی از رایج ترین تغییرات فیزیکی که ممکن است مادر در هفته ششم بارداری تجربه کند، مشخص شده است:

تغییرات سینه

در هفته ششم بارداری، ممکن است تغییراتی در سینه های خود مشاهده کنید. آنها ممکن است حساس، دردناک یا متورم شوند و نوک سینه‌های شما حساس‌تر شوند. این تغییرات به دلیل نوسانات هورمونی در بدن شما است و در دوران بارداری طبیعی است.

تکرر ادرار

همانطور که رحم شما برای سازگاری با کودک در حال رشد شما منبسط می شود، بر مثانه شما فشار وارد می کند و منجر به تکرر ادرار می شود. این علامت ممکن است در طول بارداری شما ادامه داشته باشد و با نوشیدن مایعات فراوان و تخلیه منظم مثانه قابل کنترل است.

تغییرات عاطفی در هفته ششم بارداری

در اینجا برخی از رایج ترین تغییرات عاطفی که مادر ممکن است در هفته ششم بارداری تجربه کند ذکر شده است:

نوسانات خلقی

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند منجر به نوسانات خلقی شود که در هفته ششم بارداری شایع است. ممکن است یک لحظه احساس شادی کنید و لحظه ای عصبانی یا غمگین باشید. مهم است که احساسات خود را بشناسید و در صورت نیاز از نزدیکان خود حمایت کنید.

اضطراب

بارداری می تواند یک دوران اضطراب آور باشد و هفته ششم نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما ممکن است در مورد سلامت کودک خود، تغییرات بدن خود، یا اینکه چگونه با پدر و مادر شدن کنار بیایید، نگران باشید. مراقبت از سلامت روان خود در این دوران ضروری است و در صورت نیاز از نزدیکان خود حمایت کنید.

اضطراب هفته ششم بارداری

هیجان

در کنار اضطراب، بسیاری از زنان در هفته ششم بارداری احساس هیجان نیز می کنند. دانستن اینکه زندگی جدیدی در درون شما در حال رشد است، می تواند یک تجربه هیجان انگیز باشد.

خستگی

خستگی نه تنها بر جسم بلکه بر ذهن نیز تأثیر می گذارد. احساس خستگی ذهنی در مراحل اولیه بارداری معمول است. به یاد داشته باشید که در صورت نیاز به خود استراحت دهید و استراحت را در اولویت قرار دهید.

تغییرات در میل جنسی

برخی از زنان ممکن است در هفته ششم بارداری تغییراتی را در میل جنسی خود تجربه کنند. این تغییر به دلیل نوسانات هورمونی در بدن است و طبیعی است. اما می‌توانید درباره مسائل جنسی، از بخش مشاوره جنسی استفاده کرده و به صورت محرمانه و آنلاین با بهترین متخصصان این حوزه صحبت کنید

مهم ترین نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری

تغذیه مناسب نقش حیاتی در تضمین سلامت مادر و جنین در طول دوران بارداری و هفته ششم بارداری دارد. در دوران بارداری، بدن برای حمایت از رشد و نمو جنین به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد.

  • پروتئین:

پروتئین برای رشد و تکامل اندام ها و بافت های کودک ضروری است. مصرف روزانه توصیه شده پروتئین در دوران بارداری حدود 75 گرم در روز است. منابع خوب پروتئین عبارتند از: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا و محصولات لبنی.

  • فولات:

فولات برای رشد سیستم عصبی کودک بسیار مهم است و می تواند به جلوگیری از نقص های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا کمک کند. مصرف روزانه توصیه شده فولات در دوران بارداری حداقل 600 میکروگرم در روز است. منابع خوب فولات شامل سبزیجات سبز برگ، مرکبات، لوبیا و غلات غنی شده است.

  • آهن:

آهن برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است که اکسیژن را به نوزاد منتقل می کند. مصرف روزانه توصیه شده آهن در دوران بارداری حدود 27 میلی گرم در روز است. منابع خوب آهن عبارتند از: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا و غلات غنی شده.

  • کلسیم:

کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های کودک ضروری است. مصرف روزانه توصیه شده کلسیم در دوران بارداری حدود 1000 میلی گرم در روز است. منابع خوب کلسیم شامل محصولات لبنی، سبزیجات سبز برگ و آب میوه های غنی شده است.

  • ویتامین D:

ویتامین D برای جذب کلسیم و رشد استخوان های کودک ضروری است. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین D در دوران بارداری حدود 600 واحد بین المللی (IU) در روز است. منابع خوب ویتامین D شامل ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و محصولات لبنی غنی شده است.

  • آب:

نوشیدن آب زیاد در دوران بارداری برای هیدراته نگه داشتن بدن و جلوگیری از یبوست ضروری است. مصرف روزانه توصیه شده آب در دوران بارداری حدود 8 تا 10 فنجان در روز است.

درباره سونوگرافی بارداری و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

در هفته ششم بارداری چه غذاهایی بخورم؟

در هفته ششم بارداری، مهم است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که هم برای شما و هم برای کودک در حال رشد شما مفید باشد.

منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی و لوبیا که اسیدهای آمینه را برای رشد جنین فراهم می کند.

2. غلات کامل مانند برنج قهوه ای، نان سبوس دار و بلغور جو دوسر که سرشار از فیبر هستند و انرژی می دهند.

3. میوه ها و سبزیجات که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای رشد جنین هستند. سبزی‌های برگ‌دار تیره مانند اسفناج و کلم پیچ انتخاب‌های خوبی هستند.

4. فرآورده های لبنی مانند شیر، ماست و پنیر که کلسیم و سایر مواد مغذی را که برای رشد استخوان جنین مهم هستند، تامین می کنند.

5. چربی های سالم مانند آووکادو، آجیل و روغن زیتون که برای رشد مغز مهم هستند.

همچنین با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز هیدراته بمانید و در نهایت، سعی کنید از غذاهای فرآوری شده، کافئین و الکل خودداری کنید،

درباره هفته هفتم بارداری بیشتر بدانید

غذاهای هفته ششم بارداری

غذاهایی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد

در حالی که داشتن یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری ضروری است، چندین غذا وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید:

  1. گوشت، مرغ و ماهی خام یا نیم پز
  2. لبنیات غیر پاستوریزه
  3. تخم مرغ خام یا نیم پز
  4. گوشت های فرآوری شده مانند گوشت اغذیه فروشی و هات داگ
  5. انواع خاصی از ماهی های پر جیوه مانند اره ماهی و کوسه

دستور العمل های غذایی برای هفته ششم بارداری

معرفی:

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی در دوران بارداری برای اطمینان از سلامت مادر و کودک در حال رشد ضروری است. در هفته ششم بارداری، خوردن غذاهای غنی از پروتئین، فولات، آهن، کلسیم، ویتامین D و سایر مواد مغذی ضروری بسیار مهم است. در این مقاله به چند دستور پخت مناسب برای هفته ششم بارداری می پردازیم.

  • سینه مرغ پر شده با اسفناج و فتا:

این دستور غذایی سرشار از پروتئین، آهن و کلسیم است که آن را به یک انتخاب عالی برای هفته ششم بارداری تبدیل می کند.

عناصر:

– 4 عدد سینه مرغ بدون استخوان

– 2 فنجان برگ اسفناج تازه، خرد شده

– 1/2 فنجان پنیر فتا خرد شده

– 2 حبه سیر خرد شده

– نمک و فلفل برای چشیدن

– روغن زیتون

 

دستورالعمل ها:

  1. فر را با دمای 375 درجه فارنهایت گرم کنید.
  2. با یک چاقوی تیز، در هر سینه مرغ یک جیب ایجاد کنید.
  3. در یک کاسه اسفناج، پنیر فتا، سیر، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید.
  4. هر سینه مرغ را با مخلوط اسفناج و فتا پر کنید.
  5. روغن زیتون را در تابه ای روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید.
  6. سینه های مرغ را دو طرف سرخ کنید.
  7. سینه های مرغ را به یک ظرف پخت منتقل کنید و به مدت 25-30 دقیقه یا تا زمانی که کاملا پخته شوند، بپزید.

 

  1. سالاد کینوا و لوبیا سیاه:

این سالاد سرشار از پروتئین، فیبر و فولات است که آن را به یک انتخاب عالی برای هفته ششم بارداری تبدیل می کند.

سالاد کینوا

عناصر:

– 1 فنجان کینوا

– 1 قوطی لوبیا سیاه آبکش کرده و آبکشی کنید

– فلفل دلمه‌ای قرمز 1 عدد خرد شده

– 1/4 فنجان پیاز قرمز خرد شده

– آووکادو 1 عدد خرد شده

– 1/4 فنجان گشنیز، خرد شده

– 2 قاشق غذاخوری آبلیمو

– 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

– نمک و فلفل برای چشیدن

 

دستورالعمل ها:

  1. کینوا را طبق دستورالعمل بسته بپزید.
  2. در یک کاسه بزرگ، کینوآ پخته شده، لوبیا سیاه، فلفل دلمه ای قرمز، پیاز قرمز، آووکادو و گشنیز را با هم مخلوط کنید.
  3. در یک کاسه کوچک، آب لیموترش، روغن زیتون، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید.
  4. سس را روی سالاد بریزید و بریزید تا ترکیب شود.

 

  • سیب زمینی شیرین و لوبیا سیاه فلفل قرمز:

این فلفل قرمز سرشار از پروتئین، فیبر و ویتامین A است که آن را به یک انتخاب عالی برای هفته ششم بارداری تبدیل می کند.

 

عناصر:

– 2 عدد سیب زمینی شیرین خرد شده

– 1 قوطی لوبیا سیاه آبکش کرده و آبکشی کنید

– 1 قوطی گوجه فرنگی خرد شده

– 1 عدد پیاز قرمز خرد شده

– 2 حبه سیر خرد شده

– 2 قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز

– 1 قاشق چایخوری زیره

– نمک و فلفل برای چشیدن

– روغن زیتون

 

دستورالعمل ها:

  1. روغن زیتون را در یک قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط گرم کنید.
  2. سیب زمینی شیرین، لوبیا سیاه، گوجه فرنگی خرد شده، پیاز قرمز، سیر، پودر چیلی، زیره سبز، نمک و فلفل را اضافه کنید.
  3. هم بزنید تا ترکیب شوند.
  4. فلفل را به جوش بیاورید و به مدت 20-25 دقیقه یا تا زمانی که سیب زمینی های شیرین نرم شوند، بپزید.

درباره آزمایش ژنتیک و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

علائم و نشانه های غیر طبیعی و خطرناک هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری یک دوره حیاتی هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد است. در طول این مدت، با تطبیق بدن با بارداری، ممکن است چندین تغییر فیزیکی و احساسی رخ دهد. در حالی که برخی از علائم در دوران بارداری طبیعی هستند، علائم و نشانه های خاصی وجود دارد که می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.

خونریزی یا لکه بینی شدید

در حالی که لکه بینی خفیف در مراحل اولیه بارداری شایع است، خونریزی شدید می تواند نشان دهنده مشکلی مانند سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. اگر خونریزی یا گرفتگی شدید را تجربه کردید، بلافاصله با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

درد شدید شکم

گرفتگی عضلات در هفته ششم بارداری طبیعی است زیرا رحم منبسط می شود تا جایی برای نوزاد در حال رشد باز شود. با این حال، درد شدید شکم می تواند نشان دهنده مشکلی مانند حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین باشد. اگر درد شدید شکمی را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

تب بالا

تب بالا در بارداری می تواند هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد خطرناک باشد. این می تواند نشان دهنده عفونتی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر تب بیش از 101 درجه فارنهایت دارید، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

ترشحات واژن:

در حالی که ترشحات واژن در دوران بارداری طبیعی است، ترشح غیرمعمول یا بدبو می تواند نشان دهنده عفونت باشد. اگر هر گونه ترشح غیر طبیعی واژن را تجربه کردید، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

تهوع و استفراغ شدید:

حالت تهوع و استفراغ در مراحل اولیه بارداری شایع است، اما تهوع و استفراغ شدید و طولانی می تواند نشان دهنده مشکلی مانند استفراغ بارداری باشد. اگر تهوع و استفراغ شدید و طولانی مدت را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

تهوع بارداری

سردردهای شدید:

در حالی که سردرد در دوران بارداری شایع است، سردردهای شدید و مداوم می تواند نشان دهنده مشکلی مانند پره اکلامپسی باشد. اگر سردردهای شدید و مداوم را تجربه می کنید، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

کاهش حرکات جنین:

در هفته ششم بارداری ممکن است هنوز حرکات کودک احساس نشود. با این حال، اگر حرکت جنین را احساس کردید و متوجه کاهش یا عدم حرکت ناگهانی شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

کاهش خطرات در هفته ششم بارداری

در حالی که برخی از عوارض در دوران بارداری قابل پیشگیری نیستند، چندین کار وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر انجام دهید:

  • در بازدیدهای منظم مراقبت های دوران بارداری شرکت کنید:

ویزیت منظم مراقبت های دوران بارداری می تواند به شناسایی مشکلات احتمالی در مراحل اولیه و جلوگیری از عوارض کمک کند.

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید:

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی می تواند به تضمین یک بارداری سالم کمک کند

  • از مواد مضر پرهیز کنید:

در دوران بارداری از سیگار، الکل و داروهای غیرقانونی خودداری کنید، زیرا می توانند به جنین در حال رشد آسیب برسانند.

  • استراحت کافی داشته باشید:

استراحت کافی در دوران بارداری ضروری است، زیرا می تواند به کاهش استرس و جلوگیری از عوارض کمک کند.

  • استرس را مدیریت کنید:

استرس می تواند خطر عوارض دوران بارداری را افزایش دهد. یافتن راه هایی برای مدیریت استرس، مانند ورزش، مدیتیشن، یا مشاوره آنلاین روانشناسی با بهترین متخصصان، می تواند به کاهش خطر کمک کند.

هفته ششم بارداری

داروهای غیر مجاز در دوران بارداری

در اینجا برخی از رایج ترین داروهای غیرمجاز که باید در هفته ششم بارداری از مصرف آنها پرهیز شود، آورده شده است:

  • آکوتان (ایزوترتینوئین):

آکوتان دارویی است که برای درمان آکنه شدید استفاده می شود. با این حال، شناخته شده است که باعث نقص مادرزادی می شود و باید در دوران بارداری از مصرف آن اجتناب شود. اگر از آکوتان استفاده می کنید، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

  • آسپرین:

در حالی که مصرف آسپرین در دوزهای کوچک در دوران بارداری بی خطر است، باید از مصرف آن در هفته ششم بارداری خودداری شود زیرا ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. اگر نیاز به مصرف آسپرین دارید، ابتدا از بخش مشاوره آنلاین پزشکی می‌توانید پزشک زنان و زایمان را انتخاب کرده و با او به صورت آنلاین و محرمانه گفتگو کنید.

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs):

از مصرف داروهای NSAID مانند ایبوپروفن و ناپروکسن در هفته ششم بارداری باید اجتناب شود زیرا با افزایش خطر سقط جنین مرتبط است.

  • مکمل های گیاهی:

مکمل های گیاهی مانند جینسینگ، خارمریم و اکیناسه باید در دوران بارداری اجتناب شود زیرا ایمنی آنها ثابت نشده است. برخی از مکمل های گیاهی حتی ممکن است باعث انقباضات یا سقط جنین شوند. اگر می خواهید یک مکمل گیاهی مصرف کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

  • مواد مخدر خیابانی:

در دوران بارداری باید از مصرف مواد مخدر خیابانی مانند ماری جوانا، کوکائین و مت آمفتامین خودداری کرد زیرا می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند. آنها می توانند باعث تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد و مشکلات رشدی شوند.

  • مواد افیونی تجویزی:

داروهای تجویزی مانند اکسی کدون و هیدروکودون باید در دوران بارداری با احتیاط مصرف شوند زیرا می توانند باعث سندرم ترک نوزادی و سایر عوارض شوند. اگر نیاز به مصرف داروهای مخدر با نسخه دارید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

  • داروهای ضد افسردگی:

در حالی که مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری بی خطر است، برخی دیگر با افزایش خطر نقایص مادرزادی و سایر عوارض مرتبط هستند. اگر داروی ضد افسردگی مصرف می کنید، با پزشک خود صحبت کنید تا تعیین کنید که آیا ادامه آن در دوران بارداری بی خطر است یا خیر. درباره افسردگی بارداری و نکات مربوط به آن در این مطلب بیشتر بدانید.

ورزش های توصیه شده در هفته ششم بارداری

برخی از رایج ترین ورزش های توصیه شده که انجام آن ها در هفته ششم بارداری بی خطر است، آورده شده است:

  • پیاده روی:

پیاده روی یکی از ایمن ترین و آسان ترین ورزش ها در دوران بارداری است. این به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند و همچنین می تواند استرس را کاهش دهد. هر روز حداقل 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید.

پیاده روی

  • شنا:

شنا یکی دیگر از ورزش های کم تاثیر است که در دوران بارداری بی خطر است. به بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش استرس و کاهش تورم کمک می کند. اگر به شنا عادت ندارید، به آرامی شروع کنید و به تدریج مدت زمان خود را افزایش دهید.

  • یوگا:

یوگا نوعی ورزش ملایم است که می تواند به کاهش استرس و آماده شدن برای زایمان و زایمان کمک کند. همچنین انعطاف پذیری و تعادل را بهبود می بخشد. به دنبال کلاس های یوگا قبل از تولد یا ویدیوهای یوتیوب باشید که به طور خاص برای بارداری طراحی شده اند.

  • دوچرخه سواری ثابت:

دوچرخه سواری ثابت یک ورزش کم تاثیر است که به بهبود سلامت قلب و عروق و تقویت عضلات پا کمک می کند. همچنین استرس و تورم را کاهش می دهد. اطمینان حاصل کنید که ارتفاع صندلی را به طور مناسب تنظیم کنید تا از فشار آوردن به کمر خود جلوگیری کنید.

  • تمرینات قدرتی:

تمرینات قدرتی با وزنه های سبک یا نوارهای مقاومتی می تواند به حفظ تون عضلانی کمک کند و برای نیازهای فیزیکی زایمان و زایمان آماده شود. از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و روی تمرینات بالاتنه و بدن تمرکز کنید.

  • تمرینات کف لگن:

تمرینات کف لگن که به نام کگل نیز شناخته می شود، به تقویت ماهیچه هایی که از مثانه، رحم و روده ها حمایت می کنند کمک می کند. این می تواند خطر بی اختیاری ادرار را کاهش دهد و توانایی فشار دادن در هنگام زایمان را بهبود بخشد. فشار دادن و نگه داشتن عضلات لگن را به مدت 10 ثانیه در هر نوبت و چند بار در روز تمرین کنید.

اقدامات احتیاطی هنکام ورزش در هفته ششم بارداری

  • با پزشک خود صحبت کنید:

قبل از شروع هر برنامه ورزشی با دکتر زنان آنلاین خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما و کودکتان بی خطر است.

  • هیدراته بمانید:

قبل، حین و بعد از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید.

  • از فعالیت بیش از حد خودداری کنید:

از اعمال بیش از حد خود در حین ورزش خودداری کنید و در صورت احساس درد، سرگیجه یا سایر ناراحتی ها فوراً آن را متوقف کنید.

  • لباس راحت بپوشید:

برای جلوگیری از آسیب دیدگی و امکان حرکت مناسب در حین ورزش از لباس های گشاد و راحت و کفش های حمایتی استفاده کنید.

  • گرم کردن و خنک کردن:

برای جلوگیری از آسیب دیدگی و افزایش انعطاف پذیری، حداقل 5 دقیقه قبل و بعد از ورزش گرم و سرد کنید.

حمایت از همسر در دوران بارداری

حمایت از همسر نقش مهمی در یک بارداری موفق دارد که در ادامه برخی ار راه های آن ذکر شده است:

  • شرکت در جلسات بارداری

در تمام جلسات مراقبت های دوران بارداری با همسرتان شرکت کنید تا حمایت خود را نشان دهید و از بارداری مطلع شوید. سوال بپرسید و در فرآیند تصمیم گیری شرکت کنید.

  • کمک در کارهای خانه:

در کارهای خانه مانند آشپزی، نظافت و شستن لباس کمک کنید تا فشار کاری و استرس همسرتان کاهش یابد.

  • عادات سالم را تشویق کنید:

همسرتان را تشویق کنید تا عادات سالمی مانند خوردن یک رژیم غذایی متعادل، هیدراته ماندن و استراحت کافی را حفظ کند.

  • همدل باشید:

نسبت به تغییرات جسمی و روحی همسرتان در دوران بارداری همدلی کنید. کلمات تشویق کننده و درک کننده را ارائه دهید.

  • خود را آموزش دهید:

خود را در مورد بارداری و زایمان آموزش دهید تا بهتر بفهمید همسرتان چه می گذرد و چگونه می توانید از او حمایت کنید.

حمایت خانواده در دوران بارداری

با انجام کارهایی، می‌توانید از خانواده خود کمک بخواهید تا از شما برای دوران بارداری حمایت کنند

با خانواده خود در مورد بارداری و اینکه چگونه همه می توانند در حمایت از مادر آینده مشارکت کنند، آشکارا در ارتباط باشید. در مورد هر نگرانی یا ترسی که ممکن است داشته باشید بحث کنید. با ایجاد فضایی راحت و دلپذیر برای مادر آینده، محیطی حمایتی را در خانه ایجاد کنید. اعضای خانواده را تشویق کنید تا کلمات تشویق کننده و حمایت کننده را بیان کنند. با بحث در مورد اینکه چگونه آمدن نوزاد بر روی کارهای روزمره و مسئولیت های خانواده شما تأثیر می گذارد، برای آینده برنامه ریزی کنید. تغییراتی را در نظر بگیرید تا با عضو جدید خانواده سازگار شوید.

جلوگیری از استرس در هفته ششم بارداری

  • نگرش مثبت داشته باشید

نگرش و دیدگاه مثبتی را نسبت به بارداری و تغییراتی که به همراه دارد حفظ کنید. شادی ها و نقاط عطف در مسیر را جشن بگیرید.

  • مطلع باشید

برای کاهش اضطراب و عدم اطمینان از روند بارداری و زایمان مطلع باشید.

  • خودمراقبتی را تمرین کنید:

با اختصاص دادن زمان برای خود برای کاهش استرس و شارژ مجدد، مراقبت از خود را تمرین کنید.

  • در صورت نیاز به دنبال کمک باشید:

اگر شما یا اعضای خانواده تان با بارداری مشکل دارید، از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، مشاور یا گروه حمایتی کمک بگیرید.

سوالات متداول

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران