جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تغییرات سینه در بارداری و نکات مهم آن

تغییرات سینه در بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تغییرات سینه در بارداری از سه ماهه اول شروع می‌شود و در طول سفر بارداری ادامه می‌یابد. سینه ها ممکن است به دلیل افزایش جریان خون و نوسانات هورمونی حساس، متورم و سنگین تر شوند و این تغییرات منعکس کننده دگرگونی باورنکردنی است که در بدن یک زن رخ می دهد تا او برای غذا دادن به فرزند خود آماده شود. اگر برای تغییرات سینه خود و یا سایر موارد، احتیاج به گفتگو با پزشک را دارید می‌توانید با دکتر زنان آنلاین در خانه خومد گفتگو کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

برای انجام زایمان خود در بهترین کلینیک ها و توسط بهترین متخصصین، می‌توانید با ثبت درخواست در بخش زایمان اقساطی، از وام 5 تا 50 میلیونی که بدون نیاز به ضامن پرداخت می‌شود، برای انجام این کار استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

تغییرات قابل انتظار پس از بارداری

در دوران بارداری، تغییرات مختلفی در بدن زن برای حمایت از رشد و تکامل جنین رخ می‌دهد. یکی از تغییرات مهم افزایش حجم خون است. برای تامین اکسیژن و مواد مغذی کافی در بدن مادر و جنین در حال رشد، این یک صرورت است. در نتیجه، قلب باید خون بیشتری پمپاژ کند که منجر به افزایش ضربان قلب نیز می‌شود. علاوه بر این، تغییرات هورمونی باعث گشاد شدن رگ های خونی خواهد شد که منجر به کاهش فشار خون شده و این موضوع زنان باردار را مستعد ابتلا به سرگیجه یا غش می‌کند.

یکی دیگر از تغییرات قابل توجه در دوران بارداری رشد و بزرگ شدن رحم است. رحم، که محل نگهداری و تغذیه کودک در حال رشد است، به سرعت رشد می‌کند تا بتواند جنین در حال رشد را در خود جای دهد. این انبساط باعث ناراحتی و احساس یا حتی درد نیز می‌شود، زیرا رحم به اندام های اطراف مانند مثانه و روده فشار وارد می‌کند. علاوه بر این، رباط‌های حمایت‌کننده رحم برای جا دادن کودک در حال رشد کشیده می‌شوند که ای نیز منجر به کمردرد خفیف تا متوسط خواهد شد. یکی دیگر از تغییرات، تغییرات سینه در بارداری است که در ادامه مقاله به آن بیشتر می‌پردازیم.

تغییرات سینه در بارداری 3 ماهه اول

در طول سه ماه اول بارداری، تغییرات مختلفی در سینه رخ می‌دهد.

سینه ها شروع به بزرگ شدن می کنند و ممکن است نسبت به لمس نیز حساس شوند. علت آن نیز افزایش جریان خون و تغییرات هورمونی است. آرئول ها، که نواحی تیره اطراف نوک سینه ها هستند، بیشتر تیره می‌شوند که علت آن افزایش تولید هورمون استروژن است.

علاوه بر این، غدد مونتگومری، که برجستگی های کوچکی روی آرئول ها هستند، برجسته تر می‌شوند. این غدد روغن‌هایی تولید می‌کنند که نوک سینه‌ها را در دوران شیردهی روان نگه داشته و از آن‌ها محافظت می‌کنند. تغییر دیگری که ممکن است رخ دهد، ظاهر شدن سیاهرگ های آبی روی سینه ها است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که افزایش جریان خون باعث تغذیه جنین در حال رشد می‌شود.

علاوه بر این، نوک سینه ها ممکن است عمودی تر یا حساس تر شوند که علت آن نیز تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در سینه ها است. این تغییرات سینه در بارداری در سه ماه اول، طبیعی است و زمانی رخ می دهد که بدن برای شیردهی و رشد کودک آماده می‌شود.

تغییرات سینه در بارداری

تغییرات سینه در بارداری 3 ماهه دوم

در سه ماهه دوم بارداری و از هفته چهاردهم بارداری، تغییرات قابل توجهی در پستان رخ می‌دهد. با آماده شدن بدن برای شیردهی، سینه ها به رشد و بزرگ شدن ادامه می دهند.

بدن در سه ماه دوم بارداری تولید هورمون‌هایی از جمله استروژن و پروژسترون را افزایش می‌دهد. این هورمون ها غدد پستانی را تحریک کرده و در نتیجه باعث افزایش جریان خون و بزرگ شدن سینه ها می‌شود. رشد غدد پستانی از آنجایی بسیار مهم است که سینه‌ها را برای تولید شیر بعد از زایمان آماده می‌کند.

در نتیجه این تغییرات هورمونی، سینه‌ها حساس‌ و حساس‌تر می‌شوند. بزرگ شدن نوک سینه و آرئول نیز در این مرحله شایع است که هم بزرگ‌تر می‌شوند و هم تیره‌تر. این تغییر به افزایش سطح سلول های تولید کننده رنگدانه نسبت داده می‌شود که سینه ها را برای شیردهی آماده می کند.

در طول سه ماهه دوم، غدد مونتگومری یا همان غدد کوچک روی سطح آرئول نیز برجسته تر خواهد شد. در این دوره به دلیل سفت شدن سینه ها، ممکن است خارش یا سوزش را نیز تجربه کنید.

زنان همچنین ممکن است نشت آغوز را در سه ماهه دوم به عنوان تغییرات سینه در بارداری تجربه کنند. آغوز اولین شیری است که توسط سینه ها تولید می شود و حاوی مواد مغذی ضروری برای نوزاد است. این نشت با تحریک نوک پستان یا فشار بر روی سینه ها ایجاد نمی‌شود.

تغییرات سینه در بارداری 3 ماهه سوم

با شروع آماده شدن غدد پستانی برای تولید شیر در 3 ماهه سوم، سینه‌ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شوند و افزایش سطح استروژن و پروژسترون باعث تکثیر و رشد مجاری و غدد شیر نیز می‌شود. نوک سینه ها نیز برجسته تر و تیره تر شده و علاوه بر این، حساس‌تر نیر می‌شوند زیرا افزایش جریان خون و تغییرات هورمونی باعث افزایش حساسیت در بافت پستان می‌شود. این تغییرات باعث ایجاد احساس درد در سینه‌ها و ایجاد ناراحتی، به‌ویژه هنگام لمس یا در حین فعالیت بدنی خواهد شد.

به طور خلاصه، تغییرات سینه در بارداری ماه سوم، تغییرات قابل توجهی از جمله بزرگ شدن سینه ها، افزایش برجستگی نوک سینه ها، حساسیت به لمس و ترشح شیر می‌‌باشد.

تغییرات سینه در بارداری

راهنمایی برای تغییرات سینه در بارداری

در زمان تغییرات سینه در بارداری، می‌توانید اقدامات خاصی را برای کاهش ناراحتی و حفظ سلامت سینه خود انجام دهید که درواقع بخشی از مراقبت های دوران بارداری است.

از سینه بند مناسب استفاده کنید

در طول زمان تغییرات سینه در بارداری، سوتینی را انتخاب کنید که در آن راحت باشید. در اینجا چند نوع سوتین مناسب وجود دارد:

  •  سوتین های بارداری: این سوتین‌ها به طور خاص برای سازگاری با تغییرات اندازه و شکل سینه در دوران بارداری طراحی شده اند. سوتین های رایج دارای بند های پهن تر، قلاب های اضافی و مواد بهتری هستند.
  •  سوتین‌های ورزشی: سوتین‌های ورزشی گزینه بسیار خوبی در دوران بارداری هستند، به‌ویژه برای زنانی که فعالیت زیادی دارند.
  • . سوتین های بدون درز: سوتین های بدون درز از پارچه های کشسان هستند که می‌توانند با تغییر شکل سینه ها سازگار شوند.
  • سوتین های شیردهی: اگر قصد شیردهی دارید، سوتین های شیردهی در دوران بارداری را تهیه کنید.

البته اندام هر زنی متفاوت است، بنابراین با توجه به تغییرات سینه در بارداری خود، مدل‌ها و اندازه‌های مختلف را امتحان کنید تا بهترین مورد را پیدا کنید.

درباره سونوگرافی سینه بیشتر بدانید.

سینه بند مناسب

تقویم و تغذیه هفته به هفته بارداری

سینه های خود را مرطوب کنید

برای مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خشکی یا خارش، از یک مرطوب کننده ملایم و بدون عطر استفاده کنید.

ماساژ ملایم سینه را تمرین کنید

ماساژ دایره ای ملایم می‌تواند به افزایش گردش خون، کاهش حساسیت و کاهش درد یا تورم سینه کمک کند.

از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید

با تغییرات سینه در بارداری برای کاهش حساسیت یا تورم از کمپرس سرد استفاده کنید و برای تسکین درد یا تورم به کمپرس گرم تغییر دهید. این کار به ویژه قبل از شیردهی مفید است

هیدراته بمانید

آب کافی بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید، زیرا به سلامت کلی سینه شما کمک کرده و از خشکی یا ناراحتی جلوگیری می‌کند.

ارتباط با دکتر زنان

در مورد تغييرات سينه در بارداری یا نگرانی‌هایی که در دوران بارداری در سینه های خود تجربه می کنید گفتگو با دکتر زنان آنلاین و دریافت راهنمایی از خانه به شما اطمینان بیشتری داده و نیاز شما برای رفتن به مطب شلوغ پزشکان را نیز برطرف می‌سازد.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات