جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

مراقبت های دوران بارداری شامل چه مواردی است؟

مراقبت های دوران بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

مراقبت های دوران بارداری به مراقبت های پزشکی و معایناتی اطلاق می شود که یک زن باردار در طول دوران بارداری خود دریافت می کند. این مراقبت‌های بارداری نقش مهمی در شناسایی و رسیدگی به هر گونه نگرانی یا عارضه بالقوه سلامتی در مراحل اولیه دارد و خطر بروز عوارض در دوران بارداری و زایمان را کاهش می دهد.

اگر برای انجام زایمان نگران هزینه ها هستید، می‌توانید از بخش زایمان اقساطی نیز اقدام کرده و در بهترین کلینیک و توسط بهترین جراح، عملیات زایمان را انجام دهید. در هر زمان از شبانه روز نیز دکتر زنان آنلاین در کنار شماست تا سوالات خود را با او مطرح نمایید.


تصویر خدمات اقساطی

علت اهمیت مراقبت های دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری برای سلامتی و سلامتی مادر آینده و جنین در حال رشد بسیار مهم است. اولاً، معاینات منظم قبل از زایمان به پزشکان اجازه می دهد تا سلامت مادر را تحت نظر داشته باشند و هر گونه عوارض یا خطرات احتمالی را در مراحل اولیه بررسی کنندکه سامل مواردی مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا یا عفونت‌هایی است که در صورت عدم درمان می‌توانند به مادر و جنین آسیب برسانند.

علاوه بر این، مراقبت های دوران بارداری فرصتی را برای پزشکان فراهم می کند تا مادران باردار را در مورد رفتارهای سالم و انتخاب سبک زندگی آموزش دهند. آنها می توانند در مورد تغذیه مناسب، افزایش وزن، فعالیت بدنی و اجتناب از مواد مضر مانند الکل، سیگار یا برخی داروها راهنمایی ارائه کنند. این اقدامات به طور قابل توجهی خطر نقایص مادرزادی و سایر عوارض جدی دوران بارداری را کاهش می دهد و باعث رشد جنین سالم شود.

به طور کلی، مراقبت دوران بارداری نقش مهمی در تضمین یک بارداری سالم، کاهش شانس تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد و سایر پیامدهای نامطلوب برای نوزاد دارد.

ویار بارداری از کی شروع میشه؟

مراقبت های دوران بارداری شامل چیست؟

مراقبت های بارداری شامل چنیدن مورد می‌شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

خونریزی در دوران بارداری

در دوران بارداری، گاهی اوقات ممکن است خونریزی رخ دهد. لکه بینی در بارداری به این معنی است که ممکن است مقداری مایع قرمز رنگ از واژن مادر خارج شود که کمی نگران کننده است، اما همیشه دلیلی برای وحشت نیست. گاهی اوقات، ممکن است تکه‌های خون بیرون بیاید، زیرا مادر بافت‌های حساسی در بدن دارد. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که بدن مادر در حال آماده شدن برای بیرون آمدن نوزاد است. با این حال، همیشه باید با یک دکتر زنان آنلاین در تماس باشید و شرایز خود را به او توضییح بدهید تا بهترین راهکار را به شما بدهد.

خونریزی در دوران بارداری

وزن مناسب

در دوران بارداری، حفظ وزن مناسب برای سلامتی مادر و جنین یکی از مراقبت های دوران بارداری به حساب می‌آید. افزایش وزن توصیه شده نیز بسته به وزن قبل از بارداری زن متفاوت خواهد بود.

در دوران بارداری، افزایش وزن مناسب بسته به شاخص توده بدنی قبل از بارداری (BMI) متفاوت است. اگر BMI طبیعی دارید که بین 18.5 تا 24.9 است، توصیه می شود در طول بارداری حدود 11 تا 16 کیلوگرم اضافه کنید. این افزایش وزن برای حمایت از رشد و تکامل کودک است. با این حال، اگر قبل از بارداری دچار کمبود وزن بودید (BMI کمتر از 18.5)، ممکن است لازم باشد کمی بیشتر وزن اضافه کنید، حدود 12.5 تا 18 کیلوگرم، تا از رشد سالم کودک اطمینان حاصل کنید. از سوی دیگر، اگر اضافه وزن داشتید (BMI بین 25 تا 29.9)، توصیه می شود حدود 7 تا 11 کیلوگرم اضافه وزن داشته باشید. اگر چاق بودید (BMI بیشتر از 30)، پس توصیه می شود برای افزایش وزن حدود 5 تا 9 کیلوگرم هدف قرار دهید. این تخمین یک میانگین است و اهداف افزایش وزن فردی ممکن است متفاوت باشد. افزایش وزن کافی برای حمایت از رشد و نمو کودک بدون افراط و تفریط بسیار مهم است. افزایش بیش از حد وزن می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بالا و مشکل در هنگام زایمان را افزایش دهد.

برای باهوش شدن جنین چه بخوریم؟

آلرژی در دوران بارداری

در دوران بارداری، آلرژی ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و ضعف سیستم ایمنی ایجاد یا بدتر شود. آلرژی پاسخ اغراق آمیز بدن شما به مواد خاصی به نام آلرژن است، مانند گرده گل، شوره حیوانات خانگی، کنه های گرد و غبار یا برخی غذاها. علائم شایع ممکن است شامل عطسه، خارش یا آبریزش چشم، آبریزش بینی و بثورات پوستی باشد.

برای درمان آلرژی در دوران بارداری، چندین روش وجود دارد که می‌توانید اتخاذ کنید. ابتدا سعی کنید تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض آلرژن های شناخته شده خودداری کنید. بسته نگه داشتن پنجره ها برای جلوگیری از ورود گرده به خانه شما یا دوری از حیوانات خانگی در صورت حساسیت به آنها، آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند لوراتادین یا ستیریزین نیز می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند، اما حتما قبل از مصرف هر دارویی و حتی داروهای ذکر شده با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید. شستشوی بینی با اسپری بینی نیز ممکن است باعث تسکین موقتی شود.

درباره درمان نفخ شکم در بارداری بیشتر بدانید.

آلرژی در دوران بارداری

سفر در دوران بارداری

سفر در دوران بارداری لذت بخش است، اما رعایت برخی اقدامات احتیاطی به عنوان مراقبت های دوران بارداری، برای سلامتی خود و جنین در حال رشد شما بسیار مهم است. ابتدا، قبل از برنامه ریزی برای هر سفری با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که سفر بر اساس شرایط خاص بارداری شما ایمن است.

به طور کلی توصیه می شود پس از هفته 36 بارداری از سفرهای طولانی خودداری کنید، اما این ممکن است بسته به عواملی مانند سلامتی، سابقه بارداری قبلی و نحوه حمل و نقل متفاوت باشد. در طول سفر، لباس و کفش راحت بپوشید، هیدراته بمانید، و به طور منظم برای حرکات کششی و حرکت استراحت کنید. ایده خوبی است که سوابق دوران بارداری، داروهای ضروری و برخی از میان وعده های سالم را بسته بندی کنید و همراه خود داشته باشید.

سفر در دوران بارداری

رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری به طور کلی برای اکثر زنان بی خطر و لذت بخش باشد. با این حال، در صورت داشتن هر گونه نگرانی یا شرایط پزشکی خاص، با پزشک خود مشورت کنید. همانطور که بدن شما در طول بارداری تغییرات مختلفی را تجربه می‌کند، تمایلات شما نیز ممکن است در نوسان باشد. به عنوان مثال، برخی از زنان افزایش جریان خون در ناحیه لگن را تجربه می‌کنند که منجر به افزایش حساسیت و لذت می‌شود، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دلیل تهوع صبحگاهی، خستگی یا تغییرات جسمانی دچار ناراحتی شوند.

به راحتی با شریک زندگی خود صحبت کنید و موقعیت ها یا پوزیشن های مختلفی را امتحان کنید که هم راحتی و هم لذت شما را تضمین کند.

سلامت روانی

در دوران بارداری، سلامت روان به رفاه عاطفی و توانایی شما برای کنار آمدن با تغییرات و چالش‌های ناشی از بارداری اشاره دارد و یکی از مراقبت های دوران بارداری به حساب می‌آید.

تغییرات هورمونی، تغییرات فیزیکی و استرس آماده شدن برای نوزاد، بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد. تجربه طیفی از احساسات مانند شادی، نگرانی یا غم در دوران بارداری طبیعی است، اما گاهی اوقات این احساسات ممکن است طاقت فرسا شوند. انجام فعالیت های خودمراقبتی مانند تکنیک های تمدد اعصاب یا ورزش، و در صورت نیاز مشاوره آنلاین روانشناسی به شما بسیار کمک خواهد کرد. اولویت دادن به سلامت روان خود در دوران بارداری به تضمین یک سفر سالم تر و شادتر برای شما و کودکتان کمک می کند.

مراقبت های دوران بارداری

تقویم و تغذیه هفته به هفته بارداری

ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری

ویتامین های ضروری برای حمایت از رشد و تکامل کودک شما نقش بسیار مهمی دارند و بخش از مراقبت های دوران بارداری به حساب می‌آیند. در اینجا چند ویتامین کلیدی وجود دارد که باید حتما در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد

  • اسید فولیک: این ویتامین برای رشد اولیه لوله عصبی نوزاد، که بعداً به مغز و نخاع آنها تبدیل می شود، بسیار مهم است. توصیه می شود قبل از بارداری مصرف فولیک اسید را شروع کنید و در طول سه ماهه اول ادامه دهید.
  • آهن: با افزایش حجم خون شما در دوران بارداری، آهن به ساخت هموگلوبین بیشتر، پروتئین مسئول حمل اکسیژن به اندام ها کمک می کند. برای جلوگیری از کم خونی فقر آهن و حمایت از رشد کودک ضروری است.
  • کلسیم: کودک شما برای رشد استخوان به کلسیم نیاز دارد. اگر رژیم غذایی شما فاقد کلسیم باشد، بدن شما ممکن است آن را از استخوان های شما استخراج کند و در آینده شما را در معرض خطر پوکی استخوان قرار دهد.
  • ویتامین D: به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را به طور موثر جذب و استفاده کند، که برای رشد استخوان کودک شما و حفظ سلامت استخوان شما حیاتی است.
  • ویتامین C: این ویتامین به تشکیل بافت های همبند کمک می کند و باعث جذب بهتر آهن می شود.
  • اسیدهای چرب امگا 3: این چربی های سالم از رشد مغز و چشم کودک شما حمایت می کنند. می توانید آنها را در ماهی (مانند ماهی سالمون یا ساردین)، گردو و دانه های چیا پیدا کنید.

برای کم خونی در بارداری چه بخوریم؟

واکسیناسیون در دوران بارداری

دریافت برخی از واکسن‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است، مانند واکسن آنفولانزا، که در برابر آنفولانزا محافظت می‌کند و خطر عوارض را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، واکسن Tdap که در برابر بیماری کزاز، دیفتری و سیاه سرفه  دفاع می کند.

اما زنان باردار نباید واکسن‌های ویروس زنده مانند واکسن سرخک، اوریون، سرخجه و آبله‌مرغان، واکسن گارداسیل را تزریق کنند زیرا برای نوزاد خظرناک است. حتما قبل از تزریق هر واکسنی با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

واکسیناسیون

آزمایش‌های دوران بارداری

در دوران بارداری، چندین آزمایش مهم وجود دارد که ممکن است لازم باشد به عنوان مراقبت های دوران بارداری و برای نظارت بر سلامت خود و رشد جنین انجام دهید. یکی از این آزمایشات سونوگرافی است که این کار را می‌توانید از بخش سونوگرافی در منزل نیز انجام دهید و بدون نیاز به خورج از منزل، در آرامش و راحتی منتظر متخصص در منزل خود باشید. این روش غیر تهاجمی از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از نوزاد در رحم شما استفاده می کند و به پزشک اجازه می دهد رشد، موقعیت و سلامت کلی او را ارزیابی کند. سونوگرافی همچنین به تعیین تاریخ زایمان کمک می کند، تعداد نوزادانی را که حمل می کنید شناسایی می کند و جفت و مایع آمنیوتیک را بررسی می کند.

آزمایش ضروری دیگر آزمایش خون است. آزمایش خون برای تشخیص هر گونه عارضه بالقوه ای که ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود، مانند کم خونی یا دیابت بارداری بسیار مهم است.

آزمایش خون معمولی به نظارت بر گروه خونی شما، بررسی عفونت ها، غربالگری اختلالات ژنتیکی و ارزیابی سطح هورمون ها و مواد مغذی مختلف در بدن شما کمک خواهد کرد. این کار را نیز می‌توانید از بخش آزمایش در منزل ثبت سفارش کرده و تنها متنظر حضور نمونه گیر در منزل خود باشید تا به راحتی و در کنار اعضای خانواده خود این تست را انجام دهید.

نحوه خوابیدن در بارداری

طرز خوابیدن در بارداری مهم است و کارشناسان به طور سنتی می‌گویند که بهترین وضعیت خواب در زمان بارداری سمت چپ است. پس از سه ماهه اول بارداری، به دلایل واضح خوابیدن روی شکم غیرممکن می شود.

بسیاری از کارشناسان همچنین توصیه می کنند که در تمام طول شب از خوابیدن به پشت خودداری کنید (اما اگر در طول شب غلت زدید و به همین ترتیب از خواب بیدار شدید نگران نباشید).

رنگ کردن مو در دوران بارداری

در موضوع مراقبت های دوران بارداری، به طور کلی رنگ کردن موها بی خطر تلقی می‌شود، اما رعایت برخی اقدامات احتیاطی مهم است. بیشتر رنگ‌های مو حاوی مواد شیمیایی مانند آمونیاک و پراکسید هستند که می‌توانند از طریق پوست سر جذب بدن شوند. در حالی که تحقیقات محدودی در مورد اثرات بالقوه رنگ مو بر روی نوزادان متولد نشده وجود دارد اما کارشناسان پیشنهاد می کنند که در سه ماهه اول که اندام های کودک در حال رشد هستند، قرار گرفتن در معرض آن به حداقل برسد.

بنابراین صبر کنید تا سه ماهه دوم که مراحل حیاتی رشد سپری شده باشد. سعی کنید رنگ های نیمه دائمی یا گیاهی را انتخاب کنید، زیرا حاوی مواد شیمیایی خشن کمتری هستند. هنگام رنگ کردن موهای خودمطمئن شوید که ناحیه به خوبی تهویه می شود تا بخارهای استنشاقی به حداقل برسد.

تغذیه صحیح در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است. یک رژیم غذایی سالم و متعادل تضمین می‌کند که کودک مواد مغذی لازم برای رشد و تکامل را دریافت کرده و در عین حال به مادر کمک می کند تا سلامت خود را حفظ کند.

در مرحله اول، مصرف انواع غذاهای مغذی از جمله میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و محصولات لبنی مهم است. این غذاها ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرهای مورد نیاز برای رشد کودک را تامین می کنند. بسیار مهم است که از مواد مضر مانند الکل، سیگار و انواع خاصی از ماهی‌هایی که دارای سطوح بالایی از جیوه هستند اجتناب کنید.

ثانیاً افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی است اما باید تدریجی و ثابت باشد. پرخوری نکنید، بلکه تمرکز خود را روی غذاهای غنی از مواد مغذی بگذارید. یک زن باردار به طور کلی در سه ماهه دوم و سوم به کالری اضافی نیاز خواهد داشت.

در نهایت مراقبت های دوران بارداری شامل نوشیدن آب زیاد نیز می‌شود که به پیشگیری از مشکلات رایج بارداری مانند کم آبی و درمان یبوست در بارداری کمک می کند. توصیه می شود مصرف کافئین را محدود کنید و جایگزین های سالمی مانند چای های گیاهی را انتخاب کنید.

تغذیه صحیح

عفونت ادراری در بارداری

مراقبت های دوران بارداری  شامل عفونت های دستگاه ادراری نیز می‌باشد و می‌تواند در دوران بارداری به دلیل عوامل مختلفی مانند تغییرات در سطح هورمون ها، سرکوب سیستم ایمنی و آناتومی رخ دهد. اگر باکتری در جریان ادرار وجود داشته باشد خطر ابتلا به عفونت ادراری افزایش می‌یابد. علائم عفونت ادراری در دوران بارداری ممکن است شامل احساس سوزش هنگام ادرار، تکرر ادرار، ادرار کدر یا با بوی تند، درد شکم، حالت تهوع و تب باشد. برای زنانی که این علائم را تجربه می کنند برای جلوگیری از عوارضی مانند آسیب کلیه، سپسیس و زایمان زودرس، باید با دکتر زنان و زایمان مشورت کنند.

برای درمان عفونت ادراری در بارداری چه بخوریم؟

مراقبت های ماه اول بارداری

ماه اول بارداری معمولاً سه هفته پس از آخرین قاعدگی شروع می شود. علائم بارداری از هفته پنجم یا ششم شروع شده و تا هفته دوازدهم ادامه می‌یابد که نیاز به مراقبت های دوران بارداری از این زمان شروع خواهد شد. حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و درد قفسه سینه از علائم شایع مادران باردار است. علائم دیگر عبارتند از لکه بینی، افزایش دمای بدن، سردرد، فشار در مثانه، تغییر در خلق و خو و گرفتگی شکم. خونریزی طولانی مدت و درد شکم باید جدی گرفته شود و به پزشک گزارش شود.

درباره تغییرات سینه در بارداری بیشتر بدانید.

دریافت داروهای تقویت کننده با توصیه های پزشک می تواند به کاهش علائم بارداری کمک کند. آزمایشات انجام شده در ماه اول بارداری شامل مراجعه به پزشک متخصص است که در مورد سابقه پزشکی خانوادگی و داروها پرس و جو می کند. آزمایش خون، سونوگرافی و غربالگری برای شرایطی مانند حاملگی خارج از رحم، کم خونی، آزمایش پاپ اسمیر، فشار خون بالا و عفونت های مقاربتی نیز معمولا انجام می شود.

تغذیه مناسب با تمرکز بر افزایش مصرف مایعات و کاهش مصرف کربوهیدرات بسیار مهم است. یک رژیم غذایی متعادل شامل منابع آهن (مانند گوشت، تخم مرغ، حبوبات و آجیل)، لبنیات برای کلسیم و سبزیجات برای فیبر توصیه می شود. مکمل های اسید فولیک و ید نیز می توانند مصرف شوند. کالری دریافتی در دوران بارداری باید تنها 300 کیلو کالری بالاتر از حد طبیعی افزایش یابد.

تهوع صبحگاهی طبیعی است و به کودک آسیبی نمی رساند، اما خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. پیاده روی بهترین ورزش در ماه اول بارداری است که به تقویت عضلات شکم و بهبود گردش خون کمک می کند. سایر تمرینات مانند یوگای بارداری باید زیر نظر مربی متخصص و با تایید پزشک انجام شود.

استراحت و کاهش استرس در این دوران جزو مراقبت های دوران بارداری است، زیرا استرس می تواند بر سلامت مادر و جنین تأثیر بگذارد. اجتناب از سیگار، الکل و داروهای اعتیادآور بسیار مهم است، زیرا این مواد می توانند بر رشد قسمت های صورت و بدن جنین تأثیر منفی بگذارند. نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای نیز برای جلوگیری از کم خونی باید محدود شود.

درباره هفته سوم بارداری بیشتر بدانید

بارداری

مراقبت های ماه دوم بارداری

در ماه دوم بارداری جنین شما هنوز کوچک است  اما با این حال، با شروع شکل گیری قلب، مغز، ماهیچه ها و استخوان ها، تحولات مهمی در حال وقوع است و به همین دلیل مراقبت های دوران بارداری را نیز شامل خواهد شد. صورت جنین نیز شروع به شکل گیری می کند. اگرچه ممکن است شما هنوز هیچ حرکتی را احساس نکنید، علائم بارداری ممکن است به طرق مختلف ظاهر شوند. حالت تهوع ممکن است کاهش یابد در حالی که هوس های غذایی مختلف ممکن است ایجاد شود. یکی از علائم رایج در این دوران افزایش بزاق است. برای کاهش این ناراحتی ها، توصیه می شود نکاتی را که در این قسمت مطرح شده است، رعایت کنید.

مشاوره با دکتر زنان و زایمان برای نظارت بر سلامت شما در این مرحله ضروری است. فشار خون، سطح قند و وزن ثبت می شود و پزشک رژیم غذایی مناسب را بر اساس BMI بدن شما تجویز می‌کند. تغییرات سیستم ایمنی و افزایش سطح استروژن ممکن است خطر ابتلا به عفونت رحم را در دوران بارداری افزایش دهد. در صورت بی توجهی، این عفونت می تواند عوارض شدیدی برای مادر و جنین ایجاد کند.

بیشتر بدانید: میوه های بدون قند برای افراد دیابتی

معاینات منظم برای ارزیابی وضعیت مادر و تشخیص هر گونه علائم عفونت رحم انجام می شود. آزمایشات قلب جنین مانند سونوگرافی nt بین هفته های 11 تا 14 برای غربالگری اختلالات کروموزومی و ارزیابی قلب جنین انجام می شود. اگر این غربالگری مرحله اول مشکلی نشان نداد، البته غربالگری مرحله دوم ممکن است ضروری نباشد.

تغذیه مناسب در ماه دوم بارداری بسیار مهم است. پرهیز از غذاهای شیرین و شور به پیشگیری از دیابت بارداری کمک خواهد کرد، زیرا هورمون های ضد انسولین آزاد شده از جفت جنین می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود. علاوه بر این، مقاومت به انسولین خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد. اگرچه کبد چرب بارداری در ماه دوم نادر است، اما باید به دنبال درمان سریع برای جلوگیری از پیشرفت آن بود.

مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه دوم

سه ماهه دوم از هفته سیزدهم بارداری تا هفته 27 بارداری طول می‌کشد. این یک دوره زمانی مهم برای معاینات و آزمایشات قبل از تولد است.

ویزیت های منظم قبل از تولد به پزشک اجازه می دهد تا رشد و تکامل جنین را تحت نظر داشته باشد. آزمایش خون و ادرار مواردی مانند کم خونی، دیابت بارداری، عفونت ها و پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری را بررسی می کند. اسکن سونوگرافی به بررسی رشد و آناتومی نوزاد می‌پردازد و برای تأیید تاریخ زایمان، بررسی وضعیت نوزاد، بررسی اندام هایی مانند قلب و مغز و غربالگری برای مشکلات احتمالی انجام شوند.

آزمایشاتی مانند آزمایش DNA جنین و آزمایش غربالگری  نیز برای بررسی شرایط ژنتیکی یا کروموزومی در جنین انجام می‌شود.

ممکن است واکسن های خاصی مانند واکسن Tdap و آنفولانزا و یا مصرف یک ویتامین دوران بارداری با اسید فولیک و آهن توسط پزشک برای شما تجویز شود. فاکتورهای سبک زندگی مانند رژیم غذایی، ورزش و پرهیز از موادی مانند الکل و سیگار در این سه ماهه مهم هستند. هدف مادر باید یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی فراوان باشد.

بسیاری از زنان باردار در سه ماهه دوم شروع به احساس حرکت جنین پسر و دخترشان می کنند که یک نقطه عطف هیجان انگیز است! ردیابی ضربات کودک برای نظارت بر سطح فعالیت او در این دوران انجام می‌شود

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

2 ماه پیش

می‌خوام بدانم وقت زایمان از چند هفته شروع میشه
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

1 ماه پیش

سلام وقت بخیر اگز منظورتون این هست که در هقته چندم معمولا زایمان انجام میشه باید گفت که زایمان معمولا بین هفته های 37 تا 42 اتفاق میوفته. مدت بارداری کامل بطور معمول حدود 40 هفته هست. زایمان قبل از هفته 37 زایمان زودرس گفته میشه. زایمان بین 37 تا 40/42 زایمان به موقع گفته میشه. زایمان بعد از هفته 42 زایمان دیررس گفته میشه.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات