جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هزینه سزارین / هزینه زایمان طبیعی و سزارین در بیمارستان

هزینه سزارین
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ شهریور

هزینه سزارین با توجه به شرایط و امکانات مورد نیاز نسبت به زایمان طبیعی بالاتر است و دوره نقاهت طولانی‌تری هم دارد. سزارین را می‌توان از قبل برنامه‌ریزی کرد یا در مواقع اضطراری آن را انجام داد. در حال حاضر سازمان‌های پزشکی و بهداشتی در تلاش هستند تا زنان را به انجام زایمان طبیعی ترغیب کنند؛ اما برخی از زنان به دلیل ترس از زایمان طبیعی یا شرایط ویژه جسمی و سلامتی ممکن است مجبور به انجام سزارین باشند. این مقاله شما را با زایمان سزارین، هزینه و چگونگی انجام آن آشنا می‌کند. ضمن اینکه اگر زایمان نکرده‌اید بهتر است درباره افسردگی بعد از زایمان و راه های پیشگیری و درمان آن بیشتر بدانید.

 


تصویر خدمات اقساطی

زایمان طبیعی یا سزارین؟

تصمیم‌گیری در مورد این که یک زن نوزادش را به شکل طبیعی به دنیا بیاورد یا سزارین به تصمیم پزشک بستگی دارد. پزشک متخصص زنان و زایمان با بررسی شرایط مادر و وضعیت سلامتی او، تجربه زایمان‌های قبلی در صورت وجود و وضعیت جنین، طبیعی یا سزارین بودن زایمان را به مادر پیشنهاد می‌دهد.

عمل سزارین

گاهی برخی از زنان با وجود توانایی بدنی برای انجام زایمان طبیعی، به دلایل مختلف مثل ترس از درد زایمان و… ترجیح می‌دهد به شکل سزارین زایمان کنند. نمی‌توان گفت زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین. اگرچه زایمان طبیعی با آفرینش بدن زن هماهنگی بیش‌تری دارد، اما انجام سزارین می‌تواند در شرایط خاص برای مادر باردار و جنین او نجات‌بخش باشد.

در حال حاضر تلاش‌های زیادی برای ترغیب زنان به انجام زایمان طبیعی به ویژه در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شودزیرا دیگر بحث هزینه سزارین نیز مطرح نیست و هزینه کاهش می‌یابد. اما گاهی به دلایل زیر، پزشک مجبور است زایمان سزارین را انتخاب کند:

  • وزن جنین خیلی زیاد است
  • بارداری چندقلویی است
  • کیسه آب زودتر از موعد پاره شده یا به دلیل جدا شدن جفت، خونریزی روی داده است
  • مادر به یک مشکل خاص مثل عفونت شدید، دیابت، آندومتریوز، فشار خون بارداری و… دچار است
  • جنین در وضعیت نامناسبی قرار دارد؛ مثلا بند ناف دور گردن او پیچیده یا پاها در پایین (بریچ) قرار دارد
  • سلامت مادر یا جنین در خطر جدی است
  • فرآیند زایمان طبیعی یا زایمان فیزیولوژیک به خوبی پیش نمی‌رود
  • جفت دارای وضعیت طبیعی نیست

زایمان

عمل سزارین چگونه است

اولین مرحله در عمل سزارین، آماده‌سازی مادر برای بیهوشی است. در حال حاضر بیش‌تر زایمان‌های سزارین تحت بیهوشی اپیدورال انجام می‌شود که در واقع بی‌حسی ناحیه پایینی بدن است. در طول عمل مادر هشیار است و می‌تواند بلافاصله بعد از تولد نوزاد خود را ببیند. بیهوشی عمومی تنها برای موارد خاصی از زایمان‌های سزارین به کار می‌رود.

پس از آماده‌سازی شرایط عمل یعنی گذاشتن ماسک اکسیژن روی دهان و بینی مادر و قراردادن پارچه استریل روی شکم و سینه، پزشک وارد عمل می‌شود. در این مرحله پزشک جراح پس از ضدعفونی موضع مورد نظر، یک برش اغلب افقی به طول حدودا ده سانتی‌متر یا بیش‌تر (بسته به وزن جنین) در پوست شکم در ناحیه بیکینی و لایه‌های زیرین آن ایجاد می‌کند.

پس از ایجاد برش مناسب، جنین با کمک پزشک از رحم مادر خارج می‌شود. بلافاصله بعد از خروج جنین، بند ناف را می‌برند و به این ترتیب، جنین از جفت جدا می‌شود. در مرحله پایانی هم لایه‌های برش‌داده‌شده به وسیله بخیه در کنار هم قرار می‌گیرد و پس از ضدعفونی موضع، پانسمان انجام می‌شود.

عمل زایمان

عمل سزارین با لیزر

عمل سزارین بدون برش امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان به شکل دیگری اقدام به این کار کرد. در هر صورت بعد از انجام سزارین و بخیه پوست، ردی از عمل جراحی در ناحیه مورد نظر به جا خواهد ماند. البته سرعت بهبود محل بخیه و رد به جا مانده از آن بسته به نوع پوست و توانایی بازسازی بدن هر فرد متفاوت است. وجود این جای زخم منجر به کاهش اعتماد به نفس برخی از مادران می‌شود و احساس نارضایتی از بدن در آن‌ها ایجاد می‌کند.

در حال حاضر می‌توان با کمک لیزر، جای برش سزارین را تا حد زیادی کمرنگ کرد؛ به شکلی که به راحتی قابل تشخیص نباشد. این کار که از طریق رادیوفریکوئنسی یا لیزر فرکشنال انجام می‌شود، می‌تواند به ترمیم پوست بعد از عمل جراحی و ترک‌های ناشی از زایمان کمک کند. برای تعیین این که بهترین زمان برای لیزر جای عمل سزارین چه موقعی است، با پزشک خود مشورت کنید. این ترمیم با کمک دستگاه‌های پیشرفته و در مدت زمانی کوتاه انجام می‌شود و می‌تواند اعتماد به نفس از دست رفته را به مادران برگرداند.

سزارین در هفته چندم انجام میشود

یک دوره بارداری کامل و طبیعی بین ۳۹ تا ۴۰ هفته طول می‌کشد و پس از آن، نوزاد به شکل طبیعی متولد می‌شود. اما در زایمان سزارین تلاش می‌شود تا پیش از شروع انقباضات رحمی و حرکت جنین به سمت پایین، این کار انجام شود.

اگر مادر و جنین هر دو سالم باشند و شرایط آن‌ها طبیعی باشد، پزشک تلاش می‌کند برای تکمیل رشد جنین، سزارین را دیرتر انجام دهد. معمولا هفته ۳۹ بهترین زمان برای انجام آن در شرایط معمول است. اما گاهی بسته به شرایط مادر از جمله پاره شدن زودهنگام کیسه آب یا سایر مشکلات جسمی، این عمل در هفته ۳۷ یا ۳۸ انجام می‌شود. تصمیم‌گیری در مورد این که بهترین زمان زایمان سزارین ماه چندم بارداری است، بر عهده پزشک متخصص زنان شما خواهد بود. در این زمینه با او مشورت و اقدامات لازم را انجام دهید. علائم زایمان در هفته 38 را در اینجا بشناسید.

عمل سزارین با لیزر

تقویم و تغذیه هفته به هفته بارداری

هزینه سزارین در بیمارستان خصوصی

هزینه سزارین در بیمارستان‌های مختلف متفاوت است و بسته به شرایط و امکانات به کار گرفته شده، ممکن است بیش‌تر از تعرفه موجود باشد. در حال حاضر هزینه سزارین یک نوزاد در بیمارستان‌های خصوصی به طور متوسط بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان است. اقامت مادر در اتاق خصوصی و مجزا که شرایط مناسبی برای همراهان و پدر فراهم می‌کند، کمی بالاتر از این مبلغ است. هزینه زایمان و اقامت در اتاق‌های VIP هم که امکانات و تجهیزات بیش‌تری در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد، بیش از ۲۰ میلیون تومان برآورد شده است.

اگر مادر و نوزاد نیاز به بستری طولانی‌تر در بیمارستان و استفاده از امکانات و آزمایش‌های خاص داشته باشند، مبالغ دیگری به هزینه سزارین افزوده خواهد شد. شما می‌توانید بسته به نوع بیمه خود، تمام یا بخشی از هزینه عمل خود را دریافت کنید. البته باید توجه کنید که امکان برگشت هزینه اضافه‌ای که بابت استفاده از اتاق خصوصی یا وی آی پی داشته‌اید، وجود ندارد.

هزینه سزارین و زایمان طبیعی با بیمه تامین اجتماعی

هزینه سزارین و زایمان طبیعی در بیمارستان خصوصی و دولتی با هم متفاوت است. با توجه به اهمیت ترغیب مادران به انجام زایمان طبیعی، این زایمان در بیمارستان‌های دولتی طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی با کم‌ترین هزینه و تقریبا رایگان (در بیمارستان‌های تامین اجتماعی) انجام می‌شود. اما در صورتی که بخواهید زایمان طبیعی را در بیمارستان خصوصی انجام دهید، هزینه زایمان به طور متوسط بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

بخشی از این هزینه در بیمارستان‌های خصوصی که طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی هستند کسر می‌شود. برخی از بیمه‌های تکمیلی هم هزینه‌های پرداختی بابت زایمان طبیعی در بیمارستان خصوصی را جبران می‌کنند. اما هزینه سزارین ماجرای دیگری دارد.

شما در صورتی که به انتخاب خود اقدام به سزارین کنید، بیمه تامین اجتماعی حدود ۳۵ درصد هزینه سزارین را می‌پردازد و مابقی را باید خودتان تامین کنید. در صورت اورژانسی بودن سزارین هم هزینه بر اساس ضوابط بیمارستان و به مقدار کم تعیین می‌شود. هزینه سزارین در بیمارستان‌های خصوصی بالاتر و اغلب بیش از ۱۲ میلیون تومان است و بخشی از آن از سوی بیمه تامین اجتماعی یا سایر بیمه‌های تکمیلی پرداخت می‌شود. مبالغ اعلام شده هزینه زایمان طبیعی و سزارین را به طور متوسط بیان می‌کنند و هزینه این کار در بیمارستان مورد نظر شما ممکن است بیش‌تر یا کم‌تر باشد.

شما می‌توانید از بخش آزمایش در منزل قسمت مربوط به تست قبل از بارداری را انتخاب کنید و این کار را در منزل خود انجام دهید.

عمل سزارین در تهران به صورت اقساطی

هزینه سزارین که اغلب در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شود، برای بسیاری از خانواده‌ها سنگین است. بنابراین برخی از آن‌ها ممکن است برخلاف میل خود اقدام به زایمان طبیعی کنند که گاهی با مشکلات جسمی و روحی برای مادران همراه است. در حال حاضر، آن دسته از همشهریان تهرانی که قصد دارند نوزاد خود را به شکل سزارین به دنیا بیاورند، می‌توانند از خدمات اقساطی حال استفاده کنند.

در این روش شما با مراجعه به بیمارستان یا کلینیک مورد نظر، هزینه سزارین و هتلینگ در آن بیمارستان را مشخص می‌کنید. سپس با تکمیل اطلاعات در بخش زایمان اقساطی سامانه حال و تکمیل مدارک، معرفی نامه برای دریافت وام به مبلغ مورد نظر را دریافت خواهید کرد. برای این منظور اعتباری تا سقف ۵۰ میلیون تومان به شما تعلق می‌گیرد که می‌توانید در دوره‌های شش ماهه و یک ساله با سود ۲ و ۴ درصد اقدام به بازپرداخت آن کنید.

در واقع در این روش شما فعلا هیچ هزینه‌ای به صورت مستقیم نمی‌پردازید و اقساط مبلغ دریافتی را در بازه زمانی مشخص شده پرداخت خواهید کرد. این تسهیلات بدون ضامن و تنها با چک صیادی به نام شما یا یکی از اقوام درجه یک‌تان انجام می‌شود. در نهایت شما می‌توانید با کم‌ترین هزینه و بدون نگرانی در مورد تامین هزینه سزارین خود، از امکانات بهترین بیمارستان‌های تهران برای تولد نوزادتان استفاده کنید.

کلام پایانی برای زایمان اقساطی

هزینه سزارین یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مادران باردار است. بسیاری از این زنان با توجه به هزینه بالای این عمل در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، برخلاف میل خود اقدام به زایمان طبیعی می‌کنند. سامانه حال برای آسایش خیال مادران باردار و کاهش هزینه‌های خانواده‌ها، سرویس اقساطی خود را به راه انداخته است. شما از طریق خدمات اقساطی حال می‌توانید هزینه هر فعالیت درمانی از جمله عمل سزارین یا خدمات زیبایی برای رفع جای بخیه سزارین خود را تا سقف ۵۰ میلیون تومان به شکل اعتبار دریافت کنید و اقساط آن را در دوره ۶ یا ۱۲ ماهه بپردازید.

منابع

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/c-section/about/pac-20393655

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/7246-cesarean-birth-c-section

https://www.nhs.uk/conditions/caesarean-section/

https://medlineplus.gov/cesareansection.html

https://kidshealth.org/en/parents/c-sections.html

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

علیاری

2 ماه پیش

سلام میخواستم ببینم کسی توی بیمارستان امام خمینی شهریار زایمان کرده شناسنامه ی نوزاد به اسم تهران میخوره یا شهریار زده میشه؟؟ ایا از دکتراش راضی بودین؟؟؟
پاسخ دهید
0

علیاری

2 ماه پیش

سلام من بعداز عید عمل سزارین دارم میخوام بیمارستان امام خمینی شهریار برم میخوام ببینم کسی اونجا زایمان کرده ؟؟چطور بوده دکتراش خوب بودن؟؟؟
پاسخ دهید
1

علیاری

2 ماه پیش

من یک ماه دیگه عمل سزارین دارم میخوام بیمارستان امام خمینی شهریار زایمان کنم اگه اونجا زایمان کنم شناسنامه ی دخترم به اسم شهریار ثبت میشه یا تهران؟؟
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات