جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته سیزدهم بارداری / علائم مادر و جنین + تغذیه

هفته سیزدهم بارداری پایان سه ماهه اول بارداری است. در این زمان، کودک شما به طور قابل توجهی رشد کرده است و تغییرات زیادی در بدن شما نیز رخ داده است. در این مقاله، در مورد اتفاقاتی که در هفته 13 بارداری رخ می دهد، رشد کودک شما و انتظاراتی که در این مرحله باید داشته باشید صحبت خواهیم کرد. البته در جریبان باشید که می‌توانید از بخش زایمان اقساطی در مجموعه “حال” این کار را به صورت اقساطی انجام داده و با خیال راحت در بهترین کلینیک ها عملیات زایمان را انجام دهید.


تصویر خدمات اقساطی

در هفته سیزدهم بارداری چه اتفاقی می افتد؟

در این مرحله از بارداری، کودک شما به اندازه یک هلو یا یک سیب کوچک است، طول آن حدود سه اینچ و وزن آن حدود نیم اونس است. کودک شما به سرعت در حال رشد است و اندام های ضروری مانند کبد، کلیه ها و روده ها اکنون به طور کامل تشکیل شده اند. استخوان های کودک در حال سفت شدن هستند و تارهای صوتی شروع به رشد می کنند. چشم‌های نوزاد که قبلاً در دو طرف سرشان بود، اکنون به هم نزدیک‌تر شده‌اند.

در هفته سیزدهم بارداری، ممکن است کمتر از قبل احساس خستگی کنید. این به این دلیل است که بدن شما اکنون انرژی بیشتری تولید می کند و جریان خون شما افزایش یافته است. همچنین ممکن است متوجه شوید که دور کمرتان در حال بزرگ شدن است و لباس‌هایتان تنگ‌تر می‌شوند. این به این دلیل است که رحم شما در حال رشد است و کودک شما فضای بیشتری را اشغال می کند.

ممکن است در این مرحله برخی از علائم بارداری مانند حالت تهوع، سردرد و نوسانات خلقی را تجربه کنید. این علائم ناشی از تغییرات هورمونی در بدن شما هستند و کاملا طبیعی هستند. اگر علائم شدیدی را تجربه می کنید یا هر گونه نگرانی دارید، باید با دکتر زنان خود صحبت کنید.

گفتگو با خانم دکتر شایان آقایان متخصص زنان و زایمان

تغییرات جنین در هفته سیزدهم بارداری

در هفته سیزدهم بارداری، کودک شما با سرعت زیادی در حال رشد است. در اینجا برخی از نقاط عطف کلیدی که کودک شما در این مرحله به آن خواهد رسید آورده شده است:

– تارهای صوتی کودک شما شروع به رشد کرده است، به این معنی که به زودی قادر به تولید صدا هستند.

– روده های کودک شما از بند ناف به داخل شکم او حرکت کرده است.

– سر نوزاد با بدن او متناسب تر می شود.

تغییرات جنین

– اکنون انگشتان دست و پای کودک شما از هم جدا شده اند و حتی ممکن است شروع به مکیدن آنها کنند.

– پوست نوزاد هنوز شفاف است اما به زودی مات تر می شود.

در طول هفته سیزده بارداری، کودک شما به رشد و تکامل خود ادامه خواهد داد. او همچنین شروع به حرکت بیشتر خواهند کرد، هرچند که شما هنوز نمی توانید این حرکات را احساس کنید.

سقط جنین در هفته سیزدهم بارداری

سقط جنین می تواند در مراحل مختلف بارداری، از جمله هفته سیزدهم بارداری و یا در طول سه ماهه دوم، معمولا بین هفته های 13 تا 19 رخ دهد. حدود یک تا پنج درصد، سقط جنین در این زمان اتفاق می‌افتد. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که درصد دقیق آن ناشناخته است زیرا تعداد قابل توجهی از سقط جنین قبل از اینکه مادر متوجه بارداری خود شود، انجام می شود.

شایان ذکر است که اکثریت سقط جنین ها در 13 هفته اول بارداری اتفاق می افتد. اگر در مورد بارداری خود مطمئن هستید و خونریزی قهوه ای یا قرمز روشن همراه با یا بدون گرفتگی را تجربه می کنید، بسیار مهم است که به سرعت با دکتر زنان آنلاین خود مشورت کنید. در حالی که رنگ خونریزی در هنگام سقط جنین معمولا قهوه ای است، همچنین می تواند از صورتی تا قرمز روشن متغیر باشد. میزان خونریزی می تواند از سبک تا شدید متفاوت باشد و حتی ممکن است به طور موقت قبل از شروع مجدد با شدت بیشتر متوقف شود.

درباره تکرر ادرار در بارداری بیشتر بدانید.

در هفته سیزدهم بارداری چه انتظاری باید داشته باشید؟

در طول هفته سیزدهم بارداری، دکتر شما احتمالا اولین ویزیت قبل از زایمان شما را برنامه ریزی می کند. این ملاقات شامل معاینه فیزیکی، آزمایش خون و سونوگرافی برای بررسی رشد کودک خواهد بود. ارائه دهنده شما همچنین ممکن است در مورد هر گونه نگرانی شما صحبت کند و به هر سوالی که ممکن است در مورد بارداری خود داشته باشید پاسخ دهد.

در این مرحله از بارداری بیشتر مراقب خود باشید. مطمئن شوید که رژیم غذایی سالمی دارید و استراحت کافی دارید. ورزش نیز می تواند مفید باشد، اما حتما قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید با پزشک خود صحبت کنید.

از نظر رشد کودک، پیروی از دستورالعمل های مراقبت های دوران بارداری و شرکت در تمام جلسات توصیه شده قبل از تولد ضروری است.

برای باهوش شدن جنین چه بخوریم؟

هفته سیزدهم بارداری

علائم و نشانه های هفته سیزدهم بارداری

در ادامه به علائم و نشانه های هفته سیزدهم بارداری و اقداماتی که می توانید برای آنها انجام دهید می پردازیم.

حالت تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ از علائم شایع اوایل بارداری هستند و می توانند تا هفته سیزدهم برای برخی از زنان ادامه داشته باشند. این علائم به دلیل تغییرات هورمونی در بدن شما ایجاد می شوند و معمولاً در پایان سه ماهه اول بهبود می یابند. برای کمک به تسکین حالت تهوع و استفراغ، سعی کنید وعده های غذایی کوچک و مکرر در طول روز بخورید و از غذاهایی که باعث این علائم می شوند اجتناب کنید.

خستگی

خستگی یکی دیگر از علائم شایع اوایل بارداری است که می تواند به ویژه در هفته سیزدهم مشخص شود. بدن شما سخت کار می کند تا از رشد و نمو کودکتان حمایت کند و این می تواند احساس خستگی و بی حالی در شما ایجاد کند. سعی کنید استراحت کافی داشته باشید و در صورت امکان در طول روز چرت کوتاهی داشته باشید.

نوسانات خلقی

تغییرات هورمونی همچنین می تواند باعث تغییرات خلقی در اوایل بارداری شود. ممکن است بیش از حد معمول احساس عاطفی کنید و چیزهای کوچک ممکن است واکنش‌های شدیدی را ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که این احساسات طبیعی هستند و سعی کنید با شریک یا دوست مورد اعتماد خود در مورد احساس خود صحبت کنید.

یبوست

یبوست یک مشکل رایج در دوران بارداری و هفته سیزدهم بارداری است و می تواند به ویژه در هفته سیزدهم دردسرساز شود. این به این دلیل است که هورمون‌های پروژسترون و استروژن می‌توانند سیستم گوارشی را کند کرده و دفع مدفوع را سخت‌تر کنند. برای کمک به جلوگیری از یبوست، مقدار زیادی آب بنوشید، غذاهای غنی از فیبر بخورید و به طور منظم ورزش کنید.

نفخ و گاز معده

نفخ و گاز نیز از علائم شایع بارداری هستند و به خصوص در هفته سیزدهم می توانند ناراحت کننده باشند. برای تسکین نفخ و گاز، سعی کنید وعده های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز بخورید و از غذاهایی که شناخته شده است باعث بروز این علائم می شوند اجتناب کنید.

افزایش اشتها در هفته سیزدهم بارداری

در هفته سیزدهم بارداری، ممکن است متوجه افزایش اشتهای خود شوید. این به این دلیل است که بدن شما به مواد مغذی بیشتری برای حمایت از رشد و تکامل کودک شما نیاز دارد. سعی کنید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و از پرخوری یا افراط در میان وعده های ناسالم خودداری کنید.

تغییرات سینه

تغییرات سینه یکی دیگر از علائم شایع اوایل بارداری است. سینه‌های شما ممکن است احساس درد یا حساس شدن داشته باشند و نوک سینه‌ها حساس‌تر شوند. همچنین ممکن است متوجه شوید که سینه‌هایتان بزرگ‌تر می‌شوند یا شکلشان تغییر می‌کند. برای کمک به کاهش حساسیت سینه، از یک سوتین حمایتی استفاده کنید و از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.

بیشتر بدانید: آبله مرغان در بارداری

هفته سیزدهم بارداری

تغییرات جسمی و عاطفی مادر در هفته سیزدهم بارداری

در ادامه به تغییرات جسمی و روحی مادر در هفته سیزدهم بارداری می پردازیم.

تغییرات فیزیکی

  • شکم در حال رشد

در هفته 13 بارداری، رحم شما به طور قابل توجهی بزرگ شده است و شکم شما ممکن است به وضوح بزرگتر شود. همچنین ممکن است قسمت بالای رحم خود را درست زیر ناف خود احساس کنید. این یک بخش طبیعی از بارداری است، اما اگر درد یا گرفتگی شدید را تجربه کردید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

  • تغییرات سینه در هفته سیزدهم بارداری

در دوران بارداری، سینه های شما دستخوش تغییرات قابل توجهی می شود. در هفته سیزدهم، سینه‌های شما ممکن است احساس درد یا حساسیت داشته باشید و ممکن است متوجه شوید که آرئول‌ها (ناحیه اطراف نوک سینه‌ها) تیره‌تر و بزرگ‌تر هستند. همچنین ممکن است هنگام آماده شدن سینه‌ها برای شیردهی، نشت از سینه‌ها تجربه کنید.

  • خستگی

خستگی یکی از علائم شایع اوایل بارداری است و می تواند تا هفته سیزدهم برای برخی از زنان ادامه یابد. بدن شما سخت کار می کند تا از رشد و نمو کودکتان حمایت کند و این می تواند احساس خستگی و بی حالی در شما ایجاد کند. سعی کنید استراحت کافی داشته باشید و در صورت امکان در طول روز چرت کوتاهی داشته باشید.

  • حالت تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ از علائم شایع اوایل بارداری هستند و می توانند تا هفته سیزدهم برای برخی از زنان ادامه داشته باشند. این علائم به دلیل تغییرات هورمونی در بدن شما ایجاد می شوند و معمولاً در پایان سه ماهه اول بهبود می یابند. برای کمک به تسکین حالت تهوع و استفراغ، سعی کنید وعده های غذایی کوچک و مکرر در طول روز بخورید و از غذاهایی که باعث این علائم می شوند اجتناب کنید.

تغییرات عاطفی هفته سیزدهم بارداری

  • نوسانات خلقی

تغییرات هورمونی همچنین می تواند باعث تغییرات خلقی در اوایل بارداری شود. ممکن است بیش از حد معمول احساس عاطفی کنید و چیزهای کوچک ممکن است واکنش‌های شدیدی را ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که این احساسات طبیعی هستند و سعی کنید با شریک یا دوست مورد اعتماد خود در مورد احساس خود صحبت کنید.

تغییرات عاطفی

  • اضطراب

بارداری می تواند یک دوران نگران کننده باشد، به خصوص اگر اولین نوزاد شما باشد. شما ممکن است نگران سلامتی کودک خود باشید و اینکه چگونه با پدر و مادر شدن کنار بیایید. مهم است که به یاد داشته باشید که این احساسات طبیعی هستند و در صورت لزوم از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود یا یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

  • شادی و هیجان

بسیاری از زنان نیز در دوران بارداری شادی و هیجان را تجربه می کنند، به خصوص که حرکات کودک بارزتر می شود. ممکن است در حدود هفته سیزدهم شروع به احساس لگد زدن کودک خود کنید که می تواند یک تجربه هیجان انگیز باشد. برای لذت بردن از این لحظات و ارتباط با کودک در حال رشد خود وقت بگذارید.

تغذیه مادر در هفته سیزدهم بارداری

  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری ضروری است. بدن شما برای حمایت از رشد و نمو جنین به انواع مواد مغذی نیاز دارد. یک رژیم غذایی متعادل باید شامل موارد زیر باشد:

– میوه ها و سبزیجات: این میوه ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند.

– غلات کامل: این غلات کربوهیدرات های انرژی را تامین می کنند و منبع خوبی از فیبر هستند.

– پروتئین بدون چربی: این شامل گوشت، ماهی، مرغ، لوبیا و توفو است.

– محصولات لبنی: اینها منبع خوبی از کلسیم و سایر مواد مغذی کلیدی هستند.

  • کالری دریافتی خود را افزایش دهید

در دوران بارداری، برای حمایت از کودک در حال رشد خود باید بیش از حد معمول کالری مصرف کنید. نیازی نیست برای دو نفر غذا بخورید، اما باید سعی کنید کالری دریافتی خود را حدود 300 تا 500 کالری در روز افزایش دهید. این را می توان با افزودن میان وعده های سالم به رژیم غذایی خود مانند میوه یا آجیل به دست آورد.

  • مصرف کافئین را محدود کنید

کافئین در قهوه، چای، شکلات و برخی از نوشابه ها یافت می شود. در حالی که نیازی به حذف کامل کافئین از رژیم غذایی خود نیست، مهم است که مصرف خود را محدود کنید زیرا کافئین بیش از حد می تواند منجر به وزن کم هنگام تولد یا سقط جنین شود. هدف این است که بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنید که معادل یک فنجان قهوه است.

مصرف کافئین در بارداری

  • هیدراته بمانید

دریافت مایعات کافی در دوران بارداری ضروری است. برای هیدراته ماندن باید حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید. گزینه های دیگر شامل شیر، آب میوه و چای گیاهی است. از نوشیدنی های شیرین خودداری کنید زیرا این نوشیدنی ها می توانند منجر به افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی شوند.

  • ویتامین های هفته سیزدهم بارداری را مصرف کنید

ویتامین های دوران بارداری به طور ویژه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز شما و جنین در دوران بارداری فرموله شده اند. آنها حاوی اسید فولیک، آهن و سایر مواد مغذی کلیدی هستند که برای یک بارداری سالم ضروری هستند. مطمئن شوید که آنها را طبق دستور ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مصرف کنید.

  • از برخی غذاها اجتناب کنید

در دوران بارداری باید از مصرف برخی غذاها خودداری کرد زیرا ممکن است برای جنین شما خطرناک باشد. این شامل:

– گوشت خام یا نیم پز: می تواند حاوی باکتری های مضر باشد.

– ماهی های خاص: برخی از انواع ماهی ها حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند که می تواند به سیستم عصبی در حال رشد کودک شما آسیب برساند.

– محصولات لبنی غیر پاستوریزه: این محصولات می توانند حاوی باکتری های مضر باشند.

-تخم مرغ خام: همچنین می تواند حاوی باکتری های مضر باشد.

دستور العمل های غذایی مناسب برای هفته 13 بارداری

اگر در مورد تغذیه خود در هفته سیزدهم بارداری نگرانی دارید، حتما با دکتر زنان آنلاین صحبت کنید و یک رژیم مناسب دریافت کنید. با مراقبت و توجه مناسب می توانید بارداری سالمی داشته باشید و بهترین شروع ممکن را در زندگی کودک خود داشته باشید. چند دستور غذای مناسب برای هفته 13 بارداری در ادامه معرفی شده است:

اسموتی سبز

اسموتی های سبز راهی عالی برای وارد کردن مقدار زیادی مواد مغذی به رژیم غذایی شما هستند. آنها با انواع میوه ها و سبزیجات ساخته می شوند و غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. در اینجا دستور تهیه یک اسموتی سبز خوشمزه وجود دارد:

عناصر:

– 1 فنجان برگ اسفناج تازه

– 1 عدد موز

– 1 فنجان توت مخلوط منجمد

– 1 فنجان شیر بادام شیرین نشده

– 1 قاشق غذاخوری عسل

– 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل

دستورالعمل ها:

  • همه مواد را به مخلوط کن اضافه کنید.
  • مخلوط کنید تا یکدست و کرم رنگ شود.
  • در لیوان بریزید و لذت ببرید!

ماهی قزل آلا پخته شده

ماهی قزل آلا پخته شده

ماهی سالمون منبع عالی پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است که برای رشد مغز کودک شما مهم است. در اینجا دستور العمل یک غذای خوشمزه سالمون پخته شده است:

عناصر:

– 4 عدد فیله ماهی قزل آلا

– 1/4 فنجان روغن زیتون

– 2 قاشق غذاخوری آب لیمو

– 2 حبه سیر خرد شده

– نمک و فلفل برای چشیدن

دستورالعمل ها:

  1. فر را با دمای 375 درجه فارنهایت گرم کنید.
  2. روغن زیتون، آب لیمو، سیر، نمک و فلفل را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید.
  3. فیله های ماهی قزل آلا را در یک ظرف پخت قرار دهید.
  4. مخلوط روغن زیتون را روی ماهی قزل آلا بمالید.
  5. در فر از قبل گرم شده به مدت 15-20 دقیقه یا تا زمانی که ماهی قزل آلا به راحتی با چنگال پوسته پوسته شود بپزید.
  6. با طرف های دلخواه سرو کنید.

 

سالاد کینوا و لوبیا سیاه

کینوا یک غذای فوق العاده است که سرشار از پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی ضروری است. لوبیا سیاه همچنین منبع خوبی از پروتئین و فیبر است و این سالاد را به انتخابی عالی برای زنان باردار تبدیل می کند. در اینجا دستور العمل آمده است:

عناصر:

– 1 فنجان کینوا، شسته شده

– 2 فنجان آب

– 1 قوطی لوبیا سیاه آبکش کرده و آبکشی کنید

– فلفل دلمه ای قرمز 1 عدد خرد شده

– 1/2 پیاز قرمز، خرد شده

– 1/4 فنجان گشنیز تازه، خرد شده

– آب 1 لیموترش

– نمک و فلفل برای چشیدن

دستورالعمل ها:

  1. کینوا را طبق دستورالعمل بسته بپزید.
  2. در یک کاسه بزرگ، کینوآ پخته شده، لوبیا سیاه، فلفل دلمه ای، پیاز و گشنیز را با هم مخلوط کنید.
  3. آبلیمو، نمک و فلفل را به دلخواه اضافه کنید.
  4. قبل از سرو به خوبی بریزید و حداقل 30 دقیقه در یخچال بگذارید.

علائم خطرناک هفته سیزدهم بارداری

  • تهوع و استفراغ شدید

حالت تهوع و استفراغ از علائم شایع اوایل بارداری هستند، اما حالت تهوع و استفراغ شدید و مداوم می تواند نشانه ای از وضعیتی به نام استفراغ بارداری باشد. این وضعیت می تواند باعث کم آبی، سوء تغذیه و کاهش وزن شود و ممکن است برای درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. اگر حالت تهوع و استفراغ شدید دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

  • خونریزی واژن در هفته 13 بارداری

خونریزی واژینال یک علامت نگران کننده در دوران بارداری است، به خصوص اگر در سه ماهه دوم یا سوم رخ دهد. با این حال، حتی لکه بینی خفیف در هفته سیزدهم بارداری باید به پزشک خود گزارش شود. خونریزی واژینال می تواند نشانه ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد که هر دو نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

  • درد شکم

گرفتگی خفیف در اوایل بارداری طبیعی است، اما اگر درد شدید یا مداوم شکم را تجربه می کنید، ممکن است نشانه مشکل جدی تری باشد. درد شکم می تواند نشانه ای از سقط جنین، حاملگی خارج از رحم یا زایمان زودرس باشد. اگر درد شدید شکمی را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

درد شکم در هفته سیزدهم بارداری

  • تغییرات در حرکت جنین

در هفته سیزده بارداری، ممکن است شروع به حرکت کودک خود احساس کنید. با این حال، اگر متوجه کاهش قابل توجهی در حرکت جنین شدید، ممکن است نشانه مشکل باشد. اگر متوجه کاهش حرکت جنین شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

  • فشار خون بالا در هفته سیزدهم بارداری

فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند هم برای شما و هم برای جنینتان خطرناک باشد. این می تواند منجر به عوارضی مانند پره اکلامپسی و یا همان مسمومیت بارداری شود که می تواند به کبد، کلیه ها و سایر اندام ها آسیب برساند. معاینات منظم قبل از تولد می تواند به تشخیص زودهنگام فشار خون بالا کمک کند و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند برای مدیریت آن با شما همکاری کند.

  • دیابت بارداری

دیابت بارداری نوعی دیابت است که در دوران بارداری ایجاد می شود. می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود که می تواند برای کودک شما مضر باشد. زنانی که اضافه وزن دارند یا سابقه خانوادگی دیابت دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند. معاینات منظم قبل از تولد می تواند به تشخیص زودهنگام دیابت بارداری کمک کند و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند برای مدیریت آن با شما همکاری کند.

داروهای غیر مجاز در هفته سیزدهم بارداری

در زمان بارداری در مورد داروهایی که مصرف می کنید احتیاط کنید، زیرا برخی داروها می توانند به طور بالقوه به جنین در حال رشد آسیب برسانند. در اینجا برخی از انواع داروهایی که به طور کلی در دوران بارداری ناامن تلقی می شوند آورده شده است:

1. آکوتان (ایزوترتینوئین): برای درمان آکنه شدید استفاده می شود، شناخته شده است که باعث نقص مادرزادی می شود و باید از آن اجتناب شود.

2. تالیدومید: این دارو از نظر تاریخی برای درمان تهوع صبحگاهی تجویز می شد اما باعث نقص مادرزادی شدید می شد. دیگر برای شرایط مرتبط با بارداری استفاده نمی شود.

3. وارفارین و سایر داروهای ضد انعقاد: این داروهای رقیق کننده خون می توانند خطر خونریزی را هم در مادر و هم در جنین افزایش دهند.

4. برخی از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs): داروهای غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند خطر سقط جنین را افزایش دهند یا باعث ایجاد عوارض در حین زایمان شوند.

5. آنتی بیوتیک های خاص: تتراسایکلین و داکسی سایکلین، از جمله، می توانند بر رشد استخوان جنین و تغییر رنگ دندان ها تأثیر بگذارند.

6. متوترکسات: برای درمان بیماری های مختلف مانند آرتریت روماتوئید و برخی سرطان ها استفاده می شود، متوترکسات می تواند باعث نقایص شدید مادرزادی شود و باید به شدت از مصرف آن در دوران بارداری اجتناب شود.

7. مهارکننده‌های ACE و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs): این داروها که اغلب برای فشار خون بالا تجویز می‌شوند، می‌توانند بر رشد جنین تأثیر منفی بگذارند و معمولاً در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند.

ورزش های توصیه شده در هفته سیزدهم بارداری

هنگامی که در هفته سیزدهم بارداری هستید، ممکن است احساس خستگی کرده و انرژی کمتری داشته باشید. با این حال، ورزش منظم در طول بارداری به شما کمک می‌کند تا فیت و سالم بمانید و مزایای بسیاری برای شما و جنینتان داشته باشد. قبل از هر گونه فعالیت ورزشی، بهتر است با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید تا مطمئن شوید که در حالت مناسبی هستید و هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.

  • پیاده روی

پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها برای زنان باردار است. ضربه کم است و می توان آن را در هر مکانی و بدون تجهیزات خاصی انجام داد. پیاده روی همچنین می تواند به بهبود گردش خون، تقویت خلق و خو و خواب بهتر کمک کند. سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز پیاده روی کنید، ترجیحاً در فضای باز برای هوای تازه و قرار گرفتن در معرض آفتاب.

  • شنا کردن

شنا یکی دیگر از ورزش های کم تاثیر است که برای زنان باردار عالی است. بدون اینکه به مفاصل شما فشار بیاورد، فواید قلبی عروقی و تقویت عضلات را ارائه می دهد. شنا همچنین می تواند به کاهش کمردرد و کاهش تورم در پاها و پاها کمک کند. اگر به استخر دسترسی دارید، شنا کردن یا شرکت در کلاس ایروبیک در آب را امتحان کنید.

  • یوگا

یوگا یک راه عالی برای بهبود انعطاف پذیری، تعادل و آرامش در دوران بارداری است. کلاس های یوگا قبل از تولد به طور خاص برای زنان باردار طراحی شده است و می تواند به آماده سازی بدن شما برای زایمان و زایمان کمک کند. حرکات یوگا مانند حالت سگ رو به پایین، گربه-گاو و حالت کودک می توانند به کشش و تقویت عضلات شما کمک کنند و در عین حال آرامش را افزایش دهند.

  • دوچرخه ثابت

دوچرخه سواری ثابت راهی عالی برای پمپاژ قلب بدون وارد کردن فشار به مفاصل است. همچنین می تواند به بهبود استقامت و تقویت عضلات پای شما کمک کند. اگر به دوچرخه ثابت دسترسی دارید، 20 تا 30 دقیقه در روز با شدت متوسط دوچرخه سواری کنید.

دوچرخه ثابت در بارداری

  • تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی می تواند به بهبود تون ماهیچه ای شما کمک کند و بدن شما را برای نیازهای فیزیکی زایمان و زایمان آماده کند. با این حال، استفاده از وزنه های سبک و اجتناب از ورزش هایی که به شکم شما فشار می آورد، مانند کرانچ، ضروری است. اسکات، لانژ و کج شدن لگن همگی تمرینات قدرتی عالی برای زنان باردار هستند.

  • کگلز

سونوگرافی هفته سیزدهم بارداری

تعیین جنسیت در طول سونوگرافی می تواند یک کار چالش برانگیز باشد. به طور معمول، متخصصان مراقبت های بهداشتی پیشنهاد می کنند که سونوگرافی بین هفته 18 تا 22 برای تشخیص جنسیت جنین بررسی شود. این کار را نیز می‌توانید از طریق سرویس سونوگرافی در منزل انجام دهید و در کنار اعضای خانواده با خیال راحت مراحل سونوگرافی را طی کنید.

با این حال، روش های جایگزین نیز وجود دارد. به عنوان مثال، انتخاب آزمایش DNA FC، که به عنوان آزمایش سل فری (NIPT) نیز شناخته می شود، غربالگری برای ناهنجاری های کروموزومی را امکان پذیر می کند و در عین حال اطلاعات اولیه در مورد جنسیت نوزاد را نیز ارائه می دهد. بنابراین با انتخاب این روش، این فرصت را دارید که جنسیت فرزندتان را زودتر از روش های سونوگرافی سنتی کشف کنید.

سوالات متداول

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران