جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تکرر ادرار در بارداری و راه‌های درمان آن

تکرر ادرار در بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تکرر ادرار در بارداری یک اتفاق رایج است و در درجه اول ناشی از تغییرات هورمونی است که در بدن زنان رخ می‌دهد. رحم در حال رشد به مثانه فشار وارد کرده و ظرفیت آن را کاهش می‌دهد و نیاز به تکرر ادرار را ایجاد کند. بنابراین نباید از آن بترسید و تنها در صورتی که همراه با درد باشد باید با یک متخصص یا دکتر زنان آنلاین مشورت کنید تا در صورت نیاز دارو دریافت کنید.

برای انجام زایمان خود در بهترین کلینیک ها و توسط بهترین متخصصین، می‌توانید با ثبت درخواست در بخش زایمان اقساطی، از وام 5 تا 50 میلیونی که بدون نیاز به ضامن پرداخت می‌شود، برای انجام این کار استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

تکرر ادرار در هفته اول بارداری

در هفته اول بارداری، ممکن است متوجه تغییراتی در بدن خود شوید، از جمله تکرر ادرار. مثانه خود را خانه کوچکی تصور کنید که ادرار تولید شده توسط کلیه ها را در خود نگه می‌دارد. به طور معمول، این خانه به راحتی می‌تواند مقدار زیادی ادرار را در خود نگه دارد. هنگامی که باردار می شوید، بدن شما شروع به تولید هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) می‌کند. اکنون، hCG مانند یک همسایه بیش فعال است که تصمیم می‌گیرد به مثانه شما تمرین خوبی بدهد.

هورمون hCG به کودک در حال رشد شما کمک می‌کند. اما همزمان باعث افزایش جریان خون در ناحیه لگن نیز می‌شود و این جریان خون اضافی باعث می‌شود کلیه های شما بیش از حد کار کنند. آنها سخت‌تر کار می‌کنند و در نتیجه ادرار بیشتری تولید می‌شود.

علاوه بر این، رحم نیز، که خانه کودک شما برای 9 ماه آینده است، به مثانه شما فشار آورده و این فشار باعث می‌شود مثانه شما احساس کند که فشرده شده است و سیگنال هایی را به مغز شما می‌فرستد که زمان رفتن به دستشویی است. حتی اگر مثانه شما به طور کامل پر نباشد، ممکن است احساس کنید که مثانه پر است و همین باعث تکرر ادرار در بارداری می‌شود

با پیشرفت بارداری، ممکن است متوجه شوید که تکرر ادرار کمی کاهش می یابد زیرا بدن شما به تغییرات سطوح هورمونی عادت می‌کند و مثانه شما با فشار کودک در حال رشد سازگارتر می شود.

تکرر ادرار در بارداری چگونه است؟

در طول بارداری، بدن شما برای تامین نیازهای کودک در حال رشد، دستخوش تغییرات متعددی می شود. یکی از این تغییرات شامل افزایش حجم خون است که به رساندن مواد مغذی ضروری به کودک شما کمک می کند. برای تطبیق این خون اضافی، کلیه های شما فوق العاده سخت کار می کنند و بیش از حد معمول ادرار تولید می کنند.

علاوه بر این، هورمون های تولید شده در دوران بارداری مانند پروژسترون نیز نقش دارند. این هورمون‌ها بر روی بدن شما، از جمله ماهیچه‌هایی که مثانه را کنترل می‌کنند، اثر گذاشته و مثانه شما ممکن است نتواند مانند قبل، ادرار را در خود نگه دارد.

هرچند که تکرر ادرار در بارداری کمی ناخوشایند است، اما یکی از مراحل بارداری است و شما به سلامت از این مرحله نیز گذر خواهید کرد.

تکرر ادرار در بارداری

علت درد زیر شکم و تکرر ادرار در بارداری

درد زیر شکم و تکرر ادرار در دوران حاملگی از علائم رایج بسیاری از زنان باردار است که به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • رحم در حال رشد: همانطور که کودک شما رشد می کند، رحم شما نیز منبسط می‌شود و رباط‌ها و بافت‌های اطراف آن کشیده می‌شود. این کشش باعث ناراحتی گاه به گاه یا درد خفیف و مبهم در قسمت تحتانی شکم می‌شود که یک بخش طبیعی از بارداری است و معمولاً جای نگرانی ندارد.
  • تغییرات هورمونی: در طول بارداری، بدن شما هورمونی به نام پروژسترون تولید می‌کند که ماهیچه‌های مثانه را شل خواهد کرد. این آرامش به مثانه شما اجازه می‌دهد تا ادرار کمتری را در خود نگه دارد، که منجر به میل مکرر برای دفع ادرار و یا تکرر ادرار در بارداری می شود.
  • فشار بر مثانه: همانطور که رحم شما بزرگتر می‌شود، به مثانه شما فشار بیشتری وارد می‌کند و باعث می‌شود حتی زمانی که فقط مقدار کمی ادرار وجود دارد احساس پری مثانه را داشته باشید. این فشار به شما احساس نیاز به دفع مکرر ادرار را می‌هد.

برای درمان عفونت ادراری در بارداری چه بخوریم؟

تکرر ادرار در بارداری چه زمانی رخ می‌دهد؟

به طور معمول تکرر ادرار بارداری در حدود سه ماهه اول رخ می‌دهد و بیشتر خانم‌ها آن را از هفته دهم بارداری و یا هفته سیزدهم بارداری تجربه می‌کنند اما ممکن است در هفته 8 تا 10 نیز این تجربه را داشته باشند. این افزایش ادرار عمدتاً به دلیل تغییرات هورمونی و رشد رحم است که با پیشرفت بارداری، رشد و حرکت کودک نیز ممکن است افزایش داشته باشد.

تکرر ادرار در بارداری

راه های درمان تکرر ادرار در بارداری

قبل از توضیح راه های پیشگیری از تکرر ادرار بارداری یا Frequent urination in pregnancy باید بدانید که اگر تکرر ادرار بیش از حد شد یا با درد، سوزش یا سایر علائم نگران کننده همراه شد، باید حتما با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز از داروها استفاده کنید.

به شکل معقول هیدراته بمانید

اگرچه ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، مصرف مقادیر متوسط آب در واقع می تواند به مدیریت تکرر ادرار کمک کند. از مصرف بیش از حد مایعات نزدیک به زمان خواب خودداری کنید، زیرا این امر منجر به مراجعه بیشتر به دستشویی در طول شب خواهد شد.

دستشویی رفتن منظم

به جای اینکه قبل از رفتن به دستشویی منتظر بمانید تا مثانه‌تان کاملاً پر شود، سعی کنید یک برنامه منظم برای رفتن به آنجا داشته باشید. این رویکرد پیشگیرانه کمک می‌کند تا از ناراحتی ناگهانی بودن تکرر ادرار در بارداری جلوگیری شود.

درباره تغییرات سینه در بارداری بیشتر بدانید.

دستشویی

تقویم و تغذیه هفته به هفته بارداری

تمرینات کگل

این تمرینات باعث تقویت عضلات کف لگن شما می شود که نقش بسزایی در کنترل مثانه دارند. کگل را با انقباض و نگه داشتن عضلات مورد استفاده برای توقف جریان ادرار و سپس رها کردن، انجام دهید. این تمرین را چندین بار در روز تکرار کنید تا کنترل مثانه بهبود یابد.

محرک های مثانه را به حداقل برسانید

برخی از غذاها و نوشیدنی ها مثانه شما را تحریک کرده و علائم شما را بدتر می‌کنند. سعی کنید محرک های مثانه مانند کافئین، نوشیدنی های گازدار، غذاهای تند، مرکبات و شیرین کننده‌های مصنوعی را کاهش دهید یا از آن اجتناب کنید.

مثانه خود را به طور کامل خالی کنید

هنگامی که به دستشویی می روید، با آرامش این کار را انجام دهید تا از تخلیه مناسب مثانه خود اطمینان حاصل کنید. کمی خم شدن به جلو یا تکان دادن به جلو و عقب ممکن است به این امر کمک کند.

لباس مناسب بپوشید

لباس های گشاد و راحت را انتخاب کنید که فشار غیرضروری به شکم یا مثانه شما وارد نکند. کمربندهای تنگ یا لباس های منقبض ممکن است باعث تکرر ادرار در بارداری یا تشدید آن شوند.

درباره مراقبت های دوران بارداری بیشتر بدانید.

تکرر ادرار در بارداری چقدر طول می‌کشد؟

در دوران بارداری، بسیاری از زنان دچار تکرر ادرار می‌شوند. زمان دقیق و فرکانس ممکن است برای هر زن متفاوت باشد. به طور معمول، زنان ممکن است در حدود هفته ششم تا هشتم بارداری متوجه افزایش ادرار شوند که در کل بارداری ادامه دارد. زیرا تغییرات هورمونی باعث افزایش جریان خون به کلیه ها و در نتیجه افزایش تولید ادرار می شود.

راه های درمان اسهال در بارداری را از اینجا بخوانید

تکرر ادرار در بارداری

تکرر ادرار در بارداری و جنسیت جنین

حالا بیایید در مورد جنسیت جنین صحبت کنیم. در حالی که این باور عمومی وجود دارد که تکرر ادرار می‌تواند جنسیت نوزاد را نشان دهد، اما هیچ مدرک علمی برای این ادعا وجود ندارد. تعداد دفعات ادرار در دوران بارداری در زنان متفاوت است و به عوامل فردی مانند سطح هیدراته بود، سطح هورمون خاص و موقعیت کودک بستگی دارد و پیش بینی جنسیت جنین تنها بر اساس تکرر ادرار قابل اعتماد نیست.

اگر در مورد جنسیت کودک خود کنجکاو هستید، راه های دیگری مانند سونوگرافی در منزل یا آزمایش ژنتیک بارداری وجود دارد. این روش ها اطلاعات دقیق‌تری در مورد جنسیت کودک شما ارائه خواهند داد.

بنابراین در دوران بارداری، در حالی که ممکن است به دلیل موقعیت و فشار کودک روی مثانه، تکرر ادرار در بارداری را تجربه کنید، اما این موضوع ارتباطی با جنسیت جنین ندارد.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات