جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

همه راه های درمان افتادگی رحم

درمان افتادگی رحم
تاریخ بروزرسانی : ۲۶ اسفند

افتادگی رحم از سری مشکلات زنانگی است که عموماً پس از دوره‌های زایمان و یا افزایش وزن و حتی کهنسالی رخ می‌دهد. افتادگی رحم درواقع وضعیتی است که در آن رحم از موقعیت طبیعی خود به داخل کانال واژن می‌رود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در ادامه این مقاله همه راه های درمان افتادگی رحم را بررسی خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

افتادگی رحم یعنی چه؟

بسیاری از خانم‌ها این سوال برایشان پیش می‌آید که از کجا بدونم افتادگی رحم دارم؟ خب در ابتدا باید بدانید که افتادگی رحم زمانی رخ می‌دهد که رحم (اندامی که در آن کودک در دوران بارداری رشد می‌کند) از موقعیت طبیعی خود به پایین رفته و به داخل کانال واژن می افتد. این موضوع به دلیل ضعیف شدن عضلات و رباط‌هایی است که رحم را نگه می‌دارند و اغلب در اثر عواملی مانند زایمان، سن و تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. تشخیص آن نیز از طریق ویزیست حضوری و یا سونوگرافی رحم و تخمدان انجام می‌شود.

راه های درمان افتادگی رحم

اگرچه افتادگی رحم ناراحت کننده است، اما گزینه‌های درمانی برای آن وجود دارد. در موارد خفیف، با تمریناتی که عضلات کف لگن را تقویت می‌کند، مانند تمرینات کگل، درمان می‌شود. برای موارد شدیدتر نیز پزشک دارو درمانی و یا جراحی را پیشنهاد خواهد کرد.

درمان خانگی افتادگی رحم

در حالی که مشورت با یک دکتر زنان آنلاین می‌تواند بهترین گزینه درمان خانگی افتادگی رحم باشد اما در ادامه برخی از روش های کلی که ممکن است توصیه شود ذکر شده است.

  • ماهیچه هایی که از ساختارهای لگنی را نگه می‌دارند، تقویت کنید
  • برای جلوگیری از یبوست، غذاهای پر فیبر بخورید و مایعات زیادی بنوشید
  • از پایین آمدن در هنگام اجابت مزاج خودداری کنید
  • از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید

پیشگیری از افتادگی رحم

  • سرفه را کنترل کنید و محکم سرفه نکنید.
  • اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید
  • سیگار را ترک کنید.

درمان افتادگی رحم با پوست انار

پوست انار در درمان و یا بهبود چنین عارضه‌ای مفید است. اصولاً از پوست انار برای درمان مشکلاتی مانند بیرون‌زدگی مقعد، بواسیر، بیرون‌زدگی واژینال، افتادگی رحم و… استفاده می‌شود.

نشستن در لگن حاوی جوشانده پوست انار باعث کاهش اندازه و تنگی واژن می‌شود و در کاهش برخی عوارض افتادگی رحم مفید است.

درمان افتادگی رحم با پوست انار

دمنوش مناسب برای درمان افتادگی رحم

برای تهیه دم کرده گیاهی تسکین دهنده جهت درمان افتادگی رحم، 2 قاشق غذاخوری گل استکانی را به 3 لیوان آب اضافه کنید. اجازه دهید حدود 3 دقیقه به آرامی بجوشد، سپس بگذارید یک ساعت دم بکشد. سپس مایع دم کرده را صاف کنید و برای درمان افتادگی رحم آن را مصرف کنید.

برای یک معجون گیاهی دیگر، یک مشت شبدر قرمز را در 4 لیوان آب جوش حدود دو ساعت بجوشانید. پس از آماده شدن، این دمنوش گیاهی را برای درمان افتادگی رحم مصرف کنید.

برای درست کردن یک ترکیب متمایز، یک مشت ریشه گوش خرگوش را که از قبل جوشانده شده است به 3 لیوان آب اضافه کنید. حدود 5 دقیقه آن را بجوشانید، سپس اجازه دهید مخلوط به مدت حداقل 2 ساعت دم بکشد. پس از دم کشیدن، مایع را صاف کرده و در صورت تمایل با مقداری عسل شیرین کرده و میل کنید.

درمان افتادگی رحم در طب سنتی

با جوشاندن پوست درخت بلوط، پوست انار، خرزهره ایرانی، آویشن و بومادران در عصاره آویشن می‌توانید یک جوشانده گیاهی مفید برای درمان افتادگی رحم تهیه کنید. این جوشانده را در تابه بزرگی بریزید. نیم کیلو انجیر و نیم کیلو شنبلیله را در آب بجوشانید و در تابه ترکیب کنید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند. هدف این ترکیب افزایش مزایای معجون برای درمان افتادگی رحم است.

برای تسکین بیشتر، ماساژ پشت و لگن را با روغن سیاه دانه را امتحان کنید. روغن را یک بار در روز و به مدت 45 روز استفاده کنید.

سنجد و درمان افتادگی رحم

اگر مایلید چند ماه از زمان خود را به یک داروی سنتی که توسط اجداد ما پیشنهاد شده است اختصاص دهید، استفاده از سنجد کاملا رسیده و برداشت شده از مناطق سردتر را مد نظر قرار دهید. این فرآیند شامل آسیاب کردن کل سنجد، از جمله مغز پودر شده، گوشت سنجد و پوست سنجد قرمز رسیده به صورت ریز شده است که باید در یخچال یا جای خنک نگهداری کنید و هر روز چند قاشق به آب جوش اضافه کنید و بعد از 24 ساعت یک تا دو قاشق عسل با آن مخلوط کنید و میل کنید. افرادی که معده ضعیفی دارند باید فقط با یک قاشق از پودر مخلوط با عسل شروع کنند.

البته باید بدانید که تکمیل این درمان تا شش ماه طول می‌کشد و مصرف مداوم آن بدون وقفه ضروری است.

توصیه می شود بلافاصله پس از مصرف از خوابیدن خودداری کنید، زیرا هسته سنجد برای هضم، زمان بیشتری نیاز دارد و به سلامت استخوان و مثانه و همچنین تقویت کلی بدن کمک می‌کند.

دارو برای درمان افتادگی رحم

پزشک از استروژن درمانی به عنوان دارو برای درمان افتادگی رحم جهت افزایش قدرت عضلانی در بدن و ناحیه واژن استفاده می‌کند. این دارو را می‌توان به شکل شیاف، قرص یا تزریق داخل وریدی تجویز کرد که به طور موثر بافت واژن را تقویت و به تقویت عضلات کمک می‌کند. هورمون درمانی که عمدتاً برای زنان یائسه در نظر گرفته شده است، به دلیل پتانسیل آن برای کاهش خطر انواع سرطان، جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش مشکلات افتادگی رحم مشهور است.

بیشتر بدانید: افتادگی واژن چیست؟

پماد برای افتادگی رحم

اگرچه هیچ پماد خاصی به طور انحصاری برای پرولاپس رحم طراحی نشده است اما درمان‌های موضعی خاصی می‌توانند به تسکین علائم افتادگی رحم کمک کنند.

یکی از گزینه‌های رایج به عنوان پماد برای درمان افتادگی رحم، پماد استروژن است که می‌تواند مستقیماً روی دیواره های واژن اعمال شود. استروژن به تقویت و حفظ بافت‌های حمایت کننده رحم کمک کرده و احتمال افتادگی بیشتر و ناراحتی را کاهش می‌دهد. پماد استروژن فقط باید تحت راهنمایی یک پزشک آنلاین یا یک متخصص تجویز شود زیرا باید دوز مناسب و مدت درمان توسط او تعیین شود.

درمان افتادگی رحم بدون جراحی

یکی از رویکردهای غیرجراحی برای مدیریت افتادگی رحم، اصلاح شیوه زندگی است. هدف این تغییرات، بهبود قدرت ماهیچه‌ای در ناحیه لگن است. تمرینات بدنی منظم برای تقویت عضلات کف لگن، مانند تمرینات کگل، می‌تواند مفید باشد. این تمرینات شامل انقباض و شل کردن عضلات لگن است که باعث تقویت عضلات رحم می‌شود.

در کنار ورزش، حفظ وزن سالم نیز بسیار مهم است. اضافه وزن فشار بیشتری بر کف لگن وارد کرده و علائم افتادگی رحم را بدتر می‌کند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل، غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل، باعث حفظ سلامتی و پیشگیری از افتادگی رحم می‌شود.

یکی دیگر از گزینه های درمانی غیر جراحی برای افتادگی رحم، استفاده از پساری است. پساری وسیله‌ای متحرک است که برای افتادگی رحم در واژن قرار داده می‌شود و به بالا بردن رحم و ثابت نگه داشتن آن کمک می‌کند و علائمی مانند فشار و ناراحتی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این مواردی چون پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین یا زور زدن در طول اجابت مزاج نیز بسیار مهم است زیرا این فعالیت‌ها می‌توانند پرولاپس را بدتر کنند.

درمان افتادگی رحم با لیزر

جراحی افتادگی رحم با لیزر یک روش پیشرفته است که برای درمان افتادگی رحم انجام می‌شود. در طول عمل، بیمار بیهوش می‌شود تا تجربه ای بدون درد داشته باشد. بر خلاف جراحی سنتی، جراحی افتادگی رحم با لیزر کم تهاجمی است، به این معنی که هیچ برش بزرگ یا ترومای وسیعی در آن وجود ندارد. در عوض، برش‌های کوچکی ایجاد می‌شود و یک لوله نازک به نام لاپاراسکوپ وارد بدن می‌شود. این لوله حاوی یک لیزر پرقدرت است که برای تکمیل جراحی استفاده می شود.

لیزر به سمت نواحی مورد نظر هدایت شده و با دقت قابل توجهی به ترمیم و تقویت ساختارهای نگهدارنده رحم کمک می‌کند. با انجام این کار، رحم به موقعیت طبیعی خود در داخل لگن بازگردانده می‌شود. لیزر همچنین به مهر و موم کردن رگ های خونی کمک می کند و خونریزی در حین جراحی را به حداقل می‌رساند و نیاز به بخیه های اضافی را نیز کاهش می‌دهد.

یکی از مزایای اصلی جراحی افتادگی رحم با لیزر، زمان بهبودی سریع آن است یعنی بیماران در مقایسه با جراحی‌های باز سنتی، اغلب درد، جای زخم و زمان استراحت کمتری را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، خطر عفونت و سایر عوارض پس از عمل نیز کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که بیماران زودتر به فعالیت های عادی خود بازمی‌کردند.

البته درمان افتادگی رحم با لیزر، مانند هر عمل جراحی دیگری، ممکن است خطراتی مانند خونریزی، عفونت یا واکنش‌های نامطلوب به بیهوشی را نیز به همراه داشته باشد اما به طورکلی این خطرات نسبتاً نادر هستند و با ارزیابی مناسب قبل از عمل و مراقبت های بعد از عمل می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند.

درمان افتادگی رحم

عمل جراحی افتادگی رحم

جراحی افتادگی رحم که به عنوان فیکساسیون رحم نیز شناخته می‌شود، با هدف اصلاح وضعیت افتادگی رحم انجام می‌شود. جراح برشی در دیواره واژن ایجاد می‌کند که به او اجازه می‌دهد به رحم افتاده دسترسی پیدا کند. تکنیک جراحی، ممکن است بسته به شدت پرولاپس و عوامل فردی بیمار متفاوت باشد.

یکی از روش‌های رایج شامل جابه‌جایی رحم و تقویت تکیه‌گاه آن با اتصال آن به رباط‌ها یا بافت‌های مجاور است که باعث جلوگیری از پایین آمدن مجدد رحم می‌شود.

روش دیگر برداشتن کامل رحم از طریق روشی به نام هیسترکتومی است. این گزینه معمولا برای زنانی در نظر گرفته می‌شود که سال‌های باروری خود را به پایان رسانده‌اند و دیگر قصد بچه دار شدن ندارند.

پس از اتمام جراحی، از بخیه‌های جذبی استفاده می‌شود تا نیازی به برداشتن بخیه در تاریخ بعدی نباشد. زمان بهبودی، بسته به روش جراحی و عوامل فردی متفاوت است، اما اکثر بیماران چند روز در بیمارستان می‌مانند و تا چند هفته پس از جراحی احساس ناراحتی را دارند.

در جراحی لاپاراسکوپی برای درمان افتادگی رحم، ابزارها از طریق ناف وارد می‌شوند. رحم در موقعیت صحیح خود به عقب کشیده می شود و دوباره به رباط های حمایت کننده خود متصل می‌شود. این عمل را می توان با برش شکمی نیز انجام داد.

اگر علت اصلی پرولاپس مانند چاقی، سرفه یا زور زدن درمان نشود، ممکن است عمل جراحی با شکست مواجه شود و پرولاپس دوباره عود کند.

ورزش برای درمان افتادگی رحم

اگرچه ورزش ممکن است برای برخی افراد مفید باشد، اما مهم است که قبل از شروع هر ورزشی با یک دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کنید، به خصوص برای شرایطی مانند افتادگی رحم.

یکی از تمریناتی که به تقویت عضلات کف لگن کمک می‌کند، تمرینات کگل است. این تمرینات شامل انقباض و رها کردن عضلات کف لگن برای بهبود قدرت و عملکرد آن‌ها است. برای انجام تمرینات کگل عضلات لگن را حدود 3-5 ثانیه سفت نگه دارید و سپس رها کنید. قبل از تکرار تمرین، ماهیچه ها را کاملا شل کنید و به آن‌ها اجازه دهید در همان مدت استراحت کنند.
10 بار تکرار تمرینات کگل را حداقل سه بار در روز انجام دهید. با گذشت زمان، می توانید به تدریج مدت انقباضات و تعداد تکرارها را افزایش دهید.

 

منابع:

mayoclinic.org

betterhealth.vic.gov.au

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات