جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بررسی عملکرد قرص ژلوفن کامپاند/عوارض قرص ژلوفن ۴۰۰

قرص ژلوفن
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

درد یک احساس ذهنی و بخشی از مکانیسم دفاعی و هشداردهنده بدن است که با سایر حواس تفاوت اساسی دارد. پزشکان درد را به درجه‌بندی‌های تقسیم کرده و برای کنترل و کاهش آن‌ها از‌ داروهای مختلفی از جمله قرص ژلوفن استفاده می‌کنند.

یکی از رایج‌ترین داروها که بسیاری از افراد با احساس درد در هر نقطه از بدن به سراغ آن می‌روند، ایبوپروفن است. این قرص از خانواده داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که به نام NSAIDها هم نامیده می‌شوند و از متداول‌ترین داروها برای کنترل درد هستند.

ایبوپروفن یکی از مشتقات ساده فنیل پروپیونیک اسید بوده و شکل نرم و سریع‌الجذب آن یعنی قرص ژلوفن به صورت کپسول‌های قرمز یا سبز رنگ، قرص ژلوفن در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرمی موجود است.

گرچه داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی دارای خاصیت ضد تب و مسکن هستند، اما بارزترین ویژگی آن‌ها ضد التهاب بودن است. این ویژگی باعث می‌شود که داروهای این خانواده علاوه بر دردهای معمول، برای بیماران مبتلا به مشکلات التهابی مثل روماتیسم، آرتروز و… هم کارایی داشته باشند.

از مهم‌ترین این داروها می‌توان به ایبوپروفن، آسپرین، ناپروکسن، مفنامیک اسید و… اشاره کرد که برای تسکین دردهای مختلف مثل گرفتگی‌های قاعدگی، سردرد، دندان درد و… استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید درباره مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید، از مشاوره آنلاین حال کمک بگیرید.


تصویر خدمات اقساطی

موارد مصرف قرص ژلوفن

داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی از جمله ژلوفن از تولید برخی مواد در بدن که باعث التهاب می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. این ویژگی می‌تواند به کاهش درد، تب و تورم کمک کند. مصرف این دارو خوراکی است و برای اثرگذاری کافی باید یک قرص در هر چهار تا شش ساعت به همراه یک لیوان آب خورده شود. موارد مصرف قرص ژلوفن بسیار متنوع بوده و از آن برای تسکین دردهای مختلفی، از سردردهای خفیف و شدید و دردهای مرتبط با قاعدگی گرفته تا دردهای جزئی یا بدن دردهای شدید ناشی از آنفولانزا استفاده می‌شود.

برای آشنایی با تفاوت‌های آنفولانزا و سرماخوردگی، به وبلاگ حال مراجعه کنید.

گاهی پزشکان برای کمک به تسکین دردهای عضلانی و استخوانی در بیماران مبتلا به آرتروز، رماتیسم و… از این دارو کمک می‌گیرند. همچنین از آن برای کنترل دردها و گرفتگی‌های ناشی از سندورم پیش از قاعدگی هم استفاده می‌شود.

علی‌رغم همه کاربردهای مهم این دارو، مصرف همزمان آن با برخی از ترکیبات دارویی دیگر تداخل داشته و ممکن است باعث بروز آسیب و یا تشدید علائم در مصرف‌کننده شود. پزشکان معتقدند که باید از مصرف این دارو در حین استفاده از رقیق‌کننده‌های خون مثل قرص آسپرین، برخی از ترکیبات ضد تشنج و داروهایی مثل ضد افسردگی‌ها، لیتیوم، دیکلوفناک، پیروکسیکام و… خودداری کرد. پس هنگام مشاوره پزشکی درباره مصرف ژلوفن، در مورد سایر داروهای مصرفی فعلی خود با پزشک صحبت کنید.

قرص مسکن ژلوفن برای دندان درد

درد دندان یکی از شایع‌ترین دردها است که بسیاری از افراد در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند. این درد گاهی می‌تواند بسیار آزاردهنده و مختل‌کننده فعالیت‌های روزمره و استراحت شود. درد دندان به شکل‌های مختلف و در اثر آسیب دندانی، در حین درمان و پس از ترمیم دندان روی می‌دهد. قرص ژلوفن برای دندان درد یکی از بهترین انتخاب‌ها است که از سوی پزشکان توصیه می‌شود.

قرص ژلوفن برای دندان درد

ژلوفن یکی از رایج‌ترین مسکن‌ها برای کاهش درد دندان است

به طور کلی، داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی از بهترین داروها برای درد شدید دندان هستند که با اثرگذاری بر التهاب و تورم ناشی از مشکلات دندانی، درد را تسکین می‌دهند. قرص ناپروکسن و ایبوپروفن هم از پرکاربردترین گزینه‌های پیشنهادی پزشکان برای این دردها به شمار می‌روند.

به طور کلی این داروها جزو داروهای نسبتا ارزان قیمت و در دسترس بوده و در کشور ما بدون نیاز به تجویز پزشک، قابل تهیه هستند. البته بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی، کبدی و برخی از بیماری‌های دیگر باید با احتیاط آن را استفاده کنند؛ پس بهتر است پیش از مصرف ژلوفن با پزشک خود مشورت کنید.

انجام خدمات دندانپزشکی اقساطی

 

قرص ژلوفن برای سردرد

عوامل مختلفی باعث بروز سردرد در انسان می‌شوند. سردرد در بسیاری از موارد نشانه‌ای از یک بیماری است، مثل آنفولانزا. اما در مواردی هم خود، یک بیماری بوده و نیاز به درمان جدی دارد، مثل سردردهای میگرنی. اگر می‌خواهید بدانید میگرن چیست به وبلاگ حال مراجعه کنید.

استفاده از قرص ژلوفن برای سردرد معمولا یکی از نخستین انتخاب‌های افراد برای تسکین این دردها است. البته انتخاب دوز مناسب برای درمان این دردها به سن افراد، شدت سردرد و نوع آن و وضعیت سلامتی عمومی بیمار بستگی دارد.

درباره بهترین قرص سردرد این مقاله را نیز می‌توانید بخوانید

به همین دلیل توصیه می‌شود که بدون مشورت با پزشک از قرص ژلوفن برای سردرد استفاده نکنید. پزشکان توصیه می‌کنند که هر قرص ژلوفن را با یک لیوان آب مصرف کرده و حداقل تا ده دقیقه از دراز کشیدن خودداری کنید. استفاده از آن برای تسکین سردردهای مرتبط با دوران بارداری مجاز نیست و حتما در این خصوص به راهنمایی تخصصی پزشکی نیاز خواهید داشت.

قرص ژلوفن سینوس

قرص ژلوفن سینوس از جمله داروهای مربوط به سرماخوردگی بزرگسالان و حاوی ۲۰۰ میلی‌گرم ایبوپروفن به همراه حدود ۳۰ میلی‌گرم سودوافدرین هیدروکلراید است. این یک دارو با خاصیت ضد درد و تب همراه با خواص ضد احتقانی بوده و به همین دلیل برای سرماخوردگی بسیار پرکاربرد است.

ژلوفن سینوس با کاهش التهاب غشای مخاطی بینی، باعث کاهش تورم و گرفتگی ناشی از آن در مجاری بینی شده و ترشحات سینوسی را افزایش می‌دهد. در نتیجه تخلیه مخاط آسان‌تر و درمان گرفتگی، سریع‌تر انجام می‌شود.

قرص ژلوفن سینوس، علاوه بر رفع گرفتگی سینوس می‌تواند بر کاهش سردردهای سینوسی و رفع تب و آلرژي ناشی از آن هم تاثیر مثبتی داشته باشد. مصرف آن در دوره بارداری و به‌ویژه در نیمه دوم این دوره توصیه نمی‌شود و در صورتی که پزشک مصرف آن را ضروری بداند، در دوزهای کم و برای مدت بسیار کوتاه قابل استفاده خواهد بود.

بیماران مبتلا به دیابت، مشکلات قلبی، کم خونی، پرکاری تیروئید و مشکلات گوارشی حاد باید در مصرف آن احتیاط کرده و حتما با پزشک خود مشورت کنند.

قرص ژلوفن در بارداری

بارداری یک موقعیت خاص است که مصرف هر دارویی طی آن ممکن است نتیجه‌ای متفاوت نسبت به بدن یک فرد غیر باردار ایجاد کند. این عوارض فقط محدود به بدن زن و ایجاد تغییر در متابولیسم و… نیست؛ بلکه هر دارو یا فعالیتی می‌تواند بر جنین هم اثر گذاشته و پس از انتقال به بدن او، عملکرد خود را در آن‌جا نشان دهد.

به همین دلیل، در هنگام مصرف هر دارویی در دوران بارداری باید محتاط بود و از توجه و نظارت کافی پزشکی استفاده کرد. داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی از جمله ترکیباتی هستند که زنان باردار باید در مورد مصرف آن‌ها دقت کنند.

محدودیت مصرف قرص ژلوفن در بارداری

مصرف هر نوع دارو به ویژه ژلوفن در دوره بارداری باید با مشورت پزشک و در دوز مجاز باشد

پزشکان معتقدند که استفاده از داروهای این خانواده از جمله ژلوفن، در هفته ۲۰ بارداری و بالاتر، می‌تواند خطر بروز اختلال در عملکرد کلیوی جنین را افزایش دهد. البته استفاده از این داروها قبل از هفته بیستم بارداری هم باید بر اساس برآورد سود و ضرر آن باشد. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که تا حد امکان از مصرف داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی از جمله قرص ژلوفن در بارداری خودداری کنید و در صورت ضرورت مصرف، کمترین دوز را برای کوتاه‌ترین مدت به کار ببرید.

در صورت نیاز به مصرف ژلوفن برای بیش از ۴۸ ساعت، لازم است که مادر باردار از نظر وضعیت مایع آمنیوتیک بررسی شده و سونوگرافی انجام دهد. علاوه بر این، به دلیل نقش این دارو در بروز اختلالات باروری، مصرف آن برای زنانی که قصد بارداری دارند هم مناسب نیست.

مصرف ژلوفن در دوران شیردهی هم توصیه نمی‌شود؛ چون ممکن است مقادیر بسیار کمی از آن از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. به طور کلی، در مورد تجویز این دارو در دوران شیردهی، میزان سود مصرف باید بیش از ضرر آن باشد و فقط در مواردی تجویز شود که جایگزین دیگری موجود نباشد. استفاده از قرص ژلوفن در بارداری و شیردهی باید حتما با تجویز پزشک بوده و بدون مشورت با او به هیچ عنوان نباید مصرف شود.

عوارض احتمالی قرص ژلوفن 400

ژلوفن مانند هر داروی دیگری با عوارض جانبی همراه است. این عوارض به ویژه در افرادی که به مشکلات خاص مثل بیماری‌های کبدی، کلیوی یا قلبی دچار هستند، می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. عوارض احتمالی قرص ژلوفن را می‌توان در چند دسته کلی طبقه‌بندی کرد:

واکنش‌های عمومی آلرژیک

این علائم عمومی و به صورت واکنش‌های آلرژیک به ایبوپروفن هستند. از جمله مهم‌ترین نشانه‌های آن می‌توان به تب، اختلال در تنفس، تورم در صورت، گلو یا زبان، اختلال در بینایی و گلو درد اشاره کرد. احساس سبکی در سر، بالا رفتن ضربان قلب، کاهش تمرکز و رنگ پریدگی پوست هم از جمله نشانه‌های آن است.

واکنش‌های پوستی

این نشانه‌ها به شکل کهیر، بثورات پوستی غیرعادی قرمز یا بنفش رنگ، تاول، پوسته پوسته شدن، احساس درد در پوست و قرمزی و سوزش چشم و نواحی اطراف آن است.

واکنش‌های جدی و خطرناک

مشاهده علائمی شبیه به حمله قلبی و یا سکته مغزی، از عوارض نادر مصرف ژلوفن هستند که نیاز به مداخله فوری پزشکی دارند. این نشانه‌ها شامل احساس درد در قفسه سینه، فک یا شانه، اختلال در گفتار، تورم در پاها، تنگی نفس و بی‌حسی یا ضعف در برخی از اندام‌ها به ویژه یک طرف بدن هستند.

بیماران مبتلا به مشکلات کبدی، کلیوی و گوارشی در مورد مصرف ژلوفن باید جوانب احتیاط را رعایت کرده و به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک از این دارو استفاده نکنند.

به عنوان مثال، مصرف ژلوفن توسط بیمار مبتلا به زخم معده ممکن است باعث تشدید علائم زخم معده و مشکلات جدی شود. این دارو ممکن است فشار خون را هم افزایش دهد. بنابراین مصرف آن توسط بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید با احتیاط باشد. در صورت بروز زردی پوست، خونریزی آسان، ادرار تیره، خارش شدید پوست، تورم گلو و سرگیجه شدید و… پس از مصرف این دارو، حتما با پزشک تماس بگیرید.

عوارض احتمالی قرص ژلوفن

بروز بثورات پوستی، کهیر، خارش و التهاب پوست از جمله عوارض جانبی ژلوفن است

حرف آخر

قرص ژلوفن یکی از ترکیبات پرکاربرد از خانواده داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی با ترکیبی مشابه ایبوپروفن است. این دارو به شکل کپسول نرم در دسترس است و جذب سریع‌تری نسبت به ایبوپروفن دارد.

از آن برای کاهش تب و انواع دردها از جمله سردرد، دردهای استخوانی و عضلانی، دندان درد، دردهای ناشی از قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی و… استفاده می‌شود. گرچه برای تهیه آن به نسخه پزشک نیازی نیست، اما توصیه می‌شود که پیش از مصرف حتما با یک پزشک مشورت کنید. چون مصرف خودسرانه، خارج از دوز مجاز و طولانی مدت آن می‌تواند اختلالات گوارشی و مشکلات جدی ایجاد کند. برای مشورت در مورد مصرف قرص ژلوفن می‌توانید همین حالا از مشاوران حال کمک بگیرید.

شما برای رفع چه مشکلاتی از ژلوفن استفاده می‌کنید؟

 

سوالات متداول

قرص ژلوفن کامپاند چیست؟

این قرص از ترکیب ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین ساخته شده و به عنوان یک مسکن مناسب برای تسکین درد از جمله انواع سر درد، دردهای مرتبط با قاعدگی، کاهش تب، تسکین دردهای ناشی از آنفولانزا و… استفاده می‌شود.

قرص ژلوفن چه عوارضی دارد؟

از جمله عوارض این دارو می‌توان به بروز واکنش‌های آلرژیک مثل کهیر، تورم صورت و سرگیجه اشاره کرد. در صورت بروز علائم جدی و شدید مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و مشکلات گوارشی و… با پزشک تماس بگیرید.

آیا قرص ژلوفن خواب آور است؟

ایجاد خواب آلودگی در کنار سرگیجه، سبکی سر و منگی، یکی از عوارض جانبی مصرف قرص ژلوفن است. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که از مصرف آن پیش از انجام کارهایی که به دقت زیاد نیاز دارند خودداری کنید.

آیا قرص ژلوفن مرفین دارد؟

مرفین یک ترکیب دارویی بسیار قوی است که برای دردهای شدید و حاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر داروی مسکنی لزوما حاوی مرفین نیست اما ممکن است بر نتیجه تست اعتیاد اثرگذار باشد.

آیا قرص ژلوفن آزمایش اعتیاد را مثبت می کند؟

برخی از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی از جمله ناپروکسن و ایبوپروفن که ژلوفن هم ترکیبی از آن است، می‌توانند بر آزمایش اعتیاد اثرگذاری داشته باشند. توصیه می‌شود که ۴۸ ساعت پیش از انجام آزمایش از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

برای دریافت راهنمایی درباره مصرف قرص ژلوفن از چه پزشکی کمک بگیریم؟

توصیه می‌شود که برای استفاده از هر نوع دارو حتما با یک پزشک عمومی یا داروساز مشورت کنید. برای این منظور می‌توانید از طریق سامانه حال به مجموعه‌ای از پزشکان عمومی یا متخصص داروسازی دسترسی داشته و راهنمایی لازم را دریافت کنید.


منابع

www.researchgate.net

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.ndrugs.com

www.drugs.com

www.daanapharma.com4

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

Elisa

8 ماه پیش

سلام.من از دیروز دندون درد شدید دارم و الان شبه و دردش وحشتناک تر شده.چند دقیقه قبل از اینکه بخوام ژلوفن بخورم استامینوفن کدئین خوردم.ترکیب این دوتا مشکلی نداره؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

8 ماه پیش

سلام و وقت بخیر استامینوفن و ژلوفن هر دو داروهای ضد درد و ضد التهابی هستن و مصرف همزمانشون ممکنه خطراتی مثل افزایش خونریزی و آسیب ریه را نیز افزایش بده. بنابراین، بهتر است قبل از مصرف همزمان این دو داروی از پزشک یا داروساز مشورت کنید. میتونید از طریق لینک زیر از با دکتر داروساز آنلاین ارتباط بگیرید: مشاوره آنلاین با داروساز
پاسخ دهید
0

علی یوسف زاده

8 ماه پیش

از توضیحات خوبتون ممنونم ، سؤالات زیادی داشتم که اکثرا در توضیحات بالا جواب داده شده بود . سپاس از شما
پاسخ دهید
0

Rose

11 ماه پیش

سلام من تعداد زیادی ژلوفن خوردم اما فقط سرگیجه و سر درد گرفتم و چون تو دپران پریودم همیشه یبوست دارم الانم همونطور هستم اما مدفوع خونی ندارم ایا امکانش هست مشکلی پیش بیاد؟ یا به مرور زمان بیماری خاصی بگیرم؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام و وقت بخیر سلام و وقت بخیر از مصرف خودسرانه داروها حتی مسکن های ساده هم باید پرهیز کنید. در صورتی که دچار عوارض شدید حتما به پزشک مراجعه کنید
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات