جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان کهیر پوستی / بهترین قرص برای درمان کهیر

تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

کهیر پوستی به برجستگی‌ها یا لکه‌های پوستی که به رنگ قرمز کمرنگ بوده و معمولا به صورت ناگهانی بر روی پوست ظاهر می‌شوند، گفته می‌شود. مرز لکه‌های قرمز رنگ معمولا مشخص است و مرکز آن نسبت به اطراف کمرنگ‌تر است. این عارضه می‌تواند فارغ از سن، جنس و نژاد در هر فردی ایجاد شود. پزشکان تخمین می‌زنند که حدود ۱۵ تا ۲۳ درصد بزرگسالان حداقل یک دوره در زندگی خود به انواعی از کهیرها دچار شده‌اند.

کهیر اغلب بسیار خارش دار است، اما ممکن است احساس سوزش یا سوزش نیز داشته باشید. آنها می توانند به اندازه یک انگشت کوچک یا به اندازه یک بشقاب شام باشند. گاهی اوقات، جوش های کهیر به هم می پیوندند و مناطق بزرگتری به نام پلاک را تشکیل می دهند. کهیر در عرض 24 ساعت محو می شود، اگرچه ممکن است برای چند روز یا بیشتر قابل مشاهده باشد.

افراد معمولا در چنین مواقعی دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند؛ اما اغلب کهیرها واکنش بدن به مواد حساسیت‌زا هستند. گرچه معمولا بروز این پدیده نگران کننده نیست، اما بهتر است در مورد شناسایی علل ایجاد و درمان آن با یک پزشک گفت‌و‌گو کنید. برای این کار می‌توانید از خدمات پزشک پوست آنلاین در حال کمک بگیرید.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

علت کهیر زدن چیست

معمولا زمانی کهیر می‌زنیم که یک عامل حساسیت‌زا باعث آزاد شدن مقدار زیادی هیستامین و سایر پیام‌رسان‌های شیمیایی در پوست ‌شود. این مواد باعث باز شدن رگ‌های خونی در ناحیه آسیب‌دیده پوست شده و در بیشتر موارد منجر به قرمزی آن می‌شوند. وجود این مواد اضافی در بافت‌ها، اغلب باعث تورم و خارش هم می‌شوند. عوامل متعددی می‌توانند در ترشح هیستامین نقش داشته باشند؛ از جمله:

  • یک واکنش آلرژیک مثل آلرژی غذایی یا واکنش به نیش حشره
  • قرار گرفتن در معرض گرما یا سرما
  • عفونت‌هایی مثل سرماخوردگی
  • داروهای خاص مثل برخی از آنتی بیوتیک‌ها یا ضد التهاب‌های غیر استروئیدی

با این حال در بسیاری از موارد برای دلایل کهیر زدن نمی‌توان دلیل واضحی برای ظاهر شدن این عوارض پوستی پیدا کرد. گاهی کهیر پوستی طولانی مدت در اثر حمله اشتباه سیستم ایمنی بدن به بافت سالم ایجاد می‌شود. تشخیص این عارضه بسیار مشکل است و نیاز به بررسی‌های دقیق پزشکی دارد. برخی از عوامل هم هستند که می‌توانند وضعیت آن را بدتر کنند؛ مثل نوشیدن الکل یا کافئین، استرس و گرمای شدید. در صورتی که به این عارضه دچار شده‌اید لازم است که از این سه عامل دوری کنید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

شکل ظاهری کهیر

وقتی که خون از مویرگ‌های زیر سطح پوست خارج شود، بخشی از سطحی‌ترین لایه پوست به دلیل افزایش گردن خون، قرمز و ملتهب به نظر می‌رسد. لکه‌های کهیر پوستی چنین شکلی دارند. این لکه‌های قرمز رنگ با اشکال منظم یا نامنظم در سطح پوست ظاهر شده و رنگ مرکز این لکه‌ها معمولا روشن‌تر از اطراف آن است. اندازه آن‌ها از چند میلی‌متر تا چندین سانتی‌متر می‌تواند باشد و کاهی سطح وسیعی از پوست بدن را می‌پوشاند.

در زیر آن‌ها بافت سفت و قابل لمسی وجود ندارد و رنگ قرمز آن با کمی فشار انگشت برطرف شده و با رفع فشار مجددا بر می‌گردد. این لکه‌ها معمولا طی یک تا دو روز رفع می‌شوند و ممکن است پس از آن در نقاط دیگری از بدن ایجاد شوند.

علت کهیر زدن چیست

انواع کهیر پوستی

پزشکان انواع کهیر را در چند گروه خاص دسته بندی می‌کنند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

کهیر حاد

این نوع از عوارض پوستی کمتر از ۶ هفته دوام دارند. از شایع‌ترین دلایل ایجاد آن‌ها می‌توان به حساسیت‌های غذایی، داروها و عفونت‌ها اشاره کرد. گاهی هم ممکن است که در اثر گزش حشرات یا برخی از بیماری‌ها هم ایجاد شوند. از متداول‌ترین غذاهایی که باعث ایجاد کهیر می‌شوند می‌توان به مغزهای خوراکی، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، توت تازه و شیر اشاره کرد. به نظر می‌رسد که خوراکی‌های تازه و خام بیشتر از انواع پخته به حساسیت منجر شوند. بعضی از افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده هم ممکن است در این مسئله نقش داشته باشند. از جمله داروهایی که می‌توانند کهیر ایجاد کنند هم عبارتند از:

  • آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
  • داروهای فشار خون بالا به ویژه مهار کننده‌های ACE
  • مسکن‌هایی مثل کدئین

کهیر پوستی مزمن

انواع مزمن این عارضه پوستی آن‌هایی که هستند که بیش از ۶ هفته دوام می‌آورند. تشخیص علت این نوع کهیر‌ها معمولا دشوارتر از نوع حاد است و در برخی موارد نمی‌توان هیچ علت مشخصی برای آن پیدا کرد. گاهی پزشکان، بیماری‌های مرتبط با غده تیروئید، هپاتیت، برخی از عفونت‌ها یا سرطان‌ها را علت ایجاد آن‌ها می‌دانند. نوع مزمن آن مزمن هم‌چنین می‌تواند اندام‌هایی مثل ریه‌ها، عضلات و دستگاه گوارش را هم تحت تاثیر قرار دهد که علائم آن شامل تنگی نفس، درد عضلات، اسهال و استفراغ خواهد بود.

درباره بیماری زونا و راه های درمان آن این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

کهیر فیزیکی

گاهی این عارضه به دلیل چیزی که به تحریک پوست منجر می‌شود، شکل می‌گیرد. در این شرایط، معمولا فقط پوست ناحیه تحریک شده دچار کهیر می‌شود و عوارض به ندرت در نواحی دیگر دیده خواهد شد. بیشتر این نوع کهیرها تنها چند ساعت دوام دارند و معمولا خود به خود برطرف می‌شوند.بعضی از مهم‌ترین عوامل محرک پوست که می‌توانند چنین عوارضی را ایجاد کنند عبارتند از:

  • سرما
  • گرما
  • قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب
  • لرزش شدید
  • فشار
  • تعریق
  • فعالیت‌های ورزشی

کهیر فیزیکی

بهترین آبرسان برای پوست خشک را در مطلب مشخص شده بشناسید.

کهیر ناشی از آسیب پوستی

یک نوع رایج از انواع کهیرها آن‌هایی هستند که پس از لمس یا خراشیدن پوست ایجاد می‌شوند. این نوع عوارض پوستی گاهی با سایر کهیرها هم همراه می‌شوند.

درباره قرص ایزوترتینوئین و آکنه شدید بیشتر بدانید

 

درماتیت تماسی

این عارضه، بثورات دردناک یا خارش‌دار هستند که پس از تماس پوست با یک عامل حساسیت‌زا ایجاد می‌شوند. به آن درماتیت تماسی آلرژیک هم گفته می‌شود. بعضی از درماتیت‌های تماسی هم در اثر تماس با مواد تحریک کننده -و نه حساسیت‌زا- ظاهر می‌شوند که مثل کهیر پوستی نیستند.

کهیر پوستی

کهیر پوستی بثورات برجسته و خارش‌دار هستند که بر روی سطح پوست ایجاد می‌شوند. آن‌ها ممکن است در یک منطقه محدود بدن ظاهر شده یا مناطق وسیعی را در بر بگیرند. حساسیت پوستی کهیر معمولا خارش‌دار است و با توجه به علت کهیر زدن بدن اندازه آن از چند میلی‌متر تا اندازه کف دست و گاهی بزرگتر تغییر می‌کند. بیشتر آن‌ها در کمتر از ۲۴ ساعت به طور کامل رفع می‌شوند، اما در برخی موارد می‌توانند تا چند روز هم باقی بمانند.

کهیر پوستی

گرما، تعریق و فعالیت ورزشی در هوای گرم از عوامل ایجاد کهیرهای پوستی هستند

 

 

بیشتر آن‌ها در اثر خوردن یا تماس با یک ماده حساسیت‌زا مثل مواد خوراکی، شیمیایی یا برخی از داروها ظاهر می‌شوند. گرچه آن‌ها معمولا بدون نیاز به مداخله پزشکی برطرف می‌شوند، اما لازم است که در صورت تکرار، عامل حساسیت‌زا را شناسایی کرده و از تماس یا مصرف آن خودداری کرد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درمان کهیر پوستی

بهترین راه درمان کهیر پوستی، شناسایی علل ایجاد کننده و برطرف کردن آن است. البته این کار ساده‌ای نیست و ممکن است به آزمایش‌های خاصی نیاز داشته باشد. آنتی هیستامین‌ها معمولا توسط پزشک برای تسکین علائم تجویز می‌شوند. این ترکیبات در صورت استفاده منظم، بهترین عملکرد را در درمان این عارضه دارند. انواع مزمن آن ممکن است علاوه بر آنتی هیستامین، به ترکیبی از داروهای دیگر هم نیاز داشته باشد. در صورتی که آنتی هیستامین‌ها عملکرد مناسبی نداشته و به تسکین آن‌ها منجر نشوند، ممکن است پزشک استروئیدهای خوراکی را تجویز کند.

استفاده از یک داروی بیولوژیک به نام اومالیزوماب هم برای درمان نوع مزمن این بیماری در افراد بالای ۱۲ سال تایید شده است. در موارد خاص و شدید هم ممکن است که بیمار به تزریق اپی نفرین یا داروی کورتیزون نیاز داشته باشد. لازم است که فرد در طول درمان از مواد غذایی حساسیت‌زا دوری کرده و در محیط گرم یا استرس‌ آور هم قرار نگیرد. برای انتخاب بهترین راه درمان کهیر پوستی می‌توانید با یک دکتر پوست آنلاین به صورت صوتی یا تصویری مشورت کنید و بهترین دارو را دریافت کنید

بهترین قرص برای درمان کهیر

انواع مختلفی از داروها به ویژه آنتی هیستامین‌ها برای درمان کهیر پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند که لازم است دوز مصرفی آن‌ها را پزشک تعیین کند. در صورتی که مصرف آنتی هیستامین با دوز معمول، پس از ۲۴ ساعت به بهبود منجر نشد، می‌توان دوز مصرف را تا سه برابر بالا برد. مثلا مصرف هیدروکسی زین تا ۱۲۰ میل -در افرادی که نیاز به دقت و تمرکز در کار ندارند- توصیه می‌شود. معمولا مصرف قرص سیتریزین تا ۴۰ میل و لوراتادین تا ۳۰ میل روزانه مجاز است.

بهترین قرص برای درمان کهیر شامل هیدروکسی زین و کلرفنیرامین برای شب‌ها (به دلیل خواب‌آور بودن) و فکسوفنادین یا سیتریزین برای روزهاست.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.

بهترین قرص برای درمان کهیر

کهیر در کودکان

کهیر در کودکان درواقع تورم‌های سطحی هستند که گاهی در سطح پوست کودکان مشاهده می‌شوند. این لکه‌های قرمز کمرنگ ممکن است از چند ساعت تا چند روز بر روی پوست باقی بمانند و اغلب با خارش و گاهی سوزش در کودکان همراه هستند. انواعی از آن‌ها که نواحی عمیق‌تر پوست یا غشاهای مخاطی را درگیر می‌کنند، آنژیوادم نامیده می‌شوند که اغلب در لب‌ها، زبان و پلک‌های کودک مشاهده می‌شوند. از مهم‌ترین دلایل ایجاد کهیر در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت‌های ویروسی مثل عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  • عفونت‌های باکتریایی مثل آبسه دندان یا سینوزیت
  • آلرژی غذایی که در برخی کودکان معمولا پس از اولین تماس با تخم مرغ، بادام زمینی، گندم یا سویا نشان می‌دهند. (آلرژی را از زوایای مختلف بشناسید)
  • نیش حشرات از جمله زنبور
  • مصرف برخی از داروها مثل انواعی از آنتی بیوتیک‌ها

کهیرهای فیزیکی مثل قرار گرفتن پوست در معرض گرما، سرما یا نور خورشید در برخی از کودکان مشاهده می‌شود؛ اما ایجاد آن به دلیل مشکلات خودایمنی یا عفونت‌های مزمن در کودکان نادر است. با مشاهده اولین علائم پوستی ناشی از حساسیت در کودک لازم است که با یک دکتر پوست آنلاین در این زمینه مشورت کنید.

کهیر در کودکان

آنژیوادم چیست

آنژیوادم عارضه‌ای شبیه به کهیر پوستی است که گاهی همراه با آن هم روی می‌دهد؛ اما مثل آن‌ها سطحی نبوده و در بافت زیر پوستی و غشای مخاطی ایجاد می‌شود. در برخی منابع، این عارضه به عنوان یکی از انواع کهیرهای پوستی نامیده می‌شود. آنژیوادم بیشتر در واکنش به عوامل حساسیت‌زای محیطی مثل نیش حشرات ایجاد شده و با تورم صورت، لب‌ها، دهان و زبان همراه است. خارش آن کمتر از کهیر بوده و در مواردی می‌تواند دست‌ها، گلو و حلق و سیستم گوارش را هم درگیر کند. از مهم‌ترین نشانه‌های آنژیوادم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش
  • احساس درد و گرما یا سوزش ناحیه متورم
  • تنگی نفس
  • اسهال و استفراغ
  • تورم پوست

آنژیوادم خفیف معمولا طی چند ساعت و خود به خود از بین می‌رود؛ اما درمان موارد شدید آن به دریافت دوز بالای آنتی هیستامین یا اپی نفرین و یا کورتیکواستروئیدهای خوراکی مثل پردنیزون نیاز دارد. این داروها به رفع ورم، خارش و قرمزی پوست کمک می‌کنند. آنژیوادم ارثی را هم می‌توان به وسیله داروهای تنظیم کننده پروتئین خون کنترل کرد. با توجه به این که بروز آنژیوادم در حلق می‌تواند تنفس را مختل کرده و خطرناک باشد، لازم است به محض مشاهده علائم آن به ویژه در کودکان با پزشک تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

نشانه‌های آنژیوادم در کودکان

آنژیوادم نوعی حساسیت پوستی مشابه کهیر پوستی است که در بافت زیر پوستی و غشاهای مخاطی بدن ایجاد می‌شود

کهیر و کبد

کهیر پوستی یک عارضه پوستی است که ممکن است بسیاری از افراد به صورت متناوب آن را تجربه کنند. گاهی علل دقیق ایجاد آن به درستی شناسایی نمی‌شود. در چنین مواقعی برخی افراد بروز آن را به اختلالات کبدی مرتبط می‌دانند که صحیح نیست. پزشکان ارتباط بین بروز برخی از انواع راش‌های پوستی را با کبد شناسایی کرده‌اند؛ اما هنوز هیچ دلیلی برای مرتبط دانستن کهیر و کبد یعنی کهیرهای پوستی و مشکلات کبدی تشخیص داده نشده است. گاهی در افراد مبتلا به هپاتیت، ضایعات پوستی شبیه کهیر ایجاد می‌شود که ناشی از رسوب آنتی‌ ژن‌های هپاتیت در پوست است.

این نوع ضایعات پوستی ربطی به کهیرهای مزمن ندارند و غالبا کهیرها جزو علائم هپاتیت نیستند. اصلی‌ترین عوامل موثر در تشکیل کهیرهای پوستی، حساسیت‌های غذایی یا دارویی، عفونت‌ها، مشکلات کیسه صفرا و برخی از انگل‌ها هستند.

رابطه کهیر و سرطان

برخی از انواع سرطان‌ها با تغییرات پوستی همراه هستند. گرچه بروز کهیر پوستی در بدن را نمی‌توان به عنوان یکی از نشانه‌های سرطان قلمداد کرد، اما تغییرات غیر عادی پوستی نیاز به بررسی‌های تخصصی دارند. مثلا سرطان پوست که یکی از شایع‌ترین سرطان‌هاست، با علائمی مثل تغییر رنگ پوست، خونریزی و پوسته پوسته شدن بیش از حد آن همراه است. برخی از این علائم ممکن است به کهیرها شبیه باشند و بررسی و تشخیص آن‌ها باید توسط پزشک انجام شود. برخی تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که افراد مبتلا به کهیر مزمن، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. البته این دیدگاه نیاز به بررسی‌های بیشتر و تحقیقات گسترده‌تری دارد.

درباره رابطه کهیر و سرطان می‌توان گفت افراد مبتلا به سرطان که تحت درمان به وسیله شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار دارند هم ممکن است با عوارض این درمان‌ها رو به رو شوند. یکی از این عوارض، التهابات پوستی و کهیر است. مخصوصا در پرتو درمانی، به دلیل این که اشعه به پوست تابیده می‌شود، ممکن است نشانه‌هایی از خارش، قرمزی و التهاب پوستی مشاهده شود.

واکنش آلرژیک به برخی داروهای شیمی درمانی هم می‌تواند بروز کهیرهایی را به دنبال داشته باشد. این عوارض اغلب نگران کننده نبوده و خود به خود برطرف می‌شوند. در صورتی که کهیر پوستی ناشی از درمان‌های بیماری سرطان برای فرد آزار دهنده باشد، می‌توان با پزشک پوست انلاین از روش‌های درمانی مناسب برای آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: روش های تشخیص سرطان پستان

مشاوره با پزشک برای درمان کهیر پوستی

کهیرها پاسخ‌ بدن به برخی از مواد حساسیت‌زا هستند که به شکل عارضه‌ای پوستی نمایان می‌شوند. آن‌ها لکه‌های پوستی قرمز رنگ بوده که گاهی ملتهب و با خارش همراه هستند. انواعی از آن که بیش از ۶ هفته تداوم داشته باشند، مزمن بوده و باید حتما توسط پزشک بررسی شوند. در صورتی که این لکه‌ها تا ۲۴ ساعت رفع نشدند، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید از پزشکان سامانه خدمات آنلاین پزشکی و سلامت حال کمک بگیرید. کهیر پوستی به ویژه در کودکان نیاز به پیگیری دقیق پزشکی دارد تا علت اصلی بروز آن شناسایی شود. شما در واکنش به چه مواد یا موقعیتی کهیر می‌زنید

 

منابع

www.webmd.com

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

www.nhsinform.scot

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

سیمین ملکی

11 ماه پیش

یسوال اگه بدنمون کهیر زده باشه آب گرم حموم برای پوستمون بده؟حتما باید با آب سرد دوش بگیریم؟ و یه سوال ماست برای کهیر چقدر جوابه؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر اگر پوست بدن حساسیت نشان می‌دهد و کهیر زده‌اید، بهتر است از آب ولرم(ترکیبی از آب گرم و آب سرد) به جای آب داغ برای استحمام استفاده کنید. آب گرم به رطوبت کافی و نرمی پوست کمک می‌کند و از ایجاد اثرات منفی ناشی از آب داغ جلوگیری می‌کند. آب داغ می‌تواند پوست را خشک کند و حاوی اسیدهای چرب طبیعی پوست که به حفظ رطوبت کمک می‌کنند را از بین ببرد. این ممکن است برای پوست حساس، که قابلیت حفظ رطوبت کمتری دارد، مشکلات ایجاد کند. همچنین، در حین استحمام از مواد شوینده با مواد نرم‌کننده و ضد حساسیت استفاده کنید و بعد از حمام، پوست خود را با دقت خشک کنید و مرطوب‌کننده پوست ملایمی استفاده کنید. درصورت استمرار مشکلات پوستی و حساسیت، بهتر است با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا راهنمایی‌های مناسب برای حالت خاص شما دریافت کنید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات