جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۷ تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی
تاریخ بروزرسانی : ۲۷ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که اکثر بیماران سرما خورده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تصور کنید بینی شما گرفته و گلویتان ملتهب است؛ سردرد هم دارید. بیماری شما آنفولانزا است یا سرما خوردگی!؟ اصلا تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟ علائم این دو بیماری به شدت با هم شباهت دارند و تنها راه شناسایی دقیق آن‌ها انجام تست آنفولانزا است.

این تست از طریق برداشتن مقداری از مخاط بینی یا گلو توسط یک سواب پنبه‌ای انجام می‌شود. در بیشتر موارد هم پزشک می‌تواند با توجه به تجربه خود این بیماری‌ها را شناسایی کند. با توجه به این که درمان آن‌ها متفاوت بوده و خود درمانی هم -به ویژه در مورد بیماری آنفولانزا ممکن است عواقب بدی داشته باشد، بهتر است از پزشک کمک بگیرید. شما می‌توانید با مشاهده علائم اولیه آن مثل آبریزش بینی، گلو درد، سردرد و… از طریق مشاوره آنلاین پزشکی حال با پزشکان این سامانه گفت‌و‌گو کرده و راهنمایی تخصصی دریافت کنید.

روش های پایین آوردن تب کودک را نیز می‌توانید در این مطلب بیشتر بشناسید.

ویروس‌ها اغلب باعث بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوند و عفونت تنفسی ایجاد می‌کنند. سرماخوردگی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. طبق نظر انجمن ریه آمریکا بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف می‌توانند سرماخوردگی را ایجاد کنند. گرچه در هر زمان از سال می‌توانید سرما بخورید، اما شیوع این بیماری در زمستان بیشتر است. دلیل این امر این است که بیشتر ویروس‌های ایجاد کننده سرماخوردگی در رطوبت کم بهتر رشد می‌کنند.

وقتی فرد مبتلا به سرماخوردگی عطسه یا سرفه می‌کند، مقداری ویروس در هوا پخش می‌شود. این ویروس‌ها می‌توانند از طریق تنفس یا لمس سطوح به اشخاص دیگری منتقل شده و آن‌ها را هم بیمار کنند. بنابراین لازم است مبتلایان در هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی خود را بپوشانند. احتمال انتقال ویروس از دو تا چهار روز پس از آلوده شدن در بیشترین سطح خود قرار دارد.

بیشتر بدانید: علائم قند خون بالا

آنفولانزا یکی دیگر از بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی ناشی از ویروس است. برخلاف سرماخوردگی که در هر زمان از سال ممکن است روی دهد، آنفولانزا یک بیماری فصلی است. فصل شیوع آنفولانزا اغلب از پاییز تا اوایل بهار ادامه داد و در زمستان به اوج خود می‌رسد. انتقال بیماری مانند سرماخوردگی و از طریق تماس با ذرات ویروس خارج شده از بدن فرد مبتلاست.

بیمار تا حدود یک هفته پس از شروع بیماری می‌تواند ناقل ویروس باشد و آن را به دیگران انتقال دهد. ویروس‌های آنفولانزا متنوع بوده و سویه‌های فعال آن در هر سال تغییر می‌کنند. به همین دلیل احتمالا واکسن آنفولانزا هلندی یا واکسن آنفولانزا فرانسوری که برای پیشگیری از این بیماری در یک سال تزریق می‌شود، برای سال بعد کارایی نداشته و نیاز به تزریق واکسن جدید هست.

برخلاف سرماخوردگی که خیلی نگران کننده نیست، آنفولانزا می‌تواند به یک وضعیت جدی‌تر مثل ذات‌الریه تبدیل شود. ابتلا به آن برای کودکان، سالمندان و زنان باردار بسیار خطرناک است که می‌توانید داروهای درمان آنفولانزا در کودکان را در این مطلب بخوانید. علاوه بر این، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند یا به بیماری‌هایی مانند آسم، مشکلات قلبی، دیابت و… دچارند، لازم است بیشتر مراقب بوده و در صورت امکان هر ساله واکسن آنفولانزا را پیش از شروع فصل شیوع آن دریافت کنند. اگر می‌خواهید با ویژگی‌های این دو بیماری و تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا آشنا شوید، می‌توانید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.


تصویر خدمات اقساطی

تفاوت های آنفولانزا و سرماخوردگی

در ادامه چند فرق آنفولانزا و سرماخوردگی را به صورت تفکیک شده اشاره خواهیم کرد.

شروع بیماری یک فرق آنفولانزا و سرماخوردگی

شروع بیماری در سرماخوردگی معمولا کند و آهسته است و علائم آن به صورت یک شیب ملایم شروع و تشدید می‌شود. اما آنفولانزا اغلب شروعی یکباره دارد و ممکن است در طول دو تا سه روز به حدی پیشرفت کند که فرد را از انجام فعالیت‌های عادی روزمره باز داشته و او را وادار به استراحت در خانه کند. آنفولانزا می‌تواند در نخستین روزها باعث بی‌اشتهایی شده و با ضعف بدنی همراه باشد.

تب بالا

تب بالا و ناگهانی یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا است

تب آنفولانزا

تب یک شاخص مهم برای شناخت فرق آنفولانزا با سرماخوردگی است. سرماخوردگی معمولا تب ایجاد نمی‌کند یا در صورت وجود تب، آن‌قدر خفیف است که ممکن است فرد اصلا آن را حس نکند. اما آنفولانزا در بیشتر مواقع با تب شدید -گاهی تا بیش از ۴۰ درجه- و ناگهانی همراه است و وقوع تب یکی از اولین نشانه‌های آن است. در بیمار مبتلا به آنفولانزا، ممکن است تب با لرز شدید هم همراه بوده و شب‌ها تشدید شود.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

خستگی و درد بدن

با توجه به این که سیستم ایمنی بدن در هر دو بیماری در حـال مبارزه با ویروس‌هاست، بروز خستگی احتمالا در هر دو روی می‌دهد. اما خستگی و بدن درد و کوفتگی ناشی از آنفولانزا بسیار شدیدتر و آزار دهنده است و ممکن است فرد را ناتوان کند. در حالی که فرد مبتلا به سرماخوردگی گرچه کمی احساس خستگی می‌کند، اما می‌تواند هم‌چنان به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد.

سردرد آنفولانزا

سردرد، سنگینی سر و درد پشت چشم‌ها یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های آنفولانزا است. در حالی که ممکن است چنین وضعیتی در سرماخوردگی به ندرت دیده می‌شود یا در صورت وجود خفیف بوده و خیلی قابل اعتنا و توجه نباشد.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

نوشیدن آب و مایعات گرم به درمان سریع‌تر و بهتر سرماخوردگی کمک می‌کند

سرفه

ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا با توجه به تحریک گلو و ریه‌ها ممکن است سرفه ایجاد کنند. اما سرفه‌هایی که در فرد مبتلا به آنفولانزا ایجاد می‌شود شدیدتر و خشک‌تر بوده و می‌تواند باعث التهاب شدید گلو و بروز گلودرد در فرد مبتلا شود. در حالی که سرماخوردگی غالبا با گلودرد قابل توجهی همراه نیست. سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی خفیف بوده و گاهی پس از گذشت چند روز از شروع علائم بیماری آغاز می‌شود و ممکن است تا مدتی پس از درمان هم‌چنان با فرد همراه باشد. گاهی بررسی سرفه بیمار به عنوان یک تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی نشانه دهنده وضعیت ریه و گلو و تشخیص بیماری است.

ویژگی های سرفه های کرونایی را در این مقاله مطالعه کنید.

آبریزش بینی

اصلی‌ترین تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی عطسه و آبریزش بینی است که نشانه سرما خوردگی است. قرمز شدن بینی و چشم‌ها و احتقان باعث می‌شود که چهره فرد کاملا نشان دهنده بیماری او باشد. در حالی که یک فرد مبتلا به آنفولانزا ممکن است نشانه‌ای از آبریزش بینی نداشته و ظاهرا به افراد بیمار شبیه نباشد. خارش گلو و وزوز گوش هم بیشتر در مبتلایان به سرماخوردگی دیده می‌شود.

آبریزش بینی

مدت زمان بیماری

مدت زمان بروز علائم سرماخوردگی معمولا ۵ تا ۷ روز بوده و پس از آن برطرف می‌شود. آنفولانزا هم به طور معمول از ۲ روز تا یک هفته ادامه دارد؛ اما ممکن است در صورت تشدید علائم، فرد را تا ۱۴ روز هم درگیر کند. این یک تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی است. هر چه درمان آن‌ها زودتر آغاز شود و فرد بتواند استراحت کافی داشته باشد، علائم بیماری هم زودتر برطرف خواهد شد. در جدول زیر می‌توانید فرق سرماخوردگی و آنفولانزا را بیشتر درک کنید

آنفولانزا

سرما خوردگی
تب
خستگی خستگی
سرفه سرفه
آبریزش بینی
2 روز 5-7 روز
سردرد

درمان سرماخوردگی

از آن‌جا که سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است، بنابراین آنتی بیوتیک‌ها در درمان آن موثر نیستند. با این حـال می‌توان از داروهای بدون نسخه مثل آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها، استامینوفن و… برای کاهش درد و گرفتگی و سایر علائم سرماخوردگی استفاده کرد. لازم است که بیماران برای مقابله با کم آبی بدن در طول روز آب بیشتری بنوشند و غذای مناسب سرماخوردگی مصرف کنند. برخی از افراد برای جلوگیری یا تسکین علائم سرماخوردگی از مکمل‌های روی یا ویتامین C استفاده می‌کنند که ممکن است کارایی متفاوتی داشته باشند. در برخی موارد نیز برای کاهش سرفه شربت پلارژین تجویز می‌شود.

درمان سرماخوردگی

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که قرص‌های مکمل روی با دوز بالا (۸۰ میلی‌گرم) اگر در عرض ۲۴ ساعت از زمان بروز علائم مصرف شوند، می‌توانند طول سرماخوردگی را کوتاه کنند. به نظر می‌رسد که مصرف ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری نمی‌کند، اما مصرف منظم آن می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از شدت علائم بیماری بکاهد. برخی از پزشکان هم بر اساس یافته‌های منتشر شده معتقدند که مصرف ویتامین D می‌تواند به محافظت از بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

اگر بین هفت تا ده روز پس از شروع علائم بهبود پیدا نکردید، حتما مجددا با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به سینوزیت، آلرژی یا عفونت باکتریایی دچار شده باشید که به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. سرفه شدید خسته کننده پس از سرماخوردگی هم می‌تواند نشانه‌ای از آسم یا برونشیت باشد.

درباره آنفولانزای مرغی در انسان بیشتر بدانید

بهترین دارو برای آنفولانزا

پس از مشخص شدن تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی و شناخت نشانه های هرکدام. حال باید ببینیم بهترین راه برای درمان آنفولانزا چیست. در بیشتر موارد مصرف مایعات و نوشیدنی‌های گرم، سوپ رقیق و استراحت بهترین دارو برای آنفولانزا هستند. تب و تعریق ناشی از این بیماری ممکن است باعث کاهش حجم مایعات بدن شود. بنابراین حتما در طول روز آب کافی بنوشید.

بهترین دارو برای آنفولانزا

برای تسکین علائم آن هم می‌توانید از داروهای ضد اختقان و مسکن‌های بدون نسخه مثل استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. این داروها سردرد و بدن درد و احساس کوفتگی آنفولانزا را تا حدودی تسکین می‌دهند. البته افراد مبتلا به مشکلات گوارشی از جمله زخم معده بهتر است پیش از مصرف دارو با پزشک عمومی آنلاین مشورت کنند.

هرچند در برخی از موارد پس از آنفولانزا مجددا علائمی مانند سرماخوردگی بازمی‌گردد و این یکی از نشانه های فرق آنفولانزا با سرماخوردگی است که مهمترین نشانه های آن سرفه و چرکی شدن گلو می‌باشد. اما یکی از داروهای مناسب برای درمان گلودهای چرکی قرص آزیترومایسین است که یک آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت های ویروسی است. البته در ننظر داشته باشید حتما دارو را با نظر پزشک مصرف کنید.

در صورت تشدید بیماری ممکن است پزشک برای شما داروی ضد ویروس مثل زانامیویر یا اوسلتامیویر تجویز کند. در صورت تجویز دارو توسط پزشک لازم است آن را در زمان‌های مشخص و با آب زیاد میل کنید. این داروها می‌توانند عوارض آنفولانزا را کوتاه کرده و از بروز مشکلات جدی مثل ذات‌الریه پیشگیری کنند. به نظر می‌رسد بهترین اثر مصرف دارو زمانی است که فرد طی ۴۸ ساعت اول شروع علائم آن‌ها مصرف کند. بنابراین بهتر است برای کاهش طول بیماری و درمان بهتر در اولین فرصت پس از شروع علائم از یک پزشک مشاوره بگیرید.

پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

بهترین روش پیشگیری از آنفولانزا انجام واکسیناسیون آن در زمان مشخص است. لازم است این واکسن در اوایل فصل شیوع یعنی در ابتدای پاییز دریافت شود تا حداکثر کارایی را داشته باشد. به طور کلی برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا لازم است که به طور مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشوئید یا از محلول‌های ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. هم‌چنین از لمس چشم، بینی و دهان خود با دست آلوده پرهیز کرده و تماس با فرد بیمار را محدود کنید. داشتن عادت‌های غذایی سالم که به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می‌شوند هم می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه موثر باشد.

جدول واکسیناسیون کودکان را در این مقاله مطالعه کنید

پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی

داشتن یک برنامه غذایی متنوع و سبک زندگی سالم بهترین راه پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی است

بهتر است برای افزایش مقاومت بدن در مقابل این بیماری‎ها خواب کافی داشته باشید، میوه و سبزی کافی بخورید، ورزش کنید، آب کافی بنوشید و از استرس دور باشید. داشتن چنین برنامه‌ای می‌تواند شما را از ابتلا به انوع مختلفی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های ویروسی در امان نگه دارد یا در صورت ابتلا، مقاومت بدن را در مقابل آن افزایش دهد.

حرف آخر درباره فرق سرماخوردگی و آنفولانزا

وقتی که با عطسه و سرفه از خواب بیدار می‌شوید و احساس کوفتگی و تب دارید، مطمئن هستید که بیمار شده‌اید! اما از کجا می‌دانید که بیماری شما آنفولانزا است یا سرماخوردگی؟ ساده‌ترین و بهترین راه تماس با یک پزشک است. اما لازم است که فرق سرماخوردگی و آنفولانزا را بدانید تا بتوانید اقدامات اولیه را انجام دهید.

سرماخوردگی یک بیماری تنفسی خفیف‌تر از آنفولانزا است که می‌تواند برای چند روز شما را درگیر کند. اما آنفولانزا ممکن است برای چند روز تا چند هفته زندگی شما را مختل کرده و در موارد شدید به ذات‌الریه و بستری شدن در بیمارستان منجر شود. بنابراین توصیه می‌شود که با شروع علائم، در اولین فرصت با یک پزشک تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را از او دریافت کنید. پزشکان حاضر در سامانه مشاوره آنلاین حال می‌توانند به خوبی به شما در این زمینه و سایر بیماری‌ها کمک کنند. آگاهی از تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می‌کند تا با درمان به موقع از پیشرفت آنفولانزا جلوگیری شود.

منبع

mayoclinic.org

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات