جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

پماد کلوبتازول برای اگزما / شناخت انواع پماد برای درمان اگزما

پماد کلوبتازول برای اگزما
تاریخ بروزرسانی : ۰۹ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

پماد کلوبتازول برای اگزما و پسوریازیس و درماتیت تجویز می‌شود. کلوبتازول را با کلوبتازون اشتباه نگیرید. کلوبتازون هم (که نام تجاری‌اش کلوبتازون بوتیرات است) پمادی برای درمان بیماری‌های پوستی است. اما داروی ملایم‌تری است و بدون نسخه در دسترس شماست.

در مقابل کلوبتازول داروی قوی‌تری برای مقابله با التهاب‌های پوستی است و خارش و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. مدت زمان مصرف پماد کلوبتازول برای اگزما و بیماری‌های پوستی دیگر محدود و کوتاه است؛ پزشکان معمولاً زمانی آن را تجویز می‌کنند که داروهای کورتیکواستروئیدی ضعیف‌تر موثر نباشند.

کلوبتازول که نام تجاری‌اش کلوبتازول پروپیونات است، در سال 1968 اختراع شد و استفاده از آن در سال 1978 رواج پیدا کرد. در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ نحوۀ استفاده از این پماد، عوارض آن و ممنوعیت‌های مصرفش توضیح دهیم. برای اطلاعات بیشتر دربارۀ این پماد، می‌توانید با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

موارد مصرف کلوبتازول

همان‌طور که گفتیم، کلوبتازول برای اگزما، پسوریازیس، درماتیت و البته اختلالات پوستی دیگری مثل هرپس لبیالیس (تبخال)، لیکن اسکلروزوس (نوعی التهاب پوستی در اندام‌های جنسی) مصرف می‌شود. این دارو را برای بعضی از بیماری‌های خودایمنی مثل آلوپسی آره‌آتا (نوعی بیماری ریزش مو) و لیکن پلان (نوعی التهاب پوستی غیرعفونی و خارش‌دار) نیز تجویز می‌کنند.

موارد مصرف کلوبتازول

بعضی افراد مایلند از کلوبتازول پروپیونات برای سفید کردن پوست استفاده کنند؛ حتی در بعضی از کرم‌های سفیدکننده از ترکیب این پماد استفاده شده است. اما مصرف کلوبتازول برای چنین هدفی مورد تأیید متخصصان و نهادهای پزشکی از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا نیست. چون استفادۀ خودسرانه از آن می‌تواند عوارض زیادی را به همراه بیاورد که در بخش‌های بعدی دربارۀ آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

عوارض استفاده از پماد کلوبتازول برای اگزما

خیلی‌ از افراد، وقتی از پماد کلوبتازول برای اگزما یا التهاب پوستی خود استفاده می‌کنند، در چند دقیقۀ اول احساس سوزش دارند. معمولا پس از چند روز استفاده، این عارضه برطرف می‌شود. در غیر این صورت لازم است با پزشک خود مشورت کنند.

همچنین میتوانید از خدمات مشاوره پزشک پوست آنلاین حال استفاده کنید.

یکی از دلایل تجویز این دارو برای مدت زمان محدود، این است که استفادۀ طولانی مدت از کلوبتازول پوست را نازک می‌کند یا می‌تواند باعث کشیدگی و ترک‌خوردن پوست شود. البته این عارضه با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند.

دربارۀ انواع پماد سوختگی بیشتر بدانید.

کلوبتازول می‌تواند عوارض جانبی جدی‌تری هم داشته باشد، که البته خیلی شایع نیست؛ اما باید مراقب آن بود. به موارد زیر توجه کنید:

  • استفاده از کلوبتازول ممکن است باعث واکنش آلرژیک پوست بشود؛ زیرا این پماد حاوی ستو استئاریل الکل است.
  • با مصرف کلوبتازول ممکن است پوست قرمز یا متورم شود؛ یا حتی ممکن است روی پوست لکه‌های سفید یا ترشحات زردرنگی ظاهر شود. این علائم نشان دهندۀ بدتر شدن عفونت پوستی یا بروز یک عفونت پوستی جدید است.
  • مصرف کلوبتازول ممکن است باعث بروز پوستول یا چرکدانه بشود.
  • ناراحتی معده، استفراغ، ضعف عضلانی، از دست دادن اشتها و کاهش وزن، سرگیجه، خستگی و ضعف و تغییرات خلقی از عوارض دیگر این داروست، که عموماً نشانۀ مشکلات غدد فوق‌کلیوی بر اثر مصرف کلوبتازول است.
  • احساس گیجی، خواب‌آلودگی، تشنگی یا گرسنگی بیش از حد، بیشتر شدن دفعات ادرار، گر گرفتن و تنفس سریع عوارضی است که ممکن است نشان‌دهندۀ بالا رفتن قند خون باشد.
  • کلوبتازول ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بینایی و قدرت دید بشود.

برای آشنایی با بیماری زونا و راه های درمان آن مطلب را بخوانیدعوارض مصرف کلوبتازول برای اگزما

اگر پزشک این دارو را برای فرزند شما تجویز کرد، در موارد نادری ممکن است رشد طبیعی او تحت‌تأثیر قرار بگیرد. پزشک برای تجویز کلوبتازول برای بیمار کودک و نوجوان، قد و وزن او را اندازه می‌گیرد. بنابراین، در صورتی که مشکلی در رشد او به وجود بیاید، می‌تواند آن را به سرعت تشخیص دهد و نوع درمان را تغییر دهد. اگر در این باره نگرانی دارید حتما با پزشک یا یک مشاور دارویی مشورت کنید.

مشاوره با پزشک عمومی برای درمان اسهال

سایر پمادها برای درمان اگزما

کلوبتازول تنها داروی درمان اگزما نیست. به خصوص اگر کلوبتازول برای اگزما حساسیت و عوارض به همراه بیاورد، پزشک از داروها و پمادهای دیگری برای درمان استفاده می‌کند. از جمله پمادهایی که برای درمان یا تسکین اگزما خوب است و می‌توان بدون نسخه هم آن‌ها را تهیه کرد، عبارتند از:

  • وازلین: یکی از دردسترس‌ترین پمادها برای اگزما وازلین است.
  • پماد هیدروکورتیزون: این پماد خاصیت ضدالتهابی و مرطوب‌کنندگی دارد و برای درمان اگزما و درماتیت مناسب است.
  • پماد ویتامین آ د: این پماد رطوبت پوست را حفظ می‌کند و باعث تسکین اگزما می‌شود.
  • پماد بتازمتازون: بتامتازون اگزما را تسکین می‌دهد. البته آن را درمان نمی‌کند.
  • پماد کالاندولا

دربارۀ محلول ماینوکسیدیل بیشتر بدانید.

افرادی که نباید از پماد کلوبتازول برای اگزما استفاده کنند

کلوبتازول برای همه مناسب نیست. پزشکان این پماد را برای افراد زیر تجویز نمی‌کنند:

  • کودکان زیر یک سال
  • کسانی که قبلا به کلوبتازول، ستوستئاریل الکل یا کلروکرزول (که مواد تشکیل‌دهندۀ این پماد هستند) حساسیت نشان داده‌اند.
  • بیمارانی که دچار عفونت پوستی هستند، یا پوستشان دچار بریدگی شده، یا اینکه خارش پوستی‌شان با التهاب و قرمزی همراه نیست.
  • بیماری که عفونت چشم دارد.
  • کسی که آکنه روزاسه دارد.
  • زنانی که قصد باردار شدن دارند، باردارند یا در حال شیردهی هستند.

سخن آخر

شاید عوارض پمادها را دستِ کم بگیرید؛ اما کلوبتازول از جمله پمادهایی است که استفاده از آن باید با احتیاط زیاد و زیر نظر پزشک انجام شود. پماد کلوبتازول برای اگزما و درمان بیماری‌های پوستی زیاد دیگری مفید است. اما این را تنها پزشک متخصص پوست شما تشخیص می‌دهد. اگر دچار اگزما یا هرنوع بیماری پوستی دیگری هستید، حتما از یک متخصص پوست کمک بگیرید. می‌توانید از بخش مشاوره با متخصص پوست و مو در «حال» استفاده کنید.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”پماد کلوبتازول برای چی خوبه؟” answer-0=”کلوبتازول برای اگزما و بیماری پوستی دیگری مثل پسوریازیس تجویز می‌شود.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”پماد کلوبتازول چگونه استفاده می شود؟” answer-1=”کلوبتازول را باید طبق دستور پزشک، هرروز در زمان مشخصی مصرف کرد. از پماد روی بخش آسیب‌دیدۀ پوست بمالید. لازم نیست روی آن را بپوشانید یا پانسمانش کنید.” image-1=”” headline-2=”h2″ question-2=”چگونه باید از این دارو استفاده کنم؟” answer-2=”کلوبتازول فقط برای استعمال خارجی است. قبل و پس از مصرف لازم است که دست‌هایتان را بشویید. از این پماد روی بخش‌های سالم پوست استفاده نکنید. آن را پیرامون دهان و چشم‌های خود نمالید. در صورتی که کلوبتازول با چشم‌هایتان تماس پیدا کرد، آن‌ها را با آب زیاد بشویید. به دستورالعمل پزشک پایبند باشید. از پماد هرروز در زمان مشخصی استفاده کنید و هرگز بیش از حد تجویز شده آن را مصرف نکنید. برای استفاده از کلوبتازول لازم است که آن را روی بخش آسیب‌دیدۀ پوستتان به آرامشی مالش دهید. ضمنا به خاطر داشته باشید که این پماد تنها برای شما تجویز شده، هرگز آن را برای مصرف به دیگران ندهید.” image-2=”” headline-3=”h2″ question-3=”آیا پماد کلوبتازول برای اگزما خوب است؟” answer-3=”از موارد اصلی تجویز و مصرف کلوبتازول درمان اگزماست. اما از آن‌جایی که عوارض این پماد زیاد است، اولاً بدون نسخه در دسترس نیست، دوم در صورت بروز عوارض جانبی از داروی جایگزین استفاده می‌شود، سوم مدت زمان مجاز استفاده از آن محدود است که پزشک آن را تعیین می‌کند.” image-3=”” count=”4″ html=”true” css_class=””]

 

 

 

منابع

https://www.nhs.uk

https://en.wikipedia.org

https://patient.info

https://my.clevelandclinic.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

Parisima

1 سال پیش

قیمت پماد کلوبتازول چند هستش و اینکه ممکنه باعث ریزش مو یا نازک شدن مو بشه؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

1 سال پیش

سلام و وقت بخیر برای اطلاع از قیمت و موجودی میتوانید از طریق داروخانه آنلاین حال اقدام کنید. https://haal.ir/pwa/drugstore هر دارو و پمادی میتوانید عوارض هم داشته باشد از عوارض این پماد اگزما، خشکی پوست، قرمزی، خارش، شقاق پوست، سوزش پوست، هیپوپیگمانته شدن پوست، ضایعات شبیه آکنه، کهیر میباشد. و جایی اشاره به ریزش مو یا نازک شدن مو نشده است ولی در صورت مشاهده هرگونه عوارضی حتما با پزشک متخصص مشاوره داشته باشید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات