جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

رمدسیویر تا چه اندازه در درمان کرونا و گونه جدید دلتا اثربخش است؟

رمدسیویر
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

در این روزها که کرونا به یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دل‌مشغولی‌های مردم تبدیل شده است، به غیر از انواع واکسن، اسامی و عناوین دیگری هم می‌شنویم. یکی از این اسامی «رمدسیویر» است؛ گفته می‌شود این دارو در درمان بیماران کرونایی بسیار مهم است. همین اهمیت و البته افزایش تعداد بیماران، باعث کمبود رمدسیویر در بازار نیز شده است. اما این دارو دقیقا چیست و چگونه کرونا را درمان می‌کند؟ و یا اثر آن روی سویه جدید کرونا چیست؟

 

از طرفی، سازمان‌های بزرگ نظیر سازمان بهداشت جهانی استفاده از این دارو را برای مبارزه با کرونا به صورت مشروط توصیه کرده‌اند. این بدان معناست که شواهد کافی برای استفاده از آن وجود ندارد با این حال، می‌توان تا حدی درباره موثر بودن آن اطمینان داشت. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، عوارض جانبی و مشکلاتی که ممکن است در اثر مصرف این دارو پیش بیاید نیز تا به حـال گفتگوهایی بسیاری را در محافل علمی و پزشکی رقم زده است. در این مقاله سعی می‌کنیم تا حدی به مهم‌ترین پرسش‌ها درباره رمدسیویر که با نام تجاری «وکلوری» نیز شناخته می‌شود، پاسخ دهیم و اطلاعاتمان پیرامون این دارو را با هم به اشتراک بگذاریم.

شما همینطور می‌توانید از تست کرونا در منزل از که یکی از خدمات حال است ، استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

رمدسیویر چیست؟

رمدسیویر چیست؟

رمدسیویر، دارویی ضد ویروس است که رشد ویروس را متوقف می‌کند

رمدسیویر یک پیش دارو نوکلئوتیدی آدنوزین است که از طریق تزریق داخل وریدی، وارد بدن بیمار می‌شود. این دارو، به واسطه مکانیسم خاص خود، تکثیر ویروس را مهار می‌کند؛ همین روند در ادامه، پایان کار ویروس و سلامت بیمار را با خود به دنبال خواهد داشت. زمانی که این دارو در سطح آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گرفت، نتایج نسبتا خوبی از مصرف آن مشاهده شد. حیواناتی که با این دارو تحت درمان قرار گرفتند، میزان کمتری ویروس در ریه‌هایشان مشاهده شد و در نتیجه ویروس آسیب کمتری به ریه‌های آن‌ها وارد کرد.

رمدسیویر تا به حـال در چندین آزمایشگاه معتبر و مهم مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود به چه میزان در درمان کووید ۱۹ تاثیرگذار است. توصیه‌هایی که از سوی مراکز مهم بهداشتی و سلامتی برای مصرف این دارو انجام شده، بر اساس همین مطالعات است.

ایمنی و اثربخشی درمان ترکیبی رمدسیویر با داروهای کورتیکواستروئید، هنوز به طور دقیق در آزمایش‌های بالینی مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، یک سری دلایل نظری وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالا درمان ترکیبی در برخی از بیماران مبتلا به کرونای شدید، موثرتر است. مثلا در برخی موارد، رمدسیویر در ترکیب با دگزامتازون برای بیماران بستری استفاده شده که تا به اینجا، نتیجه مثبتی از این ترکیب مشاهده شده است.

شما همینطور می‌توانید درباره قرص آتورواستاتین و موارد مصرف آن بیشتر بخوانید.

داروی رمدسیویر

همان‌طور که اشاره شد، داروی رمدسیویر تا به حـال توسط بسیاری از مراکز مهم بهداشتی بین‌المللی تایید شده است، از این رو مصرف‌کنندگان نباید درباره استفاده از این دارو تردیدی داشته باشند. اگرچه ممکن است در آینده برخی عوارض از مصرف این دارو مشاهده شود اما آنچه در حـال حاضر اهمیت دارد، اثرگذاری آن در مقابل ویروس کرونا است

یکی از سازمان‌هایی که این دارو را توصیه کرده، سازمان بهداشت جهانی است که از تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ با انتشار مقالات و پژوهش‌های علمی، این دارو را تایید کرد. پیش از اینکه سازمان بهداشت جهانی این دارو را تایید کند، اطلاعات مربوط به ۷۰۰۰ بیمار بستری توسط ۴ آزمایشگاه معتبر، مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این دارو بر میزان مرگ و میر و زمان بهبود بیمارانی که نیاز به تهویه مکانیکی دارند، تاثیری ندارد.


آمپول رمدسیویر

برای تزریق آمپول رمدسیویر، استفاده از سرم نمکی ضروری است. این کار به منظور تاثیرگذاری بیشتر و کاهش عوارض دارو انجام می‌شود. از این رو در دوره‌ای که شاهد افزایش قابل‌توجه تعداد بیماران مبتلا به کرونا در کشور بودیم، با چالش بزرگ کمبود سرم نمکی نیز مواجه شدیم.

 

آمپول رمدسیویر

تزریق رمدسیویر توسط پزشک یا پرستار انجام می‌شود و بین نیم ساعت تا دو ساعت طول می‌کشد

رمدسیویر چطور تزریق می‌شود؟

داروی رمدسیویر به شکل محلول مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو پودر است و با مایع مخلوط شده و به شکل محلول درمی‌آید. سپس این محلول به آهستگی به ورید تزریق می‌شود. منظور از به آهستگی این است که فرآیند تزریق حدودا بین ۳۰ تا  ۱۲۰ دقیقه طول می‌کشد. این دارو برای اولین بار، معمولا بین ۵ تا ۱۰ روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت زمان دقیق استفاده از این دارو برای درمان به عوامل مختلفی نظیر چگونگی پاسخ‌دهی بدن به دارو بستگی دارد. هر چه بدن سریع‌تر و بهتر به ورود دارو پاسخ بدهد، فرآیند درمان زودتر تمام می‌شود.

فرآیند تزریق رمدسیویر ممکن است باعث واکنش‌های بسیار جدی در همان حین تزریق و البته پس از آن شود. معمولا یک دکتر یا یک پرستار، شرایط بیمار را به دقت بررسی می‌کنند تا در صورتی که دارو هر گونه عارضه‌ای به وجود بیاورد، بتوانند در زمان مناسب اقدام کنند. اگر پس از تزریق رمدسیویر دچار علائم و نشانه‌هایی از جمله لرز، تهوع، استفراغ، تعریق، سرگیجه در حالت ایستاده، جوش یا دانه‌های ریز روی پوست، خس‌خس یا تنگی نفس، ضربان قلب غیرطبیعی (بیش از اندازه تند یا کند)، ورم کردن صورت، گلو، زبان، لب‌ها یا چشم‌ها را در خود مشاهده کردید، سریع موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. اگر هر یک از این عوارض برایتان به وجود بیاید، پزشکتان بسته به عارضه‌ای که دچارش شده‌اید و البته شدت آن، ممکن است فرآیند دریافت دارو را برایتان کند یا به‌طور کلی متوقف سازد.

بهتر است نسخه‌ای از برشور اطلاعات سازنده دارو را در اختیار داشته باشید، در غیر این صورت از داروساز یا پزشکتان بخواهید یک نسخه از آن را در اختیارتان بگذارد. همچنین میتوانید از خدمات تزریق رمدسیویر در منزل برای راحتی کارتان استفاده کنید.

درباره آمپول نوروبیون و موارد مصرف آن در حال بخوانید.

آنچه باید پیش از تزریق رمدسیویر انجام دهید

پیش از آنکه پزشک یا پرستار اقدام به تزریق رمدسیویر کند، این کارها را انجام دهید:

اگر به رمدسیویر یا داروهای دیگر حساسیت دارید، این موضوع را پزشکتان بگویید؛

اگر در حـال مصرف دارو، ویتامین یا مکمل تجویزشده یا تجویز نشده دیگری هستید، پزشکتان را از آن آگاه سازید؛

اگر بیماری کبدی دارید، به پزشکتان اطلاع دهید.

اگر باردار هستید، تصمیم به بارداری دارید یا در حـال شیردهی هستید، پزشکتان را در جریان بگذارید.

ملاحظاتی در رابطه با رمدسیویر

به غیر از عوارض جانبی عمومی که همه داروها دارند، برخی از آن‌ها از جمله رمدسیویر دارای عوارض خاص برای برخی افراد هستند. بنابراین بهتر است این دارو برای بعضی از گروه‌ها با دقت و ملاحظات خاصی مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله این افراد می‌توان به بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی، زنان باردار و کودکان اشاره کرد. در ادامه به هر یک از این گروه‌ها به‌طور مفصل می‌پردازیم.

ملاحظاتی استفاده از رمدسیویر برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی

هر ۱۰۰ میلی‌گرم پودر ویال رمدسیویر حاوی ۳ گرم سولفوبوتیل بتا سیکلودکسترین سدیم است، در حالی‌که هر  ۱۰۰ میلی‌گرم/ ۲۰ میلی‌لیتر از محلول رمدسیویر حاوی ۶ گرم از این ماده است. سولفوبوتیل بتا سیکلودکسترین سدیم، ماده‌ای است که از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود. بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که به تدریج ۲۰۰ میلی‌گرم رمدسیویر دریافت می‌کنند، بین ۶ تا ۱۲ گرم سولفوبوتیل بتا سیکلودکسترین سدیم دریافت خواهند کرد (بسته به فرمولاسیون دارو). این مقدار برای کسانی که کارکرد کلیه‌شان نرمال است، طبیعی است و مشکلی به وجود نمی‌آورد. اما این حجم از سولفوبوتیل بتا سیکلودکسترین سدیم ممکن است باعث بروز مسمومیت‌های کبدی و کلیوی برای افرادی شود که مبتلا به اختلالات کلیوی هستند. بنابراین محققان توصیه می‌کنند برای بیمارانی که دچار نارسایی کلیوی هستند از رمدسیویر با فرمولاسیونی استفاده شود که حاوی میزان کمتری از سولفوبوتیل بتا سیکلودکسترین سدیم باشد.

در کل این دارو برای بیمارانی که فیلتراسیون گلومرولار تخمین زده شده‌شان کمتر از ۳۰ میلی‌لیتر باشد، توصیه نمی‌شود. بنابراین در صوریت که قرار است رمدسیویر برای بیماران مبتلا به کووید استفاده شود، حتما عملکرد کلیه‌شان باید قبل و حتی در طول درمان بررسی شود.

بیشتر بخوانید: نارکولپسی چیست؟

ملاحظاتی برای زنان باردار

در آزمایش‌های بالینی که روی رمدسیویر برای درمان کووید ۱‍۹ انجام شده، زنان باردار کنار گذاشته شدند. اما گزارش‌های اولیه از مصرف این دارو، ایمنی و اثربخشی آن را برای زنان باردار نیز نشان داده است. از سوی دیگر ۸۶ درصد از زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ که از داروی رمدسیویر استفاده کردند، درمانشان به خوبی پیش رفت و عوارض جانبی بسیار کمی نشان دادند.

با این حـال اگر بیمار باردار است، بهتر است پیش از شروع درمان، موضوع باردار بودن خود را با پزشک مطرح کند. پزشکان نیز بهتر است پیش از شروع درمان با رمدسیویر روی زنان، از آنان تست بارداری بگیرند. اگرچه تا به حـال گزارش نامطلوبی از مصرف این دارو روی زنان باردار منتشر نشده اما بهتر است با دقت و ملاحظه بیشتری برای این قشر مورد استفاده قرار بگیرد.


ملاحظات برای کودکان

گروه دیگری از بیماران که باید رمدسیویر برای آن‌ها با ملاحظه بیشتری استفاده شود، کودکان هستند. در واقع تا به حـال ایمنی و اثربخشی داروی رمدسیویر بر روی کودکان کمتر از ۱۲ سال که کمتر از ۴۰ کیلوگرم وزن دارند، مورد بررسی قرار نگرفته است.

بنابراین محققان ترجیح می‌دهند، در صورت ابتلای کودکان به کرونا، از داروهای جایگزین برای آن‌ها استفاده شود، خصوصا اگر بیماریشان پیشرفت نکرده و همچنان قابل کنترل است.

عوارض رمدسیویر

عوارض رمدسیویر

رمدسیویر هم مانند تمام داروها عوارض جانبی دارد که مهم‌ترین آن تهوع است

پیشتر نیز اشاره کردیم که رمدسیویر نیز ممکن است مانند سایر داروها، عوارض جانبی متعددی داشته باشد. با این حـال در شرایط فعلی، مهم‌ترین موضوع بهبود شرایط جسمی و نجات یافتن بیماران از خطر است. بنابراین طبیعی است که سطحی از عوارض جانبی در رابطه با مصرف رمدسیویر مشاهده شود. اما عوارض جانبی این دارو دقیقا چیست؟

رمدسیویر ممکن است برخی علائم گوارشی نظیر حالت تهوع را با خود به دنبال داشته باشد. ضمنا افزایش سطح ترانس آمینازها، افزایش زمان پروترومبین و بروز واکنش‌هایی با حساسیت بالا از دیگر عوارض این دارو است.

(پروترومبین از پروتئین‌های موجود در پلاسما است که در فرآیند لخته شدن خون سهم دارد. زمان پروترومبین نیز به زمان لخته شدن خون اشاره می‌کند).

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که قبل از تزریق رمدسیویر باید در دستور کار قرار گیرد، انجام آزمایش‌های مرتبط با عملکرد کبد و زمان پروترومبین است. در زمانی که فرد بیمار تحت درمان با رمدسیویر قرار دارد، باید به طور دقیق زیرنظر معاینات پزشکی باشد. مثلا ممکن است مصرف این دارو باعث افزایش سطح آلانین ترانس آمیناز شود، که اگر این میزان به ۱۰ برابر بیشتر از حد نرمال برسد، مصرف دارو باید قطع شود. علاوه بر این در صورت مشاهده علائم کبدی نیز نباید درمان توسط این دارو را ادامه داد.

اختلالات دارویی

یکی از مهم‌ترین مباحثی که درباره تمام داروها مطرح می‌شود، موضوع اختلالات دارویی است. در واقع زمانی که بیمار به دلیل سایر بیماری‌هایش مجبور به استفاده از داروهایی است و حـال باید داروی جدیدی مصرف کند، ممکن است دچار اختلالات دارویی شود. این موضوع درباره داروی رمدسیویر نیز مطرح است. پزشکتان را در جریان هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید قرار دهید تا احتمال اختلال بین رمدسیویر و سایر داروهای‌تان به حداقل برسد.

در پایان

کرونا یا همان کووید ۱۹ بیماری‌ای است که با ظهور و بروز خود، بسیاری از پدیده‌های جهانی را تحت‌تاثیر قرار داد. از همان زمان که نخستین موارد ابتلا به این بیماری مشاهده شد، محققان و پژوهشگران تحقیقات خود را برای پیدا کردن درمان از یک سو و یافتن واکسن آن از سوی دیگر آغاز کردند. تا به اینجای کار، چند واکسن معتبر و تعدادی داروی موثر، نتیجه فعالیت‌های آن‌ها بوده است.

استفاده از این داروها برای بیماران و تزریق واکسن به افراد سالم، از نخستین مطالبات و در عین حـال از مهم‌ترین وظایف شهروندی به منظور از میان رفتن بیماری است. به خرافات و حرف‌های بی‌پایه و اساسی که علم را زیر سوال می‌برند، بی‌توجه باشید تا هر چه سریع‌تر به روال عادی زندگی‌مان بازگردیم.

 

سوالات متداول

آمپول رمدسیویر چیست؟

آمپول رمدسیویر، دارویی است که برای توقف تکثیر ویروس کرونا به بیماران تزریق می‌شود. این دارو به مرور مانع از گسترش بیماری و در نهایت بهبود فرد می‌شود.

رمدسیویر چیست؟

رمدسیویر، داروی ضدویروسی است که توسط بزرگترین و معتبرترین سازمان‌های جهانی تایید شده است. این دارو پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های متعدد در دسترس بیماران قرار گرفته است.

عوارض جانبی رمدسیویر چیست؟

رمدسیویر که با نام تجاری وکلوری نیز شناخته می‌شود، مانند هر داروی دیگری عوارض جانبی دارد. از جمله این عوارض می‌توان به اختلالات گوارشی نظیر تهوع اشاره کرد. ضمنا بیمار تحت درمان با رمدسیویر باید تحت نظر پزشک باشد تا در صورت مشاهده تغییرات ناخوشایند، مثلا بروز عوارض کبدی، روند درمان با این دارو متوقف شود.

مصرف همزمان دگزامتازون در کنار رمدسیویر موثر است؟

بر اساس مشاهدات عینی که تا به حـال صورت گرفته، ترکیب دگزامتازون و رمدسیویر منجر به نتایج مثبتی شده است. بنابراین در حـال حاضر شاهد استفاده از این ترکیب برای برخی از بیماران بستری هستیم.

منابع

www.who.int

www.covid19treatmentguidelines.nih.gov

www.fda.gov

medlineplus.gov

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات