جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

داروی اورسودیول / درمان سنگ صفرا با قرص اورسودیول

داروی اورسودیول
تاریخ بروزرسانی : ۳۱ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

داروی اورسودیول راهی برای درمان سنگ صفراست. این دارو معمولاً زمانی تجویز می‌شود که سنگ صفرا با جراحی قابل برداشتن نباشد، یا فرد بیمار به دلایل مشکلات جسمی نتواند زیر تیغ جراحی برود. البته اورسودیول کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه درباره‌شان توضیح می‌دهیم.

ما قبلا در مجلۀ سلامت حال دربارۀ بیماری سنگ صفرا توضیح داده‌ایم. اگر نیاز دارید که دربارۀ این بیماری بیشتر بدانید، ابتدا آن مطلب را مطالعه کنید و سپس دربارۀ قرص اورسودیول بخوانید. در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ این دارو اطلاعات کاملی را در اختیار شما بگذاریم و همچنین دربارۀ خدمات داروخانه‌ای «حال» برای تهیه آن توضیح دهیم.


تصویر خدمات اقساطی

داروی اورسودیول چیست؟

بگذارید ابتدا دربارۀ خودِ اورسودیول توضیح دهیم و بعد داروی اورسودیول را معرفی کنیم. اورسودیول یا اسید اورسودوکسی کولیک یک اسید صفراوی ثانویه است که در انسان و بعضی گونه‌های دیگر وجود دارد. باکتری‌های روده این ماده را تولید می‌کنند. در بعضی گونه‌ها هم کبد این اسید را تولید می‌کند.

این ماده ابتدا در صفرای خرس‌هایی از نوع اورسوس (Ursus) یافته شد و نام آن هم از همین خرس‌ها گرفته شده است. این ماده برای درمان چندین بیماری‌ صفراوی و کبدی استفاده شود.

درباره نارسایی کبد بیشتر بدانید

قرص اورسودیول

مادۀ اورسودیول مادۀ اصلی ترکیبات قرص اورسودیول است. تجویز این دارو شرایطی دارد که به شرح زیر هستند:

  • سنگ‌های صفراوری کوچک و شناور هستند و با جراحی قابل درمان نیستند.
  • سنگ صفراوی از نوعی است که قابل حل شدن است و نیازی نیست که کیسۀ صفرا برداشته شود. معمولا سنگ‌های صفراوی که غنی از کلسترول هستند، با مصرف دارو حل می‌شوند. زیرا اورسودیول باعث کاهش اشباع کلسترول سنگ‌های صفراوی می‌شود.
  • فرد به دلایل مشکلات پزشکی و جسمی نمی‌تواند جراحی کند.
  • فرد دچار کاهش وزن سریع شده، مثلا از جراحی برای کاهش وزن استفاده کرده و ممکن است دچار سنگ صفرا بشود.
  • فرد دچار سیروز صفراوی است. سیروز صفراوی یک بیماری خودایمنی است که باعث تخریب تدریجی مجاری صفراوی می‌شود.

درباره سونوگرافی کیسه صفرا و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

نحوه مصرف داروی اورسودیول

برای مصرف داروی اورسودیول باید نسخه‌ای که پزشک برایتان تجویز کرده، ملاک عمل شما باشد. لازم است که حتما این دارو را طبق دستور پزشکتان مصرف کنید. بنابراین اطلاعاتی که ما در این بخش می‌دهیم، نکاتی کلی هستند که صرفا برای آگاهی شماست.

قرص اورسودیول معمولا دو یا سه بار در روز تجویز می‌شود. ممکن است پزشک توصیه کند که آن را همراه با غذا مصرف کنید.

اگر نیاز دارید که برای رعایت دوز مصرفی خود قرص را بشکنید، آن را روی سطح صافی قرار دهید، و دقت کنید که قسمت علامت‌گذاری شده در بالا باشد. انگشتان شست خود را روی قرص و نزدیک به خط علامت نگه دارید، فشار کوچکی به قرص وارد کنید تا به دو نیم تقسیم بشود. نیمی از قرص را که مصرف نمی‌کنید، در بسته‌بندی قرص نگاه دارید و در عرض 7 روز آن را مصرف کنید.

داروی اورسودیول

همچنین به تکات زیر درباره قررص اورسودیول توجه کنید:

  • داروی اورسودیول معمولا باید چندماه مصرف شود تا اثر خود را نشان بدهد. برای مثال برای حل کردن سنگ صفراوی ممکن است لازم باشد که دو سال آن را مصرف کنید.
  • ممکن است با مصرف این دارو سنگ‌های صفرای شما به طور کامل حل نشوند و اگر هم حل شوند، ممکن است طی 5 سال دوباره سنگ صفرا داشته باشید.
  • اگر یک نوبت را فراموش کردید، دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است، دوز فراموش شده را رها کنید. برای جبران آن دو دوز را با هم مصرف نکنید.
  • نکتۀ آخر که بسیار مهم است، این است که بدون مشورت با پزشک مصرف قرص یا کپسول اورسودیول را قطع نکنید.

مواردی که نباید از داروی اورسودیول استفاده کرد

داروی اورسودیول برای هرکسی که دچار بیماری در کیسه صفرا باشد، مناسب نیست. مثلا ممکن است سنگ صفرای شما قابل حل‌شدن نباشد و پزشک جراحی را روش مناسب‌تری برای شما بداند. همچنین لازم است که شما دربارۀ شرایط جسمی و داروهای مصرفی‌تان اطلاعات کاملی به پزشک خود بدهید.

به موارد زیر توجه کنید و آن‌ها را به پزشک خود اطلاع بدهید؛ اگر هریک از آن‌ها دربارۀ شما صدق کند، ممکن است پزشک قرص اورسودیول را برای شما تجویز نکند:

  • اگر به اورسودیول، اسیدهای صفراوی یا ترکیبات دیگر این قرص حساسیت دارید
  • به پزشک خود اطلاع دهید که چه داروها یا مکمل‌های دیگری مصرف می‌کنید؛ برای مثال: آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم؛ داروهایی که سطح لیپید یا کلسترول را کاهش می دهند، مانند کلستیرامین و کلستیپول؛ داروهایی که حاوی استروژن هستند، مثل داروهای ضدبارداری،
  • اگر دچار انسداد مجاری صفراوی هستید،.
  • اگر دچار خونریزی معده و مری هستید یا بیماری کبدی مانند کبد چرب دارید (یا قبلا به این بیماری‌ها دچار بوده‌اید)،
  • اگر باردار هستید، در دوران شیردهی هستید یا قصد بارداری دارید.

 مصرف اورسودیول

عوارض جانبی قرص اورسودیول

داروی اورسودیول ممکن است عوارض جانبی زیر را داشته باشد. اگر هریک از این عوارض شدید است یا بهبود پیدا نمی‌کند، لازم است که پزشک خود را در جریان بگذارید:

  • اسهال
  • یبوست
  • حالت تهوع
  • سوء هاضمه
  • سرگیجه
  • سردرد
  • استفراغ
  • سرفه، تب، گلودرد، آبریزش بینی یا سایر علائم عفونت
  • کمر درد
  • درد عضلانی
  • تورم، درد یا سفتی مفاصل
  • ریزش مو

همچنین اگر دچار تکرر ادرار یا درد به هنگام دفع ادرار شدید، این عارضه را جدی بگیرید و پزشک خود را در جریان بگذارید.

قیمت و خرید داروی اورسودیول

داروی اورسودیول به عنوان یک داروی عمومی در دسترس بیماران است و به دو شکل کپسول و قرص تولید می‌شود. این دارو نیاز به تجویز پزشک و نسخه دارد.

شما می‌توانید این دارو را به صورت غیرحضوری از داروخانه‌های آنلاین تهیه کنید. اگر نیاز به تهیۀ قرص اورسودیول دارید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که به داروخانۀ آنلاین «حال» مراجعه کنید، نسخۀ خود را آپلود کنید و یا درخواست دارو را بدون نسخه ثبت کنید. پس از اطلاع از قیمت داروی اورسودیول در این داروخانه و پرداخت هزینه، می‌توانید دارو را درب منزل تحویل بگیرید.

سخن پایانی درباره داروی اورسودیول

اگر دچار بیماری صفراوی هستید و نزد پزشک متخصص گوارش و کبد می‌روید، ممکن است داروی اورسودیول برای شما تجویز شود. در این صورت مطمئن باشید که دربارۀ همۀ شرایط پزشکی خود، یعنی سابقۀ بیماری‌ها و داروهای مصرفی‌تان، به پزشک اطلاع داده‌اید. مصرف این دارو بلندمدت است؛ و در صورتی که اطلاعات کاملی به پزشک ندهید، ممکن است درمان شما برای مدتی طولانی عقب بیفتد یا دچار عوارض زیادی شوید. در پایان یادآوری می‌کنیم که برای درمان سنگ صفرای خود می‌توانید با متخصصان گوارش و کبد «حال» مشورت کنید.

 

منابع

https://medlineplus.gov

https://www.mayoclinic.org

https://www.rxlist.com

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

محمدرضا اصغرپور

6 ماه پیش

ایا سنگ کیسه صفرا باعث قلنج پشت وگرفتگی در سمت راست ...پایین دنده های سینه رو هم شامل میشه
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

6 ماه پیش

سلام و وقت بخیر اگر شما یا کسی دیگر علائمی مثل قلنج پشت، گرفتگی در سمت راست یا مشکلات در ناحیه سینه دارید، حتماً بهتر است که یک پزشک متخصص مشاوره کنید.تا همه عوامل باهم بررسی بشه. دکتر اطلاعات دقیق‌تر و تشخیص معتبرتری ارائه میدهد و اگر لزوم به آزمایشات یا تصاویر تشخیصی نیاز باشه براتون انجام میده.
پاسخ دهید
0

فرشته .ص

7 ماه پیش

والاه من سنگ صفرا دارم خیلی از دکترا گفتن دارو رو بخوری ،نخوری باید کیسه صفرا برداشته بشه پس نخورین بهتر منم با حرف دکترا بیخیال شدم والان متاسفانه ۱۴ میل شده ایا با وجود این اندازه برم دکتر دیگه بخواد تجویز کنه کارسازه یعنی سنگ صفرا حل میشه یا باید جراحی بشم اخه بدجور میترسم از جراحی
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

7 ماه پیش

سلام وقت بخیر تشخیص اینکه فقط با دارو مشکل شما حل میشه یا نیاز به جراحی دارید به وسیله پزشک متخصص هستش چون باید ازمایشات و... شما برسی بشه و بهتره که حتما با پزشک مشاوره داشته باشید تا بهترین راه رو بهتون پیشنهاد بدن ولی به هیچ وجه روند درمان تون رو قطع نکنید.
پاسخ دهید
0

محمدی

9 ماه پیش

من الان یه هفته هست از این قرص استفاده میکنم رنگ مدفوعم به سفیدی میزنه هنوز فرق نکرده اما سوزش دلم و رفلاکسم درست شده
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات