جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

کمردرد نشانه چیست؟ آیا همه کمردردها از دیسک هستند؟

کمردرد
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

کمردرد عارضه‌­ای رایج است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود و به دلایل مختلف آن را تجربه می‌‌­کنند. کمر، رابط بین بخش بالایی و پایینی بدن است و مقدار زیادی از فشار بدن را متحمل می­‌شود. درد در این ناحیه می­‌تواند روند طبیعی زندگی را در افراد مختل کند و کیفیت زندگی را کاهش دهد. در اکثر موارد کمر درد کوتاه مدت یا حاد است که پس از چند روز یا چند هفته برطرف می­‌شود. در صورتی که کمر درد برای مدت چند هفته به طول بی­انجامد، به آن کمر درد مزمن می­‌گویند. در واقع کمردرد یک اختلال نیست، بلکه در بیشتر مواقع، نشانه­‌ای از مشکلات پزشکی دیگر است. درد کمر اغلب به دلیل ایجاد عارضه‌­ای غیر طبیعی در یکی از این بخش­‌های کمر روی می‌­دهد:

  • رباط‌‌ها
  • اعصاب
  • عضلات

برای اینکه بدانیم کمردرد نشانه چیست باید با ساختار ستون فقرات آشنا شویم. ساختارهای استخوانی ستون فقرات را مهره می‌­نامند. گاهی وجود مشکلی در این بخش می­‌تواند به درد کمر منجر شود. محققان معتقدند که اضطراب، خستگی، نداشتن خواب کافی و نشستن‌­های طولانی مدت بر روی صندلی­‌های غیر استاندارد، دلیل بروز ۳۰ درصد از کمر دردهای مزمن است. دلایل زیادی برای کمر درد وجود دارد که از این بین تعداد کمی از آن­‌ها مربوط به خود کمر است. عواملی مانند برخی از سرطان­‌ها، کیست تخمدان، آندومتریوز، مشکلات گوارشی، عادت ماهانه، سنگ کلیه، عفونت کلیه و… از مواردی هستند که ممکن است باعث کمر درد شوند.


تصویر خدمات اقساطی

کمردرد نشانه چیست و به چه دلیل روی می­‌دهد؟

معمولا درد کمر بدون دلیل روشنی آغاز می‌­شود و پیدا کردن دلایل دقیق آن به آسانی امکان‌­پذیر نیست. یک کمر درد ناشناخته می‌تواند نشان دهنده وجود یکی از مشکلات زیر باشد:

کشیدگی ماهیچه­‌ها و رباط­‌ها

کشیدگی کمر می­‌تواند ناشی از حرکات شدید و ناگهانی زیاد، فشار نیروی شدید یا تکراری در ناحیه کمر باشد. فعالیت­‌های ایجاد کننده این مشکل می‌­تواند هر چیزی، از فعالیت‌های ورزشی شدید تا نشستن طولانی برای مطالعه کتاب یا کش و قوس بعد از بیدار شدن از خواب باشد. عوامل دیگری هم مثل سبک زندگی بدون تحرک و عضلات ضعیف یا قرار گرفتن نامناسب بدن هم می­‌تواند چنین مشکلی ایجاد کند. عادت به خوابیدن بر روی شکم هم به عضلات کمر فشار زیادی وارد کرده و در دراز مدت می‌­تواند باعث کمر درد شود. برای کاهش کمر درد توصیه می­‌شود که به پشت یا پهلو بخوابید.

معمولا چنین کمر دردی بلافاصله پس از آسیب یا در حین آن اتفاق می‌­افتد و باعث خشکی و اسپاسم شدید عضلات می­‌شود. درد کمر در ابتدا ممکن است بسیار شدید و با سوزش باشد و معمولا یکی دو روز پس از آسیب کاهش می­‌یابد. اگر آسیب شدید باشد، ممکن است درد به قسمت پایین کمر، شانه­‌ها و گردن هم کشیده شود. در چنین شرایطی نباید بدن را در حالتی قرار داد که موجب تشدید درد شود، بلکه باید حالتی را برای نشستن یا خوابیدن انتخاب کرد که بدن کاملا راحت و ریلکس باشد.

بیشتر بخوانید: علائم دیسک کمر چیست؟

در برخی از موارد، فرد متوجه کشیدگی عضلات در حین فعالیت نمی‌­شود، مانند حالتی که بعد از جلسه اول باشگاه با آن مواجه می­‌شوید. در این حالت تا زمانی که فرد به فعالیت ادامه دهد، عضلات قادر به محافظت در برابر اسپاسم نیستند و مفاصل خشک نمی­‌شوند. در چنین مواردی، احساس درد در کمر و عضلات، پس از بیدار شدن از خواب در صبح روز بعد یا چند ساعت استراحت حس می­‌شود.

 

کمر درد و فعالیت بدنی شدید

فعالیت بدنی شدید به ویژه در افرادی که آمادگی بدنی کافی ندارند، باعث کشیدگی عضلات و کمر درد می­‌شود.

 

دیسک برجسته یا بیرون زده و فتق دیسک

زمانی که دیسک بین مهره­‌های ستون فقرات در اثر افزایش سن یا ضربه، تخریب شوند، قسمت مرکزی آن که نرم است، از حلقه دور آن بیرون می­‌زند. این بیرون زدگی، فتق دیسک نامیده می­‌شود. در بیشتر موارد فتق دیسک در بین مهره­‌های چهارم و پنجم که در قسمت پایین پشت بدن قرار دارند، اتفاق می‌­افتد. زیرا دیسک این قسمت از ستون فقران مرتباً وزن قسمت بالایی بدن را تحمل می­‌کند. از طرف دیگر این قسمت از بدن در حرکات و فعالیت­‌های روزمره ما، مثل زمانی که خم یا بلند می­‌شویم و می­‌نشینیم، درگیر است.

نشانه‌­های فتق دیسک به محل بروز فتق در ستون مهره‌­ها بستگی دارد. این مسئله در برخی از موارد هیچ نشانه خاصی ندارد. اما درد در ناحیه کمر از شایع­‌ترین نشانه­‌های آن است. اگر فتق دیسک بزرگ باشد، بافت دیسک بیرون زده بر اعصاب مجاور فشار وارد می‌­کند. این فشار باعث بروز درد تیرکشنده‌­ای در یک سمت بدن می­‌شود که سیاتیک نام دارد. فتق دیسک بین مهره چهارم و پنجم، باعث ایجاد چنین دردی از باسن به طرف پشت ران تا ساق پا می‌­شود. زمانی که کمر درد بیشتر در یک سمت بدن، همراه با بی حسی و سوزن سوزن شدن پاها باشد، احتمالا فرد به فتق دیسک دچار است.

بیشتر بخوانید: برای عرق دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

آرتروز کمر

آرتروز، مشکلی رایج در ستون فقرات ناحیه کمر است که علائم زیادی دارد. اما بارزترین نشانه آن، کمر درد است. این عارضه در سالمندان شایع­‌تر است، اما ممکن است در هر رده سنی مشاهده شود. آرتروز کمر در مفاصل متصل کننده مهره‌­ها ایجاد می­‌شود. شایع‌­ترین نوع آرتروز ستون فقرات، استئوآرتریت یا آرتروز فرسودگی است. در این حالت، مفاصل ستون فقرات به آماس دچار شده و حرکت مهره‌­ها در ناحیه گردن و کمر دردناک و خشک می‌­شوند. درد و گرفتگی کمر به ویژه در اوایل صبح و هنگام خروج از رختخواب از مهم‌­ترین نشانه­‌های این نوع آرتروز است. این بیماری با فعالیت­‌های شدید و طولانی، تشدید خواهد شد.

برای آشنایی با بهترین پماد برای کمر درد این مطلب را بخوانید

التهاب مفصل ساکروایلیاک

مفصلی که محل اتصال ستون مهره‌­ها به لگن خاصره است، مفصل ساکروایلیاک نامیده می‌­شود. اگر این مفصل دچار التهاب شود، می‌­تواند باعث درد کمر، لگن یا کشاله ران شود. دلایل مختلفی برای بروز التهاب در این مفصل وجود دارد که مهم‌ترین آن­ها عبارتند از:

  • عفونت ناشی از ابتلا به تب مالت یا بروسلوز
  • بیماری‌­های رماتیسمی مثل بیماری­‌های التهابی روده، پسوریازیس و رماتیسم مفصلی
  • در رفتگی یا شکستن مفصل ساکروایلیاک
  • آرتروز یا ساییدگی مفصل ساکروایلیاک
  • بارداری و زایمان (تحت کشش قرار گرفتن و باز شدن این مفصل در طول بارداری و زایمان)

کمر درد اصلی­‌ترین نشانه التهاب در این مفصل است. این درد در قسمت پایین کمر، پشت لگن و باسن، کشاله ران و گاهی در جلوی ران احساس می­‌شود. خوابیدن بیمار به روی شانه، درد را تشدید می‌­کند. کمر درد و خشکی صبحگاهی کمر می­‌تواند نشان­ دهنده وجود التهاب در مفصل ساکروایلیاک باشد.

درباره آزمایش تب مالت بیشتر بدانید

بارداری و مفصل ساکروایلیاک

بارداری می‌­تواند منجر به بروز التهاب در مفصل ساکروایلیاک شود.

 

انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)

انحراف ستون فقرات ممکن است در هر یک از قسمت­‌های آن رخ دهد. میزان انحراف در افراد مختلف متفاوت است و می­‌تواند از خیلی خفیف تا خیلی شدید ایجاد شود. در بیشتر موارد، پزشکان برای انحراف­‌های کمتر از ۴۰ درصد، انجام عمل جراحی را ضروری نمی‌­دانند. این عارضه بیشتر در نوجوانانی که در سنین بلوغ قرار دارند روی می‌­دهد. در صورتی که اسکولیوز در دوران بعد از بلوغ اتفاق بیفتد، اسکولیوز بزرگسالی نامیده می­‌شود. این نوع اسکولیوز ممکن است به دلیل عدم درمان اسکولیوز کودکی روی داده و یا در همان دوران بزرگسالی ایجاد شده باشد. این نوع انحراف گاهی در میان زنان باردار هم مشاهده می­‌شود.

انحراف ستون فقرات در مراحل اولیه باعث کمر درد نمی‌­شود اما با گذشت زمان، فرد دچار کمر درد خواهد شد. تغییر حالت ستون فقرات، بر مهره­‌ها و شاخه‌­های عصبی فشار زیادی وارد می­‌کنند که این فشار می­‌تواند علاوه بر درد کمر، بی حسی و درد در پاها را نیز به دنبال داشته باشد.

نحوه خوابیدن نادرست

نحوه خوابیدن افراد می‌­تواند به طور مستقیم در ایجاد کمر درد صبحگاهی نقش داشته باشد. علاوه بر این، نحوه خوابیدن می­‌تواند در درمان کمر درد افراد مبتلا به این مشکل هم نقش به سزایی داشته باشد. مناسب‌­ترین نوع خوابیدن برای کمر، خوابیدن به پهلو است؛ به شکلی که پاها از زانو کمی خم شده و با باسن در یک راستا باشند. بهتر است یک بالش کوچک بین زانوهای خود قرار دهید. چون در این شکل خوابیدن، پای فوقانی تکیه گاهی ندارد و قرار گرفتن آن بر روی تشک، ممکن است باعث چرخش کمر و کمر درد شود. افرادی که طبق عادت به پشت می­‌خوابند، حتما باید یک حوله نازک در ناحیه گودی کمر و یک بالشت کوچک در زیر زانوهای خود قرار دهند. در غیر این صورت، فشار وارده به ناحیه کمر زیاد شده و منجر به کمر درد می‌­شود. بدترین نوع خوابیدن برای کمر، خوابیدن به شکم است. بیشتر افراد با چنین الگوی خوابی، دچار کمر درد خواهند شد. اگر نمی‌­توانید عادت خوابیدن به شکم را تغییر دهید، برای کاهش فشار وارده به کمر، یک بالش در زیر شکم و لگن خود قرار دهید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درباره کمردرد بعد از رابطه جنسی بیشتر بدانید

داشتن اضافه وزن

در فردی که دچار اضافه وزن با شکم بزرگ است، ستون مهره­‌ها وزن بیشتری را بر روی خود تحمل می‌­کنند و نمی­‌توانند این وزن را در نقاط دیگر بدن پخش کنند. این موضوع باعث می‌­­شود که ستون فقرات بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته و آسیب ببینند. مهم‌­ترین عارضه این آسیب، درد در ناحیه کمر است. بخش‌­های حساس ستون فقرات مانند قسمت پایین کمر و مهره‌­های ناحیه کمری، به دلیل تحمل وزن اضافه دچار مشکل می­‌شوند. بیشترین شکایت افراد دارای اضافه وزن هم از درد کمر در این نواحی است. از سوی دیگر، افراد مبتلا به اضافه وزن، بیش از سایرین در معرض بیماری‌­هایی مانند پوکی استخوان و آرتروز هستند که این بیماری­‌ها هم به ایجاد کمر درد در افراد منجر خواهد شد.

 

اصلاح فرم خوابیدن

بسیاری از کمر دردهای مزمن با اصلاح فرم خوابیدن بهبود می­‌یابند.

 

تنگی کانال نخاعی

ستون فقرات انسان شامل مهره­‌های تو خالی است که نخاع را در بر می­‌گیرد. رشته‌­های عصبی نخاع از درون این کانال به کل بدن پخش می­‌شود. اگر این رشته‌­های عصبی به هر دلیلی تحت فشار قرار بگیرند، وظایف حسی و حرکتی آن­‌ها مختل می­‌شود. یکی از عواملی که به چنین اتفاقی منجر می­‌شود، تنگ شدن کانال نخاعی به دلیل ­رسوب کلسیم اضافی به آن است. این عارضه بیشتر در مهره‌­های کمر و گردن ایجاد می­‌شود. درد ناحیه پایین کمر که می­‌تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد، همراه با درد در پا و احساس ناراحتی در هنگام خم شدن از مهم­‌ترین نشانه­‌های تنگی کانال نخاعی هستند.

سایر دلایل کمردرد نشانه چیست؟

بیماری­ التهابی روده، عارضه‌­ای است که منجر به تحریک و التهاب در ناحیه گوارش می­‌شود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دردهای مفصلی را نیز تجربه کنند که می­‌تواند به درد در قسمت کمر هم گسترش یابد. دیسمنوره یا قاعدگی دردناک هم از عوامل بروز کمر درد است. ۴۵ تا ۹۵ درصد کسانی که عادت ماهانه می‌­شوند، درجاتی از این عارضه را تجربه می‌­کنند. بیماری سلیاک که به دلیل واکنش بدن به گلوتن گندم روی می‌دهد، می‌­تواند باعث درد استخوان‌­ها به ویژه کمر درد شود. کمردردی که با اسهال همراه باشد، اغلب به یکی از این بیماری­‌ها وابسته است.

بیشتر بخوانید: تاثیر استرس بر پریود

کلام آخر

تا اینجا دانستیم کمردرد نشانه چیست. کمردرد را همه تجربه می­‌کنند؛ گاهی به دلیل وزن زیاد، بلند کردن اجسام سنگین، خواب نامناسب، فعالیت بدنی خیلی کم یا خیلی زیاد و…. اما نکته مهم این است که نوع و دلیل کمر درد را بشناسیم. همانطور که گفته شد، کمردرد می‌­تواند یکی از نشانه­‌ها یا تنها نشانه یک عارضه خطرناک باشد که در صورت عدم درمان به موقع، به عوارض دیگری در بدن منجر شود. در این مقاله تنها به بخشی از مشکلاتی که می­‌توانند به کمر درد منجر شوند اشاره کردیم. در صورت احساس کمردرد طولانی مدت و آزار دهنده، باید در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد یا مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک متخصص با توجه به دلیل کمر درد، یکی از روش‌­های درمانی مناسب بیمار را انتخاب و به کمک آن، در جهت رفع مشکل بیمار تلاش می­‌کند. عمده‌­ترین روش‌­های درمان کمردرد عبارتند از:

  • داروهای خوراکی
  • تزریق داروهای ضد التهاب
  • فیزیوتراپی
  • جراحی

برای پیشگیری از بروز کمردرد، افزایش قدرت و انعطا‌ف‌­پذیری ماهیچه‌­ها، انجام ورزش منظم، حفظ وزن مناسب، پوشیدن کفش مناسب، درست نشستن و ایستادن، دقت در بلند کردن اجسام و نحوه خوابیدن صحیح کمک‌کننده هستند.

 

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یه روش درمانی و کمک درمانی موثر برای کاهش و رفع مشکلات در ناحیه کمر است.

 

مشاوره با پزشک، با شناسایی علل کمر درد، درمان عارضه را در پی خواهد داشت. برای اینکه به درستی بدانید کمردرد نشانه چیست لازم است حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره غیر حضوری با پزشک متخصص دارید، می‌­توانید از حال کمک بگیرید. مشاوران متخصص این سامانه در تمام روزهای هفته و به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه راهنمایی­‌های تخصصی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با پزشکان این سامانه می­‌توانید همین حالا به وب­سایت و اپلیکیشن حال مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل

سوالات متداول

درمان کمردرد چیست؟

داروهای خوراکی، تزریق داروهای ضد التهاب، فیزیوتراپی، جراحی به بهبود کمردرد کمک می‌کند.

برای پیشگیری از بروز کمردرد چه کنیم؟

اصلاح نحوه خوابیدن، پوشیدن کفش مناسب، افزایش قدرت و انعطا‌ف‌­پذیری ماهیچه‌­ها، انجام ورزش منظم، دقت در نحوه بلند کردن اجسام سنگین و تناسب وزن میتواند تا حدی از بروز کمردرد پیشگیری کند.

کمردرد نشانه چیست و به چه دلیل روی می­‌دهد؟

کشیدگی ماهیچه­‌ها و رباط­‌ها، دیسک برجسته یا بیرون زده و فتق دیسک، آرتروز کمر، التهاب مفصل ساکروایلیاک، انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)، نحوه خوابیدن نادرست، داشتن اضافه وزن، تنگی کانال نخاعی از دلایل کمردرد می‌باشد.

چرا کمردرد رخ می‌دهد؟

کمردرد معمولا به دلیل ایجاد مشکلی در رباط‌ها اعصاب و عضلات ناحیه کمر رخ می‌دهد و ممکن است آنقدر شدید شود که روند زندگی طبیعی را مختل کند. در اکثر مواقع کمردرد موقتی است

منابع

www.webmd.com

www.iranorthoped.com

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات