جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قارچ پوستی گربه / شایع ترین بیماری پوستی گربه و درمان آن

قارچ پوستی گربه
تاریخ بروزرسانی : ۲۵ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

حیوانات هم از قارچ‌ها در امان نیستند! اگر تجربۀ نگه‌داری از یک گربه را داشته باشید، ممکن است سروکارتان با قارچ پوستی گربه افتاده باشد. گربه‌ها هم مثل ما میزبان هاگ‌های قارچ هستند. گاهی که شرایط گرم و مرطوب است، قارچ‌ها روی بدن میزبانشان تکثیر می‌شوند و پوست و ناخن گربه را عفونی می‌کنند، به خصوص اگر گربه بالغ نباشد یا سیستم ایمنی نیرومندی برای مبارزه با عفونت نداشته باشد.

گاهی این عفونت‌های قارچی زئونوز هستند؛ یعنی بین انسان و حیوان مشترک‌اند. بنابراین اگر گربۀ شما دچار عفونت قارچی شده، احتمال سرایتش به شما هم وجود دارد. پس دانستن دربارۀ این بیماری و درمان آن اهمیت زیادی دارد. با ما همراه باشید.

مشاوره آنلاین با دامپزشک


تصویر خدمات اقساطی

علت قارچ پوستی در گربه

قارچ‌ها در محیط پیرامون ما زندگی می‌کنند (البته همۀ آن‌ها بیماری‌زا نیستند). بسیاری از گونه‌های بیماری‌زای قارچ در خاک هستند و این امکان وجود دارد که از طریق مواد آلوده و حیوانات در محیط پخش شوند. گربه‌ها هم اکثرا از تماس با خاک به عفونت قارچی مبتلا می‌شوند.

عفونت قارچی گربه

قارچ‌ها فرصت‌طلب هستند و از سیستم ایمنی ضعیف گربه یا وجود زخم در پوست او استفاده می‌کنند. حتی گربه‌های خانگی هم ممکن است دچار عفونت پوستی شوند؛ اما طبیعتاً گربه‌هایی که در فضای باز رها هستند بیشتر در معرض عفونت قارچی گربه قرار دارند.

علائم قارچ پوستی گربه

علائم قارچ پوستی گربه را می‌توانیم به دو دستۀ علائم پوستی و علائم غیرپوستی تقسیم کنیم. ریزش مو، پوسته‌پوسته‌شدن، جوش، آبسه، قرمزی از جمله علائم پوستی عفونت قارچی است.

اما گاهی عفونت قارچی به بدن گربه حمله می‌کند و باعث درگیر شدن ریه و سیستم عصبی می‌شود. در این صورت گربه علائمی مثل تب، بی‌حالی، مشکلات تنفسی، سرفه، کاهش وزن، تشنج و حتی نابینایی را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: درمان سرماخوردگی گربه

انتقال قارچ پوستی گربه به انسان

احتمالا نام بیماری‌های مشترک انسان و جانوران یا زُئونوز به گوشتان خورده است. زُئونوز عموما به بیماری‌های عفونی‌ گفته می‌شود که از جانوران به انسان‌ها سرایت می‌کنند. منشأ بیماری ممکن است جانوران اهلی و وحشی اعم از پستانداران و خزندگان و پرندگان و حشره‌ها باشد.

بسیاری از عفونت‌های انگلی از بیماری‌های مشترک انسان و جانوران و هستند. پس از بیماری‌های انگلی، عفونت‌های قارچی پوستی از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک هستند که انسان‌ها عموما در تماس با گربه و سگ‌ها به آن‌ها مبتلا می‌شوند.

دربارۀ درمان اسهال گربه بیشتر بخوانید.

قارچ پوستی گربه

یکی از عواملی که باعث قارچ پوستی گربه می‌شود، قارچ درماتوفیت است. نام بیماری حاصل از این قارچ درماتوفیتوز است. این عفونت در گربه‌ها باعث لکه‌های پوسته پوسته‌شده روی پوست می‌شود. البته ممکن است این لکه‌ها زیر موی گربه پنهان باشد و شما به سادگی آن‌ها را نبینید. این بیماری به سادگی به انسان قابل انتقال است و باعث ایجاد همان لکه‌ها به رنگ قرمز و به شکل حلقه‌ای روی پوست ما می‌شوند.

این بیماری پوستی بین سگ‌ها هم شایع است، اما گربه‌ها بیشتر آن را پخش می‌کنند.

بیشتر بدانید: درمان حساسیت به گربه

پیشگیری از بیماری قارچ پوست گربه

پیشگیری از مبتلا شدن گربه به قارچ پوستی کمی دشوار است؛ اما ناممکن نیست. اولین نکته این است که یک گربۀ سالم با پوست و موی سالم، کمتر در معرض ابتلا به عفونت قارچی قرار دارد. برای مثال تغذیۀ گربه نقش مهمی در حفظ سلامت پوست و فولیکول‌های موی گربه دارد.

اگر قرار است گربۀ جدیدی به خانه‌تان بیاورید، حتما یک دوره قرنطینه را برایش در نظر بگیرید. ممکن است مهمان جدیدتان به قارچ پوستی گربه مبتلا باشد، اما علائمی را در او نبینید. بنابراین این قرنطینه برای جلوگیری از انتقال عفونت قارچی به شما و گربه‌ها و حیوانات دیگرتان مهم است. ضمن اینکه در این مدت بهتر است با دستکش به او دست بزنید و نکات بهداشتی را رعایت کنید.

همچنین اگر گربه خانگی‌تان در معرض این بیماری قرار گرفت، برای مثال با حیوانی تماس داشته که این بیماری را دارد، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید تا داروهایی را برای پیشگیری از ابتلای گربۀ شما به عفونت قارچی تجویز کند.

دربارۀ دیابت در گربه بیشتر بخوانید.

درمان قارچ پوستی گربه

درمان قارچ پوستی گربه به شدت و علائم و نوع عفونت بستگی دارد. ممکن است قارچ پوستی گربه شما با داروهای ضدقارچی خوراکی یا موضعی درمان بشود؛ یا اینکه ممکن است این عفونت ضایعاتی را ایجاد کرده باشد که نیازمند جراحی هستند.

بهترین پمادهای موضعی برای درمان قارچ پوستی گربه است شامل پمادها, لوسیون ها, پودر ها یا اسپری ها و شامپوهای ضد قارچ می باشند. همچنین شاید گربه دچار عفونت‌های ثانویه شده باشد که باید جداگانه درمان شوند. ضمن آنکه اگر شدت عفونت بالا باشد، احتمالا باید او را در بیمارستان دامپزشکی بستری کنید. این کار باعث می‌شود که خطر سرایت عفونت به اعضای خانواده کاهش پیدا کند.

درمان خانگی قارچ پوستی گربه

اگر می‌خواهید گربه را در خانه نگاه دارید و درمانش را آنجا انجام دهید، لازم است که به دستورالعمل‌های دامپزشک عمل کنید:

  • ترجیحا گربه را در قرنطینه نگاه دارید که محیط را آلوده نکند.
  • داروهای تجویزی را به صورت مرتب به گربه بدهید.
  • هنگام دست زدن گربه و انجام کارهای مراقبتی روزانه از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • خاک گربه، کاسه غذا و اسباب‌بازی‌هایش را مرتب بشویید.
  • اگر وسایل غیرقابل شستشویی هستند که گربه با آن‌ها تماس داشته، آن‌ها را دور بیندازید. زیرا ممکن است منبع دائمی انتقال عفونت شده باشند.
  • اگر حیوانات دیگری در خانه دارید، ممکن است آن‌ها نیز دچار عفونت شده باشند و بدون آنکه علائمی داشته باشند، ناقل بیماری بشوند. در نتیجه برای درمان یا پیشگیری از ابتلای آن‌ها لازم است با دامپزشک مشورت کنید.

سخن پایانی درباره قارچ پوستی گربه

قارچ پوستی گربه معمولاً به سادگی درمان می‌شود؛ اما این عفونت به آسانی به حیوانات و انسان‌ها سرایت می‌کند. بنابراین اگر گربه‌ای در خانه دارید که در معرض این عفونت بوده یا دچار قارچ پوستی شده، درمانش را خیلی جدی بگیرید. پیشنهاد ما به شما مشاوره با متخصص دامپزشک در شرکت «حال» است.

سوالات متداول درباره قارچ گربه

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”پماد مناسب برای قارچ پوستی گربه چیست؟” answer-0=”ایتراکونازول یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین داروهای ضدقارچی است که به درمان عفونت قارچی گربه کمک می‌کند.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”آیا قارچ پوستی گربه خطرناک است؟” answer-1=”عفونت قارچی در گربه می‌تواند دوباره عود کند، یا به عفونت‌های ثانویه منجر شود، یا به ما انسان‌ها سرایت کند. در این صورت خطرناک است.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

 

منابع

https://www.wcrah.com

https://www.hillcrestanimals.com

https://www.petmd.com

https://www.wikipedia.org

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات