جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان سرماخوردگی گربه / راه هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی گربه

درمان سرماخوردگی گربه
تاریخ بروزرسانی : ۰۹ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

همۀ ما فراوان سرما خورده‌ایم؛ علائمش را هم می‌شناسیم: از عطسه و سرفه تا تب و بدن درد. اگر این علائم خیلی شدید نباشد، در خانه، با استراحت و سوپ و داروهای بدون نسخه، بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کنیم. اما وقتی گربۀ ما سرما بخورد، باید چه کاری انجام بدهیم؟ آیا درمان سرماخوردگی گربه شبیه به درمان سرماخوردگی در انسان است؟

گربه‌ها از سرماخوردگی ایمن نیستند. آن‌ها هم به واسطۀ ویروس‌ها و باکتری‌ها دچار علائم سرماخوردگی می‌شوند. اما نکتۀ جالب این است که این ویروس‌ها و باکتری‌ها با آن‌هایی که انسان را به سرماخوردگی مبتلا می‌کنند، یکی نیستند. بنابراین سرماخوردگی بین انسان و گربه قابل سرایت نیست.

البته سرما‌خوردگی گربه‌ها به راحتی از گربه‌ای به گربۀ دیگر منتقل می‌شود. بنابراین اگر گربۀ شما سرما خورد، باید علاوه بر درمان او، مراقب باشید که گربه‌های دیگر به واسطۀ تماس با گربۀ شما بیمار نشوند.

در این مطلب قصد داریم دربارۀ درمان سرماخوردگی گربه به صورت کامل توضیح دهیم. اگر در خانۀ خود گربه‌ای دارید، این مطلب را بخوانید و در صورت نیاز با یک دامپزشک مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با دامپزشک

علائم سرماخوردگی گربه


تصویر خدمات اقساطی

علائم و نشانه های سرماخوردگی گربه

علائمی که گربه در سرماخوردگی تجربه می‌کند، شبیه به علائم سرماخوردگی ماست:

  • عطسه یا سرفه کردن
  • آب‌ریزش چشم
  • ترشحات بینی که ممکن است شفاف، زرد یا سبز باشد
  • تب خفیف
  • کم‌آبی بدن
  • بی‌حالی
  • درد عضلانی یا مفصلی
  • از دست دادن اشتها

وقتی گربۀ شما سرما خورد و این علائم را در او تشخیص دادید، برای درمان سرماخوردگی گربه لازم است او را در یک اتاق نگاه دارید. بهتر است که گربه تا زمان برطرف شدن علائم در این اتاق جداگانه بماند. همچنین وقتی از او پرستاری می‌کنید، لباس‌های خود را عوض کنید و دست‌هایتان را قبل و بعد از تماس با او بشویید. به خصوص اگر گربه‌های دیگری هم در آن محیط حضور دارند، این مراقبت‌ها لازم است. با این کار خطر سرایت سرماخوردگی به گربه‌های دیگر را کاهش می‌دهید.

اگر سرماخوردگی گربه به موقع درمان نشود، بیماری وخیم‌تر می‌شود و ممکن است باعث عفونت چشم، زخم‌های دهانی و مشکل بلع، بی‌اشتهایی، التهاب ریه و … بشود. بنابراین بهتر است که با دیدن علائم بالا، با دامپزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان دیابت در گربه

آنتی بیوتیک برای گربه

وقتی گربه سرما می‌خورد، معمولا دستگاه تنفسی فوقانی او دچار عفونت می‌شود. نحوۀ درمان این بیماری بستگی به موارد زیر دارد:

  • عفونت شدید است یا وخیم؟
  • عفونت ویروسی است یا باکتریایی؟
  • گربۀ شما بالغ است یا بچه؟

اگر یک گربۀ بالغ علائم خفیف داشته باشد، معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد و با مراقبت‌های معمول بهبود پیدا می‌کند. اما اگر بچه گربۀ شما دچار عفونت شده، بسته به نوع عفونت، به داروهای ضدویروسی یا آنتی بیوتیک نیاز دارد و حتی ممکن است بستری شود.

برای عفونت‌های ویروسی هیچ‌گاه آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌شود؛ زیرا در درمان آن‌ها تأثیری ندارد. همچنین استفادۀ بی‌دلیل از آنتی‌بیوتیک باعث مقاومت به آنتی‌بیوتیک شده و زمینه را برای عفونت‌های شدید فراهم می‌کند. آنتی بیوتیک‌ تنها زمانی تجویز می‌شوند که یک عفونت باکتریایی گربه را درگیر کرده باشد. این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند خوراکی، استنشاقی یا تزریقی باشند.

داروهای آنتی بیوتیک رایجی که برای گربه‌ها تحویز می‌شوند معمولا انروفلوکساسین یا آموکسی‌سیلین کلاوولانیک اسید (یا کو اموکسی کلاو) هستند.

دربارۀ درمان اسهال گربه بیشتر بخوانید.

درمان سرماخوردگی گربه در خانه

وقتی گربۀ شما سرما می‌خورد، علاوه بر آنکه با دامپزشک مشورت می‌کنید، در خانه هم می‌توانید کارهایی برای بهبود او انجام دهید. راه‌حل‌هایی وجود دارد که به درمان سرماخوردگی گربه کمک می‌کند؛ به موارد زیر توجه کنید:

  • بینی گربه‌تان را با یک پارچه یا گلوله پنبه‌ای مرطوب شده با آب گرم، چندبار در روز تمیز کنید.
  • برای کاهش خشکی دهان و مخاط بینی، یک دستگاه بخور یا مرطوب‌کننده را در اتاق گربه بگذارید.
  • از حمام بخار کمک بگیرید یا اینکه یک کاسه آب در حال بخار شدن را در نزدیکی گربه بگذارید.
  • غذای گربه را کمی گرم کنید تا بوی آن بیشتر شود. این کار اشتهای گربه را تحریک می‌کند و قدرت خوردن را به او بازمی‌گرداند.
  • به او غذای نرم بدهید
  • برای شست‌وشوی چشم گربه از اشک مصنوعی استفاده کنید.
  • در محلی که گربه معمولا می‌نشیند یا می‌خوابد، یک پتوی اضافه بگذارید تا جای او گرم‌تر و راحت‌تر باشد.
  • بستر گربه را هرروز تمیز کنید یا آن را تعویض کنید تا خطر عفونت دوباره یا انتقال بیماری به گربه‌های دیگر کاهش یابد.
  • برای او همیشه آب تازه و تمیز فراهم کنید، تا به اندازۀ کافی آب بنوشد.
  • واکسیناسیون سالانۀ گربه را فراموش نکنید، به ویژه واکسن در برابر سرماخوردگی فصلی و بیماری‌های شبه آنفولانزا.
  • تلاش کنید که گربه دچار استرس و اضطراب نشود. استرس و اضطراب قدرت سیستم ایمنی بدن او را کاهش می‌دهد و او را در برابر بیماری و عفونت آسیب‌پذیرتر می‌کند.

درمان سرماخوردگی گربه

معمولا با این مراقبت‌ها گربۀ شما بعد از چندروز بهبود می‌یابد. اما اگر ظرف 5-4 روز گربه‌تان بهتر نشد یا علائمش بدتر شد، حتما این مسئله را به دامپزشک اطلاع بدهید. اگر سینۀ گربه خس خس می‌کند یا او به سختی نفس می‌کشد، مسئله را جدی بگیرید؛ این علائم احتمال ابتلا به ذات‌الریه را افزایش می‌دهند. در این صورت درمان فوری گربه زیر نظر دامپزشک ضروری است.

دربارۀ درمان حساسیت به گربه بیشتر بخوانید.

راه های جلوگیری از سرما خوردگی گربه

بهترین کار برای پیشگیری از سرماخوردگی گربه، واکسیناسیون است. اولین واکسیناسیون گربه معمولا در هفته‌های هشتم و دوازدهم و شانزدهم انجام می‌شود. واکسیناسیون‌های بعدی از ماه پانزدهم شروع می‌شود و هر دو یا سه سال یک‌بار تکرار می‌شود.

البته واکسیناسیون گربه به معنای ایمن‌کردن صددرصدی او نیست. گربۀ واکسینه‌شده هم به سرماخوردگی مبتلا می‌شود. به همین دلیل، حتی اگر گربۀ شما واکسینه است، در صورتی که علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی و سرفه و التهاب را مشاهده می‌کنید، باید برای درمان او اقدام کنید.

شما میتوانید از بخش سوال رایگان از پزشک سایت حال با پزشکان و روانشناسان آنلاین به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

 سخن آخر درباره سرماخوردگی گربه

گربه‌ها هم مثل ما گاهی سرما می‌خورند. لازم است که به علائم سرماخوردگی آن‌ها توجه کنیم و از دامپزشک کمک بگیریم. به خصوص اگر گربۀ ما: 1- بالغ نشده است 2- به دشواری نفس می‌کشد یا سینه‌اش خس خس می‌کند. اگر علائم سرماخوردگی را در گربۀ خود مشاهده می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که از دامپزشکی آنلاین سامانه حال کمک بگیرید. همچنین لازم است یادآوری کنیم که به هیچ عنوان از داروهایی که در خانه دارید، خودسرانه به گربۀ خود ندهید. بعضی از داروهایی که برای انسان تجویز شده، ممکن است برای گربه‌ها سمی و خطرناک باشد.

سوالات متداول درباره سرماخوردگی گربه

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”برای درمان سرماخوردگی گربه چه کنیم؟” answer-0=”بهترین کار برای درمان سرماخوردگی گربه کمک گرفتن از دامپزشک است. به خصوص اگر یک بچه گربه داریم یا علائمی مثل دشواری تنفس را در او مشاهده می‌کنیم. همچنین با مجموعه‌ای از مراقبت‌های خانگی که در این مطلب درباره‌شان توضیح دادیم، می‌توانیم به بهبود او کمک کنیم.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”از کجا بفهمیم گربه سرما خورده است؟” answer-1=”سرماخوردگی در گربه‌ها علائم مشخصی دارد. این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی در انسان است: عطسه، سرفه، آبریزش بینی، آبریزش چشم، بی‌حالی و خستگی و غیره.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

 

منابع

https://bothellfeedcenter.com

https://www.mera-petfood.com

https://vcahospitals.com

https://www.marvistavet.com

https://www.petmd.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

سیدصادق جابری

8 ماه پیش

جالب نبود یک درمان مواثرخانگی تعریف نکرده بودیدمثلندخوراندن نشاسته
پاسخ دهید
1

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام وقت بخیر خوراندن نشاسته ممکن است یکی از راه‌های موثر در کمک به درمان سرماخوردگی گربه باشد. نشاسته به عنوان یک ماده طبیعی می‌تواند در تسکین علائم مرتبط با سرماخوردگی کمک کند. مصرف نشاسته می‌تواند باعث آرامش حنجره شود و احتمالاً به تسکین علائمی مانند خستگی، سرفه و گلو درد کمک کند. با این حال، مهم است که این کار را با دقت انجام دهید و مطمئن شوید که گربه شما قابلیت خوردن نشاسته را دارد و از موادی که ممکن است برای گربه مضر باشد (مثل شکر) استفاده نشده باشد. در هر صورت، اگر گربه شما علائم سرماخوردگی نشان دهد، بهتر است با وترینر (پزشک دامپزشک) مشورت کنید تا تشخیص دقیقی بگیرید و در صورت لزوم درمان مناسبی اعمال شود.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات