جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان اسهال گربه / داروی مناسب برای رفع اسهال در گربه

اسهال گربه
تاریخ بروزرسانی : ۰۹ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اسهال گربه مانند انسان‌هاست و باعث کم آبی بدن حیوان می‌شود؛ اما تشخیص اسهال گربه گاهی آسان نیست؛ چون آن‌ها معمولا مدفوع خودشان را زیر خاک پنهان می‌کنند.

اگر اسهال گربۀ ما انقدر شدید باشد که در دور و بر خانه لکه‌های مدفوع بریزد، ما راحت‌تر این بیماری را در گربه‌مان تشخیص می‌دهیم؛ نشانۀ دیگرش این است که موهای اطراف مقعد گربه کثیف و لک بشود؛ مخصوصا اگر گربه‌مان از نژاد گربه‌های مو بلند باشد، به راحتی متوجه می‌شویم که او اسهال گرفته است.

اسهال بیش از آنکه یک بیماری باشد، یک نشانه است. اسهال در گربه‌ها ممکن است به دلیل ساده‌ای مثل یک تغییر غذایی ساده رخ بدهد، اما گاهی علت آن یک بیماری جدی‌تر است. تشخیص این مسئله بر عهدۀ دامپزشک است؛ اگر اسهال گربه‌تان بیش از دو روز ادامه پیدا کرد، حتما با یک دامپزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید خاک گربه

مشورت با دامپزشک برای درمان اسهال گربه


تصویر خدمات اقساطی

علت های اسهال گربه

رژیم غذایی برای درمان اسهال گربه

همان‌طور که گفتیم، خیلی ‌اوقات علت اسهال در گربۀ ما تغییرات غذایی است؛ به نکات زیر توجه کنید:

  • وقتی یک بچه گربه را به سرپرستی می‌گیرید، احتمالاً فکر می‌کنید که باید به او شیر گاو بدهید؛ اما بچه گربه نمی‌تواند شیر گاو را هضم کند و دچار اسهال می‌شود.
  • تغییر ناگهانی رژیم غذایی ممکن است باعث اسهال گرفتن گربه بشود. هنگام به سرپرستی گرفتن گربه، بهتر است دربارۀ عادات غذایی‌اش سوال کنید. وقتی رژیم غذایی گربه را بدانید، می‌توانید به تدریج غذای مورد نظرتان را جایگزین رژیم قبلی کنید.
  • ممکن است گربۀ شما به یک مادۀ غذایی حساسیت داشته باشد. گاهی هم زیاد غذا دادن به گربه باعث می‌شود که او اسهال بگیرد.
  • خوردن مواد غیرخوراکی دلیل دیگری است که موجب اسهال در گربه می‌شود. مثلا اگر گربه پارچه‌ای را ببلعد، ممکن است اسهال بگیرد.

راه های درمان کنه سگ را در اینجا بخوانید

شما میتوانید از بخش سوال رایگان از پزشک سایت حال با دامپزشک آنلاین به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

سایر دلایل اسهال در گربه

گاهی اسهال گرفتن گربه نشانۀ بیماری جسمی یا استرس است؛ موارد زیر را بخوانید:

  • انگل‌ها: کرم‌ها و انگل‌هایی که در دستگاه گوارش یافت می‌شوند، یکی از دلایل اسهال گربه‌ها هستند.
  • عفونت‌های باکتریایی و ویروسی: باکتری‌هایی مثل سالمونلا و کامپیلوباکتر و ویروس‌هایی مثل ویروس نقص ایمنی گربه، پنلوکوپنی، ویروس لوسمی گربه و روتاویروس از دلایل اسهال در گربه هستند.
  • استرس: گربه‌ها گاهی استرس می‌گیرند! نقل مکان به یک خانۀ جدید، هم‌خانه‌های جدید (حیوان یا انسان) و سایر عوامل محیطی استرس‌زا می‌تواند باعث اسهال در گربه‌ها بشود.

علت اسهال در گربه ها

علائم بیماری اسهال در گربه ها

اسهال گربه خودش یک نشانه است، نه لزوما یک بیماری. اما شاید بپرسید که چه زمانی باید اسهال در گربه را جدی بگیرید و برای درمان آن از دامپزشک کمک بگیرید؟ وجود علائم زیر احتمال وجود یک بیماری در گربه را بالا می‌برد:

راه های درمان سرماخوردگی گربه را در اینجا بخوانید

  • تداوم اسهال گربه حتی با وجود رژیم غذایی ثابت و بدون شیر
  • وجود خون در مدفوع
  • تب
  • از دست دادن اشتها (دربارۀ علت غذا نخوردن گربه‌ها بیشتر بخوانید)
  • کم آبی بدن
  • بی حالی
  • کاهش وزن
  • استفراغ
  • درد
  • مدفوع کف آلود و بدبو

دربارۀ دیابت در گربه بیشتر بدانید.

اسهال گربه

قرص ضد اسهال گربه

اگر قرار باشد که گربۀ شما برای درمان اسهال قرص یا دارویی مصرف کند، باید حتما زیر نظر دامپزشک باشد. هرگز از داروهای ضداسهالی که در خانه دارید به گربه ندهید؛ این داروها که عموما دارای استیل سالیسیلیک اسید یا استامینوفن هستند، برای گربه‌ها خطرناک و سمی هستند.

دامپزشک در قدم اول، معمولا سعی می‌کند با تجویز یک رژیم غذایی سالم به درمان اسهال گربۀ شما کمک کند. گاهی دامپزشک داروها و مکمل‌های ضد اسهال را نیز تجویز می‌کند؛ مخصوصا اگر گربه بر اثر عفونت یا انگل اسهال گرفته باشد، برای مثال مترونیدازول با نام تجاری Flagyl، تایلوزین با نام تجاری Tylan یا داروهای ضد انگل مثل Profender، Panacur و Drontal از جملۀ این داروها هستند. پروبیوتیک‌ها هم برای درمان اسهال در گربه معمولاً مفید هستند. برای مصرف آن‌ها نیز با دامپزشک مشورت کنید.

درباره غذای پرندگان خانگی و نحوه خرید آن می‌توانید به مطلب مشخص شده مراجعه کنید

درمان خانگی اسهال در گربه

وقتی دامپزشک تشخیص بدهد که اسهال گربه بر اثر یک بیماری جدی نیست، می‌توانید زیر نظر او، برای درمان گربه، از روش‌هایی در خانه استفاده کنید؛ مثلاً:

  • یک وعدۀ غذایی را حذف کنید؛ یک فاصلۀ 12 ساعته بین دو وعدۀ غذایی به سیستم گوارش استراحت می‌دهد (این توصیه برای بچه گربه مناسب نیست).
  • آب شیرین به مقدار فراوان در اختیار گربه بگذارید تا بنوشد.
  • وقتی بعد از 12 ساعت به گربه غذا می‌دهید، با یک وعدۀ سبک و کوچک این کار را انجام دهید. مثلا مقدار کمی برنج سفید پخته شده با یک تکه گوشت سفید کاملا پخته شده.
  • تا 48 ساعت پس از عادی شدن مدفوع گربه، همچنان به او غذای سبک بدهید.
  • از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید. در پت‌شاپ‌ها پروبیوتیک‌های مخصوص گربه در دسترس است. اگر نمی‌توانید فوراً آن را تهیه کنید، می‌توانید از یک قاشق چایخوری ماست طبیعی استفاده کنید.

اگر به گربه حساسیت دارید، دربارۀ درمان حساسیت به گربه بیشتر بخوانید.

 

سخن پایانی

اگر گربه خانگی‌تان دچار اسهال شد، دچار وحشت نشوید. او لزوما بیمار نیست. ممکن است با یک تغییر رژیم غذایی ساده مسئلۀ او برطرف شود. در غیر این صورت حتما با دامپزشک مشورت کنید. پیشنهاد ما به شما دامپزشک تلفنی در سامانه حال است. مشاوره آنلاین معمولا شما را از حمل گربه به مرکز دامپزشکی بی‌نیاز می‌کند؛ به ویژه اینکه بردن و آوردن گربه‌ای که دچار اسهال شده، کار آسانی نیست.

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”اسهال خونی در گربه نشانه چیست؟” answer-0=”اسهال خونی در گربه ممکن است بر اثر بیماری‌های دستگاه گوارشی مثل سندروم رودۀ تحریک پذیر، مگاکولون، کولیت روده و … رخ بدهد.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”چه غذایی برای اسهال گربه‌ ها خوب است؟” answer-1=”دامپزشک‌ها توصیه می‌کنند که برای درمان اسهال گربه به او غذای سبک بدهید. همچنین پروبیوتیک‌ها برای آن‌ها بسیار مفید هستند.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

https://bluepearlvet.com

https://www.vet.cornell.edu

https://www.preventivevet.com

https://vcahospitals.com

https://vcacanada.com

https://firstvet.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات