haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

راهکارهای مدیریت فضای مجازی و تاثیر آن در کاهش اعتماد به نفس

پشتیبانی حال
۲۳ آذر

تاثیرات فضای مجازی بر روح و روان

فضای مجازی به کاربران اجازه تعامل می‌دهد.

مثلا میتوانید در فضای مجازی با افراد دیگر صحبت کنید. اطلاعات خودتان را به اشتراک بگذارید.

همچنین ایده‌هایتان را مبادله کنید، در بحث‌ها و انجمن‌های اجتماعی مشارکت کنید و خیلی کارهای دیگر.

اما فضای مجازی پشت این قابلیت‌ها چه اثراتی روی زندگی ما دارد؟

در این مطلب قصد داریم برخی از آثار فضای مجازی را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

فضای مجازی، اثرات و کاربردهای آن!

تلویزیون و رادیو از رسانه‌های معمولی هستند که افراد به آنها دسترسی دارند.

این ابزارها بیشتر ارتباطی یک طرفه با کاربران برقرار می‌کنند.

اما در فضای مجازی یک رابطه دوطرفه با امکانات زیادی در دسترس است. بیشتر افراد فضای مجازی را به عنوان ابزاری برای تعامل اجتماعی می‌شناسند.

قابلیت‌های زیاد آن برای ایجاد رسانه‌های بصری مختلف، راه اندازی کسب و کار، تجارت و.. هم روز به روز به محبوبیت فضای مجازی اضافه می‌کند.

قبل از هر توضیح بیشتری از شما یک سوال دارم:

آخرین کاری که پیش از خوابیدن یا به محض بیدار شدن در صبح انجام می‌دهید؛ چیست؟

احتمالا گوشی‌تان را چک نمی کنید؟

بررسی کردن پیام رسان‌ها، ایمیل و اخبار به دفعات به یک کار عادی تبدیل شده است.

طوری که اگر چند روزی به اینترنت دسترسی نداشته باشیم انگار بخشی از کارهای روزانه‌مان لنگ می زند.

شبیه کسانی که چیزی را گم کرده اند، آشفته هستیم.

بنابراین فضای مجازی چیزی بیشتر از ابزار تعامل است.

در واقع بخشی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد.

اما سوال مهمتر این است که این بخش شامل روح و روان ما هم می‌شود یا خیر؟

اثرات اینترنت روی رفتار انسان

بگذارید بعضی از کاربردهای فضای مجازی را با هم مرور کنیم:

  • طبیعتا با استفاده از فضای مجازی و پیام رسان‌هایی مانند اسکایپ، واتس آپ و.. برقراری ارتباط با افراد ساده‌تر است.

فرقی نمی‌کند چقدر فاصله‌تان از هم دور است شما میتوانید به سادگی ارتباطی تعاملی و پایدار داشته باشید.

  • برای کسانی که حوصله گشت و گذار در بازار و پیدا کردن محصولات موردنظرشان را ندارند؛ خرید آنلاین یک قابلیت عالی است.

 

  • همه ما موافقیم که دنیای آنلاین سرگرم کننده است.

گوش کردن به موسیقی، دیدن فیلم و سریال، بازی‌‌های آنلاین گروهی و.. تقریبا هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهند.

  • موتورهای جستجویی مثل گوگل به سوالات‌تان به خوبی پاسخ می‌دهند.

برای افراد اهل مطالعه و کنجکاو فضای مجازی شبیه یک کتابخانه عمومی نامحدود است.

از این طریق میتوانید به اخرین دستاوردهای سوی دیگر کره زمین به سادگی دسترسی داشته باشید.

تا به حـال درمورد کاربردهای مفید آن گفتیم.

ولی فضای مجازی برای افراد کلاهبردار و سودجو هم بسیار جالب و وسوسه کننده است.

آنها میتوانند رد پای دیجیتالی شما را پیدا کنند.

از اطلاعات شخصی‌تان سوء استفاده کنند.

ویروس و بدافزار وارد دستگاه‌تان کنند، شما را هک کرده یا حریم شخصی‌تان را از بین ببرند.

بنابراین در فضای مجازی احساس ناامنی و خطر هم بیشتر است.

حال-تاثیرات فضای مجازی بر روح و روان

اما این کاربردها چه ارتباطی با اثرگذاری فضای مجازی روی رفتار انسان دارد!؟

فرض کنید پشت میزکارتان نشسته‌اید و یک گزارش چند صد صفحه‌ای را میخوانید.

با شنیدن صدای گوشی‌تان آن را چک میکنید.

چون عملا حواستان را پرت می‌کند.

پیام مربوط به اظهار نظر یک کاربر روی پست اینستاگرامتان است.

یک عکس درباره درگیری‌های ذهنتی این روزهایتان گذاشته‌اید و یک نظر ناخوشایند نصیبتان شده است.

 

در حالی که کفرتان در آمده؛ فکر می‌کنید که میتوانست نظرش کمی دلگرم کننده یا حاوی یک راه حل باشد.

او با نظرش نه تنها شما را ناراحت کرده، بلکه باعث شده احساس ناامیدی بیشتری کنید.

البته احساس ناامیدی که گاهی همراه با تحقیر و توهین همراه است.

خب همه اینها در حالی اتفاق افتاده‌اند که فضای مجازی میتوانست وسیله‌ای برای افزایش بهره وری باشد.

واقعیت این است که فناوری برای خدمت به بشر ساخته شده ولی مفید یا مضر بودن آن به کاربرانش بستگی دارد.

اما بازتاب این کاربرد؛ روی رفتار، احساسات و حتی واکنش‌های کاربران اثر می‌گذارد.

اثرات  جسمی و روحی فضای مجازی

افرادی که مدت زمان طولانی از فناوری یا  فضای مجازی استفاده می‌کنند معمولا چاق‌تر هستند (به علت کم تحرکی).

آنها کمتر ورزش می‌کنند.

مدت زمان طولانی در روز می‌نشینند.

گردش خون در بدنشان کمتر است.

اغلب از درد گردن و سر شکایت می‌کنند.

چنین زندگی بی‌تحرکی باعث می شود تا ستون فقراتشان در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد.

گیمرهایی که از فضای مجازی برای بازی استفاده می‌کنند معمولا در تاندونیت انگشتان به دلیل فشار آوردن زیاد به دکمه‌ها دچار مشکل می‌شوند.

الگوی خواب ناسالم

همانطور که در مثال بالا گفتیم استفاده از این فضا میتواند روی رفتار و روان انسان هم اثراتی بر جا بگذارد.

یکی از چشمگیرترین تاثیرات آن مشکلات خواب است.

حال-تاثیرات فضای مجازی بر روح و روان

اینکه قبل از خواب یا به محض بیدار شدن به سراغ گوشی‌تان میروید نشانه زیاده روی در استفاده از فضای آنلاین است.

هر چه قدر این وابستگی جدی‌تر باشد میزان اعتیاد مجازی شما به آن بیشتر است.

استرس و افسردگی

شاید با خودتان فکر کنید با خبر بودن از اخبار، تعامل زیاد و.. جنبه منفی ندارد.

اما تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده زیاد از فضای مجازی میتواند باعث افزایش استرس افراد شود.

امروزه تعداد زیادی از افراد به توهم شنیداری فناوری مبتلا هستند.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که فکر کنید گوشی‌تان زنگ خورده یا ویبره می‌رود.

در حالی که نه پیامی دارید و نه صدایی وجود دارد. این انتظار همیشگی برای دسترسی به اطلاعات استرس زا است.

حال-تاثیرات فضای مجازی بر روح و روان

از طرف دیگر در فضای مجازی برخی واکنش‌ها یا رفتارها به صورت اغراق آمیز نشان داده می‌شوند.

به همین خاطر استفاده بیش از حد و مقایسه اجتماعی آن با واقعیت در تحریک رفتارهای منتهی به افسردگی موثر است.

شکل گیری انتظارات غیر واقعی

نمونه بارز آن در اینستاگرام است.

تعداد زیادی از افراد تصاویر خود را به اشتراک می‌گذارند.

در حالی که گاهی این تصاویر ارتباطی با وضعیت واقعی زندگی آنها ندارد.

فقط تصاویر بزک شده‌ای هستند که کاربران با دیدن و مقایسه آن احساس ناخوشایندی خواهند داشت.

حال-تاثیرات فضای مجازی بر روح و روان

اولین واکنش بسیاری از کاربران به این تصاویر تغییر سطح توقعات و ایجاد شدن مجموعه دنبال داری از انتظارات غیر واقعی است.

 

 

 

منابع:

 

 

 

 

مقالات مرتبط

‍‍۱۳ تکنیک جذاب و کاربردی برقراری ارتباط با دیگران

ارتباطات یکی از موضوعات اجتماعی پیچیده و حیاتی در جوامع است. برقراری ارتباط با دیگران به نحو موثر می‌تواند بسیار تعیین کننده و سونوشت‌ساز باشد. آن‌چه در این زمینه مهم است، کسب مهارت در برقراری ارتباط خوب و کارآمد با دیگران است. برای این که به چنین ارتباطی دست پیدا کنیم، لازم است مهارت لازم در این زمینه را به دست آوریم. مشاوران سامانه مشاوره آنلاین حال می‌توانند در شناخت و کسب این مهارت‌ها به شما کمک کنند. آیا تا به حـال به این فکر کرده‌اید که ارتباطات شما چقدر موثر است؟ اگر می‌خواهید با ‍۱۳ نکته درباره افزایش تعامل سازنده و برقراری ارتباط با دیگران و کاهش سوء تفاهم در این زمینه آشنا شوید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

سارا صاحبی
۰۵ / ۰۱ / ۰۰
نکاتی برای افراد با شخصیت بسیار حساس (HPS)
نکاتی برای افراد با شخصیت بسیار حساس (HPS)

من همواره فردی بسیار حساس بوده ام . زمانی که من یک دختر کوچک بودم، معلمانم در "پرونده" ام خلق و خوی من را بسیار حساس یادداشت کرده بودند زیرا به راحتی گریه می کردم. نظر آنها در مورد من این بود : من بیش از حد توسط پدر و مادرم لوس شده بودم ، عزت نفس من کم بود، و یا من از نظر احساسی ، بسیارحساس بودم. وقتی بزرگتر شدم، شروع به حساس شدن به چیزهای دیگر کردم.گیج و حواس پرت می شوم اگر افراد بیشماری در اطراف من وجود داشته باشند یا همهمه در اطرافم باشد. عطرهای با رایجه قوی باعث می شوند من احساس سرگیجه و تهوع کنم. من احساس خوبی ندارم وقتی دمای هوا در مکانی که هستم بالا است . هنگامی که من نوجوان بودم پزشک دوران کودکی ام ، من را دارای یک "شخصیت حساس" تشخیص داد. چیزی که یادم هست اینه که بدن من نمی توانست با یه سری چیزهای خاص کنار بیاید مانند کافئین یا داروهای قوی - و دکتر من میگفت که کاملا طبیعی است . طبیعی؟ این آخرین چیزی بود که احساس کردم. تا سه سال پیش بود که اصطلاح مناسب برای من معرفی شد: من شخصی بسیار حساس هستم. (بیشتر…)

پشتیبانی حال
۲۹ / ۰۷ / ۹۷
آینده نگری
آیا آینده نگری خوب است؟ چرا به جای زندگی در حـال به آینده فکر می کنیم؟

آینده نگرها افرادی هستند همواره آینده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. به عبارت بهتر می‌توان گفت که نگاه این افراد همیشه به سمت فردا است و هر چیزی را با نقش آن در آینده می‌سنجند. آینده نگری در همه ما وجود دارد. هر کسی که در مورد فردا فکر کرده و یا برای هفته آینده خود برنامه ریزی کند، به نوعی آینده نگری کرده است. البته آینده نگری بیش از حد، به شکلی که فرد از زندگی در حـال خارج شده و تمام تمرکز خود را بر آینده بگذارد، ممکن است آسیب‌زا بوده و کیفیت زندگی را کاهش دهد. به طور کلی، این یک ویژگی فردی است که مزایا و معایبی دارد. برای طرح سوالات خود در این زمینه می‌توانید از مشاوره آنلاین حال استفاده کنید.

سارا صاحبی
۲۶ / ۰۳ / ۰۰
هوش هیجانی
هوش هیجانی چیست و چرا باید آن را تقویت کنیم؟

تقریبا همۀ ما دربارۀ ضریب هوشی یا IQ چیزهایی می‌دانیم. اما بسیاری از ما خبر نداریم که هوش انواع مختلفی دارد. هوش هیجانی یا هوش عاطفی یکی از آن‌هاست و تعریف آن با IQ متفاوت است. هوش هیجانی عبارت است از توانایی درک، کنترل و ارزیابی احساسات. در واقع این یک ویژگی رفتاری است که می‌تواند بر موفقیت شما تاثیر بگذارد و به شما قدرت دهد تا یک موضوع را درک کرده و به آن پاسخ مناسب بدهید. محققان علوم رفتاری معتقدند همان طور که توانایی بیان احساسات و کنترل آن‌ها در ارتباط ضروری است، قدرت درک، تفسیر و پاسخ به آن هم مهم و حیاتی خواهد بود.

سارا صاحبی
۱۶ / ۰۴ / ۰۰
دلایل حواس پرتی و روش های جلوگیری از آن

حواس پرتی به حالتی گفته می‌شود که در آن فرد تمرکز کافی ندارد؛ یعنی حواس و توجه او به راحتی از کار یا فکر موجود منحرف شده و به سمت فکر یا کار غیر مرتبط دیگری می‌رود. این عارضه احتمالا به دلیل ناتوانی در فیلتر کردن محرک‌های بیرونی مثل صدا یا افکار داخلی در هنگام تلاش برای تمرکز کردن روی می‌دهد. پرتی حواس می‌تواند در افراد خواب آلود یا خسته اتفاق بیفتد یا در موارد جدی‌تر، نشانه‌ای از برخی بیماری‌ها از جمله اختلال بیش‌فعالی همراه با کم توجهی (ADHD) باشد. گرچه این یک عارضه شایع است، اما تداوم و تشدید آن می‌تواند آزاردهنده بوده و روند عادی زندگی را مختل کند. در چنین شرایطی لازم است که کمک‌های پزشکی دریافت کنید. برای این منظور می‌توانید از سامانه حال مشاوره آنلاین بگیرید.

سارا صاحبی
۱۱ / ۰۲ / ۰۰
آزمون-شخصیت-مایرز-بریگز
تست شخصیت مایرز بریگز

آیا تا به حـال از یک دوست یا همکارتان شنیده اید که "من یک INFJ هستم" یا یک ترکیب به ظاهر تصادفی چهار حرفی را اعلام کند؟ احتمال دارد که آنها در مورد نتایج آزمون Myers-Briggs خود صحبت کنند.این تست مربوط به شخصیت در دهه 1940 رواج یافت، اما امروزه همچنان مورد بحث و استفاده قرار می گیرد. چرا در طول سال ها اینقدر محبوب شده است و چگونه می توانید خودتان را آزمایش کنید؟ پاسخ این سوالات همگی در ادامه آمده است : (بیشتر…)

پشتیبانی حال
۱۸ / ۰۷ / ۹۷