جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

‍‍۱۳ تکنیک جذاب و کاربردی برقراری ارتباط با دیگران

تاریخ بروزرسانی : ۲۳ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ارتباطات یکی از موضوعات اجتماعی پیچیده و حیاتی در جوامع است. برقراری ارتباط با دیگران به نحو موثر می‌تواند بسیار تعیین کننده و سونوشت‌ساز باشد. آن‌چه در این زمینه مهم است، کسب مهارت در برقراری ارتباط خوب و کارآمد با دیگران است. برای این که به چنین ارتباطی دست پیدا کنیم، لازم است مهارت لازم در این زمینه را به دست آوریم. مشاوران سامانه مشاوره آنلاین حال می‌توانند در شناخت و کسب این مهارت‌ها به شما کمک کنند. آیا تا به حـال به این فکر کرده‌اید که ارتباطات شما چقدر موثر است؟ اگر می‌خواهید با ‍۱۳ نکته درباره افزایش تعامل سازنده و برقراری ارتباط با دیگران و کاهش سوء تفاهم در این زمینه آشنا شوید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

از اینجا می‌توانید آزمون شخصیت شناسی mbti را به صورت آنلاین و رایگان انجام دهید.


تصویر خدمات اقساطی

با دیگران کنار بیایید

مردم با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند تا حـال خوب و آرامش را تجربه کنند نه درگیری و ناراحتی. کنار آمدن با دیگران به معنی برقراری رابطه دوستانه است؛ حتی اگر با آن‌ها موافق نباشید. بودن در کنار هم و پشتیبانی از یکدیگر کلید برقراری ارتباط موثر است. تلاش کنید یکدیگر را قضاوت نکنید و بدون جانبداری یکدیگر را بپذیرید و با احترام به یکدیگر درباره باورهای خود گفت‌و‌گو کنید.

بیشتر بدانید: تقویت حافظه کوتاه مدت

نصیحت کردن افراطی را کنار بگذارید

از پند و اندرزهای ناخواسته و توصیه‌ها و مشاوره‌های بیش از حد به اطرافیان خود بپرهیزید. هیچ چیز به اندازه این کار نمی‌تواند به ارتباط شما آسیب وارد کند. بهتر است صبر کنید تا دیگران از شما درخواست مشاوره یا راهنمایی داشته باشند. گاهی دیگران نیاز به حرف زدن دارند تا سبک شوند. در این مواقع بهتر است در سکوت به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید و نصیحت و قضاوت و سرزنش را کنار بگذارید. این بهترین راه مفید بودن در آن زمان است. اگر دیگران بدانند که شما به خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها احترام می‌گذارید، بیش از قبل به شما اطمینان می‌کنند و رابطه شما مستحکم‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علائم کم کاری تیروئید

پیش از حرف زدن فکر کنید

به زبان آوردن کلمات اشتباه می‌تواند یک رابطه را دچار سوءتفاهم و مشکل کند. همان‌طور که تجویز یک داروی اشتباه ممکن است جان بیمار را به خطر اندازد، یا یک شهادت اشتباه، به گناهکار شناخته شدن یک فرد بیگناه منجر شود. از آن‌جا که کلمات در این زمینه بسیار قدرتمند هستد، نحوه برقراری ارتباط از این طریق بسیار مهم است. بنابراین حتما در ابتدا برای شنیدن حرف دیگران وقت بگذارید و با دقت گوش دهید، سپس درباره نحوه پاسخگویی خود فکر کرده و با آگاهی از نتیجه حرف‌های خود صحبت کنید.

آرام حرف بزنید و با دقت گوش کنید

برای شنیدن حرف فرد مقابل خود وقت و تمرکز کافی داشته باشید. بسیاری از افراد صحبت‌های دیگران را فقط می‌شنوند؛ اما با دقت به آن گوش نمی‌دهند. بیشتر تمرکز افراد در گفت‌و‌گو، به تفکر درباره جوابی که می‌خواهیم به آن فرد بدهیم متمرکز است نه صحبت‌های او. برای برقراری تعامل قوی و ارتباط موثر، لازم است که در ابتدا مهارت گوش دادن را تمرین کنیم و سپس بر روی بیان درست صحبت خود متمرکز شویم. گاهی عدم دقت و توجه به سخنان گوینده باعث سوء تعبیر و تغییر مسیر ارتباط خواهد شد. پس گوش دادن درست بیش از آن‌چه که فکر می‌کنید اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: چند راهکار برای خواب راحت

صراحت و صداقت در بیان داشته باشید

بسیاری از افراد با تملق یا عدم راستی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. این روش باعث انفعال در رابطه خواهد شد. با این حـال بیشتر افرادی که مورد قبول و پذیرش جامعه هستند، افرادی صادق و صریح با روحیه پر قدرتند. این افراد، شخصیت‌های کاریزماتیک دارای روحیه رهبری هستند که به راحتی می‌توانند اعتماد دیگران را جلب کنند (در این باره می‌توانید دربارۀ تست شخصیت مایرز بریگز بخوانید). البته صراحت به معنای پررویی یا بی‌ادبی در صحبت نیست؛ بلکه به معنی داشتن ظرافت در بیان حقیقت است تا به دیگران آزاری نرساند. با خودتان و دیگران صادق باشید و خود را سانسور نکنید. مثلا اگر ناامید شده‌اید، صراحتا آن را به زبان آورید و از دیگران کمک بخواهید.

توانایی بیان افکار و احساسات می‌تواند گامی بزرگ در برقراری ارتباط خوب با دیگران باشد. بچه‌های کوچک در این زمینه عالی هستند؛ چون آن‌ها تفاوت‌های ظریف اجتماعی در مورد نحوه پنهان کردن احساسات و فریب دادن دیگران در ارتباطات را هنوز یاد نگرفته‌اند. همه ما در ارتباطاتی که مانند رابطه کودکان صادقانه است، احساس آرامش بیشتری می‌کنیم.

استفاده از زبان بدن مناسب در ارتباط با دیگران

زبان بدن و نحوه حرکات صورت، دست و پاها در برقراری ارتباط اثرگذار با دیگران مهم است

ارتباطات غیر کلامی خود را تقویت کنید

گاهی ارتباط غیر کلامی از کلمات پر قدرت‌تر است و می‌تواند زمینه‌ساز تقویت یا تضعیف یک رابطه شود. این بخش از ارتباط شامل زبان بدن و وضعیت قرار گرفتن آن، حالت چهره مثل اخم، لبخند و…، نوع و رنگ لباس، رفتار و اخلاق است. برای ساختن یک ارتباط موثر، اخلاق نقشی بسیار حیاتی دارد. احتمال پذیرش جذاب‌ترین سخنان از افرادی که دارای روحیه سرد، عبوس و… هستند، بسیار کمتر از افرادی است که روحیه‌ای شاداب و قابل اعتماد دارند. وقتی شما با لبخند با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید، حس اطمینان را در آن‌ها ایجاد خواهید کرد. زبان بدن می‌تواند احساسات و افکار واقعی شما را بیش از کلمات بیان کند.

بیشتر بخوانید: افسردگی در کودکان و نوجوانان

بخش‌های سه گانه ارتباطات گفتاری را بشناسید

کلامی

واضح است که ادای کلمات در قالب گفتار روی می‌دهد. به همین دلیل بیشتر مردم فقط بر عنصر کلامی ارتباط متمرکز هستند؛ در صورتی که ارتباط کلامی تنها بخشی از کل پیام است.

آوایی

این بخش در ارتباطات بسیار مهم است و شامل لحن گفت‌و‌گو، افت و خیز آن و تشدید آوا در گفت‌و‌گو است.

بصری

این بخش شامل حرکت، زبان بدن و صورت است. تصاویر بصری، پیام‌های آگاهانه و ناخودآگاهی را منتقل می‌کنند. زبان بدن هم می‌تواند باعث افزایش اثربخشی کلام و یا تضعیف آن شود.

از کلمات درست در زمان مناسب استفاده کنید

باید بپذیریم که کلمات دارای قدرت جادویی هستند، اما نمی‌توان تنها به قدرت آن‌ها تکیه کرد. انتخاب زمان مناسب برای بیان کلمات یک رویکرد هوشمندانه برای جلب توجه مخاطب و افزایش اثربخشی کلام است. گفتن حرف درست در زمان نامناسب می‌تواند یک جلسه کاری، یک بحث خانوادگی و یا یک رابطه عاطفی را با چالش‌های جدی مواجه کند. انتخاب زمان درست برای بیان کلمات همراه با لحن و آوای مناسب راز اثربخشی کلام است.

سوالات مناسب به کار ببرید

شخصی که در طول ارتباط سوال می‌پرسد، معمولا کنترل کننده گفت‌و‌گو است. با این حـال معمولا سوال پرسیدن هدف یک مکالمه نیست. انتخاب سوالات مناسب که فرد مقابل را تحت فشار یا اضطراب و نگرانی قرار ندهد، در این زمینه بسیار مهم است. به کار بردن سوالات خوب و کاربردی که به بحث جهت رو به جلو و مثبت بدهد می‌تواند به بهبود ارتباط کمک کند.

از سکوت هوشمندانه استفاده کنید

در ارتباط با دیگران سعی نکنید گفت‌و‌گوی پیوسته و مداوم داشته باشید. وقفه گهگاهی می‌تواند شما و فرد مقابل را به تفکر درباره گفت‌و‌گو و ارتباط وادار کند. از سوی دیگر، بعضی افراد برای فرار از سکوت اقدام به صحبت کردن بدون فکر می‌کنند که این مسئله می‌تواند باعث ناراحتی و سوء تفاهم در ارتباط شود. پس گاهی سکوت نجات دهنده است.

تمرکز بر گفت‌ و گو برای بهبود ارتباط

تمرکز بر گفت‌و‌گو و جلوگیری از پرت شدن حواس از بهترین راه‌ها برای ارتباط موثر است

مسائل را حل نشده باقی نگذارید

باقی ماندن مسائل پیچیده و حل نشده ممکن است باعث بروز سوء تفاهم و اختلال در رابطه شود. اگر نمی‌توانید فورا یا طی یک جلسه مسائل و سوء تفاهم‌های ایجاد شده را برطرف کنید، سعی کنید برای رفع آن‌ها قرار ملاقات بعدی بگذارید. باقی ماندن مشکلات حتی ممکن است باعث شود که حرف‌های صادقانه و درست طرف مقابل دچار سوء برداشت شود.

از وسایل پرت کننده حواس دوری کنید

در هنگام برقراری ارتباط با دیگران سعی کنید بر تماس و گفت‌وگوی خود متمرکز باشید و از کار کردن با تلفن همراه، کامپیوتر، نگاه به مناظر یا تلویزیون و… خودداری کنید. تلاش کنید که در بحث مشارکت کنید و خود را مشتاق و علاقه مند نشان دهید. وقتی حواس شما به سایر مسائل پرت شود، ممکن است به فرد مقابل این پیام منتقل شود که نسبت به ارتباط موجود بی تفاوت هستید یا علاقه‌ای به ادامه آن ندارید.

بدانید که همه چیز وابسته به شما نیست

فراموش نکنید که شما فقط یک سوی ماجرا هستید و همه چیز وابسته به شما نیست. ممکن است شما صراحت و آگاهی کافی را در رابطه داشته باشید، اما طرف مقابل فاقد آن‌ها باشد. در چنین شرایطی تلاش‌های شما برای برقراری ارتباط موثر بی‌فایده خواهد بود و فقط باعث آزار و خستگی شما خواهد شد. بهترین رابطه‌ها آن‌هایی هستند که بر مبنای شفافیت و صداقت شکل گرفته و تداوم پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای طولانی مدت کاهش استرس

روانشناسی ارتباط با دیگران

ارتباطات انسان‌ها با یکدیگر تحت تاثیر عوامل مختلف و متعددی است. این عوامل با یکدیگر مرتبط بوده و مجموعه آن‌ها می‌تواند به ساماندهی یک ارتباط موثر کمک کند. روانشناسی ارتباط با دیگران تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

خلق و خو و صفات شخصیتی

این مسئله بیش از هر چیزی به عوامل زیستی و شخصیتی افراد بستگی دارد. تغییرات خلق و خو در افراد به تدریج از دوران کودکی و نوجوانی و تحت تاثیر عوامل خانوادگی و محیطی شکل می‌گیرد و می‌تواند تغییرات مثبت یا منفی را تجربه کند.

مهارت‌های زندگی

همه افراد تغییر پذیر هستند، به همین دلیل بیشتر مهارت‌های زندگی آن‌ها با یادگیری و تمرین تغییر خواهد کرد. اگر افراد از تمام ظرفیت‌های خود برای برقراری ارتباط استفاده کنند، به بیشترین بهره‌وری در روابط دست خواهند یافت.

ویژگی‌های محیطی

بخشی از رفتار افراد به محیطی که در آن رشد و نمو یافته‌اند بستگی دارد. مثلا والدین بدبین یا ناامید معمولا فرزندانی مشابه با روحیه خود را پرورش خواهند داد. ارتباط با انسان‌های امن و مثبت باعث می‌شود که افراد در بزرگسالی نسبت به ارتباطات خود متعهدتر و سازگارتر باشند.

پذیرش دیگران

ارتباط با انسان‌هایی که مثل ما فکر و احساس می‌کنند بسیار ساده است. مهارت ارتباطی افراد در جایی مشخص می‌شود که بتوانند با همه افراد از جمله کسانی که ویژگی‌های فکری و شخصیتی متفاوتی دارند ارتباط برقرار کرده و رابطه مثبتی را خلق کنند.

ارتباط موثر والدین با فرزندان راز ارتباطات قوی در بزرگسالی

تعامل مناسب والدین با فرزندان بر مهارت‌های ارتباطی آن‌ها در بزرگسالی موثر است

مهارت برقراری ارتباط با دیگران

ارتباط موثر چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است. این مسئله به درک احساسات و عواطف در رابطه وابسته است. در یک ارتباط موثر، علاوه بر این که می‌توانید پیامی را به طور واضح و موثر منتقل کنید، باید به گونه‌ای گوش دهید که معنای کامل گفته‌ها را به دست آورید و باعث شوید که فرد مقابل درک شود. به نظر می‌رسد بخشی از توانایی برقراری ارتباط موثر غریزی باشد، اما گاهی مسیر ارتباطات به بیراهه می‌رود. بعضی اوقات ما یک چیز می‌گوییم، اما شخص مقابل چیز دیگری می‌شنود. در چنین مواقعی سوء تفاهم، ناامیدی و درگیری ایجاد می‌شود که می‌تواند موقعیت کاری، خانوادگی و تحصیلی را تحت‌الشعاع قرار دهد. برای بسیاری از ما، برقراری ارتباط روشن و موثر نیاز به بادگیری برخی مهارت‌ها دارد. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید با والدین خود ارتباط بهتری داشته باشید یا همکارتان! در هر صورت باید یاد بگیرید که چگونه ارتباط خود با دیگران را بهبود دهید، اعتماد و احترام بیشتری ایجاد کنید و مشکلات پیش آمده در رابطه را برطرف کنید.

حرف آخر

ارتباط ما با دیگران تا حد زیادی می‌تواند زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد. مهارت‌های ارتباطی باعث می‌شوند که با خانواده، همکاران و… ارتباط مثبت یا منفی برقرار کنیم و این نوع ارتباط تمام جنبه‌های زندگی را درگیر خود خواهد کرد. عجیب نیست اگر بگوییم که روابط انسان‌هاست که دنیا را اداره می‌کند. برقراری ارتباطات موثر به یادگیری مهارت‌هایی تخصصی بستگی دارد که در عین سادگی بسیار اثرگذار و حیاتی هستند. برای این که بتوانید با دنیا و افراد آن تعامل خوبی داشته باشید، لازم است آن‌ها را یاد گرفته و به کار ببرید. برای این منظور می‌توانید از مشاوران سامانه حال راهنمایی بگیرید. ارتباط با دیگران کلید دستیابی به تعاملات اجتماعی موفق است. شما چه طور با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید؟

سوالات متداول

چگونه با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنیم؟

آگاهی از حقوق خود و دیگران، توانایی شنیدن و درک طرف مقابل، گوش دادن موثر و کسب مهارت‌هایی که به رفع مشکلات و تعارضات پیش آمده در رابطه کمک کنند باعث می‌شود که ارتباط خوبی را تجربه کنیم.

فواید برقراری ارتباط با دیگران چیست؟

انسان نیازمند برقراری رابطه و تعامل با دیگران است و این مسئله از آغازین سال‌های تولد شروع شده و تا پایان با او همراه است. ارتباط با دیگران باعث شناخت دنیای پیرامون و کشف ناشناخته‌ها خواهد شد.

راه های برقراری ارتباط با دیگران چیست؟

داشتن صداقت و صراحت کافی، دانای کل نبودن، تقسیم مسئولیت‌ها در رابطه، کمک و توجه کافی به اطرافیان، اهمیت دادن به رابطه و پذیرش تفاوت‌های انسانی و قضاوت نکردن از مهم‌ترین راه‌های برقراری ارتباط هستند.

برای کسب مهارت ارتباط با دیگران از چه کسی کمک بگیریم؟

شما می‌توانید برای شناخت بهتر ویژگی‌های شخصیتی خود و کسب راه‌های موثر در برقراری ارتباط با دیگران از روانشناسان و روانپزشکان سامانه مشاوره آنلاین حال کمک بگیرید.


منبع

www.relavate.org

www.helpguide.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جعفر

3 ماه پیش

جالب بود احتمالا شدنی باشه اگه بشه تمرین و باورش کرد
پاسخ دهید
0

Alireza

4 ماه پیش

مفید بود ممنونم
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات