جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

جراحی پولیپ بینی / بهترین روش و نحوه جراحی پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

جراحی پولیپ بینی که به عنوان جراحی آندوسکوپی سینوس نیز شناخته می شود، برای حذف پولیپ هایی که در پوشش مجرای بینی یا سینوس ها ایجاد شوند بوده و باعث بهبود تنفس فرد و در برخی موارد زیبایی بینی او می‌شود. اگر می‌خواهید برای جراحی پولیپ بینی اقدام کنید و نگران هزینه های آن هستید می‌ـوانید از بخش عمل بینی اقساطی استفاده کرده و از وام 50 میلیونی با سود 4 درصد بهره‌مند شوید. این وام در کمتر از 48 ساعت به شما تعلق خواهد گرفت.

 


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

پولیپ بینی چیست و چگونه درمان میشود

پولیپ های بینی توده های نرم، بدون درد و غیرسرطانی روی پوشش مجرای بینی یا سینوس ها هستند. این پولیپ ها با آسم، عفونت مکرر، آلرژی، حساسیت به دارو یا برخی اختلالات ایمنی مرتبط هستند و حدود 20 درصد از بیماران مبتلا به رینوسینوزیت مزمن دارای پولیپ بینی هستند. پولیپ بینی معمولا در هر دو طرف حفره بینی وجود دارد. پولیپ های یک طرفه بینی ممکن است نیاز به بررسی بیشتر داشته باشند زیرا ممکن است تومورهای بدخیم بینی یا سینوس باشند.

البته اینکه از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم هم سوال مهمی است و برخی افراد اصلا نمی‌دانند که پولیپ دارند. پولیپ های کوچک بینی ممکن است علائمی ایجاد نکنند. توده‌های بزرگتر اما مجرای بینی شما را مسدود کرده یا منجر به مشکلات تنفسی، از دست دادن حس بویایی و عفونت‌های مکرر خواهند شد. پولیپ بینی می تواند هر کسی را درگیر کند، اما در بزرگسالان شایع تر است.

درمان پولیپ بینی معمولاً به شدت علائم و اندازه پولیپ بستگی دارد. در ابتدا، پزشکان ممکن است داروهایی را برای کاهش التهاب و مدیریت علائم توصیه کنند. این داروها اغلب شامل کورتیکواستروئیدهای بینی، آنتی هیستامین ها و شوینده های بینی هستند که به کوچک شدن پولیپ ها، کاهش احتقان و بهبود تنفس کمک می کنند.

اگر داروها نتوانند تسکین دهند باشند یا اگر پولیپ ها به طور قابل توجهی بزرگ باشند، ممکن است جراحی پولیپ بینی ضروری باشد. عمل جراحی آندوسکوپی سینوس (FESS) یک روش رایج برای برداشتن پولیپ بینی است. پس از عمل جراحی، برای جلوگیری از عود پولیپ، بازدیدهای منظم و استفاده مداوم از داروها ضروری باشد. در برخی موارد، درمان های اضافی مانند واکسن های آلرژی یا کورتیکواستروئیدهای سیستمیک ممکن است برای مدیریت شرایط زمینه ای و کاهش احتمال رشد مجدد پولیپ توصیه شود.

انواع روش های جراحی پولیپ بینی

انواع مختلفی از روش های جراحی پولیپ بینی وجود دارد که هر کدام روش و مزایای خاص خود را دارند.

جراحی آندوسکوپی سینوس

این رایج ترین جراحی برای پولیپ بینی بوده و یک روش کم تهاجمی است که با استفاده از آندوسکوپ که یک لوله نازک و انعطاف پذیر با نور و دوربین در یک انتهای آن است انجام می شود. جراح آندوسکوپ را وارد سوراخ های بینی می کند و نمای دقیقی از سینوس ها ارائه می دهد. از ابزارهای کوچک برای برداشتن پولیپ ها و تخلیه سینوس استفاده می شود.

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس (FESS)

FESS نوعی جراحی آندوسکوپی سینوس است که با هدف بازگرداندن عملکرد طبیعی سینوس انجام می شود. علاوه بر برداشتن پولیپ ها، جراح ممکن است هرگونه ناهنجاری ساختاری در سینوس ها مانند انحراف سپتوم یا بزرگ شدن شاخک ها را نیز اصلاح کند. این روش می تواند به بهبود تنفس و کاهش احتمال تشکیل پولیپ در آینده کمک کند.

جراحی پولیپ بینی

جراحی پولیپکتومی

پولیپکتومی یک روش جراحی است که به طور خاص بر برداشتن پولیپ بینی متمرکز است. معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و شامل استفاده از میکرو ابزار برای استخراج پولیپ می شود. پولیپکتومی معمولاً به عنوان یک روش سرپایی جراحی پولیپ بینی نام برده می‌شود و به بیماران امکان می دهد در همان روز به خانه بروند.

سینوپلاستی با بالون

سینوپلاستی با بالون یک روش کمتر تهاجمی است که در موارد خاص می تواند برای پولیپ بینی استفاده شود و شامل قرار دادن یک کاتتر بالونی کوچک در مسیر سینوس مسدود شده و سپس باد کردن بالون برای باز کردن دهانه آن است. این کار به بهبود تخلیه سینوس، کاهش اندازه پولیپ و تسکین علائم مرتبط کمک می کند.

روش Caldwell-Luc

جراحی روش Caldwell-Luc یک روش عملیاتی است که برای درمان برخی از مشکلات و موارد در حفره سینوسی استفاده می‌شود. روش Caldwell-Luc معمولاً با استفاده از تجهیزات جراحی کلاسیک انجام می‌شود و ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای مدت زمان کوتاهی داشته داشته باشد. همچنین، همانند هر عمل جراحی دیگر، ممکن است مواردی نظیر خونریزی، عفونت و ترشحات بعد از عمل رخ دهد که نیازمند پی‌گیری و درمان است.

قبل از عمل بینی چی بخوریم؟

جراحی پولیپ بینی با لیزر

جراحی پولیپ بینی با لیزر تکنیکی است که از فناوری لیزر برای کمک به حذف پولیپ بینی استفاده می کند. این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی توسط متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) انجام می شود.

در ادامه  یک مرور کلی از فرآیند جراحی پولیپ بینی با کمک لیزر ذکر شده است.

  • آماده سازی: قبل از جراحی، دستورالعمل هایی در مورد نحوه آماده سازی به شما داده می شود که ممکن است شامل روزه گرفتن برای مدت زمان مشخصی باشد.
  •  بیهوشی: هنگامی که در اتاق عمل قرار گرفتید، بیهوشی عمومی به شما داده می شود تا اطمینان حاصل شود که در طول عمل بیهوش و بدون درد هستید.
  • قرار دادن آندوسکوپ: جراح یک آندوسکوپ، یک لوله نازک با نور و دوربین را در مجرای بینی شما قرار می دهد. این به آنها اجازه می دهد پولیپ بینی و ساختارهای اطراف آن را تجسم کنند.
  • کاربرد لیزر: از دستگاه لیزر برای هدف قرار دادن و برداشتن دقیق پولیپ بینی استفاده می شود. لیزر یک پرتو متمرکز نور ساطع می کند که می تواند بافت پولیپ را بریده یا تبخیر کند. انرژی لیزر به کوچک شدن پولیپ ها و سوزاندن رگ های خونی در حال خونریزی کمک می کند.
  • برداشتن پولیپ و پاکسازی بافت: جراح از ابزارهای تخصصی همراه با لیزر برای برداشتن پولیپ ها و پاکسازی مجرای بینی مسدود شده استفاده می کند. این ممکن است شامل بریدن بافت اضافی یا تغییر شکل مجرای بینی برای بهبود جریان هوا باشد.
  • بهبود تخلیه سینوس: در برخی موارد، جراح ممکن است نیاز به بزرگ کردن دهانه های طبیعی سینوس ها برای بهبود زهکشی داشته باشد. این کار را می توان با استفاده از لیزر یا سایر ابزارهای جراحی انجام داد.
  • مراقبت از زخم و بسته شدن: پس از برداشتن پولیپ‌ها، جراح ممکن است از دارو یا بسته‌بندی بینی برای کنترل خونریزی و بهبود بهبودی استفاده کند. در برخی موارد، ممکن است از مواد بسته بندی قابل حل استفاده شود.

مدت زمان عمل جراحی پولیپ بینی

مدت زمان جراحی پولیپ بینی می تواند بسته به عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل پولیپ ها، روش جراحی مورد استفاده و هر گونه روش اضافی انجام شده در طول جراحی متفاوت باشد. به طور کلی، عمل پولیپ بینی به طور معمول حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد.

با این حال این یک تخمین است و موارد فردی ممکن است متفاوت باشد. جراح بر اساس شرایط خاص شما جدول زمانی دقیق تری را در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر این، زمان صرف شده در اتاق عمل تنها یکی از جنبه‌های فرآیند کلی جراحی است. آماده سازی قبل از عمل، بیهوشی و بهبودی پس از عمل نیز باید در نظر گرفته شود.

معیارهای انتخاب جراح پولیپ بینی

هنگام انتخاب یک جراح پولیپ بینی چندین معیار را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که بهترین عمل جراحی پولیپ بینی برای شما انجام خواهد شد.

به دنبال جراحی باشید که در زمینه گوش و حلق و بینی (گوش، حلق و بینی) یا یک رشته مرتبط دارای مدرک باشد. تجربه جراح را در درمان پولیپ بینی را به طور خاص در نظر بگیرید. یک جراح با تجربه قابل توجه در این زمینه احتمالاً در تشخیص و مدیریت پولیپ بینی ماهرتر خواهد بود.

جراح پولیپ بینی

برخی از جراحان ممکن است در راینولوژی یا اختلالات سینوسی تخصص داشته باشند که شامل مطالعه و درمان شرایطی است که بر بینی و سینوس ها تأثیر می گذارد. چنین متخصصانی اغلب دارای دانش جامع و تکنیک های پیشرفته مخصوص درمان پولیپ بینی هستند. توصیه هایی را از پزشک مراقبت های اولیه، دوستان یا اعضای خانواده خود که ممکن است تحت عمل جراحی پولیپ بینی قرار گرفته اند دشاته باشید و یا از نظرات کاربران آنلاین استفاده کنید.

در دسترس بودن جراح را برای مشاوره، بازدیدهای بعدی و هرگونه عوارض احتمالی که ممکن است ایجاد شود نیز بسیار مهم است.

بررسی کنید که جراح طرح بیمه شما را می پذیرد و در مورد هرگونه ملاحظات مالی، از جمله هزینه عمل پولیپ بینی و ویزیت های بعدی و داروها بحث کنید.

مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

پس از جراحی پولیپ بینی، مراقبت مناسب برای بهبود و جلوگیری از عوارض آن بسیار مهم است.

  • دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید
  • استفاده از بسته های سرد در ناحیه آسیب دیده نیز ممکن است به کاهش تورم کمک کند.
  • داروهایی که پزشک داده است مانند آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت و کورتیکواستروئید برای کاهش التهاب را حتما مصرف کنید
  • پزشک ممکن است شستشوی بینی یا اسپری های نمکی را برای تمیز و مرطوب نگه داشتن مجاری بینی توصیه کند.
  • در طول دوره نقاهت اولیه، از انجام فعالیت های سنگین، بلند کردن اجسام سنگین و هر چیزی که باعث افزایش فشار خون در سر می شود خودداری کنید. درباره ورزش بعد از عمل بینی اینجا بخوانید.
  • ناحیه جراحی را با شستشوی ملایم با محلول نمکی یا طبق دستور پزشک تمیز نگه دارید
  • برای هیدراته ماندن مایعات فراوان بنوشید، زیرا این کار می تواند به رقیق نگه داشتن ترشحات بینی و دفع آسان آن کمک کند.
  • استراحت کنید و از خود مراقبت کنید.

آیا جویدن غذا بعد از عمل بینی درست استاسپری بینی

مدت زمان انجام جراحی پولیپ بینی

خود جراحی پولیپ بینی معمولاً از نیم ساعت تا چند ساعت طول می کشد که بستگی به میزان پولیپ و سختی یا آسانی عمل دارد. اگر نیاز به بیهوشی عمومی باشد، احتمالا یک روز را از صبح برای آماده سازی جراحی و بهبودی پس از جراحی بگذرانید.  در بیشتر موارد، شما باید بتوانید در همان روزی که عمل جراحی انجام دادید به خانه بروید. اما برخی از افراد ممکن است نیاز داشته باشند یک شب در بیمارستان بمانند.

سن مناسب برای جراحی پولیپ بینی

سنی که در آن فرد می تواند عمل پولیپ بینی را انجام دهد بسته به عوامل مختلفی از جمله سلامت کلی و شدت بیماری متفاوت است. به طور کلی، جراحی پولیپ بینی معمولاً برای افرادی در نظر گرفته می شود که علائم پایداری دارندو بدنشان رشد کامل خود را کرده است که این سن معمولا بعد از 18 یا 20 سالگی است.

در کودکان، اگر پولیپ ها باعث مشکلات تنفسی قابل توجه یا عفونت های مکرر سینوسی شوند که بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می گذارد، ممکن است عمل پولیپ بینی در نظر گرفته شود. برای بزرگسالان، هیچ محدودیت سنی برای جراحی پولیپ بینی وجود ندارد و اگر پولیپ ها عوارضی مانند سینوزیت مزمن یا آپنه انسدادی خواب ایجاد کنند، احتمالا جراحی توصیه می‌شود.

هزینه عمل شکستگی بینی چقدر است؟

آیا جراحی پولیپ بینی درد دارد؟

اکثر بیماران درد زیادی احساس نمی کنند، اما ممکن است برای چند روز، کمی ناراحتی، احتقان و خونریزی بینی را داشته باشید که پزشک برای درد در این چند روز، مسکن های ضد درد تجویز خواهد کرد. احتمالا پزشک، بعد از جراحی برای کاهش ناراحتی، شستشوهای نمکی را نیز تجویز کند. لازم است تا چند هفته از فعالیت هایی که فشار خون شما را افزایش می دهند، از جمله ورزش یا فعالیت های شدید اجتناب کنید. درباره ورزش بعد از عمل بینی بیشتر بدانید.

هزینه جراحی پولیپ بینی به چه مواردی بستگی دارد؟

هزینه عمل پولیپ بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  • شهر محل سکونت با توجه به امکانات ممکن است هزینه های متفاوتی داشته باشند.
  • بیمارستان‌های خصوصی یا کلینیک‌های تخصصی ممکن است در مقایسه با بیمارستان‌های دولتی هزینه بیشتری دریافت کنند.
  • جراحان باتجربه به دلیل مهارت و شهرت خود هزینه های بیشتری را دریافت می‌کنند.
  • هزینه بیهوشی، تست های قبل از عمل، مراقبت های بعد از عمل و داروها می تواند به هزینه کلی جراحی اضافه شود.
  • پوشش بیمه ای نیز در صورت پوشش جراحی پولیپ بینی هزینه را کاهش خواهد داد.

آیا پولیپ بینی خطرناک است؟

پولیپ بینی توده های غیر سرطانی هستند که در پوشش مجاری بینی یا سینوس ها ایجاد می شوند و هرچندبه طور کلی خطرناک تلقی نمی شوند، اما در صورت عدم درمان می توانند باعث ناراحتی قابل توجهی شده و یا منجر به عوارض مختلفی شوند.

علائم پولیپ بینی ممکن است شامل گرفتگی بینی، کاهش حس بویایی، چکه های بعد از بینی، درد یا فشار صورت، خروپف و عفونت های مکرر سینوسی باشد. در برخی موارد، پولیپ بینی می تواند مجرای بینی را مسدود کند و منجر به مشکلات تنفسی، به ویژه در موارد شدید یا عود کننده شود. ضمن اینکه ممکن است منجر به سینوزیت مزمن کمک نیز بشوند.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات