جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علائم کرونا در بارداری

علائم کرونا در بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۱۰ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، بیماری کووید-۱۹ ناشی از کرونا ویروس در چین شیوع پیدا کرده و به سرعت همه نقاط جهان را آلوده کرد. این بیماری به صورت یک عفونت حاد تنفسی، جان بسیاری از انسان‌ها به ویژه آن‌هایی که دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند، تهدید می‌کند. زنان باردار به عنوان احتیاط، در گروه «با خطر متوسط» از نظر ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. یعنی این که زنان باردار از نظر بالینی تا حد متوسط، آسیب پذیر هستند و این مسئله می‌تواند آن‌ها را کمی بیش از دیگران در معرض خطرات بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا قرار دهد. از طرف دیگر، شباهت و نزدیکی عوارض بارداری به علائم کرونا در بارداری ممکن است بیماران را به اشتباه انداخته و باعث شود که مبتلایان،

فرصت طلایی موجود برای شروع درمان کرونا را از دست بدهند. در نتیجه بیماری تشدید شده و وضعیت سلامتی مادر و جنین به خطر بیفتد. برای مشاوره با پزشک و کسب اطلاعات بیشتر درباره کرونا می‌توانید از بخش مشاوره کرونای حال مشاوره آنلاین پزشکی بگیرید.

به نظر می‌رسد بروز علائم کرونا در زنان باردار می‌تواند طولانی مدت باشد. طبق مطالعه انجام شده تحت تظارت UC سانفرانسیسکو و UCLA، بروز علائم کرونا در زنان باردار ممکن است تا دو ماه یا بیشتر طول بکشد. محققان در بزرگ‌ترین مطالعه انجام شده بر روی زنان باردار غیر بستری در بیمارستان، نتایج معاینه بالینی ۵۹۴ زن را که از نظر ابتلا به ویروس کرونا مثبت بوده‌اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها دریافتند که شایع‌ترین علائم اولیه در این زنان، عبارت است از:

نیمی از این شرکت کنندگان بعد از سه هفته و ۲۵ درصد آن‌ها بعد از هشت هفته، هنوز این علائم را داشتند. این محققان اظهار داشته‌اند که علائم این بیماری در زنان باردار می‌تواند برای مدت طولانی ادامه داشته و سلامتی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعات انجام شده پس از این تحقیق هم باقی ماندن این علائم را تا چند هفته تایید کرده‌اند.

نکته قابل توجه در مورد ابتلای زنان باردار به کووید-۱۹ این است که گاهی علائم ناشی از این بیماری مانند خستگی، حالت تهوع، سوزش سر معده و احتقان با عوارض ناشی از بارداری دچار هم‌پوشانی شده و می‌تواند پزشک یا بیمار را در مورد تشخیص بیماری به خطا بیندازد. بنابراین در این دوره، چنان‌چه زنان باردار با این علائم مواجه شدند، لازم است که تست کرونا بدهند. برای دریافت خدمات تست کرونا در منزل از سامانه حال کمک بگیرید.

بر اساس یافته‌های محققان، علائم کرونا در زنان باردار به این ترتیب مشاهده شد:

  • نخستین علائم اولیه شامل سرفه (۲۰ درصد)، گلو درد (۱۶ درصد)، بدن درد (۱۲ درصد) و تب (۱۲ درصد) بود. بروز تب در زنان غیر باردار، حدود ۴۳ درصد موارد را شامل می‌شد.
  • از بین رفتن حس بویایی وچشایی به عنوان اولین علامت، در شش درصد از زنان باردار مشاهده شد. علائم دیگری مثل تنگی نفس، آبریزش بینی، عطسه، حالت تهوع و اسهال و استفراغ هم در مواردی به عنوان نخستین علامت وجود داشت.

۶۰ درصد زنان باردار بعد از گذشت چهار هفته، هیچ علائمی نداشتند؛ اما برای ۲۵ درصد آن‌ها این علائم هم‌چنان ادامه داشت و در مواردی تا هشت هفته باقی ماند. زمان متوسط برای رفع علائم هم ۳۷ روز بود. شرایط پزشکی خاص در برخی از این شرکت کنندگان شامل فشار خون بالا، ابتلا به بیماری دیابت، آسم، بیماری قلبی، مشکلات غده تیروئید، اضطراب و افسردگی بود.

بیشتر بخوانید: نظر پزشکان در مورد ویروس کرونا و روزه گرفتن

این محققان اعلام کردند که اطلاعات دقیق در مورد مشکلات بالینی و ابتلا به ویروس برای ارزیابی خطر و کنترل درمان در دوران بارداری بسیار مهم است. گرچه احتمال کمی وجود دارد که ابتلا به کرونا باعث شود تا سقط جنین روی دهد، اما در مواردی به زایمان زودرس منجر شده است. به همین دلیل توصیه می‌شود که زنان باردار، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم (بعد از هفته ۲۸ بارداری) توصیه‌های مربوط به فاصله گذاری اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی را به شدت جدی بگیرند و در صورت مشاهده علائم اولیه، در اولین فرصت با یک پزشک مشورت کنند.

احتمال زایمان زودرس در اثر ابتلای زنان باردار به کرونا

ابتلای زنان باردار به کرونا در مواردی به زایمان زودرس منجر شده است


تصویر خدمات اقساطی

احتمال ابتلا به کرونا در زنان باردار

شواهد موجود نشان می‌دهد که زنان باردار بیشتر از سایر بزرگسالان به کووید-۱۹ مبتلا نمی‌شوند. تقریبا دو سوم زنان باردار مبتلا به آن هم هیچ علامتی ندارند؛ با این حـال ناقل بیماری به حسابی می‌آیند. بیشتر افراد هم در صورت ابتلا، فقط علائم خفیف سرماخوردگی یا آنفولانزا را نشان می‌دهند. با این حال، ابتلا به این بیماری در بخش کمی از زنان باردار باعث ایجاد شرایط جدی و گاهی خطرناک شود. مطابق بررسی‌ها، این وضعیت در زنانی که در سه ماهه سوم بارداری قرار دارند ممکن است خطرناک‌تر هم باشد.


آمارها نشان می‌دهند که میزان پذیرش زنان باردار در بخش مراقبت‌های ویژه، بیشتر از سایر زنان بوده است. پزشکان احتمال می‌دهند که بستری شدن زنان باردار مبتلا به کرونا که سن بالای ۳۵ سال دارند و یا شاخص توده بدنی آن‌ها بیش از ۲۵ است و به بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا و دیابت دچارند، بیشتر از سایر مبتلایان است. البته باید این نکته را هم در این خصوص در نظر گرفت که پزشکان، هنگام تصمیم گیری در مورد بستری کردن شخصی در بخش مراقبت‌های ویژه، در مورد زنان باردار با احتیاط بیشتری برخورد می‌کنند. در حـال حاضر متخصصان در حـال تحقیق بر روی سایر مسائل از جمله اثرگذاری بارداری بر طولانی شدن بیماری کووید-۱۹ و یا ابتلا به بیماری‌های دیگر پس از بهبود هستند. درباره سرویه جدید کرونا و خطرات آن نیز می‌توانید این مطلب را یخوانید

بیشتر بخوانید: اقدامات قبل از بارداری برای زنان

در صورت مشاهده علائم کرونا در بارداری چه باید کرد؟

اگر زنان باردار یک یا چند مورد از نشانه‌های ابتلا به کووید-۱۹ از جمله تب، سرفه مداوم، گلو درد، کاهش حس بویایی یا چشایی  و… را مشاهده کردند، لازم است که فورا اقدامات زیر را انجام دهند:

رعایت قرنطینه و ماندن در خانه

در چنین شرایطی لازم است که خانم‌های باردار و همه کسانی که با آن‌ها زندگی می‌کنند، خود را در منزل قرنطینه کرده و از تماس مستقیم با دیگران و حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنند. در این مواقع باید از تماس و در آغوش گرفتن سایر فرزندان خودداری کرده و فاصله مناسب را با دیگران، حتی در منزل رعایت کنید. داشتن استراحت کافی، دوری از استرس و اضطراب و خوردن غذاهای مقوی در این دوره بسیار ضروری است. بهتر است برای دریافت توصیه‌های لازم و مصرف داروهای مجاز در دوره بارداری حتما با یک پزشک هم مشورت کنید.

درباره تغذیه در دوران بارداری این مطلب را بخوانید.

انجام تست کرونا

برای اطمینان از ابتلا به کرونا لازم است که خانم‌های باردار حتما در اسرع وقت تست کرونا انجام دهند. هر فرد دیگر یا کودکی که همراه او در یک خانه زندگی می‌کند هم باید تست بدهد. اگر حضور در محیط آزمایشگاه در چنین شرایطی برای شما دشوار است و یا ترجیح می‌دهید که این تست را در خانه انجام دهید، از خدمات آزمایش در منزل حال استفاده کنید.

بستری زنان باردار در بخش مراقبت‌های ویژه

طبق آمارها احتمال بستری شدن زنان باردار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بیشتر از سایرین است

 

انجام کلیه معاینات و مشاوره های پزشکی طبق برنامه

لازم است تمام معاینات و آزمایش‌های دوره‌ای مثل آزمایش غربالگری و ملاقات ماهانه با پزشک خود را به طور مرتب و بدون تاخیر انجام دهید. در شرایط قرنطینه و به دلیل عدم امکان خروج از منزل برای ملاقات با پزشک، می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین با پزشکان متخصص زنان و زایمان حاضر در سامانه حال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آماده سازی برای انجام ماموگرافی

عوارض ناشی از ابتلای مادر به کرونا بر جنین

هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد عفونت کووید-۱۹ در اوایل بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد انتقال کووید-۱۹ از یک مادر باردار به کودک در دوران بارداری و یا زایمان (انتقال عمودی) غیر معمول است. این که نوزاد تازه متولد شده از مادر مبتلا به کرونا به این بیماری دچار می‌شود یا نه به نحوه تولد، انتخاب تغذیه جنین و ارتباط بین مادر و کودک پس از تولد بستگی دارد. در بیشتر موارد گزارش شده، نوزادان متولد شده از مادران مبتلا، در فاصله کوتاهی پس از تولد در وضعیت مطلوبی قرار گرفتند. با این حال، مطابق بررسی‌های انجام شده، خطر زایمان زودرس در این زنان حدود دو تا سه برابر افزایش می‌یابد. در بیشتر موارد این کار به این دلیل توصیه می‌شود که با تولد زودهنگام نوزاد، شرایط برای درمان بهتر و زودتر مادر فراهم شود.

نوزادانی که قبل از رشد کامل (قبل از ۳۷ هفتگی) به دنیا می‌آیند، در معرض مشکلات خاصی قرار گرفته و آسیب پذیری آن‌ها نسبت به برخی از بیماری‌ها بیشتر خواهد بود. اغلب موارد زایمان زودرس، در زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ با علائم حاد بوده است و انجام آن در زنانی که علائم خفیف کرونا در آن‌ها مشاهده می‌شود یا بدون علامت هستند ضرورتی ندارد. با این حال، به نظر می‌رسد که بیشتر این نوزادان عملکرد خوبی داشته‌اند و هیچ افزایشی در میزان مرده‌زایی یا افزایش مرگ نوزادان پس از تولد از چنین مادرانی مشاهده نشده است. به طور کلی، فقط یک کودک از هر ۵۰ آزمایش مثبت کووید-۱۹ علائمی از ابتلا به عفونت را به مقدار کم نشان داده است.


حرف آخر

دوره بارداری برای بعضی از زنان با اضطراب و ناراحتی همراه است. برای زنانی که گذراندن این دوره در آن‌ها با بزرگ‌ترین پاندمی صد ساله اخیر همزمان شده‌است، این شرایط احتمالا سخت‌تر هم خواهد بود. گرچه پزشکان معتقدند که احتمال ابتلای زنان باردار به کرونا از سایرین بیشتر نیست، اما با این حال، ضعف سیستم ایمنی در دوره بارداری و کاهش ظرفیت تنفسی به دلیل بزرگ شدن جنین و فشار به ریه‌ها، ممکن است شرایط حساسی را در این افراد ایجاد کند. به زنان باردار توصیه می‌شود که در این دوره از قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ و تجمعات خودداری کرده و در صورت داشتن هر علامتی، با یک پزشک در مورد آن مشورت کنند. چنان‌چه به مشورت در مورد شناخت علائم کرونا در بارداری نیاز دارید، می‌توانید همین حالا از پزشکان سامانه حال کمک گرفته و پاسخ سوالات خود را از آن‌ها بگیرید. شما چه نشانه‌های دیگری از این بیماری را در زنان باردار مشاهده کرده‌اید؟

سوالات متداول

آیا علائم کرونا در زنان باردار شدیدتر است؟

طبق آمارها به نظر می‌رسد که بخش کمی از زنان باردار دچار علائم حاد کرونا شوند. بیشتر این موارد به شرایط پزشکی خاص آن‌ها مثل ابتلا به فشار خون بالا، آسم، دیابت بارداری، اختلالات غده تیروئید و…. بستگی دارد.

آیا زنان باردار بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند؟

هیچ آماری مبنی بر بیشتر بودن احتمال ابتلای زنان باردار به کرونا وجود ندارد. اما به نظر می‌رسد که میزان بستری این زنان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها نسبت به سایر افراد بیشتر است.

برای کنترل علائم کرونا در بارداری چه باید کرد؟

بهتر است پس از مشاهده نخستین علائم و برای پیشگیری از تشدید بیماری، در اولین فرصت با یکی از پزشکان بخش مشاوره کرونا حال در این مورد مشورت کنید. مشاوره با پزشکان متخصص زنان و زایمان هم گاهی ضروری خواهد بود.


منابع

www.nhs.uk

www.rcog.org.uk

twww.mayoclinic.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات