جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

انواع التهاب لوزه؛ قویترین آنتی بیوتیک برای عفونت لوزه

التهاب لوزه
تاریخ بروزرسانی : ۲۸ آذر

عفونت لوزه یا همان التهاب لوزه زمانی رخ می‌دهد که لوزه ها توسط باکتری‌ها یا ویروس‌ها عفونی شوند و در نتیجه مشکلاتی مانند گلودرد، تورم لوزه ها، مشکل در بلع، تب و گاهی لکه‌های سفید یا چرک روی لوزه‌ها ایجاد می‌شود. در ادامه مقاله درباره این مشکل و انواع راه های درمان ان بیشتر توضیح خواهیم داد.


تصویر خدمات اقساطی

عفونت لوزه چیست؟

لوزه بخشی از سیستم ایمنی بدن شما است و با به دام انداختن باکتری ها و سایر مواد مضری که از طریق دهان و بینی وارد می شوند، از عفونت جلوگیری می‌کند. با این حال اما گاهی اوقات خود لوزه ها دچار عفونت می‌شوند.

عفونت معمولاً توسط ویروس ها یا باکتری ها مانند استرپتوکوک پیوژنز (باکتری مسئول گلودرد) ایجاد می شود. هرچندکه این عفونت لوزه بیشتر در کودکان شایع است، اما بزرگسالان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. اما در هر صورت علادم آن برای هر دو گروه مشابه است.

انواع التهاب لوزه

انواع مختلف عفونت لوزه‌ شامل موارد زیر است:

عفونت لوزه حاد

تونسیلیت یک بیماری شایع در بین کودکان است و تقریباً همه کودکان حداقل یک بار آن را تجربه می کنند. عفونت لوزه حاد به علائمی اشاره دارد که تقریباً ده روز یا کمتر طول می کشد. اگر علائم طولانی تر شد یا اگر لوزه چندین بار در طول یک سال عود کرد، دیگر جزو این گروه به حساب نمی‌آید. درمان‌های خانگی نیز معمولا التهاب لوزه‌ حاد را کاهش می‌دهند اما ممکن است به آنتی بیوتیک هم نیاز باشد.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

عفونت لوزه مزمن

علائم عفونت لوزه مزمن در مقایسه با لوزه حاد طولانی تر است. گلودرد مداوم، بوی بد دهان (بوی بد دهان) و غدد لنفاوی متورم در گردن برخی از علائم شایع و درازمدت آن هستند. التهاب لوزه مزمن همچنین منجر به تشکیل سنگ‌های لوزه نیز می‌شود که درواقع همان تجمع سخت سلول‌های مرده، بزاق و غذا در شکاف‌های لوزه‌ها هستند.

لوزه عود کننده

در موارد عود مکرر لوزه‌ها، عمل جراحی و برداشتن لوزه‌ها، درمانی است که معمولا توصیه‌ می‌شود. لوزه عودکننده معمولاً به صورت گلودرد یا التهاب لوزه، به صورت حداقل 5 تا 7 بار در یک سال، حداقل 5 بار در دو سال یا حداقل 3 بار در سه سال  تعریف می شود.

علائم عفونت لوزه

عکس لوزه سالم و ناسالم

علائم عفونت لوزه

  • گلودرد: یکی از شایع ترین علائم عفونت لوزه، گلودرد است. می تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است هنگام بلع بدتر شود.
  • مشکل در بلع: التهاب لوزه به دلیل التهاب و تورم لوزه ها بلع را دشوار کرده و حتی منجر به احساس گیرکردن چیزی در گلو می‌شود.
  • لوزه های متورم: لوزه های عفونی اغلب قرمز، بزرگ شده و همراه با لکه های سفید یا زرد هستند.
  • بوی بد دهان: وجود عفونت لوزه باعث بوی نامطبوع نفس می‌شود که به دلیل تجمع باکتری ها و زباله ها در لوزه های آلوده می‌باشد.
  • گوش درد: در برخی موارد عفونت لوزه باعث درد ارجاعی به گوش می‌شود.
  • تب و خستگی: وقتی بدن با عفونت مبارزه می کند، اغلب با افزایش دمای بدن پاسخ می دهد و در نتیجه تب می‌شود. علاوه بر آن، عفونت لوزه ها می تواند باعث خستگی و ضعف عمومی شود.

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، بهتر است برای تشخیص دقیق و گزینه های درمانی مناسب با یک متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین مشورت کنید.

علت ایجاد التهاب لوزه چیست؟

علل التهاب لوزه شامل موارد زیر است:

عفونت های ویروسی

شایع ترین علت عفونت لوزه عفونت های ویروسی است. ویروس هایی مانند ویروس سرماخوردگی یا ویروس آنفلوانزا به راحتی می توانند منجر به التهاب و عفونت لوزه ها شوند.

عفونت های باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی، به‌ویژه آن‌هایی که توسط باکتری استرپتوکوک ایجاد می‌شوند، می‌توانند منجر به التهاب لوزه شوند. این باکتری ها بسیار مسری هستند و می توانند از طریق تنفس یا تماس مستقیم با فرد آلوده منتقل شوند.

ضعف سیستم ایمنی

هنگامی که سیستم ایمنی بدن به دلیل استرس، خستگی یا سایر بیماری های زمینه ای ضعیف می شود، در برابر عفونت ها از جمله عفونت لوزه آسیب پذیرتر می شود.

عفونت مزمن

برخی از افراد عفونت مزمن یا عود کننده لوزه را تجربه می‌کنند. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که لوزه‌ها در بین دوره های عفونت به طور کامل بهبود نمی یابند و دوباره عفونت زیاد می‌شود.

راه تشخیص التهاب لوزه

تشخیص التهاب لوزه شامل ارزیابی پزشکی توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی است. در برخی موارد، آزمایش سواب گلو و برداشتن نمونه ای از پشت گلو با استفاده از یک سواب پنبه ای انجام می‌‍شود. سپس این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود تا وجود باکتری یا ویروس عامل عفونت را بررسی کند.

آیا التهاب لوزه باعث تب می شود؟

هنگامی که باکتری‌ها یا ویروس‌ها لوزه را آلوده می کنند، سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت آماده می‌شود. در نتیجه بدن مواد شیمیایی خاصی را آزاد می‌کند که دمای بدن را بالا می‌برد. این افزایش دما همان چیزی است که ما معمولاً از آن به عنوان تب یاد می کنیم.

بنابراین، هنگامی که شما به ورم لوزه مبتلا می شوید، عفونت بدن شما را تحریک می کند تا تب را به عنوان بخشی از مکانیسم دفاعی خود تولید کند. تب به ایجاد محیطی کمک می کند که برای رشد باکتری ها یا ویروس ها کمتر مساعد است و در نتیجه به روند بهبودی کمک می‌کند.

شایان ذکر است، در حالی که تب یکی از علائم شایع التهاب لوزه است اما برخی از افراد نیز ممکن است بدون اینکه تب داشته باشند به عفونت لوزه مبتلا شوند.

تشخیص التهاب لوزه

التهاب لوزه باعث ایجاد درد می‌شود

عوارض جانبی و مشکلات عفونت لوزه

هنگامی که فردی دچار التهاب لوزه می‌شود عوارض جانبی و مشکلات متعددی مانند موارد زیر روی بدن انسان ایجاد شود.

  • گلودرد: ورم لوزه اغلب باعث گلودرد به خاطر وجود عفونت می‌شود.
  • تورم لوزه ها: در طول عفونت، لوزه ها قرمز، ملتهب و بزرگ می‌شوند.
  • دشواری در تنفس: لوزه متورم راه هوایی را مسدود کرده و منجر به مشکلات تنفسی، به ویژه در هنگام خواب می‌شود.
  • تب و خستگی: عفونت در بدن باعث پاسخ ایمنی شده و منجر به تب و خستگی می‌شود.
  • مشکل در بلع: لوزه های بزرگ یا ملتهب بلع را دردناک و حتی صحبت کردن را نیز سخت می‌کند.
  • بوی بد دهان: عفونت لوزه به علت تجمع باکتری ها منجر به شکل گیری بوی بد در دهان می‌شود.

در حالی که بیشتر عفونت‌های لوزه‌ها ناشی از عفونت‌های ویروسی هستند و با مراقبت‌های خانگی و استراحت خود به خود برطرف می‌شوند، اما عفونت‌های باکتریایی نیاز به درمان با انواع آنتی بیوتیک را دارند که توسط دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین تجویز می‌شود.

راه های درمان التهاب لوزه

  • استراحت و آبرسانی: اولین و مهمترین قدم این است که به بدن خود استراحت کافی بدهید و هیدراته بمانید.
  • داروهای تسکین دهنده درد: مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن به کاهش گلو درد و تب کمک می‌کنند.
  • غرغره آب نمک: غرغره با آب نمک ولرم منجر به کاهش التهاب و تسکین گلودرد می‌شود.
  • آنتی بیوتیک ها (در صورت لزوم): التهاب لوزه های ناشی از عفونت های باکتریایی با دستور پزشک و با داروهایی مانند آزیترومایسن و پنی سیلین یا آموکسی سیلین درمان خواهد شد.
  • اسپری ضد التهاب لوزه: اسپری حاوی عوامل ضد باکتری یا ضد ویروسی است که به مبارزه با باکتری ها یا ویروس های ایجاد کننده عفونت می‌پردازد.
  • درمان های خانگی: برخی از افراد با استفاده از درمان های طبیعی مانند عسل، زنجبیل یا روغن نارگیل علائم التهاب لوزه را تسکین می دهند.
  • جراحی (در موارد شدید): در موارد مکرر یا شدید التهاب لوزه، زمانی که درمان های دیگر موثر نیست، پزشک برداشتن لوزه را توصیه می‌کند.

قویترین آنتی بیوتیک برای عفونت لوزه

آنتی بیوتیک‌های متفاوتی برای عفونت لوزه وجود دارد که  قویترین آن‌ها شامل قرص آموکسی سیلین و آزیترومایسین است. اما معمولا پزشکان برای درمان اولیه قرص آزیترومایسین و در صوت عدم نتیجه گیری، اموکسی کلاو برای عفونت لوزه را تجویز می‌کنند. به طور کلی قویترین آنتی بیوتیک برای التهاب لوزه همان آزیترومایسین و آموکسی کلاو است که بر اساس تشخیص پزشک تجویز می‌شوند.

دمنوش گیاهی برای التهاب لوزه

چندین دمنوش گیاهی برای درمان التهاب لوزه وجود دارد که به کاهش علائم عفونت لوزه کمک می کنند اما جایگزین درمان‌های اصلی نیستند.

  • چای بابونه
  • چای زنجبیل
  • چای عسل و لیمو
  • شیر گرم و زردچوبه

به جز این دمنوش‌ها، درمان‌های طب سنتی برای عفونت لوزه‌ شامل غرغره کردن با آب نمک یا با سرم شستشو برای کمک به کاهش التهاب گلو و از بین بردن باکتری‌ها، استفاده از استنشاق بخار با روغن‌های ضروری مانند اکالیپتوس یا نعناع فلفلی برای کاهش احتقان و تسکین گلو، و مصرف رژیم غذایی غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان نیز می‌باشد.

التهاب لوزه در کودکان

گاهی التهاب لوزه در کودکان نیاز به جراحی دارد

عمل جراحی التهاب لوزه در کودکان و بزرگسالان

لوزه‌ها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند، اما گاهی اوقات بیش از آنکه مفید باشند، ضرر دارند.

هم در کودکان و هم در بزرگسالان، معمول ترین دلیل برای برداشتن لوزه، عفونت های مکرر است که به عنوان لوزه مزمن شناخته می‌شود.

این عمل، نسبتاً ساده است و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، به این معنی که بیمار خواب است و در حین عمل دردی احساس نمی‌کند. سپس جراح لوزه‌ها را بدون برش‌های خارجی از طریق دهان خارج می‌کند . این کار از طریق چاقوی جراحی، لیزر یا ابزار گرم‌شده با استفاده از کوتریزاسیون برای به حداقل رساندن خونریزی انجام می‌شود.

البته روند بهبودی ممکن است کمی ناراحت کننده باشد و بیماران اغلب گلودرد، درد خفیف تا متوسط و گاهی گردن درد یا گوش درد را نیز تجربه کنند که البته با دارو قابل کنترل است.

برای کودکان، زمان بهبودی معمولاً کوتاهتر است، اغلب حدود یک هفته تا 10 روز.

بزرگسالان ممکن است به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشند، گاهی اوقات تا دو هفته، زیرا بهبودی با افزایش سن کمی کندتر می‌شود.

اگر به دنبال جراحی لوزه برای خود یا فرزندتان هستید، بسیار مهم است که در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک صحبت کند. زیرا جراحی معمولاً آخرین راه حل است که فقط زمانی در نظر گرفته می شود که سایر درمان ها مؤثر واقع نشده باشند.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

فریبا

3 هفته پیش

خیلی عالی توضیح داده شده بود همه چیز ممنون
پاسخ دهید
0

امیری

3 ماه پیش

خیلی خیلی عالی توضیح دادین من یک ماهه دارم درمان و نظر شما جمع بندی همه پزشکان شریف است‌
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام ممنون از توجه شما دوست عزیز
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات