جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص آموکسی سیلین / نحوه مصرف و عوارض کپسول آموکسی سیلین

قرص آموکسی سیلین
تاریخ بروزرسانی : ۲۸ آذر

این مقاله توسط دکتر زهرا خدابخش دچانی تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-2412-097832df-ba39-41d7-8a29-8aabfed9cc9d.jpeg
دکتر زهرا خدابخش دچانی
دکتری حرفه‌ای (رزیدنت) پزشک مشاوره دارویی
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

قرص آموکسی سیلین (Amoxicillin) یک آنتی بیوتیک معروف و پرکاربرد از خانواده پنی سیلین‌ها است. از آن برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت قفسه سینه یا ذات‌الریه، عفونت گوش، آبسه‌های دندانی و… استفاده می‌شود. مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا موثر نیست و تنها می‌تواند بر عفونت‌های ثانویه ناشی از این بیماری‌ها تاثیر بگذارد. اگر می‌خواهید با کپسول آموکسی سیلین و کاربردهای آن بیش‌تر آشنا شوید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

قرص آموکسی سیلین چیست

عناوین مقاله
1 کپسول آموکسی سیلین چیست و میزان و نحوه مصرف آن 2 تداخل دارویی قرص آموکسی سیلین3 عوارض احتمالی کپسول آموکسی سیلین4 نکاتی برای مصرف آموکسی سیلین5 قیمت و خرید آموکسی سیلین ۵۰۰6 پزشک مناسب برای استفاده از قرص آموکسی سیلین7 سوالات متداول درباره قرص آموکسی سیلین

تصویر خدمات اقساطی

کپسول آموکسی سیلین چیست و میزان و نحوه مصرف آن

قرص آموکسی سیلین به عنوان یکی از انواع آنتی بیوتیک، دامنه کاربرد وسیعی دارد و برای درمان انواعی از عفونت‌های باکتریایی به کار می‌رود. کاربردها و نحوه مصرف آن به شرح زیر است:

کپسول آموکسی سیلین برای چیست

کپسول آموکسی سیلین مانند سایر پنی سیلین‌ها با باکتری‌ها و عفونت‌های ناشی از آن‌ها مبارزه می‌کند. فعالیت بیش از حد باکتری‌ها می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن مثل لوزه، گوش، گلو، بینی، مجاری ادراری و دستگاه تنفسی عفونت ایجاد کند. تجویز این دارو در بیماران مبتلا به چنین عفونت‌هایی باعث توقف رشد باکتری‌ها، کاهش علائم عفونت و جلوگیری از گسترش آن می‌شود.

این دارو برای عفونت‌های ویروسی کارایی ندارد و استفاده بی‌جا از آن، منجر به کاهش کارایی آن برای عفونت‌های بعدی می‌شود. گاهی از قرص آموکسی سیلین همراه با سایر داروها برای درمان زخم معده یا روده ناشی از فعالیت هلیکوباکتر پیلوری و جلوگیری از بازگشت زخم‌ها استفاده می‌شود.

سرفه

درمان بیماری ها با آموکسی سیلین

آموکسی سیلین بسیار پرکاربرد است. مهم‌ترین بیماری‌هایی که برای درمان آن‌ها از قرص آموکسی سیلین استفاده می‌شود عبارتند از:

نحوه مصرف آموکسی سیلین

دوز معمول مصرف قرص آموکسی سیلین برای بزرگسالان ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم است که دو تا سه بار در روز مصرف می‌شود. یک قرص آموکسی سیلین را می‌توانید هر هشت تا ۱۲ ساعت، قبل یا بعد از غذا و مطابق دستور پزشک مصرف کنید. طول درمان و دوز مورد استفاده، بر اساس وضعیت بیمار و شدت بیماری تجویز می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند برای اثربخشی بهتر دارو، آن را در زمان‌های مقررشده مصرف کنید و در حین مصرف، آب و مایعات کافی بنوشید.

برای گرفتن بهترین نتیجه از مصرف کپسول آموکسی سیلین، باید دوره درمان را کامل کنید؛ حتی اگر علائم بیماری بعد از چند روز ناپدید شوند. قطع زودهنگام دارو به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا مجددا به رشد و گسترش خود ادامه دهند و در مواردی، منجر به بازگشت عفونت شود.

نحوه مصرف آموکسی سیلین

تداخل دارویی قرص آموکسی سیلین

مصرف همزمان بعضی از داروها همراه با قرص آموکسی سیلین ممکن است باعث اختلال در جذب دارو یا مشکلات دیگری شود. بهتر است پیش از شروع مصرف آن، در صورت مصرف هر داروی دیگری مانند داروهای گیاهی، مکمل‌ها و هر یک از داروهای زیر با  خود اطلاع دهید:

  • سایر آنتی بیوتیک‌ها
  • وارفارین که دارویی برای پیشگیری از لخته‌شدن خون است
  • متوترکسات که برای درمان پسوریازیس و آرتریت مصرف می‌شود
  • آلوپورینول و سایر داروهای نقرس
  • واکسن تیفوئید (آموکسی سیلین می‌تواند اثر این واکسن را کاهش دهد)

تداخل دارویی آموکسی سیلین

عوارض احتمالی کپسول آموکسی سیلین

پزشکان می‌دانند که هر دارویی ممکن است عوارضی داشته باشد. پس تجویز آن برای شما به این دلیل انجام می‌شود که مزایای مصرف آن بیش‌تر از عوارض جانبی است. با این حال، بسیاری از مصرف‌کنندگان قرص آموکسی سیلین هیچ عارضه جانبی جدی ندارند. تهوع، استفراغ و اسهال به عنوان به عنوان رایج‌ترین عارضه جانبی آموکسی سیلین، ممکن است در ده درصد بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند دیده شود.

استفاده مکرر و طولانی‌مدت از قرص آموکسی سیلین گاهی منجر به برفک دهان یا عفونت قارچی واژن می‌شود. تیره‌شدن ادرار، تهوع و استفراغ مداوم، زردی چشم و پوست، درد شکم، تب، گلودرد و کبودی یا خونریزی آسان هم از عوارض نادری هستند که نیاز به مشاوره آنلاین پزشکی دارند.

درد مفاصل یا ماهیچه‌ها در برخی از مصرف‌کنندگان این دارو بعد از دو روز ظاهر می‌شود. بثورات پوستی با لکه‌های قرمز دایره‌ای شکل هم در بعضی از بیماران مشاهده می‌شود. برخی از عوارض جانبی جدی این دارو ممکن است تا دو ماه بعد از اتمام مصرف باقی بماند. در صورت طولانی‌شدن علائم لازم است با پزشک مشورت کنید.

واکنش آلرژیک نسبت به این دارو بسیار نادر است و در مواردی باعث بثورات پوستی، خارش، سرگیجه، تورم در گلو و زبان، اختلال تنفسی و… خواهد شد. در صورت مشاهده این علائم یا طولانی‌شدن سایر عوارض این دارو لازم است حتما از مشاوره دارویی آنلاین استفاده کنید.

عوارض قرص آموکسی سیلین

نکاتی برای مصرف آموکسی سیلین

برای گرفتن بهترین نتیجه از مصرف این دارو، لازم است آن را در طول روز به طور مساوی مصرف کنید. اول صبح، اواسط بعد از ظهر و آخر شب، بهترین زمان مصرف آن است. هرگز قرص آموکسی سیلین را نشکنید یا آن را نجوید؛ بلکه با یک لیوان پر آب به طور کامل ببلعید. کودکان یا افرادی که برای بلعیدن قرص مشکل دارند هم می‌توانند از شربت خوراکی آن استفاده کنند.

در صورتی که از قرص آموکسی سیلین استفاده می‌کنید، باید پیش از انجام عمل جراحی یا درما‌ن‌های دندانپزشکی حتما به پزشک خود اطلاع دهید. بیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند، ممکن است به سایر داروهای آن خانواده هم حساس باشند. طبق آمار، از هر 15 نفر یک نفر به آموکسی سیلین حساسیت دارد. پس لازم است در صورت وجود هر نوع آلرژی به این داروها حتما با پزشک مشورت کنید.

قیمت و خرید آموکسی سیلین ۵۰۰

این دارو یک آنتی بیوتیک پرمصرف است که در دسته داروهای گران‌قیمت قرار نمی‌گیرد. برندهای مختلفی از آن توسط شرکت‌هایی در داخل و خارج از کشور تولید می‌شوند. این محصولات در داروخانه‌های سراسر کشور در دسترس قرار دارند. مسلما قیمت محصولات شرکت‌های مختلف با هم متفاوت است. شما می‌توانید برای خرید یا دریافت اطلاعات درباره قیمت قرص آموکسی سیلین به داروخانه آنلاین حال مراجعه کنید و پس از خرید آن را درب منزل تحویل بگیرید.

مشاوره آنلاین پزشکی

پزشک مناسب برای استفاده از قرص آموکسی سیلین

قرص آموکسی سیلین‌ یکی از مهم‌ترین داروها از خانواده آنتی بیوتیک‌های پنی سیلین است که کاربردهای مختلفی دارد. متاسفانه مصرف خودسرانه این داروها در حال حاضر به یک معضل جهانی تبدیل شده است و به نگرانی‌ها در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی دامن می‌زند. به همین دلیل توصیه می‌شود که آنتی بیوتیک‌ها از جمله کپسول آموکسی سیلین را بدون تجویز پزشک و برای بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف نکنید. اگر می‌خواهید درباره مصرف این دارو با یک پزشک مشورت کنید، مشاوره پزشکی آنلاین حال به شما کمک می‌کند این کار را انجام دهید.

 

سوالات متداول درباره قرص آموکسی سیلین

کپسول آموکسی سیلین برای چیست

این یک داروی آنتی بیوتیک است که با توقف رشد باکتری‌ها، به درمان عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند.

آیا کپسول آموکسی سیلین برای زن باردار ضرر دارد

اگرچه پزشکان این دارو را در دسته داروهای بی‌خطر برای بارداری قرار می‌دهند، اما بهتر است در مورد مصرف هر دارویی در این دوران با پزشک مشورت کنید.

آیا کپسول آموکسی سیلین برای سرماخوردگی خوب است

این یک داروی آنتی بیوتیک است و با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. به نظر می‌رسد قرص آموکسی سیلین برای درمان عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی کاربردی ندارد. اما می‌توان از آن برای درمان عفونت‌های باکتریایی ثانویه مثل عفونت گلو استفاده کرد.

آیا کپسول آموکسی سیلین برای زن شیرده ضرر دارد

ممکن است مقداری از ترکیبات شیمیایی موجود در داروها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. به همین دلیل بهتر است آن را با احتیاط و با تشخیص پزشک مصرف کنید.

آیا کپسول آموکسی سیلین برای کرونا مفید است

کرونا یک بیماری ویروسی است که در بسیاری از مبتلایان منجر به عفونت تنفسی می‌شود. داروهای آنتی بیوتیک نمی‌توانند به درمان این بیماری و مبارزه با ویروس‌ها کمک کنند.

آیا کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ در بارداری مضر است

اگر پزشک این دارو را برای زن باردار تجویز کند، یعنی فواید آن برای بیمار بیش‌تر از مضرات آن است. در این صورت باید دارو را در دوز مجاز و مطابق دستور پزشک مصرف کنید.

آیا خوردن کپسول آموکسی سیلین باعث عقب افتادن پریود میشود

آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند در روند تولید استروژن و پروژسترون اختلال ایجاد کنند. این موضوع ممکن است باعث تاخیر یکی دو روزه در سیکل ماهانه شوند. با توجه به این که این داروها باعث کاهش تاثیر قرص‌های ضدبارداری می‌شوند، در صورت تاخیر طولانی‌مدت پریود، حتما با پزشک مشورت کنید.

کپسول آموکسی سیلین برای چه سنی است

کپسول آموکسی سیلین برای بزرگسالان و کودکان تجویز می‌شود. دوزهای ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی‌گرمی معمولا برای بزرگسالان و دوزهای ۱۲۵ و ۲۵۰ میلی‌گرمی برای کودکان تجویز می‌شود.

کپسول آموکسی سیلین را چگونه مصرف کنیم

این دارو را قبل یا بعد از غذا و همراه با یک لیوان آب به صورت کامل ببلعید. قرص آموکسی سیلین با توجه دوز تجویزشده برای دو تا سه بار در روز تجویز می‌شود.

کپسول آموکسی سیلین با چه داروهایی تداخل دارد

مصرف همزمان این دارو ممکن است با سایر آنتی بیوتیک‌ها، داروهای جلوگیری‌کننده از لخته‌شدن خون مثل وافارین، داروهای نقرس و… تداخل داشته باشد.

کپسول آموکسی سیلین چه عوارضی دارد

اسهال، حالت تهوع و استفراغ از رایج‌ترین عوارض آن هستند. مصرف این دارو به ندرت در برخی از بیماران باعث مشکلات کبدی، بثورات پوستی و درد مفاصل می‌شود.

کپسول آموکسی سیلین را هر چند ساعت بخوریم

میزان مصرف و دوز دارو به تجویز پزشک بستگی دارد. این دارو به طور معمول دو تا سه نوبت در روز با فاصله ۸ تا ۱۲ ساعته تجویز می‌شود.

 

منابع

webmd.com

drugs.com

medlineplus.gov

my.clevelandclinic.org

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

Setayesh Rahmani

4 ماه پیش

قرص اموکسی سیسیلین جلوی رشد عضلات رو میگیره؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

4 ماه پیش

سلام قرص اموکسی سیلین یک آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. این دارو برای کنترل و درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها استفاده می‌شود و تأثیری مستقیم بر رشد عضلات ندارد. رشد عضلات به عواملی مانند تمرین مناسب، تغذیه سالم و تعادل داخلی بدن بستگی دارد. برای افزایش و تقویت عضلات، بهتر است به برنامه تمرینی مناسب و تغذیه سالم توجه کنید. همچنین، مشاوره از یک تربیت‌بدنی‌کار متخصص و متخصص تغذیه نیز می‌تواند به شما کمک کند. در هر صورت، اگر نگرانی یا سوال خاصی در مورد تأثیر اموکسی سیلین بر رشد عضلات دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی و توصیه‌های لازم را دریافت کنید.
پاسخ دهید
1

سحرعظیمی

6 ماه پیش

سلام وقت بخیر،ببخشید کپسول اموکسی سیلین 500 از چه سنی مناسبه استفاده بشه،دخترم هشت سالشع براش ضرر داره؟
پاسخ دهید
7

تیم تحریریه

5 ماه پیش

مصرف این داروها باید حتما با نظر پزشک باشه
پاسخ دهید
0

1 سال پیش

ممنون که وقت گزاشتین و وقت خودتو در اختیار مردم گزاشتین خیلی تاثیر گزار بود انشاالله که پایدار و پاینده باشین یاعلی مدد
پاسخ دهید
0

ادمین

1 سال پیش

ممنون از شما
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات