جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص آزیترومایسین / دارویی پرمصرف برای درمان عفونت ویروسی

قرص آزیترومایسین
تاریخ بروزرسانی : ۲۶ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص آزیترومایسین با نام انگلیسی Azithromycin از جمله داروهای پرمصرفی است که بیش‌تر افراد در طول زندگی خود حداقل یکی دو بار به مصرف آن نیاز دارند. این دارو نوعی آنتی بیوتیک است که با طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها از طریق توقف رشد آن‌ها، مبارزه می‌کند. با این که آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌های ویروسی مثل آنفولانزا و کرونا کارایی ندارند، اما متاسفانه یکی از اصلی‌ترین داروهایی هستند که بیماران به سراغ مصرف آن‌ها می‌روند. این کار نه تنها مفید نیست، بلکه خطر ابتلا به عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را در آینده افزایش می‌دهد.

با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی قرص آزیترومایسین، موارد مصرف و توصیه‌های مرتبط با آن بپردازیم تا آگاهی شما را در مورد آن افزایش دهیم. ضمنا توصیه می‌شود که هرگز بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف دارو نکنید. اگر در شرایطی هستید که به پزشک دسترسی ندارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین با پزشک عمومی حال استفاده کنید.

مشاوره پزشکی


تصویر خدمات اقساطی

معرفی قرص آزیترومایسین

آزیترومایسین یک نوع آنتی بیوتیک است؛ یعنی ضد باکتری‌های عمل می‌کند. بنابراین از آن برای انواع مختلف عفونت‌های ناشی از فعالیت باکتری‌ها مثل عفونت‌های تنفسی، پوستی و… استفاده می‌کنند. این دارو به شکل کپسول، قرص و سوسپانسیون (مایع) موجود است. انواع تزریقی آن هم وجود دارد که فقط در بیمارستان و تحت نظر پزشک مصرف می‌شود. درباره قرص سفیکسیم ۴۰۰ و کاربردهای آن  برای بیماری های عفونی می‌توانید این مطلب را بخوانید.

مکانیسم عمل آنتی بیوتیک‌هایی مثل قرص آزیترومایسین در بدن به این شکل است که با جلوگیری از سنتز پروتئین‌های ضروری مورد نیاز باکتری‌ها، عملکردهای حیاتی آن‌ها را مختل می‌کنند. در نتیجه از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌شود و عفونت، توان گسترش در بدن را پیدا نمی‌کند.

درباره عفونت مجاری ادراری بیشتر بدانید

موارد مصرف قرص آزیترومایسین و مقدار مصرف آن

قرص آزیترومایسین کاربردهای مختلفی دارد. پزشکان معمولا آن برای برای مشکلات زیر تجویز می‌کنند:

  • عفونت‌های پوستی
  • عفونت‌های قفسه سینه مثل ذات‌الریه یا پنومونی
  • بیماری لایم
  • عفونت‌های گوارشی مثل عفونت ناشی از هلیکوباکترپیلوری
  • سیاه سرفه
  • عفونت‌های بینی، گوش، حلق و سینوس‌ها (سینوزیت)
  • برخی از عفونت‌ها در اثر بیماری مقاربتی (STIها)
موارد مصرف آزیترومایسین

پزشکان داروی آزیترومایسین را اغلب برای بیماران مبتلا به ذات الریه و سایر عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌کنند

دوز مصرف این دارو بسته به نوع بیماری، شدت آن، سن و وزن بیمار متفاوت است و توسط پزشک تعیین می‌شود. قرص آزیترومایسین معمولا یک بار در روز و با فاصله یک یا دو ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف می‌شود. اما کسانی که در اثر مصرف آن دچار ناراحتی معده می‌شوند، می‌توانند این دارو را با غذا مصرف کنند.

بهترین راه برای درمان عفونت گوش کودک 

دوز معمول آن برای عفونت‌های متداول، ۵۰۰ میلی‌گرم در روز برای مدت سه تا ده روز، بسته به نوع و شدت عفونت است. برای عفونت‌های جدی‌تر ممکن است به دوزهای یک تا دو گرمی نیاز باشد. اگر در سه روز اول بعد از مصرف دارو احساس بهبودی نداشتید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. البته برای رفع کامل عفونت لازم است که دوره درمان را –حتی در صورت بهبودی- مطابق تجویز پزشک به پایان برسانید.

برای درمان عفونت کلیه این مطلب را بخوانید

توصیه هایی درباره مصرف قرص آزیترومایسین

قبل از مصرف آزیترومایسین اگر به این دارو یا داروهای مشابه مثل کلاریترومایسین و… حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. ضمنا سابقه بیماری‌هایی مثل مشکلات کبدی، کلیوی یا بیماری‌های خاصی مثل میاستنی گراویس از جمله مواردی هستند که حتما باید با پزشک مطرح شوند.

قرص آزیترومایسین در برخی از مصرف‌کنندگان بر ریتم قلب اثر می‌گذارد. این عارضه اگرچه معمولا خیلی خطرناک نیست، اما برخی افراد در اثر آن نیاز به مداخله پزشکی پیدا می‌کنند. به همین دلیل مصرف این دارو به بیمارانی که دچار نارسایی قلبی هستند و دارو مصرف می‌کنند یا سابقه خانوادگی مشکلات قلبی دارند، توصیه نمی‌شود.

مصرف قرص آزیترومایسین در دوران بارداری تنها در صورت ضروری‌بودن، تجویز می‌شود. مصرف آن در دوران شیردهی هم در صورتی که نوزاد سالم باشد، اشکالی ندارد. البته قطعا مقداری از دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود. پس اگر در چنین شرایطی، کودک دچار بی‌اشتهایی و بی‌قراری شد یا متوجه شدید که به برفک دهان دچار شده‌ است، حتما با پزشک مشورت کنید.

درباره عفونت دستگاه تنفسی تحتانی در اینجا بخوانید

توصیه‌های مصرف آزیترومایسین

بی‌قراری غیرعادی نوزاد و برفک دهانی مشکلاتی هستند که گاهی در اثر مصرف آزیترومایسین توسط مادر شیرده ایجاد می‌شوند

عوارض قرص آزیترومایسین

قرص آزیترومایسین هم مانند هر داروی دیگری می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی در برخی از مصرف‌کنندگان شود. بیش از یک درصد کسانی که این قرص را مصرف می‌کنند، ممکن است با یک یا چند مورد از عوارض زیر مواجه شوند:

  • اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • کاهش اشتها
  • تغییر در حس چشایی
  • سرگیجه یا خستگی

این قرص در کم‌تر از یک نفر از هر هزار مصرف‌کننده باعث بروز عوارض نادری مثل ضربان قلب نامنظم، وزوز گوش، مشکلات کبدی، پانکراتیت، اسهال شدید همراه با گرفتگی عضلات و شوک آنافیلاکسی می‌شود. لازم است در صورت مشاهده چنین علائمی حتما با پزشک تماس بگیرید یا در اولین فرصت به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.

با مشاوره دارویی تلفنی میتوانید سوالات خود را در زمینه دارو با پزشکان مشاور حال در میان بگذارید.

عوارض آزیترومایسین

حالت تهوع و اسهال از رایج‌ترین عوارض مصرف قرص آزیترومایسین هستند

قیمت و خرید قرص آزیترومایسین

بهترین راه برای خرید داروی آزیترومایسین این است که از داروخانه آنلاین حال استفاده کنید. در این داروخانه که از طریق اپلیکیشن آپ و بخش سلامت نیز قابل دسترسی است، نام دارو را ثبت کرده و پس از استعلام و پرداخت مبلغ آن، به صورت رایگان درب منزل تحویل خواهید گرفت. علاوه بر این برای خرید قرص آزیترومایسین باید در نظر داشته باشید که قیمت این دارو در هر سال متغیر بوده و امکان درج قیمت دقیق امکان پذیر نخواهد بود.

کلام پایانی درباره قرص آزیترومایسین

عفونت‌های باکتریایی از رایج‌ترین عفونت‌هایی هستند که انسان‌ها را درگیر می‌کنند. برای مبارزه با آن‌ها می‌توان از آنتی بیوتیک‌هایی مثل آزیترومایسین استفاده کرد. عفونت‌های سینوسی، عفونت لوزه‌، بینی، گلو، پوست و بافت نرم بدن از مهم‌ترین انواع عفونت‌هایی هستند که با کمک قرص آزیترومایسین بهبود می‌یابند. بهتر است از چنین داروهایی تنها با تجویز پزشک استفاده کنید و از مصرف خودسرانه آن‌ها، به ویژه در مورد عفونت‌های ویروسی مثل آنفولانزا خودداری کنید.

 

سوالات متداول درباره قرص آزیترومایسین

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”آیا مصرف قرص آزیترومایسین در بارداری خطرناک است؟” answer-0=”به طور کلی تصور می‌شود که مصرف این قرص در دوران بارداری و در صورت ابتلا به عفونتی که نیاز به درمان دارد، مناسب است. البته بسته به نوع عفونت خانم باردار، ممکن است سایر آنتی بیوتیک‌ها برای او مناسب‌تر تشخیص داده شوند. در هر صورت، در مورد مصرف آزیترومایسین در بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا هر دارویی در این دوره تنها باید به شرطی مصرف شود که فواید آن بیش‌تر از خطرات احتمالی باشد.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”قرص آزیترومایسین با چه داروهای تداخل دارد؟” answer-1=”آنتی اسیدها، ارگوتامین (داروی بیماری میگرن)، وافارین (برای جلوگیری از لخته‌شدن خون)، سولاتول (داروی مصرفی بیماران مبتلا به آریتمی قلبی) برخی از داروهای ضدافسردگی و بعضی از آنتی بیوتیک‌ها از جمله داروهایی هستند که ممکن است با آزیترومایسین تداخل داشته باشند.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

 

منابع

webmd.com

medlineplus.gov

nhs.uk

drugs.com

1mg.com

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

nazaniiiin

12 ماه پیش

استفاده از قرص آزیترومایسن برای از بین بردن جوش های صورت چ دوزییشو بهتره مصرف کنم؟۵۰۰یا ۲۵۰و اینکه حدودا دورش چقدر میکشید تا جواب بده.ممنونم اگه اطلاعی دارید جواب بدید.
پاسخ دهید
0

مرتضی عطری

12 ماه پیش

بهتره با متخصص پوست و مو مشورت کنید https://haal.ir/pwa/consultation/medical/103
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

11 ماه پیش

با سلام و وقت بخیر تشخیص اینکه دز مصرفی دارو و مدت زمان آن فقط باید توسط پزشک متخصص پوست و مو تجویز شود.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات