جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تشنج / راه های پیشگیری و درمان تشنج ناشی از تب

تشنج
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تشنج در کودکان که ناشی از تب باشد یک اتفاق رایج است، اما می‌تواند برای والدینی که شرایط را درک نمی‌کنند، ترسناک باشد. تشنج ناشی از تب در اثر افزایش ناگهانی دمای بدن، معمولاً به دلیل عفونت، ایجاد می شود و می تواند باعث تشنج کودک شود. در حالی که این تشنج ها می توانند ترسناک باشند، اگر به سرعت تشخیص داده شده و درمان شود، بی ضرر هستند و هیچ مشکلی برای سلامتی طولانی مدت ایجاد نمی کنند. اما مهم است که علل، علائم و درمان تشنج‌ را درک کنید و از وقوع آن پیشگیری کنید.

 


تصویر خدمات اقساطی

تشنج ناشی از تب چیست؟

تشنج ناشی از تب تشنج هایی است که در کودکان بین شش ماه تا پنج سال به دلیل افزایش ناگهانی دمای بدن که معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می شود، رخ می دهد. این تشنج ها معمولا چند دقیقه طول می کشد و می تواند باعث شود کودک دچار تشنج، از دست دادن هوشیاری و سفتی عضلات شود. بیشتر تشنج های ناشی از تب بی ضرر هستند و هیچ مشکلی برای سلامتی طولانی مدت ایجاد نمی کنند.

علت ایجاد تشنج

تشنج در اثر افزایش ناگهانی دمای بدن، معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می شود. عفونت های رایجی که می توانند باعث تشنج ناشی از تب شوند عبارتند از عفونت گوش، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و عفونت های دستگاه ادراری. در برخی موارد، علت تب ناشناخته است.

علائم تشنج ناشی از تب

شایع ترین علامت تشنج ناشی از تب، افزایش ناگهانی دمای بدن است. علائم دیگر ممکن است شامل تشنج، از دست دادن هوشیاری و سفتی عضلات باشد.

تشخیص تشنج ناشی از تب

پزشک می تواند تشنج ناشی از تب را با گرفتن سابقه پزشکی و انجام معاینه فیزیکی تشخیص دهد. همچنین ممکن است پزشک آزمایش‌های خون یا آزمایش‌های دیگری را برای رد سایر علل تشنج تجویز کند که برای انجام آن می‌توانید از بخش آزمایش در منزل استفاده کنید و این آزمایشات را در خانه خود انجام دهید.

تشنج ناشی از تب

درمان تشنج ناشی از تب

درمان تشنج ناشی از تب معمولاً شامل درمان عفونت زمینه‌ای و مدیریت علائم می‌باشد. اگر کودک تب داشته باشد، پزشک ممکن است برای کاهش تب به او استامینوفن یا ایبوپروفن بدهد. همچنین ممکن است پس از انجام نوار مغزی توسط متخصص مغز و اعصاب، استفاده از داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین برای کاهش خطر تشنج های بعدی نیز تجویز شود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

بهترین راه پیشگیری از تشنج

بهترین راه برای جلوگیری از تشنج ناشی از تب، جلوگیری از عفونت زمینه ای است. این کار را می توان با رعایت بهداشت به خوبی انجام داد، مانند شستن مرتب دست ها و اجتناب از تماس با افراد بیمار. همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که کودک شما در مورد واکسیناسیون خود به روز بوده و مشکلی نداشته است. مرتب دمای کودک را چک کنید تا در صورت داشتن تب به خواب نرود.

درمان خانگی برای تشنج ناشی از تب

برخی از داروهای گیاهی که برای بیماری صرع و یا تشنج تحویز شده اند را در ادامه ذکر کرده‌ایم که می‌تواند از زاه های خانکی برای کنترل تشنج باشند.

  • فاشرای سفید
  • گل صد تومانی
  • اسطوخودوس
  • سکبینه
  • آنغوزه
  • گشنیز
  • بوت کش
  • باریجه
  • افتیمون
  • سدر مقدس
  • مرزنگوش

البته عناب نیز در کشور هند از گیاهان ضد تشنج به حساب می‌آید

درمان بیماری تشنج با بهترین متخصص

اگر کودک شما تشنج ناشی از تب داشته است، مهم است که مشاوره انلاین دکتر مغز و اعصاب را در نظر بگیرید و با او مشورت کنید. پزشک یا متخصص مغز و اعصاب می تواند وضعیت را تشخیص دهد و گزینه های درمانی را توصیه کند که شامل قرص یا نوار مغزی و آزمایشات مورد نیاز است.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات